ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2011  (läst 3772 gånger)

2011-02-05, 22:26
läst 3772 gånger

Utloggad Beryl Blomqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 14:16
    • Visa profil
Har fått följande från en amerikasläkting som forskar i svenska rötterna.
Undrar om detta stämmer som jag fått för jag kan inte hitta dessa personer:
Maria Andersdotter född 1849-01-05 i Gryttom. Far och mor är Anders Olsson och Maria Olsdotter.
Maria gifte sig med Anders,förmodligen hette han Andersson, född 1850-12-08 i Bråten,Brunskog. Maria skall ha emigrerat 1872 och Anders 1873 till St.Paul.
Jag får ingen ordning på dessa uppgifter.
Behöver hjälp.
 
Beryl

2011-02-05, 23:03
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Roger,
 
Yngsta sonen Jan bodde i Mölnerud i Brunskog, så Johan och Anna flyttade dit, jag vet inte exakt när. En ättling till dem är jag själv...
 
MVH Kenneth L.

2011-02-06, 10:01
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Beryl,  
 
Du hittar Maria i Brunskogs födelsebok C:5 sid 35. Hon föddes mycket riktigt i Gryttom som dotter till Anders Olsson och Maria Olsdotter (den senare besläktad med mig, inte oväntat).
De bodde i Nedre Haget.  
 
MVH Kenneth L.

2011-02-06, 10:42
Svar #3

Utloggad Beryl Blomqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 14:16
    • Visa profil
OK då skall jag söka vidare där. Tack för hjälpen.
 
Beryl

2011-03-06, 16:41
Svar #4

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Som lycklig, nybliven ättling till skogsfinnarna i Salungen, Mangskog (stort tack igen, Kenneth L!), så undrar jag vad som egentligen är känt om den gården och dess invånare?
 
Själv härstammar jag ifrån Anders Matsson (ca 1647-1737) - Mats Jönsson (ca 1620-1699) - Jöns Bengtsson Jurmoinen (ca 1580-ca 1652).
 
Jag har en del nyfikna - och kanske okunniga - frågor:
 
1) År 1699 dog Walborg, Mattis hustru i Salungen, född i Finland, 75 år gammal (Brunskog EI:1 s 239).
 
I antavlor här på Anbytarforum kallads hon Walborg Mattisdotter. Var kommer hennes patronymikon? Domboken?
 
2) I landskapshandlingarna 1600:9 nämns inte Salungen, och detsamma tycks - enligt Ingvar Dahls hemsida - även gälla skattelängderna på 1610- och 1620-talen (på 1640-talet nämns dock Jöns + hustru i mantalslängderna).
 
Berodde detta på att skogsfinnarna fick skattefrihet för att ta upp ett nytt hemman? Och i så fall: hur länge gällde denna skattefrihet?
 
3) I kyrkräkenskaperna år 1671-1674 nämns Matthis i Salungen (Brunskog LI:2 s 41-49). Den 16 mars 1673 noteras att Mattis och hans stallbröder skänkte nio öre för lyckan att de slogo björnen på Grytterydsskogen.
 
Finns det någon som känner till om det månne är Matthis Jönsson i Salungen som avses?
 
4) Man kan också på olika hemsidor finna en Anders Jönsson i Salungen uppräknad bland de emigranter som år 1654 reste med skeppet Örn till Nya Sverige i Delaware.
 
Vore det alltför långsökt att tänka sig att denne Anders var en son till Jöns Bengtsson (Jurmoinen) i Salungen, Mangskog socken?
 
Det tycks ju stämma väl, rent tidsmässigt och (det kanske inte helt ovanliga) namnet Anders finns ju i släkten...
 
Är någon sådan Anders Jönsson i Salungen känd under början av 1600-talet, t ex i domboken?
 
Det vore oehört spännande om någon kännare av släkten/bygden kunde hjälpa till med ovanstående.
 
Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2011-03-06, 17:24
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Christian
Karl F Lindahl har i sin bok Brunskogsfinnarna på sidorna 67-79 skrivit om Salungen. Han nämner där att Salungen tidigare tillhört Slobyn. Men Salungen  skattlades senare och redovisades 1649 som 1/8 hemman.  
 
Skattefriheten var normalt sex år, men kunde variera stort.
 
Jag tycker inte att det är långsökt att misstänka en utvandring till Delaware. Faktum är att båda bröderna Anders och Bengt Jönsson gav sig iväg.  
 
Boken går säkert att låna på något bibliotek.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-03-06, 19:45
Svar #6

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Lindahls bok finns till salu via Mangskogs hembygdsförening, och kan köpas av mig för 70 kr + frakt.
 
Det har spekulerats mycket om Anders och Bengt Jönsson från Salungen, och att de var släkt med Jöns Bengtsson är väl näst intill säkert. Dock hade Jöns en son Anders som bodde kvar i trakten, så det stämmer inte att det var Jöns son.
 
Walborgs efternamn Mattzdotter härleds från en anteckning när dottern Karin gifter sig. Detta finns med i Lindahls bok.
 
MVH Kenneth Larsson

2011-03-06, 22:06
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Peter Stebbin Craigs bok 1671 Census of the Delaware (1999) nämns på sidan 24 bröderna Bengt Johansson Salung och Anders Johansson Salung.  
 
Bengt anges vara finne, född 1633 i Värmland, och kom 1654 som freeman med sin hustru Anna Larsdotter, från vilken han tycks ha vara skild omkring 1680. Han förefaller ha dött barnlös omkring 1683.
 
Anders kom också 1654, fick böter för deltagande i Long Finn Rebellion och dog ca 1687 nära Shackamaxon, och efterlevdes av sonen Paul Johnson Salung.
 
I Craigs bok The 1693 Census of the Swedes on the Delaware (1993) finns mer detaljerade uppgifter om bröderna.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2011-03-07 11:09)

2011-03-06, 22:12
Svar #8

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Jan-Erik, Kenneth och Elisabeth,
 
Och JÄTTETACK för snabba och spännande svar!
 
Detta med sonen Anders Jönsson som stannade hemma är ju besvärande, men kanske kunde man - rent teoretiskt - tänka sig att Jöns Bengtsson var gift två gånger och fick en son vid namn Anders i båda giftena?
 
Det har jag sett flera exempel på tidigare...
 
Himla spännande, alltsammans!
 
/Christian J

2011-03-08, 19:12
Svar #9

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen,
 
Fortfarande nyfiken på de första finnarna i Salungen fann jag nu på internet en uppgift om en Henrik Härkönen från Norola avgick år 1627 och fanns år 1640 i Mangskog socken och Salungen by.
 
Är han känd sedan tidigare?  
 
Kan han stå i nåt släktskap till Jöns Bengtsson, månne, som ju dyker upp i Salungen senast år 1642?
 
Sen fanns det år 1630, enligt Jösse härads dombok (Magnells avskrift s 94), en finne vid namn Erik i Salunge (?) som blev knuffad i vattnet av en Bengt Nilsson i Fjäll.
 
I samma källa (Magnells avskrift s 197) nämns år 1638 en Cicilia i Sålunge som fick böta för lägersmål.
 
Jag är inte alls bekant med ortsnamnen i trakten, men nog skulle det väl kunna vara Salungen som avses.
 
Vem var i sådant fall denne Erik och denna Cecilia?
 
Med plågsamt nyfikna hälsningar,
 
Christian J
 
P.S I 1698 års dombok (Magnells avskrift s 3084-) avger Mats Jönsson i Salungen ett vittnesmål, och sägs där vara en man om 70 år. Men det var kanske känt redan? D.S

2011-03-08, 19:16
Svar #10

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen,
 
Jag fann nu följande, i C A Gottlunds dagbok (www.nordvarmland.com/page.php?id=2294):
 
Den förste, som kom till Salungen, har varit en Savolainen, av vilken Salungen fått sitt namn.
 
Men det har han alltså fått om bakfoten, och efternamnet istället skapats utifrån ortsnamnet?
 
MVH,
 
Christian J

2011-03-08, 20:55
Svar #11

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Cecilia var gift med Erich Andersson i Salungen. Erich var den som svensken Bengt Nilsson i Fjäll knuffade i vattnet. Cecilia drunknade f.ö. också, 1675.  
 
Någon Henrik Härkönen förekommer inte i i domboken, varför jag är skeptisk till den uppgiften.
 
Savolainen är helt galet, ja.  
 
Man får också komma ihåg att i samband med svedjebränningen fanns kanske 30 - 40 lösfinnar med, som inte hade fast bostad i byn.
 
Matthes Jönsson anses vara född ca 1620.
 
MVH Kenneth L.

2011-03-09, 12:17
Svar #12

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Kenneth,
 
Och stort tack även för dessa nya uppgifter!
 
Uppgiften om Henrik Härkönen är hämtad från det finska migrationsinstitutet: http://www.migrationinstitute.fi/pdf/Svedjefinnarnas_ursprung.pdf
 
Men den behöver ju inte vara korrekt för det...
 
Som jag har förstått det hela så var dels Salungen en by med många finnar vars eventuella släktskap inte låter sig redas ut, dels har du redan forskat på alla dessa personer vilket väl innebär att chansen att finna något nytt där är tämligen begränsad?
 
Men hur är det med den Britta Andersdotter som var gift med Anders Mathesson (1647-1737), enligt dottern Karis dödsboknotis av år 1757?  
 
Finns det någon möjlighet att komma vidare där?
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian J
P.S Jag fann nu på SOFI:s hemsida att en Cecilia i Mången (i Gunnarskogs socken?), änka efter finnen Erik i Salungen, ska nämnas i domboken år 1632, att Salungen även ska nämnas i domboken år 1637 och att Salungen, enligt domboken år 1649, var ett torp på Sloby ägor. Men detta är som sagt säkerligen känt sedan tidigare... D.S

2011-03-09, 13:01
Svar #13

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Christian och Kenneth
 
Som även framgår av den ovan nämnda skriften är det jag som står bakom uppgiften från källmaterialet. Men tolkningen av personens släktnamn och ursprunget i Finland är det Veijo Saloheimo som ensam står för.
 
Jag har ingått i en arbetsgrupp som under mer än 10 års tid har inventerat, tolkat och publicerat de skogsfinska släktnamnen i Skandinavien. Skriften kom ut i höstas och säljes nu bl.a. via Karlstads Universitet.  
 
Eftersom det är mina uppgifter kan jag direkt publicera dem här.
 
1) Henrik Hargen påträffad i Salungen år 1640. Tiondelängden är källan.
2) Henrik Hargenn påträffad under Fjällskogen år 1647. Här är källan roteringslängden för samma år.  
 
Vi har i arbetsgruppen tolkat denne finne som tillhörande Härköinensläkten. Jag vill betona att diskussioner har förevarit med finska namnforskare, bl.a. den mycket namnkunniga Sirkka Paikkala.
 
 
Som jag kan se fanns under 1640-talet en finne under Fjäll som hette Henrik Matsson. Det är med största sannolikhet samme person. Han bör väl ha fått ett antal barn med patronymikon Matsson/Matsdotter.  
 
Det kan självfallet ha funnits flera finnar i området med namnet henrik Matsson. Men denna är den enda jag känner till under 1640-talet.
 
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-03-09, 13:23
Svar #14

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej där
 
En rättelse till ovan. Barnen fick självfallet patromynikon Henriksson eller Henriksdotter.
 
ber om tillgift!
hälsar
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-03-09, 14:26
Svar #15

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Jan-Erik,
 
Och stort tack för snabbt och spännande svar!
 
Er skrift verkar fantastiskt intressant.  
 
Törs man fråga om det gäckande namnet Jurmoinen möjligen finns med i förteckningen?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J

2011-03-09, 15:13
Svar #16

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Britta Andersdotter har jag bara sett i dotterns Karins dödsnotis.
 
Enligt samme Veijo Saloheimo så är inte Jurmoinen ett förekommande finskt nann (detta har han en gång skrivit till finnforskaren Jarl Ericson).
 
Några Henriksbarn har jag inte hittat i min utforskning av Salungen, mer än de barn som Hindrich Simonsson Huskan fick med sina två hustrur (som dessutom var systrar). I Fjäll finns Matthes Henrichsson född ca 1615, jag har inte hittat hans föräldrar.
 
Jag rekommenderar dig (Christian) att läsa boken av Lindahl som du fått till angiven adress idag - där finns svar på de flesta frågorna om Salungen!
 
MVH
Kenneth L.

2011-03-09, 16:50
Svar #17

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Kenneth,
 
Och varmt tack för ännu ett spännande svar!
 
Då kanske det finns hopp om att Britta dyker upp i dödboken, trots allt?
 
Nu ska jag ge mig till tåls tills jag fått boken. ;-)
 
Varmt tack på förhand,
 
Christian J

2011-03-09, 17:10
Svar #18

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 10:49
    • Visa profil
Hej Christian m.fl.
 
Läser med stort intresse era inlägg om skogsfinnarna då jag själv är ättling till Jöns Bengtsson Jurmoinen och Jöran Simonsson Lajoinen ( även jag fått ovärdelig hjälp av Kenneth.L. tidigare). Fler namn har dykt upp här och jag känner att jag måste lägga Bohuslän åt sidan och gräva ner mig bland värmlandsanorna igen.
 
Vilket bra forum Anbytarforum är!!
Ha det gott Mangskogsforskare.
 
Mvh Marie.

2011-03-09, 20:02
Svar #19

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Till Christian, Kenneth och Marie
 
Släktnamnet Jurmoinen finns med i vår förteckning. Men beläggen gäller endast de av Gottlund angivna uppgifterna.
 
Betr släktnamnet Jurmoinen kan inte detta återfinnas i den finska släktnamnsbibeln Uusi suomalainen nimikirja såsom det här stavas. Men det finns en del snarlika sådana:Jorma, Jormana, Jormu vilka alla numera har standardiserats till Jormanainen.
 
Hans Iormoin är belagd i Finland 1559.  
 
En Johan Jakobsson Jurmus är belagd 1664 i Finland.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-03-09, 21:11
Svar #20

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag har ju skrivit av hela dödboken för Mangskog (1691 - 1991), och den enda Britta Andersdotter som kan tänkas är då Böret Andersdotter som dör i Bjurbäcken 1733 90 år gammal.
 
MVH Kenneth L.

2011-03-10, 11:12
Svar #21

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Jan-Erik och Kenneth,
 
Och varmt tack igen för fantastiskt spännande svar!
 
Beträffande Jurmoinen (vilket imponerande insamlingsarbete ni gjort, Jan-Erik!), så låter ju onekligen Iormoin ganska lika, och kanske hade släktnamnet förvrängts genom generationerna fram till Gottlunds tid?
 
Men finns någon av de nämnda namnvarianterna belagda i närheten av det Nurmijärvi som släkten, enligt Gottlunds sageskvinna, skulle härstamma ifrån? Det vore ju extra spännande...
 
Beträffande Britta Andersdotter (fantastiskt vilken koll du har på folket i bygden, Kenneth!) så är kanske Böret Andersdotter i Bjurbäcken inte en trolig kandidat, då hon skulle ha varit 50 år när dottern Karin föds år 1693 i Salungen.
 
Kanske flyttade hon på ålderns höst till sin dotter Karin och måg Anders Jonasson i Västra Sälboda, Gunnarskogs socken?
 
Och kanske kom hon ifrån Åmot i Brunskog socken, för vid dottern Karins dop år 1693 var - förutom hustru Marit i Salungen - en Bryngel i Åmot, hustru Sigri i Åmot samt drängen Olof och pigan Karin i Åmot dopvittnen.
 
Eller finns det något känt släktskap mellan folket i Salungen och i Åmot?
 
Det vore mycket spännande att få höra ifrån er om detta!
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian J

2011-03-10, 13:16
Svar #22

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Åldersuppgifterna i dödbok är ofta överdrivna, så det är inte mycket att gå efter. Det är mer troligt att Böret var ca 75.
 
I Åmot bodde svenska bönder, i Salungen enbart skogsfinnar, så där finns ingen naturlig koppling. Dopvittnen är ofta de som råkade befinns sig i närheten av Prästgården - därav att så många högtidligt betitlade personer är vittnen.
 
MVH Kenneth L.

2011-03-12, 10:00
Svar #23

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Kenneth,
 
Och stort tack för detta!
 
Men då framstår ju Böret Andersdotter tvärtom som en högst trolig kandidat, särskilt som - insåg jag nu - även hennes svägerska Gertrud Mattesdotter (1737) och svåger Påhl Mathesson (1752) dör i just Bjurbäcken!
 
Så nåt samband tycks det väl ha funnits, eller?
 
Kanske Böret och hennes man Anders Mathesson bodde i Bjurbäcken i början på 1730-talet, och han sedan som änkling och ålderstigen flyttade hem till Salungen igen (där bl a brodern Mats Mathesson tycks ha bott) där han dog år 1737?
 
Det skulle ju stämma bra!
 
Frågan är dock om det går att finna med information om Britta/Böret Andersdotter. Nämns hon någonstans som finne, t ex?
 
Men som sagt, allt kanske uppenbarar sig när jag läst Lindahls bok. ;-)
 
Varmt tack och trevlig helg,
 
Christian J

2011-03-12, 11:52
Svar #24

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det är mycket man tror man vet - men inte kan bevisa. Här är namnen lite för vanliga för att man ska våga säga med någorlunda säkerhet att det är som man tror...
 
Trevlig helg du också - även om du inte har ett 70-centimeters gnistrande snötäcke att se ut på...
 
Kenneth L

2011-03-12, 13:21
Svar #25

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Christian!
Det finns en till koppling, till Bjurbäcken. Brodern Mats Mathesson var ju gift med Lisbet Israelsdotter (1701-12-29) och hon noteras vid vigseln vara från Bjurbäcken.

2011-03-12, 14:52
Svar #26

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Bjurbäcken, Salungen och Humsjön var rena finnhemman i Mangskog, och ligger bredvid varandra. Där finns alltid kopplingar, så att det finns en Britta Andersdotter i ungefär samma ålder på två av ställena säger i sig ingenting. De finska släktena gifte tidigt ihop sig, och släktnamnen korsar varandra hela tiden.
 
MVH Kenneth L

2011-04-01, 12:19
Svar #27

Utloggad Ken Andre Kihle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-04-19, 18:08
    • Visa profil
Hei
 
Jeg leter etter mer informasjon om en av mine svenske forfedre ved navn Anders Nilsson. Jeg lurer på om han kan være broren til Märtha Nilsdotter i dette meddelandet:  
 
Anders Nilsson er nevnt i boken 'Todalen' av Leif Halse(1943). Der står det at han reiste fra Sverige etter en ulykkelig kjærlighetshistorie. Han var en god arbeidskar og hadde en 'poetisk åre'. Han laget en vise som beskriver noe av kjærlighetshistorien, og her er to av de seks versene:
 
 
Lilla vennen hun har mig overgivet,
fordi at jeg så fattigen var.
Og derfor må hun søke seg en annen,
ja, en annen som rikere var.
 
Om nogen av eder ønsker vite
hvem denne lille vise diktet har,
Så er det Anders Nilsson ifrån Vännerskog,
ja från Vännerskog socken han utdrog.
 
 
Mer informasjon:
Navn: Anders Nilsson
Født: 12 aug 1843 [1]
Foreldre: Nils Andersson Berg og Brita Pehrsdotter fra Slobyn [1]
Flyttet fra Sverige til Oppdal, Sør-Trøndelag, Norge. [3]
Registrert som 'Logerende' i Stangvik ved folketellingen i 1865. [2]
Registrert innflyttet til Todalen, Stangvik sogn, Møre og Romsdal fylke i Norge fra Slobyn i Mangskog sogn i 1871 [1].
Flyttet til Amerika med hele familien i 1885. [3]
 
Jeg har mer informasjon om ekteskap og barn om noen er interessert.
 
MVH Ken Andre
 
 
[1] Innflyttede til Stangvik 1871: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6446&idx_id=6446&uid=ny&idx_si de=210
[2] Folketelling Stangvik 1965: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f6156 4&gardpostnr=304&personpostnr=2204&merk=2204#ovre
[3] 'Todalen' av Leif Halse(1943)

2011-04-01, 16:28
Svar #28

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det stämmer Ken Andre, Anders är bror till Märtha i mitt inlägg tidigare. Anders emigrerade 1865 till Trysil, enligt husförhörslängd Mangskog. Han finns med i min släktbok Finnättlingar från Slobyn, del I, och jag tar gärna emot kompletteringar om hans familj - eventuellt för införande i del IIIa som jag nu håller på att skriva.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2011-04-01, 23:31
Svar #29

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil
Hej! Söker efter förfäder till Anders Mattson f 1729/1730 och hustrun Valborg Håkansdotter f 1741.  
Finner dem båda i Salungen i Mangskog AI:1 Sid 125. Om någon vet mer om dessa och bak i tiden vore jag tacksam för lite hjälp.  
 
Sen söker jag också efter död datum för Per Jonsson f 1786, står i Mangskog AI:23 Sid 349, Rymt 1840, troligen död. Vadå rymt? hur finner man på var han dött?
 
Mvh Krister

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna