ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-17  (läst 1853 gånger)

2001-12-10, 11:53
läst 1853 gånger

Mats Danielsson

Hej Kent.
 
Jag har då inte ifrågasatt dina uppgifter, tycker att det är synd om vi andra skall bli lidande p. g. a vad denna Eva skriver.
 
 
Mvh  //  Mats

2001-12-10, 17:09
Svar #1

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Som jag sa i mitt tidigare inlägg har jag inget intresse i boken eller i diskussionen, men något är konstigt med alltihop. Om man följer diskussionen verkar det nästan som om Engelberg och Kent Pettersson är samma person, eller ?

2001-12-10, 19:19
Svar #2

Mats Danielsson

Hej Lars.
 
Tror du att även Björn Stålhed är samma person? Bo Engelborg, som nu är avliden, vad skulle han ha för intresse av att gå ut med falska förespeglingar? Ovannämnda Björn har tydligen besökt Kent och sett boken, eller misstror du även detta? Mitt förslag är att du preciserar dig om du känner att det är nödvändigt att gå ut med dylika kommentarer.

2001-12-10, 19:40
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nyedsforskare,
Jonas Nystierna gifter 22/11 1761 i Nyed med Margareta Norling enligt uppgifter jag fått från Norge. Har någon tillgång till kyrkboken och kan kontrollera om så är fallet. Alla detaljuppgifter om härstammning, boplats, ålder, barn, liv o s v är av intresse.
Vänligen,
Olle Elm

2001-12-10, 20:00
Svar #4

Daniel Ström

Hej alla Nyedsforskare,
 
Jag undrar om boken som tidigare nämnts  
innehåller något om släkten Kihlsten. Min  
mormors  
far var född Kihlsten och härstammar från  
dem.  
Han bytte senare namn till Kihlstenius, vilket  
även var min mormors flicknamn. Jag har info  
om  
Kihlsten'arna tillbaks till mitten av 1600-talet,  
men är intresserad av att hitta sidogrenar. De  
flesta av de jag har var smeder. Ursprungligen  
ska de ha kommit från Stora Kil, därifrån  
namnet.  
Sedan har de flyttat runt i trakterna kring Nyed,  
Alster och Karlstad.
 
Jag har läst allt jag kan komma över vad  
beträffar smedsläkter, men de har inte  
nämnts  
någonstans. Den ende förutom jag själv som  
har  
forskat på släkten är avliden sedan många år,  
så  
jag tycks vara ganska ensam om att forska på  
den  
släkten.
 
Tackar på förhand
Daniel Ström

2001-12-10, 21:07
Svar #5

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mats!
Ja, du la nästan svaret i min mun med din första fråga i ditt senaste inlägg. Jag tror fortfarande att Engelberg och inte Engelborg som Du skriver är samma person som Kent Pettersson. Att Bo Engelbergs son skulle sälja boken två dagar efter sin faders död, (som om han inte hade annat att tänka på) låter för otroligt för att vara sant.
Dessutom är Engelbergs inlägg lika illa skrivna som Kent Petterssons. Konstigt verkar det i alla fall!

2001-12-10, 21:50
Svar #6

Mats Danielsson

Hej Lasse.
 
Du har dessvärre inte svarat på min fråga om du tror att Bo Stålhed har fabricerat sina uppgifter om att han har sett boken. När du har det så tänker åtminstone jag stänga denna disskussion.

2001-12-11, 15:38
Svar #7

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
OK, boken finns uppenbarligen. Jag signalerar med vit flagg. Hoppas då att Du också får se den och ta del av den då Du verkar intresserad av innehållet. Jag ger mig och önskar Er andra som har annonserat om att få ta del av uppgifterna i den ett stort lycka till, det kommer Ni säkert att behöva!  
Lars W

2001-12-11, 22:37
Svar #8

Inger Johansson

Efter att ha följt diskussionen kan alltså konstateras att Bo Engelbergs son har sålt boken till Kent Pettersson eftersom det är han som har den nu enl. Hr Stålhed. Vidare frågor rörande boken bör ställas till Kent P.
Hälsningar
Inger Johansson

2001-12-13, 11:28
Svar #9

Mats Danielsson

Hej Kent Pettersson och Anders.
 
Vill tacka för ditt brev Anders och passa på att säga att jag aldrig har betvivlat ”bokens” existens. ,Det var snarast ett lite cyniskt påpekande, det där med Bo Stålhed,  från min sida gentemot vissa personer som har deltagit i den här diskussionen.
 
Bleve hemskt glad om Anders eller du Kent, kunde prova att maila anorna till Jon Jonsson och Lars Persson igen till mats.dan@spray.se eller mats.danielsson@ey.se .
 
Till sist vill jag önska er en god jul och ett gott nytt år, samt en trevlig resa söderut, och även påpeka att det låter intressant det där du nämnde om Norra Råda i ditt brev.
 
 
Mvh  //  Mats

2001-12-13, 15:17
Svar #10

Ulla Hellbom

Efter att ha följt diskussionen bör nu frågan ställas till Mats. Han har tydligen fått brev från någon Anders och Kent. Fanns det något bevis för bokens existens ????

2001-12-13, 23:15
Svar #11

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej på Er !
Nog är det lite konstigt i alla fall! Enligt Björn Stålheds inlägg från den 15/10 så bor Kent Pettersson i Karlstad.  Den 5/12 uppger avlidne Bo Engelbergs son att boken skall säljas till en släktforskare och tillika en god vän till Bo Engelberg i Göteborg. Sedan har Hr Stålhed besökt Kent Pettersson som uppenbarligen har boken, men bor K P i Karlstad eller var han Bo Engelbergs gode vän boende i Göteborg?? Det vore trevligt att få klarhet i det hela av antingen Hr Stålhed eller Kent Pettersson. Då flera forskare i diskussionen har efterlyst att få ta del av boken så kan vi bara hoppas att Kent P. ger sig till känna och delar med sig av bokens innehåll i den mån den omfattar generellt intresse. Samtidigt kanske vi kan få reda på om Kent bor i Karlstad eller i Göteborg.
 
MvH
 
Lars Westlund

2001-12-14, 05:55
Svar #12

Kenneth Pettersson

Lars Westlund
Jag heter Kenneth Pettersson och bor i Karlstad, men kallas Kent.
 En vanlig 60-årsgåva förr i tiden var att man fick sina anor utredda. Sådana böcker kan man hitta ibland i antikvariat och på loppmarknader.
Detta är tydligen en mycket välgjord utredning.
 Hälsningar Kent P.

2001-12-14, 06:46
Svar #13

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag fattar inte att dem orkar hålla på att hela tiden prata om denna bok. Det måste finnas något annat roligt att diskutera under denna socken. Jag förstår om han blir lite sur/irriterad över allt detta eviga diskuterande. Jag har själv stött på böcker/bokliknande häften på loppmarknader och även på Antikvariat, som uppenbarligen gjorts åt någon släkting. Jag har själv aldrig köpt någon sådan eftersom dem inte haft någonting med mina anor att göra. Det finns en hel del sådana böcker eller bokliknande häften som gjorts i ett enda ex. till någon som gift sig fått barn eller fyllt jämnt. Det kan vara allt ifrån familjehistoria (då oftast med fotografier) till rena släktutredningar (som tydligen i detta fallet).
En del av dessa är mycket väl utförda andra är sämre, framför allt med källorna varifrån dem hittat anorna  och bekräftat dem. Jag själv skulle ha intresse av att se boken men jag skulle aldrig få för mig att gå på så som vissa gör här.
MVH Per Göthe

2001-12-14, 09:37
Svar #14

Mats Danielsson

Hej Per Göthe.
 
Jag instämmer helt med detta inlägg. Låt oss nu gå vidare och ni som hela tiden måste ifrågasätta, fortsätt för all del med detta om  ni tycker att det är relevent men låt oss andra som är intresserade få fortsätta att utbyta anor.
 
 
Mvh  //  Mats

2001-12-14, 11:27
Svar #15

Kenneth Pettersson

Hej Per Göthe, Mats och Lars.
 Instämmer helt med er. Jag vill bara säga att Kent Pettersson i Göteborg och jag inte är samma person även om jag kallas Kent. Jag har redan tagit kontakt med Björn Stålhed i Göteborg och han har fått sina anor i Borserud så långt jag har kommit.  
Hälsninga Kent P i Karlstad

2001-12-14, 12:49
Svar #16

Leif Andersson

Ni alla beter er som barnungar med den stränga gamla ogifta skolfröken Eva Svensson i spetsen. Nu sätter ni stopp för denna diskussion
 / lEiF......

2001-12-18, 09:48
Svar #17

Utloggad Lars Westlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej på Er alla igen!
Visst har diskussionen varit både meningslös och barnslig, det är jag den första att erkänna, men så länge en del frågor fortfarande är obesvarade blir ju trovärdigheten om vem som var salig Bo Engelbergs gode vän i Göteborg som köpte boken av hans son tre dagar efter faderns bortgång något lidande...........

2001-12-18, 11:14
Svar #18

Ulla Hellbom

Skall ni börja nu igen !
Som jag sade i mitt tidigare inlägg, ställ frågan till Mats Danielsson, som tydligen har fått brev från Kent Pettersson.

2001-12-18, 14:37
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nyedsforskare,  
Jonas Nystierna gifter 22/11 1761 i Nyed med Margareta Norling enligt uppgifter jag fått från Norge. Har någon tillgång till kyrkboken och kan kontrollera om så är fallet. Alla detaljuppgifter om härstammning, boplats, ålder, barn, liv o s v är av intresse.  
(Är medveten om att jag frågat tidigare, men min fråga drunknade trol i den pågående diskussionen.)
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-08, 16:56
Svar #20

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej, Som tillägg till min efterlysning av den 30 oktober 2001 kan följande nämnas:    
 
Jonas Olsson (min mffmf) föddes 1799-08-02 i Nyed och avled i Älvsbacka 1869-07-10. Han blev änkling år 1864 och bodde de sista åren av sin levnadstid som inhyses hos sin son i Wiken Norra, Älvsbacka (allt enl. Älvsbacka AI:16, sid 89).
 
Alla tips, råd och upplysningar om hans anor och vidare öden tages tacksamt emot.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Christian Juliusson

2002-01-11, 15:29
Svar #21

Utloggad Catrin Bohman Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-06-06, 09:07
    • Visa profil
    • www.mormorsmor.se
Hejsan!
Min mmf hette Lars Johan Larsson (ev Eriksson)och gifte sig 1885 med Anna Carolina Från,Gudmundrå(Y).
Han står som inflyttad från Nyed, Värmland och tillhör landstormen.
Lars Johan var född 1858-07-24 och hans bror flyttade med honom till Gudmundrå.
Är det någon som vet något om denne man?
/Catrin Axelsson

2002-01-14, 18:20
Svar #22

Ingvar Dahl

Hej till Kent Andreasson/Sven Persson!
 
I september-oktober 2001 publicerade ni båda ett par inlägg, som påpekar att jag tagit fel Karin Persdotter som gift med Arvid Andersson (1717-1790) i Borserud. Eftersom det förstås inte är så lämpligt att låta fel stå oemotsagda, så hade det varit trevligt att få ett direkt påpekande om detta. Men då jag inte sett något sådant, så vill jag gärna på detta sätt be om bevisen för att min forskning hamnat fel. Tackar på förhand!

2002-01-14, 18:40
Svar #23

Ingvar Dahl

Komplettering av föregående inlägg... I ett domstolsprotokoll, Nyeds härad 15 mars 1742 ? 47 förtydligas att Karin Persdotter, dotter till framlidne domaren Per Nilsson i Borserud är gift med Joen Jönsson (Jonsson) i Bors. Det är mitt bevis. /Ingvar Dahl

2002-01-15, 11:38
Svar #24

Utloggad Sven Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-09, 20:02
    • Visa profil
Hej Ingvar Dahl !
Jag tar tillbaks det jag skrev att du hade fel. Det är Jag som har fel. Tack för ditt bevis från domboken, men när man bor långt från Värmland och Göteborg och bara har tillgång till arkiv när man har semester är det lätt att komma fel, vilket jag gjort. Vet du något mer on Per Nilsson och hu Ingeborg Jönsdotters anor ???
 Vad tror du om min hypotes om Joen Jonssons anor
 Vänligen Sven Persson.

2002-01-15, 12:04
Svar #25

Utloggad Sven Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-09, 20:02
    • Visa profil
Hej Ingvar Dahl igen !
 Något släktskap tycks finnas mellan familjerna Arvid Andersson/Karin Persdotter och Joen Jonsson/Karin Persdotter ty dom förekommer som faddrar til varandras barn.  
I alla släktutredningar finns det fel, så även i min --Bevisligen
 Vänligen Sven Persson

2002-01-15, 19:03
Svar #26

Ingvar Dahl

Hej Sven!
 
1) Jag tycker nog att det är lite dålig forskarmoral att upptäcka ”fel” och undanhålla denna upptäckt för någon som publicerat sej på Internet med adress. Vi som lagt ner ganska mycket tid på att dela med oss av våra genealogiska upptäckter tycker jag är värda tips och påpekanden om korrektioner, istället för allmänna kommentarer om felaktigheter. Internet underlättar ju denna direktkontakt mellan oss som forskar, så det är ju oklokt att inte stämma av med vad vi hittat och kommit fram till.
 
2) En annan kommentar får bli den, att man inte bör lita enbart till kyrkoböckernas uppgifter om årtal och namn, särskilt om det finns risk för förväxlingar av personer.
 
3) Domaren Per Nilsson i Borserud var son till Nils Månsson (död 1684), som i sin tur var son till Måns Persson (ca 1608 - 1686/1688) i Borserud.  En syster till Nils Månsson hette Ingrid Månsdotter och var gift med bonden Lars Larsson i Mellgården. En dotter till de sistnämnda hette Elin Larsdotter och var gift med bonden Per Månsson. Det var dessa som 1716 fick dottern KARIN PERSDOTTER, som gifte sig med Arvid Andersson i Borserud.
 
Hälsn Ingvar D.

2002-01-17, 08:52
Svar #27

Utloggad Sven Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2010-05-09, 20:02
    • Visa profil
Hej Ingvar !!!!
Jag bugar och tackar för dessa uppgifter. När jag nu tittar på kopian från hfl Borserud, så syns det tydligt att datum/månad framför årtalet på Karin Persdotter är ditskrivet senare,vilket förklarar att jag hade fel.
Vet du något om Jon Jonsson/Jönsson ???? I vigselboken vigs en Jon Jonsson och en Jon Månsson på tidigt 1700-tal,ev fader till Jon Jonsson g m Karin Persdotter.
Jag borde ha kontaktat dig.
Vänliga hälsningar från din mycket avlägsa släkting Sven
 
Vänligen din mycket avlägsne släkting Sven.

2002-01-17, 11:10
Svar #28

Kent Andreasson

Bästa Ingvar Dahl.
Jag hade fått dessa uppgifter för  ca 5 år sedan av en släktforskare, och hon sade att du hade forskat på fel Karin Persdotter. Jag beklagar verkligen det jag skrev om att du hade fel.
 Tusen tack för Karins anor. Är det för mycket begärt att be om texten ur dimboken 15 mars 1742  
?47, så jag kan visa henne svart på vitt.
Kent Andreasson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna