ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-04-21  (läst 3474 gånger)

1999-03-27, 00:11
läst 3474 gånger

Mats Mogren

Är det någon som har upplysningar om Nysund?

1999-03-27, 11:41
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Mats
 
Jag har samlat på mig en del uppgifter om Nysund, främst om min egen släkt men även andra uppgifter från 1700-talet i första hand. Vilka gårdar är intressanta för dig?
Själv har jag intressen i Sållaretorp, Mosstorp, Liden, Björnbråten, Gökhult, Älgåsen, Norra Billinge, Stensmyra/Stensäng, Dammen u Hållunda, Sävsjö, Mobråten, Rotebäcken, Lövnäs, Södra Sirbo, Klippetorp, Sund, Håkanbol, Högberg, Vitvedsdalen, Solberga, Ölsbo, Ängen och Tomasbråten.  
 
Detta är vad jag känner till nu. Min morfars far var född i Nysund och det är hans släkt som jag följt bakåt till slutet av 1600-talet inom socknen och angränsande socknar som Rudskoga, Karlskoga, Bjurtjärn, Visnum, Skagershult m fl.
 
Var har du dina intressen?

1999-03-28, 13:04
Svar #2

Mats Mogren

Hej Hans!
 
Det var ett spännande och nytt sätt detta att släktforska!Jag är nu nere i mitten på 1600-talet och söker mer uppgifter om en Hans i Mobråten. Detta Mobråten verkar vara ursprunget för min släkt, smedsläkten Mogren. Flera av dem har arbetat på tvillingbruket(?) Lidefors/Håkansbohl. Det jag är intressarad av är både om Mobråten och mera upgifter om bruket och ev anställningslistor.  
 
En del listor har jag själv och de delar jag gärna med mig av. I dessa finns flera smedsläkter, som tex Dirichsson,Spetz,Ersson,HubBertsson (m tysktY, Adamsson

1999-03-28, 16:11
Svar #3

Annika Forsman

Hej Hans!
Vet Du något om en plats som hette Paskelandsrös? Det kan vara ett torp. Torparen och skogvaktaren Petter Jansson Söderström f. 1795 i Skagersvik bodde där med sin familj. Jag skulle vilja veta var detta låg, och till vem skogen hörde som han vaktade?
Petter Jansson Söderström var min fm mf.
I Nysund levde en tid också min ff ff mästersvennen Erik Jansson Forsman f. 1793-01-24 i Väse hd (S).

1999-03-29, 00:21
Svar #4

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Mats och Annika
 
Om Paskelandsrös vet jag ingenting, tyvärr. Men om Hans i Mobråten har jag en del uppgifter. Han är nämligen min mf ff mm mf f, född 1653 (åu), död 1705 i Mobråten, Nysund. Själv stammar jag från hans son Jon Hansson (168(6)-1756) i dennes första gifte med Kerstin Gustafsdotter. Men jag vet att Hans hade fler barn: Maria gift med Hans Nilsson, Elin, gift först med soldaten Bertil Olsson och sedan med soldaten Olof Persson Lijman, och Karin Hansdotter. Dessutom var antingen Olof Hansson eller dennes hustru Anna Hansdotter barn till Hans i Mobråten.  
Har du Mats hittat fler barn? Eller har du rent av funnit Hans´ hustru vilket jag inte gjort?
 
Det slår mig nu att Kerstin Gustafsdotter hade en syster Sara Gustafsdotter som gifte sig med Per Hansson Moberg. Är det dina anor, Mats?
 
Många frågor, det får räcka för nu. Men jag ser fram emot fortsatt diskussion.

1999-03-29, 18:41
Svar #5

Mats Mogren

Hej Hans!
 
Bingo! Visst är Per Hansson Moberg min anfader! Sara Gustafsdotter var hans första giftemål 1717,och i hans andra gifte med Christna,så fick de tvillingarna Jonas och Annika 1735. Jag har inte heler hittat Hans i Mobråtens hustru, utan har bara hittat noteringen i Nysunds begravningsbok om att en Hans i Mobråten begravdes 1705, 52 år. Har dragit den kanske förhastade slutsatsen att denna Hans var far till Per Hansson Moberg. Men så kanske det inte är, eller??

1999-03-29, 22:42
Svar #6

Ingvar Jonson

Hej Hans och Mats!
Jag räknar också Hans i Mobråten som en av mina anfäder.
Jag har en notering bland mina papper att Hans hustru skulle heta Kerstin Håkansdotter f ca 1649 och död 13/11 1731 i Mobråten. Jag har inte kollat upp noteringen helt ännu.  
Är Per Hansson Moberg identisk med den Per i Degerfors hammare, som förekommer som dopvittne i Mobråten?
Jag har också noteringar att Kerstin Gustafsdotter även skulle ha syskonen Sigrid f 1694, Erik f 1700 och Per f 1702. Kan det stämma?
Älgåsen kallades tidigare Sävjia och det är fortfarande levande bland de äldre. Det kan i bland vara svårt att skilja på Sävia och Sävjö(n) och inte blir det lättare av att det finns släktband mellan dessa hemman.

1999-03-29, 23:44
Svar #7

hasse

Hej Mats och Ingvar
 
Vad roligt att träffa nya ”släktingar” den här vägen! För även om Per Hansson Moberg inte skulle vara son till Hans i Mobråten - jag vet inte hur det ligger till på den punkten - så tror jag att vi i alla fall är besläktade genom Sara Gustafsdotter, Mats.  
 
När det gäller hennes äktenskap med Per Hansson är det lite oklart hur det ligger till. I alla fall har jag inte funnit någon andra hustru till Per, TROTS att det ju precis som du skrev står att tvillingarnas föräldrar 1735 är Per Hansson och Kierstin! Det är nämligen så att Sara Gustafsdotter avled i Mobråten 1757! 20 år efter maken. Det är klart att makarna skulle kunnat skiljas, men jag har inte funnit några papper på det i alla fall. Mer forskning måste till.
 
Ingvar/
Mycket intressant att höra om Sävia och Älgåsen. Det hade jag inte kläm på tidigare! Där ser man vad lokalkännedom är bra att ha!
 
Även jag har funnit dödsnotisen över Kerstin Håkansdotter, men jag har inte kunnat knyta ihop henne med Hans. Det betyder inte att så inte kan ha varit fallet. Kanske kan vi gemensamt hitta något som binder dem samman.
 
När det gäller Kerstin Gustafsdotter och hennes syskon har jag inte helt klart för mig hur det ligger till. Det finns nämligen så många Gustafs barn som dyker upp i Ängen i Nysund. Och många av dem sägs vara födda runt år 1700!
Så här långt tror jag mig ha kommit i alla fall:
Gustaf Persson, kallas sågmästare 1701, var född 1662 (dödboken) och dog 29/10 1737 i Ängen, Nusund. Han var gift med Elin N.N., f 166(5), död 9/11 1733 i Ängen, Nysund. De hade följande barn:
Kerstin Gustafsdotter, f 1690 dp 23/2 i Bäck, Visnum, död 20/8 1720 i Mobråten. Gift med Jon Hansson i Mobråten.
Sigrid Gustafsdotter, f 1695 (inga datum i fb) i Jonsbol, Visnum, död 2/4 1722 i Ängen, Nysund. Gift med Bengt Björnsson från Rotedet, Nysund.
Gustaf Gustafsson, f 1699 dp 15/10 i Junsbol, Visnum.
Katarina Gustafsdotter, f 1701 dp 6/10 i Jonsbol, Visnum.
 
Fler barn har jag inte hittat i födelseboken. MEN mellan 1716 och 1728 dyker det upp flera Gustafs barn i Ängen, Nysund, då de gifter sig eller dör. Förutom Kerstin och Sigrid är det:
 
Johan Gustafsson, f 170(1), död 20/10 1719 i Ängen, Nysund, 18 år gammal.
Erik Gustafsson, f 1700 på Jonsbol, Visnum (enl dödboken, finns ej i fb), död 1/9 1777 i Klippan, Nysund. Gift 1725 med Elin Olofsdotter från Klippan.
Emerentia Gustafsdotter, f 1700 vid Jonsbol, Visnum (enl. dödboken, finns ej i fb), död 24/2 1778 vid Lidefors bruk, Nysund. Gift 1728 med mästersven Johan Olofsson.
Per Gustafsson, f 1704 (enl db), död 10/10 1754 i Ängen, Nysund. Gift 1728 med Maria Olofsdotter från Klippan.
 
Frågorna är många: Är alla de här syskon? Stämmer verkligen åldersuppgifterna? I så fall måste det goda paret ha legat i ordentligt runt sekelskiftet. Eller är några av de förmodade syskonen kanske tvillingar? Varför finns de i så fall inte med i födelseboken i Visnum? Eller föddes de kanske inte där, trots vad som står i deras dödsnotiser.
 
Har någon av er svaren? Eller finns det någon annan som har det? Jag väntar ivrigt på en lösning.

1999-03-30, 16:06
Svar #8

Mats Mogren

Hej på er Hans och Ingvar!
 
Jag håller med om att detta var roligt att träffas på nätet och byta uppgifter!
 
Här kommer lite mera upplysningar till er om Per Hansson Moberg. I Nysunds födelsebok finns som nr 3 denne Jonas och Annika. Med Pär Hansson och h hu Christina som föräldrar. Dopvittnen; Pär Gusatfsson och h Maria i Enga, soldaten Olof Tyman och h Brita i Mobråten, Olof Nilsson i Hållunda (?) och drängen Nils i Prinserud. Denne Pär Gustafsson bör ju då vara son till Gustaf Persson f 1704 d 1754, de bodde dessutom i Ängen.
Är de andra några ni känner igen??
 
Ingvar!
Har du fler uppgifter om denne Per i Degerfors hammare? På vilket dop var han vittne? Jag har även hittat en mäster Per Hansson från Björneborg, som gifte sig med änkan Karin Nilsdotter från Håkansbol, i Nysund 1729.
 
Vi får väl se om vi tillsammans kan reda ut frågetecknen!

1999-03-30, 19:53
Svar #9

stefan

Hej Annika!
 
Du undrar var Paskelandsrös låg och vems skog Peter Söderström vaktade. På den första frågan kan jag meddela att Paskelandsrös var ett torp som låg precis innanför sockengränsen intill sjön Pasken i Skagershult sn. Alldeles intill låg topet Paskelandstorp och på Skagershult sidan om gränsen låg torpet Paskåsen. Paskelandsrös kallades, åtminståne på senare tid, mest för Rösa, ett namn som du bör använda om du kommer till Svartåtrakten och frågar efter platsen. Namnet Paskelandsrös kommer av att torpet låg alldeles intill råröset för gränsen mellan Nysund och Skagershult socknar. Namnet Paskeland kommer i sin tur från sjön Pasken. Sjön hette från början möjligen Svartsjön, men fick under 1600-talet namnet Paskalampi, ett finskt namn som betyder ungefär Dytjärnen. Områdets första bosättare var säkerligen svedjefinnar som flyttade in med bistånd av Karl IX. Man kan fortfarande (åtminstone för något år sedan) se ruinerna efter torpet - och där finns ett par fina smultronställen! Själv har jag tagit hand om en del handsmidda spikar från platsen, som ett minne av Svartå bruk. Pasklandsrös var, enligt min mor, bebott till omkring 1950.
 
Torpet låg på hemmanet Sirsjön, som ägdes av Svartå bruk. Söderström var därför troligen skogvaktare åt Svartå. Vill du ha klarhet i det bör du besöka / ta kontakt med Företagsarkivet i Örebro län i Örebro. Där finns alla kvarlämnade räkenskaper från Svartå bruk, inklusive dagsverksböcker och avräkningsböcker för torpare och anställda. Ibland, speciellt 1800-talet, kan man även hitta torpkontrakt och av- och tillträdessyn av torpet, med utförlig beskrivning av torpet. En guldgruva för den som vill ha kött på benen om sina förfäder.
 
I Ulf Berggrens fina rekonstruktion av Skagershult sockens förstörda kyrkoböcker, utgiven 1991, hittar man följande uppgifter om Söderström (sid 358):
 
Per Jonsson Söderström, f 1795 9/4, troligen i Södra Åsen, Skagershult sn. Flyttade till Pasklandsrös i Nysund sn 1827. Skogvaktare. Efternamnet är säkert taget efter födelsegården (Södra Åsen). Gift med Katarina Persdotter, dotter till Per Jansson i Gäddsjötorp, Skagershult.
Per Jonsson själv var son till torparen Jonas Jansson i Södra Åsen.  
 
I boken finns ytterligare ett par generationer bakåt redovisade. Ulf Berggren har säkert fortfarande något exemplar till salu.
 
Själv är jag född i Svartå bruk och uppväxt i trakten. Eftersom många av mina förfäder är från området kring bruket (Nysund & Kvistbro socknar) har jag intresserat mig för hembygden även av det skälet. Jag har fortfarande en del äldre släktingar bosatta där, som kan hjälpa mig med vissa frågor om platser och företeelser. Numera bor jag i Nybro i Småland.  
 
Precis som min granne i Kalmar, Hans Egeskog, har jag mycket material om socknen och hjälper gärna till med uppgifter om jag kan. Jag har mest forskat inom det område som styrdes av Svartå bruk, d.v.s. östra delen av socknen. Förutom själva Svartå bruk (Kvistbro sn) har jag förfäder i Björnbråten, Bräckan, Sund, Ölsboda bruk, Kvarntorp, Lidefors bruk, Lidetorp, Skäggebol, Svartsjöbäck, Svartsjötorp, Sävsjön, Tomasbråten, Vårbo m.fl. platser.
 
Du Hasse, det är väl snart dags att vi träffas för en pratstund om Nysund socken?
 
Trevlig vår!
 
Stefan

1999-03-30, 20:24
Svar #10

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej, kul att träffa på Nysundsforskare! Jag forskar på min mormors sida på gårdarna/byarna Gärdsbol, Svartkärr, Älgåsen, Södra Billinge.
 
I Svartkärr har jag anfader Nils Björsson gift med Maria Larsdotter. De fick bl.a. dotter Ellicka Nilsdotter f. 1717 Nysund, Svartkärr.  
Vet någon vem föräldrarna till Nils Björsson och Maria Larsdotter var?
 
En annan anfader är Jon (Johan?)Ingvaldsson (Ingialsson??) född 1685 (enl hfl). Han var först gift med Ingebor Jacobsdotter död mellan 1723-1729, gift tvenno med Kerstin Svensdotter f 1689 död 1763-01-09. Känner någon när och var Jon Ingvaldsson föddes? Har hittat en födelsenotis med namnet Johan men med annat år.
 
Hälsn Sonia B

1999-03-30, 22:43
Svar #11

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Nu börjar det bli verkligt intressant! Inte visste jag att Nysundare ”nästgårds”. Stefan, hör av dig så vi kan göra upp tid för att träffas!
 
Sonia/
Nils Björnssons far hette föga förvånande Björn. Senast 1688 finns han i Svartkärr, men han kan ju ha funnits där tidigare också. Han finns nämnd som dopvittne mellan 1696 och 1707. Hans hustru hette Marit och dog i Svartkärr 1696 bg 3/5. Björn hade åtminstone fem kända barn, födda mellan 167(6) och 1691. Om alla föddes i äktenskapet med Marit vet jag inte. Jag har inte heller funnit någon dödsnotis över Björn i Svartkärr.
 
Maria Larsdotter var från Sävsjö(n), föddes där 1689 dp 3/3 som dotter till Lars Gälarsson (165(2)-1735) och Elisabet Olofsdotter (166(5)-1737). De dog båda i Lidetorp. Detta par hade åtminstone nio barn, varav Maria var äldsta dottern.
Lars Gälarsson var i sin tur son till Gälar Larsson i Sävsjö(n) (160(2)-1698) och hans hustru Elin Pedersdotter (160(7)-1702).
 
Jag undrar också lite över din ana Jon/Johan Ingvaldsson. Var någonstans var han bosatt?

1999-03-30, 23:00
Svar #12

Ingvar Jonson

Hej Mats!
När jag hittar mina anteckningar av Nysunds födelsebok återkommer jag ang Per som dopvittne.

1999-03-31, 11:22
Svar #13

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Hans och tack för all info. Kommer att underlätta när jag härnäst kollar på födelsekorten.
 
Betr. Jon /Johan Ingvaldsson (död 1753-11-28) så bodde han i Södra Billinge. Hade bl.a. sonen Arvid född1729-02-25.
 
Har hittat en födelsenotis som ev. kan vara Jon´s födelse: 1697 Dom ..döptes Johan Ingialsson från S Billinge, född d 18 april. Fadder: Sven i Billinge, Måns ibid, hust: Marit ibid
 
 
På 1700-talet fanns det en kyrkvärd i Nysund som hette Jon Ingelsson liksom att 1712 var  Måns Larsson från Norra Billinge kyrkvärd.
 
hälsn Sonia

1999-03-31, 13:58
Svar #14

Mats Mogren

Hej Hans!
 
Jag skrev till dig härom dagen om dopvittnen vid Jonas och Annika Persson-Mogrens dop. Per Gustafsson och h h Maria i Änga stod som faddrar. Tyder inte detta på ett visst släktskap?
 
Bara en undran, om vi nu härstammar från samma anfader, vad hette de sedan i efternamn? Mina släktingar tog sig ju namnet Mogren, via Moberg, på 1740-talet.
 
 
Hälsningar Mats Mogren

1999-03-31, 16:31
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Till Stefan Björns meddelande (där han visst glömde efternamnet) kan tilläggas att det även finns ett Pasklandsrös i Skagershult. Men det har säkert starkt samband med det i Nysund, för i Skagershult-röset bor 1832 en syster till Per Jonsson Söderströms hustru. Hon hette Anna Greta Persdtr, och föddes 1808 3/12.
(Och ja, jag har exemplar kvar av Skagershult-boken. Fn kan den bara köpas direkt av mig).
Ulf Berggren

1999-04-01, 16:12
Svar #16

Mats Mogren

Hej Hans!
 
Jag vimsade nog till det lite häromdagen, gällande faddrarna vid Jonas Persson-Mogrens dop 1735.
 
Faddrar var bl.a Pär Gustafsson och h hustru Maria i Ängen. Detta bör då alltså vara Sara Gustafdotters bror, eller!? Tidigare har du ju namngivit Gustaf Perssons barn, då bl.a en Per Gustafsson f 1704 och d 1754. Om detta stämmer, så trasslar det ju till det ännu mer gällande Per Hansson Moberg och hans eventuella fruar! Varför skulle i så fall Saras bror vara fadder?  
 
Gällande dopvittnen/faddar vid ett tidigare barns dop, Per f 1727, var det Per Gustafsson m hustru Elin Olofsdotter??? Men hon var ju enligt dina notering gift med Erik Gustafsson! Hur hänger allt detta ihop egentligen? Var prästen yr i mössan, eller vad?
 
Mats Mogren

1999-04-02, 13:45
Svar #17

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Nysundsvänner.  
Glad påsk o s v. Här lite nya uppgifter och fortsatt diskussion om vårt gemensamma intresse. Först
 
Mats/
Jag tar det från slutet av ditt senaste inlägg. Det blev lite vimsigt om dopvittnena, som du skrev. Men det var nog du som var ”yr i mössan”  ;o/  när du läste, och inte prästen när han skrev, om du ursäktar. I den födelsenotis som du talar om 1727 står det nämligen ”... dr. Pär Gustafsson i Ängen, ho Elin Olufsdotter i Klippa.” Det vill säga att det var Per Gustafsson och hans SVÄGERSKA Elin Olofsdotter som var dopvittnen. Per står uttryckligen angiven som dräng, d v s ogift. Och dessutom bodde de ju inte ens på samma ställe, vilket hade varit det naturliga om de verkligen hade varit gifta med varandra.
Att Per senare i livet, närmare bestämt året efter, 1728, gifte sig med Elins syster MARIA Olofsdotter från Klippan är en annan historia. Konsekvensen blev ju att Pers och Eriks barn var kusiner på både sin fars och sin mors sida. Massor av anförluster där, alltså  :-)
 
Att både Per Gustafsson och Erik Gustafsson och deras hustrur var dopvittnen till Per Hansson Mobergs barn är ju inte så konstigt. Om vi förutsätter att Per H:s hustru Sara Gustafsdotter var syster till både Per G. och Erik G. Och som jag skrev tidigare så tror jag inte att Per Hansson Moberg var gift mer än en gång, eftersom Sara Gustafsdotter inte dog förrän 1756, 20 år EFTER sin make. Detta skulle i så fall betyda att anteckningen i födelseboken vid tvillingarnas födelse 1735 om att deras mor hette Kierstin är felaktig, eftersom Per Hanssons första hustru BEVISLIGEN levde då och jag inte funnit någon annan vigselnotis för Per Hansson Moberg än då han gifte sig med Sara Gustafsdotter.
 
Fortfarande är jag också osäker på huruvida Per Hansson Moberg verkligen var son till Hans i Mobråten, även om jag inte funnit några bevis för att så INTE var fallet. Fortsatt forskning alltså.
 
När det gäller din undran över vilket familjenamn som förekommer i senare släktled kan jag bara svara för ”min” gren: Inget alls. Det var patronymikon som gällde ända tills min morfar antog familjenamnet Arell i början av detta sekel. Men det är ju en helt annan historia. Om det förekommit släktnamn på andra grenar av släktträdet vet jag alltså inte.
 
Sonia/
Den Johan Ingvaldsson som föddes i Södra Billinge 1697 var INTE densamme som din Jon. Jon Ingevaldsson föddes nämligen 1687 i Höjden, Nysund, vilket också noteras i hans dödsnotis 1753. Han dog den 17/10 och begrovs den 28/10, inte 28/11 som du skrev.  
 
Saken är inte så enkel som den kan synas i förstone, eftersom det finns en Ingevald i Södra Billinge och en Ingevald i Höjden under denna tid, och eftersom Jon Ingevaldsson när han gifte sig 1717 står skriven i Södra Billinge är det naturligt att tänka sig att han också var född där. Men det var han alltså inte. Hans far är alltså INTE Ingevald Persson i Södra Billinge, utan i stället Ingevald Larsson i Höjden. Dessa båda män är dock säkert släkt på ett eller annat sätt med varandra, då de förekommer som dopvittnen i samma släktkrets. Jag vet dock inte på vilket sätt släktskapet ser ut.
 
Jon Ingevaldsson var gift två gånger, och den son Arvid - din ana? - som du nämner är född i hans andra äktenskap med Kerstin Svensdotter. Namnet Arvid kommer alldeles säkert från hustruns släkt, då hennes farfar och en av hennes bröder bar det namnet.
 
Med utgångspunkt från Arvid Jonsson ser en enkel antavla ut som följer:
 
1
Arvid Jonsson, f 25/2 1729 i Södra Billinge. Gift 5/10 1755 med Catharina Månsdotter i Södra Billinge.
 
2
Jon Ingevaldsson, f 1687 dp 8/5 i Höjden, död 17/10 1753 i Södra Billinge. Gift 1o 29/9 1717 med [color=0000ff]Ingeborg Jacobsdotter[/color] (168(6)-1727) i Höjden. Gift 2o 1/10 1727 med
3
Kerstin Svensdotter, f 16/12 1693 i Källsbo, död 11/4 1778 i Mickelsrud.
 
4
Ingevald Larsson, f 164(0), död 1709 bg 20/3 i Björketorp. Rusthållare bosatt först i Höjden och från 1697 i Björketorp. Dömdes 7/6 1683 för lägersmål med hustrun Ingrid Eriksdotter, vars make rymt till Norge. Ingevald ville dock inte gifta sig med Ingrid, utan ådömdes att böta, samt att betala förlikning till henne med 15 daler, 1 ko och en tunna råg. Båda skulle också stå uppenbar kyrkoplikt, d v s stå och skämmas i kyrkan. Gift senast 1685 med
5  
Brita Olofsdotter, f 164(7), död 2/1 1716 i Björketorp.
 
6
Sven Arvidsson, f 164(6), död 1706 bg 14/1 i Källsbo. Dömd 1684 för lägersmål med sin mors legopiga Marit Nilsdotter, till bot och kyrkoplikt. Gift senast 1687 med
7
Karin Olofsdotter, f 166(2), död 19/4 1739 i Källsbo.
 
12
Arvid Svensson, f 160(7), död 1700 bg 4/3 i Källsbo. Dömdes 1673 för olovlig avverkning. Gift med
13
Marit N.N., död 1688 bg 12/8 i Källsbo. Att hon är hustru till Arvid styrks, förutom att Källsbo vid denna tid bara bestod av ett enda hushåll, av att båda hennes kända söner Lars och Sven döpte var sin dotter till Margareta omedelbart efter hennes död. En liten brasklapp dock, för det är ju inte helt säkert att hon, även om hon var Arvids hustru, var biologisk mor till sönerna. Hon kan ha varit deras styvmamma.

1999-04-02, 18:37
Svar #18

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Hans och fortsatt Glad Påsk!
 
Ang. min Jon Ingvaldsson, så hade jag endast noterat den födelse jag funnit. Var inte säker på att det var rätt person vilket det ju nu visade sig inte vara. Tack för rättelsen om månad, det var lite svårläst bitvis i Jon´s dödsnotis, för jag har skrivit ett frågetecken så att jag skall kunna gå tillbaka senare och se om jag då lyckas bättre. Men med vetskap om Höjden, så kanske jag rätt tyda kan.  
 
Arvid född 1729. är min ana som gifte sig med Catharina Månsdotter f 1715 och från honom via hans dotter Kerstin Arvidsdotter. Har ibland undrat över makarnas åldersskillnad, då ju Catharina var hela 14 år äldre än Arvid. De fick ju heller inte så många barn, det yngsta föddes när Catharina var 45-46 år.
 
Får än en gång tacka för din information.
Och kommer att underlätta nu när jag vet mer gårdar/byar. Jag har en del noteringar för Moo och även Mobråten. Kommer inte just nu på vilken anknytning som Mobråten har till mina släktingar.
Men skall se efter.

1999-04-05, 08:38
Svar #19

Annika Forsman

Stefan!
Tack för Ditt svar.
Du skriver att Du har förfäder i Lidetorp. Det har jag också. Min farfar var född och bodde där. Det har sagts att vi skulle vara släkt med familjen Björn. Jag har ännu inte lyckats hitta detta samband. Kanske Du kan hjälpa mig? Eftersom Du heter Björn kanske Du vet något om detta? Min farfar hette Karl Teodor Forsman, född 1875-07-25.

1999-04-08, 12:14
Svar #20

Sven Lindskog

Hej!
Jag är nybörjare som släktforskare, men sedan ett år tillbaka har jag sysslat intensivt med min farfars släkt som härstammar från Nysund och grannsocknarna Rudskoga och Visnum. Jag har registrerat hundratals släktingar i Nysund i de flesta byar och på de flesta gårdar. Alltför många för att lista här. Men kanske finns det någon där ute på nätet som hajar till inför någon av mina Nysundsanor. Här är de som jag hittills hittat:
4 ff Johan Hjalmar Lindskog 1883-1911. Folkskollärare. Född i Bäckelid, Nysund. Död i Laxarby, Dalsland.
8 ff f Anders Gustaf Lindskog 1836-1908. Folkskollärare. Född i Rudskoga. Död i Mo, Nysund. Bodde 1862-1895 i Bäckelid, 1895-1903 i Gärdsbol och från 1903 i Mo.
9 ff m Johanna Sofia Jakobsson 1844-1893. Född vid Munkfors kvarn där fadern var mjölnare. Uppvuxen i Fågelåsen.
18 ff mf Jakob Larsson 1797-1879. Mjölnare, bonde. Född i Gärdsbol. Flyttade runt en hel del i socknen innan han 1846 flyttade till Fågelåsen.
36 ff mf f Lars Larsson 1757-1809. Bonde. Gärdsbol.
72 ff mf ff Lars Larsson 1724-1775. Fjärdingsman. Gärdsbol.
73 ff mf fm Catharina Jacobsdotter 1736-1770. Född på Lidetorp.
144 ff mf ff f Lars Nilsson ca1680-1750. Gärdsbol.
146 ff mf fm f Jacob Larsson 1707-1774. Häradsdomare, riksdagsman mm. Född i Sävsjön. Bosatt på Lidetorp. Enligt boken Nysunds socken från 1938 var han en riktig storpamp i socknen.
147 ff mf fm m Annika (Anna) Persdotter 1707-?. Född i Bräckan.
Längre än så har jag inte kommit, men kanske någon kan hjälpa mig att komma vidare.

1999-04-08, 21:54
Svar #21

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Sven!
Jag har inte häradsdomaren i min egen släkt, men eftersom jag forskat lite kring Nysundsfolk har jag funnit en del i alla fall.  
 
Beträffande Jacob Larssons föräldrar ska jag här citera ur ett brev jag skrev till Gunnar Lindroth för några år sedan.  
 
”Jag skall försöka svara på din fråga så gott jag kan. Det framgår som du säkert själv har konstaterat inte av Jacob Larssons födelsenotis vad hans föräldrar heter. Men jag har gått igenom alla kyrkböcker från Nysund före 1750. Och det finns bara en Lars bosatt i Sävsjön under åren kring sekelskiftet 1700, och det är Lars Gälarsson. Detta framgår bl a av att han framträder som dopvittne ett tiotal gånger under åren 1691 till 1719, alltid skriven i Sävsjön. Även hans hustru Elisabet Olofsdotter är dopvittne under 1690-talet vid flera tillfällen.
Båda makarna avled i Lidetorp 1735 resp 1737. Det är troligt att de då var inneboende hos sonen Jacob och dennes hustru, vilka flyttat dit före 1736 från Sävsjön. Att Jacob Larsson blev både nämndeman och häradsdomare och avled under resa i Stockholm 1774 är väl känt för dig.
 
Lars Gälarsson och Elisabet Olofsdotter hade åtminstone följande barn:
Olof Larsson, död 1696 begr 23/8 i Sävsjön
N.N. Larsson, f 168(7), död 1698 begr 24/7 i Sävsjön
Maria Larsdotter, f 1689 dp 3/3 i Sävsjön, död 18/5 1753 i Svartkärr, gift 6/1 1714 med Nils Björnsson i Svartkärr.
Sara Larsdotter, f 30/12 1691 i Sävsjön, död 9/6 1772 i Högbergstorp, gift 1o 6/6 1714 med Anders Persson i Gärdsbol, gift 2o 6/6 1725 med Elias Johansson i Stenkullen.
N.N. Larsdotter, f 169(5), död 1698 begr 23/8 i Sävsjön.
Katarina Larsdotter, f 29/4 1697 i Sävsjön, gift 26/12 1718 med änkling Måns Olofsson i Devilsnäs, Rudskoga sn.
Elisabet Larsdotter, f 11/1 1702 i Sävsjön, död där s.å. begr 9/11
Elin Larsdotter, f 6/3 1705 i Sävsjön, död där 1706 begr 29/7
Jacob Larsson, f 12/9 1707 i Sävsjön, död 3/8 1774 i Stockholm, gift 7/6 1731 med Anna Persdotter från Bräckan
 
Att Jacob Larsson är son till Lars Gälarsson har också Ann-Mari Gunnarsson, Bo Lindwall och Håkan Skogsjö kommit fram till i sin antavla över Ingmar Bergman!
Den finns publicerad i Svenska Antavlor nr 7 (1983, röda serien), med tillägg i nr 10 (1989, gula serien). Det är i det senare häftet med tillägg som anlinjen framgår. Jacob Larsson är Ingmar Bergmans fm mm fm f.”
 
Så långt det citerade brevet. Jag kan tillägga att Lars Gälarsson i sin tur var son till Gälar Larsson och Elin Persdotter i Sävsjö(n), som det talas om lite längre upp i diskussionen.
Jacobs hustru Anna Persdotter var dotter till Per Andersson och Margareta Olofsdotter i Bräckan. Hennes far dog redan 1713 och modern gifte då om sig med Per Olofsson.

1999-04-09, 15:42
Svar #22

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Sven!
 
Jag har också anor från Gärdsbol, men har ännu inte hittat anknytning till dina bägge Lars Larsson. Mina och dina släktingar är ibl. dopvittnen åt varandras barn, så det verkar ju troligt att något släktskap finns. Jag skall titta hemma lite mer och återkomma.
 
Känner du till någon Johan Nilsson från Upplan(n)a i början av 1700-talet? Kan vara i Rudskoga socken?

1999-04-10, 12:08
Svar #23

Sven Lindskog

Hej Sonia!
Upplanna (Upplanda) ligger mycket riktigt i Rudskoga. Tyvärr har jag inte denne Johan Nilsson i min släktförteckning. I början av 1700-talet fanns min ff mm fm mf Eric Nilsson i Upplanda. Hans dotter Maria (1711-178(7)) gifte sig 1729 med Henrik Andersson från Amnehärad, och paret bosatte sig i Upplanda.
Av Hasses inlägg framgår att vi har en gemensam ana i Lars Gälarsson, far till din Maria Larsdotter och min Jacob Larsson. Det skulle vara kul att veta mer om hur vi är släkt. Om du vill kan du skicka mig den informationen till min e-post adress.  
Med vänliga hälsningar, Sven

1999-04-10, 15:17
Svar #24

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Sven,
 
tack för informationen. Jag skrev fel förnamn på personen. Skall vara Jonas Nilsson. Har fler personer från Upplanda som har varit dopvittnen.
Jag har dock inte alltid noterat dopvittnenas namn.
 Från Lars Gälarsson är  min ana  hans dotter Maria. Jag har utgått från min mormor som föddes i Degerfors och hennes föräldrar kom från Nysund. Har bara forskat på hennes morfars sida hitintills och gått bakåt och nu med Hans Egeskogs hjälp kommit till Gälar Larsson och Jon Ingevalds föräldrar och Nils Björssons föräldrar. När jag kommit hit (där jag nu är) har jag tänkt vända och sedan forska framåt i  tiden. Jag skall skicka dig vad jag har från Maria Larsdotter, så kanske du kan komplettera.
 
Mvh Sonia

1999-04-10, 17:38
Svar #25

Mats Mogren

Hej Ingvar.
 
Den 30 mars släktchattade vi om Per Hansson Mogberg. Du hade någon notering om honom som vittne vid ett dop i Nysund. Jag er fram emot all information om denne Per Hansson, då jag så gärna vill komma ytterligare en generation bakåt.
 
Mvh Mats Mogren

1999-04-10, 23:00
Svar #26

Ginger Widinghoff

Hej alla ni som ovan skrivit om S och N Billinge. Jag känner till S Billinge i Närkes Kil. Är det samma som ni menar? Jag kan nämligen inte placera Nysund. Om jag får rätt svar kan jag ge lite färska uppgifter om S Billinge. Hälsningar Ginger

1999-04-10, 23:30
Svar #27

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Ginger
Nysund och Närkes Kil är inte samma socken. Nysund ligger på ömse sidor om Letälven precis på gränsen mellan Närke och Värmland strax söder om Degerfors. Socknen tillhör Örebro län, men ligger alltså i både Närke och Värmland, och gårdarna Norra och Södra Billinge ligger i Värmlandsdelen av Nysunds socken.

1999-04-11, 12:22
Svar #28

Marie Fredricsson

Hej Nysundsforskare!
Jag har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med. Pigan Stina Jonsdotter f 1789 ? i Kvistbro ?(jag har inte hittat henne där) fick 1817-10-19 en oäkta son Anders Gustaf i Åtorp, Nysund, han döptes där 1817-10-20 och faddrar var: Jan Larsson Lundas, Enkan Brita Stina Andersdotter Södra Boda, Per Larssons hustru Brita Stina vid Nysund, Johan Jonsson och h. Maria Jansdotter i Viken.  
Har någon stött på dessa i sin forskning ?
Vem var pappa till Anders Gustaf som i vuxen ålder bar namnet Säfström, allt om Stina föräldrar, syskon, födelsedata ?
Jag vet att han hade en syster Johanna Maria Säfström f 1824-12-23 som uppges vara född i Axberg jag har inte haft tillfälle att kolla den uppgiften ännu, men den kan vara värd att nämna. Fr.o.m. 1836 och framåt har jag det mesta om honom det är tiden för hans första 15 år som jag är intresserad av.
Vänliga hälsningar Marie Fredricsson

1999-04-21, 00:48
Svar #29

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej, har tidigare fått hjälp med föräldrar till anor i Nysund. Kanske ni som kan Nysund i början av 1700-talet kan hjälpa mig med ytterligare ana.
Det gäller:
Olof Olsson född 1706 (enl. hfl) Hans mor hette Sara född 1683 (enl. hfl.Gift 1746-10-26 med Ellicka Nilsdotter född 1717-03-07 Svartkärr (dotter till Nils Björnsson och Maria Larsdotter)
Paret Olof Olsson och Ellicka Nilsdotter bodde i Gärdsbol.
 
Mvh Sonia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna