Forum > Nordmark

Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2014

<< < (6/6)

Andreas Häglund:
Lite knapphändig information, men någon kanske ändå kan hjälpa mig med anfäder till:
 
Anders Andersson, född 1802-04-25 i Nordmarks socken.
 
Sedermera (årtal okänt) gift med Greta Lisa Carlsdotter, född 1800-12-12 i Floda socken.
Sonen Fredric Andersson föddes 1827-08-29 i Julita socken.
 
(Meddelandet ändrat av andha977 2014-02-01 19:15)

Elisabeth Thorsell:
Hej Andreas, det finns ingen bra Anders Andersson född i Nordmark i Färnebo härad år 1802.
 
Däremot ser det ut som att din Anders kommer 1820 från Järnskog (Jernskog), som ligger i Nordmarks härad i västra Värmland (Julita AI:4a (1816-1820) Bild 89 / sid 80).
 
Tyvärr verkat det vara luckor i böckerna där i början av 1800-talet, men jag tror att det är där du ska leta.
 
Anders och Greta Lisa vigdes 1825 30/10 i Julita (Julita C:3 (1800-1836) Bild 202 / sid 394)

Andreas Häglund:
Elisabeth,
 
Inte nog med att jag lärt mig mer om värmländsk geografi, jag har också ett mycket konkret spår att arbeta vidare på.
 
Stort tack!
 
Andreas

Monica Bjorkman:
Karl Edvards far var Erik Björkman f. 31/1 1847 vid Ellsbergsgruvan, Nordmark, Värmland. Torpare och kolare. Död 28/1 1915 i Östby,  
Gudmundrå. Han var son till gruvarbetaren Erik Björkman och Maria Jansdotter.
 
Sa har langt har jag kommit men hittar inte mer, jag vill veta allt om dessa som bara ar mojligt att fa vetskap om. Finns det uppgifter om deras foraldrar? Finns det uppgifter om vilken gruva de arbetat i och sa vidare.
 
Sitter pa andra sidan jordklotet sa jag kan inte ga till biblioteket eller sa. All information ar av intresse. Karl Edvard ar min morfars far....och han dog nar morfar var liten sa ingen i slakten vet nagonting.

Elisabeth Thorsell:
Hej Monica, jag har en del uppgifter om den familjen, men är inte hemma just nu, men kan skicka dig en del uppgifter i nästa vecka.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion