ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013  (läst 3477 gånger)

2012-05-12, 14:37
läst 3477 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått ett mail från en norsk släktforskare, som frågade efter föräldrarna till Ernst Nilsson från Öjenäs i Lysvik. Tydligen finns det flera uppfattningar om den saken, och eftersom jag faktiskt inte kan klura ut vad som är rätt och fel, så vänder jag mig förhoppningsfull till Anbytarforums kunniga läsare.
 
Ernst Nilsson bodde i Öjenäs och var gift med Marit Eriksdotter. De gifte sig 28/5 1702, och i vigselnotisen står att han är från Öjenäs och hon från Åsegård. Ernst Nilsson var bonde och nämndeman och torde ha avlidit runt 1740. (Källa: Fryksdals härads dombok 1740 ht nr 213 1/4 ur 1/15 av 1/5 i Öjenäs, som nämndemannen Ernst Nilsson i Öjenäs köpt sistlidne 3/3 av Erik Nilsson i Öjenäs för 12 rd. samt Fryksdals härads dombok 1741 vt 68 Nämndemannen Per Olofsson i Åsteby skall efterträda avlidne Ernst Nilsson i Öjenäs vid den 1740 (ht 70) beslutade mätningen av ..................)
 
Jag har inte födelse- eller dödsdatum för vare sig Ernst eller hans hustru.
De fick barnen Nils 1703, Lisken 1706, Erik 1709, Ingeborg 1711, Maria 1714, Lars 1716.
 
Nu till frågan om Ernst föräldrar: Fryksdals härads dombok 1731 ht nr 219: Marit Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernst Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd.
 
Det kan tolkas som att Marit Månsdotter är faster till Ernst Nilsson, och att hans far därför måste heta Nils Månsson. Det som talar emot det är att ingen av Ernst Nilssons barn fick namnet Måns. Kan Ernst Nilsson vara hennes styvbrorson? Eller?
 
När man kollar på nätet så ser man att andra släktforskare kommit fram till att Ernst Nilssons föräldrar heter Nils Eriksson och Elisabet Ernstdotter Höffner. Vad deras källor är vet jag inte.
 
Jag har även Nils Eriksson och Elisabet Ernstdotter Höffner i mitt släktträd, men jag har bara noterat att de har dottern Ingeborg - ingen son Ernst.
 
Fanns det kanske två Ernst Nilsson i Öjenäs vid den här tiden?
 
Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om någon kunde hjälpa mig framåt.
 
Hälsningar,
Gunilla

2012-05-13, 08:22
Svar #1

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
När jag går igenom vilka fakta som finns kring Ernest Nilsson i Öjenäs så hittar jag ingen direkt angivelse att hans föräldrar är Nils Eriksson och Lisken Ernestdotter, däremot finns ett flertal uppgifter som mycket starkt indikerar att så är fallet.  
 
Man kan börja med att konstatera att Lisken med stor säkerhet var gift med Nils Eriksson. Detta torde framgå, dels av att vi vet, tex från Domboken 1702 ht 63/, att Lisken var gift med Ingemar Mickelsson, dels från utseendet av mantalslängden: 1688 finns Nils Eriksson i mantalslängd Öjenäs, 1689 tom 1692 står det istället Nils Erikssons änka och 1693 är detta utbytt mot Ingemar Mickelsson. Vi vet också, från domboken 1738 vt 136/, att Ingemar Mickelsson bebott sina styvbarns jord i Öjenäs.
 
Nästa steg blir nu att konstatera att Ernest Nilsson är son till Lisken och Nils Eriksson, och då är ju faktiskt bara namnet en mycket stark indikation på att så är fallet: Ernest torde vara ett mycket ovanligt namn vid denna tid och i detta område. Vidare vet vi som sagt att Ingemar Mickelsson hade styvbarn i Öjenäs; förutom Ernest är detta med all sannolikhet Erik Nilsson som var gift med Marit Matsdotter: denne anges vara från Öjenäs vid giftet 1716 och bor sedan kvar där. Slutligen har vi domboksutdraget från 1731, som Gunilla nämner ovan, som ytterligare stärker slutsatsen att Ernest och Erik har angivna föräldrar. Det torde vara precis som Gunilla säger: Marit Månsdotter är halvsyskon med Nils Eriksson; modern Ingeborg Halstensdotter är gift först med Erik Olofsson och sedan med Måns Persson vilket framgår av domboksutdrag 1672.

2012-05-13, 13:51
Svar #2

Utloggad Cathrin Jegersberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 12:46
    • Visa profil
Hei Gunilla og Anders.
 
Som Gunilla påpeker, så ser det ikke ut til at noen etterkommer etter Ernst Nilsson fikk noen barn døpt, med navnet Måns.
Det samme gjelder neste ledd, som jeg har fra Bada.
Ingeborg Ernstdotter ble gift 7 Nov. 1736 med Per Jonsson Bada. Kilde: Fryksände CI:2 (1733-1749)Bild 171 / Sid 329.
 
Her har jeg ført inn syv barn etter dette paret og ingen er døpt Måns, men derimot så døper de en sønn Ernst, 10 Febr. 1740.
 
Anders, du har trolig rett i denne slektslinjen, men det hadde vært fint om det fantes noe mer kildebelegg.
Dessverre så er jeg ikke så godt innsatt, men jeg leser hva jeg kan og jeg følger nøye med på hva dere skriver.
 
Mange takk til dere begge to for mye flott informasjon.
 
Mvh.
Cathrin

2012-05-13, 21:24
Svar #3

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Tack, Anders! Jag uppskattar att du tog dig tid att svara.
 
Det är synd att vi inte har mer bevis eller indicier i det här fallet. Ernst är inte vanligt, men heller inte så jätteovanligt i Lysvik. Jag har en bok över födde/döde/vigde för Lysvik, och där kan jag se att det fanns följande antal Ernst (varav några förstås är dubbletter, dvs samma person som t ex både vigts och fötts):
1692-1721 föddes 1 Ernst Larsson, dog samme Ernst, gifte sig Ernst Nilsson.
1722-1765 föddes 9 Ernst (i Öjenäs, Solberg och Myringeby), avled inga Ernst och gifte sig 2 Ernst, en från Öjenäs och en från Bada i Fryksände.
 
Detta är förstås inte komplett, eftersom det finns många och stora luckor i Lysviks kyrkböcker.
 
Så än är jag fortfarande osäker på om det kan ha funnits två Ernst Nilsson vid denna tiden.
 
Hälsningar,
Gunilla

2012-05-14, 08:50
Svar #4

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Hej Gunilla och Cathrin.
 
Intressant det du påpekar Gunilla om de förvånansvärt många Ernest i Lysvik. När jag skrev min kommentar om ovanligheten i namnet hade jag tillgång till Linnaruds födda, vigda och döda i Sunne 1669-1721, där det finns lite statistik på sista sidorna och inte en enda Ernest hittas i Sunnes dopböcker under denna tid. En intressant fråga är hur många av de Ernest du nämner som har släktband till Ernest Mårtensson Höffner?
 
Nu tror jag i och för sig inte resonemanget jag förde ovan bygger på att ett namn ärvs. Jag gör ett försök att förtydliga: Den domboksnotis som nämnts lyder:
 
Fryksdals härad domprotokoll 1731 ht 219/ Maria Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernest Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d.y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd.
 
Samtidigt vet vi att Ingeborg Halstensdotter var gift två gånger och har jord i just Öjenäs:  
 
Fryksdals härad domprotokoll 1672 ht 57/ Fasta för hustrun Ingeborg Halstensdotter i Öjenäs och hennes barn på 4/5 ib. Hennes förre man Erik Olofsson har dels ärvt efter sina föräldrar och efter brodern Anders Olofsson, dels löst från syskonen. Hennes senare man Måns Persson har betalat en del av köpeskillingen.
 
Ingeborg och Erik hade söner Per, Halsten och Nils vilket ju stämmer med brorsbarnen ovan. Att Ernest Nilsson knappast kan ha Måns Persson som farfar följer av att Erik Olofsson lever 1666 och att Ernest i så fall inte är mer än 13-14 år då han gifter sig.  
 
Ett det skulle kunna finnas två (Nämndemän) Ernest Nilsson (i Öjenäs) har jag lite svårt att förstå. Vad pekar på det?
 
Hälsningar
Anders

2012-05-14, 23:15
Svar #5

Utloggad Cathrin Jegersberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 12:46
    • Visa profil
Hei igjen Anders og Gunilla.
 
Jeg må si meg enig med deg her Anders, vedrørende navn som arves.
Lisken er et eksempel, Ernst har jeg nevnt tidliger også har vi Ingeborg som går igjen ved senere ledd.
 
Nå bruker jeg å føre inn faddere (dåpsvitner), hvis jeg ikke er 100% sikker.
Dessverre, så rakk jeg ikke å gjøre dette med alle barne i denne slekten, grunnet at mitt abonnement hos AD Online gikk ut.
 
Dette er hva jeg har:
 
1)Nils Ernstsson. Födt 15/2 1703 Öjenäs, Lysvik
 
2)Lisken Ernstdotter. Födt 6/1 1706 Öjenäs, Lysvik  
 
3)Erik Ernstsson. Födt 9/1 1709 Öjenäs, Lysvik
 
4)Ingeborg Ernstdotter. Födt 1/12 1711 Öjenäs, Lysvik
 
5)Maria Ernstdotter. Födt 17/6 1714 Öjenäs, Lysvik (Faddere var Per Ersson i Öjenäs, Lars Nilsson i Myringeby, Erik  
Halstensson og Erik Nilsson i Öjenäs. Barnet båret av hustru Ingeborg i Öjenæs og Kari ibid.)
 
6)Lars Ernstsson. Födt 15/12 1716 (Faddere Erik Nilsen og Måns i Öjenäs. Nevnt er også Walborg i Åsegård og Kari i Öjenäs)
 
Mvh.
Cathrin

2012-05-15, 00:01
Svar #6

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej Anders!  
 
Du har förstås rätt, det är knappast möjligt att det funnits två nämndemän vid namn Ernst Nilsson i Öjenäs, utan att domböckerna hade nämnt det. Min Ernst Nilsson är denne nämndeman. Vad jag menade var att det, åtminstone i teorin, skulle kunnat finnas en vanlig bonde vid namn Ernst Nilsson också. Och att då anteckningarna i domboken 1731 ht nr 219: Marit Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernst Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd. skulle avse bonden Ernst Nilsson, och inte nämndemannen.
 
Enligt mina anteckningar hade Ingeborg Halstensdotter och Erik Olofsson sönerna Halsten, Olof och Per. Att sonen Olof finns har jag dragit som en slutsats av från Fryksdals härads dombok 1690 ht nr 3: Ynglingarna Bryngel och Bengt Halstenssöner (skall förmodligen vara Halsten och Bengt Olofssöner) i Bjälverud och deras farbror Halsten Eriksson i Öjenäs anklagar Bengt Olofsson i Bjälverud för att han vid bråk med pojkarna och deras moder änkan Ingeborg Johansdotter knuffat omkull henne och därigenom orsakat hennes död åtta dagar senare. .... att Halsten Eriksson i Öjenäs har brorsöner som heter Olofsson, så måste Halsten ha haft en bror som hette Olof. Men det hindrar förstås inte att det kunde ha funnits en ytterligare son vid namn Nils. Var hittade du Nils?
 
Jag förstår inte Ingeborg och Erik hade söner Per, Halsten och Nils vilket ju stämmer med brorsbarnen ovan. Om det stämmer med brorsbarnen, så skulle ju det bevisa att Ernst Nilsson far hette Månsson? Jag måste ha missförstått dig.
 
Att Ernest Nilsson knappast kan ha Måns Persson som farfar följer av att Erik Olofsson lever 1666 och att Ernest i så fall inte är mer än 13-14 år då han gifter sig. Hur vet vi att Erik Olofsson lever 1666? Jag trodde att han dog före 1663, pga Fryksdals härads dombok 1663 ht nr 13: Till tobaksförsäljare utses Jon Olofsson i Torsby i Fryksände, Måns Persson i Öjenäs, Torbjörn i Norra Forsnäs och Hans Hansson i Pålsby, Nils Jonsson i Stavik och Björn Jonsson i Ingeby. Så 1663 bodde Ingeborgs andre make Måns Persson i Öjenäs.  
 
Men låt mig räkna: Ernst äldsta barn föddes 1703. Säg att han gifte sig 1702. Om han var ca 25 år vid giftermålet ger det ett födelseår runt 1677. Om hans far Nils Månsson var 25 år då så är han född runt 1652. Hmmm - nu ser jag lite ljus här! Nils Månsson var ju född i Ingeborgs andra äktenskap, och i första äktenskapet har vi dottern Ingeborg Eriksdotter, som dog 1699 i Stävarebyn vid 44 års ålder, vilket ger att födelseår runt 1655. Och Nils Månsson måste ju vara född betydligt senare! Och alltså kunde han inte hunnit bli far till Ernst! Det var så du menade?
 
Då får slutsatsen bli att Nils Månsson INTE är far till Ernst Nilsson! Puh!
 
Jag får erkänna att dessa alla -söner och -döttrar vid det här laget bara snurrar i huvudet på mig.
 
Anders, ett varmt tack för att du gör dig besväret att försöka förklara!
 
Hälsningar,  
Gunilla
 
PS Det gläder mig att jag trots allt inte behöver stryka Ingeborg och hennes två äkta män ur mina anor - även om hon inte är mor till Ernst Nilsson, så är jag ättling till hennes son Halsten i det första äktenskapet. DS

2012-05-16, 19:49
Svar #7

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Hej Cathrin,
 
Här kommer en komplettering till din lista på barn till Ernest Nilsson och Maret Eriksdotter och barnens dopvittnen. Jag har i parantes lagt in dopvittnenas (troliga) släktrelationer till barnen. Där det inte finns några parenteser kan det ju mycket väl också röra sig om släktingar men det får framtida forskning kanske visa.  
 
1) Nils, f. 15/2 1703, Dopvittnen: Oluf Elofsson, Bengt i Gullsbyn, Ingebor i Öjenäs (faster), Karin i Öjenäs.
 
2) Lisken, f 6/1 1706, Dopvittnen: ???? i Öjenäs, Ar?? i Åsgård, Ingebor ibid (faster), Kari i Öjenäs.
 
3) Erik, f 9/1 1709, Dopvittnen: Erik Larsson i Åsgården (morfar?), Halsten (fars farbror) samt Oluf i Öjenäs, Halstens hustru i Öjenäs som bar barnet, och Hustru Kari ibidem följde med.
 
4) Ingeborg, f 1/12 1711, Dopvittnen: Per Ersson i Öjenäs (fars farbror), Nils Persson i Åsgården, dräng Erik Persson och Erik Halstensson i Öjenäs (fars kusiner?). Barnet bars af hustru Ingebor i Öjenäs (faster) och hustru Kari ibidem följde med, samt pigan Kirsti och Sigrid i Öjenäs.
 
5) Maria, f 17/6 174, Dopvittnen: Beskedlige Per Eriksson i Öjenäs (fars farbror), Lars Mickelsson i Myringsby (fars svåger) , d: Erik Halstensson (fars kusin?) och Erik Nilsson i Öjenäs (farbror), Barnet bars av hustru Ingebor i Öjenäs (faster) och hustru Kari ibid: följde med.
 
6) Lars, f 15/12 1716, Dopvittnen: Beskedlige Nils i Åsegård, Oluf i Bråten, d: Erik Nilsson (farbror) och Måns i Öjenäs, barnet bars av H: Walbor i Åhsgård (halv-faster) och H. Kari i Öjenäs följde med, samt P: Kirsti och P: Maret ibid.
 
Jag har också tittat på dopvittnen till Ernests syskons barn: Systern Ingeborg med man Lars Mickelsson har barn Ingeborg, Olof, Olof, Elisabet, Ernest, Ingeborg och Petter. Många av de dopvittnen som nämns ovan finns med här också,  och Ernest är dopvittne 4 gånger och hans hustru bär barnet vid ett tillfälle. Brodern Erik Nilsson har jag bara noterat ett barn till så långt (finns nog flera): Lisken född 1718, och här är Ernest dopvittne.
 
Hälsningar
Anders

2012-05-17, 18:34
Svar #8

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Hej Gunilla,
 
Här är några (korta) svar på dina frågor:
 
Var hittade du Nils? Nils Eriksson finns i Mantalslängd i Öjenäs mellan 1668 och 1688 och antas vara Ernest Nilssons far. Han nämns också i domboksutdragen 1668, 1683 och 1685.  
 
Jag måste ha missförstått dig. Brorsbarn bör läsas (halv)brorsbarn. Ingeborg Halstensdotter var ju gift med Erik Olofsson och Måns Persson. Med Erik har hon barn Nils (ovan), Per, Halsten, Ingeborg och Olof. Med Måns således Marit. Marits (halv)brorsbarn har således patronymikon enligt notisen.
 
Hur vet vi att Erik Olofsson lever 1666? Detta var en missuppfattning av mig! Tittar man i Mantalslängden så får man intrycket att Erik Olofsson dör runt 1656-1657 och Ingeborg bör vara omgift med Måns runt 1658.
 
Tack så långt Gunilla; även om vi kanske inte löst alla frågor (naturligtvis!) så kanske det har klarnat på några punkter. Det är ju rätt så många om och men och hit och dit.  
 
Anders

2012-05-17, 19:43
Svar #9

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej,
Jag har följt den här diskussionen och undrar om någon av er, som tycks vara bra på Lysvik, kan bekräfta min förmodan att den piga Ingeborg Halstensdotter från Öjenäs, som 1716-12-09 gifter sig med drängen Johan Persson från Ransbytorp (Lysvik C:1 sid 267 på AD) är dotter till den Halsten Ersson, som nämnts ovan. Hon tycks ha dött innan husförhörslängderna börjar 1765.
 
10 år tidigare gifter sig också en Ingebor Halstensdotter från Öjenäs med Jon Nilsson från Ransby (C:1 sid 255) men den först nämnda Ingeborg står som piga vid vigseln, så det borde handla om två olika personer.  
 
Vem var Halsten Erssons hustru?
 
Mvh
Samuel Simonsson

2012-05-17, 22:31
Svar #10

Utloggad Cathrin Jegersberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 12:46
    • Visa profil
Hei Anders!
 
Mange takk for at du tok deg tid til å gi meg tilleggsopplysningene om fadderne, samt barna til Ernst sin søster Ingeborg.
Dette skal føres inn i databasen.
 
Det har vært en fin og oppklarende debatt og svært hyggelig erfaring for meg, som er ny bruker her på Anbytarforum.
 
Takk til alle sammen og jeg følger fortsatt med.
 
Mvh.
Cathrin  

2012-05-20, 15:56
Svar #11

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Anders,
 
Ett varmt tack!
 
Hälsningar,
Gunilla

2012-08-13, 13:43
Svar #12

Utloggad Mattias Ewertz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 20:34
    • Visa profil
Hej !
Har sett i tidigare ämnen att det har sökts efter föräldrar till Per Börjesson f.1761.
Har inte sett någon som löst det än men jag kan nu skriva att det är löst.
 
Per Börjesson var född 1761-10-05 i Kvarnnäs, Norra Råda
Fadern : Börje Elofsson f.1726-08-21 ibm
Modern : Kerstin Persdotter f.1731 troligtvis is Skräppvålen, Norra Råda
 
Pers fru
Britta Larsdotter var född 1764-06-12 i Åsgård, Lysvik
Fadern : Lars Jonsson född cirka 1714
Modern : Kerstin Ersdotter född cirka 1727
Tror att dom är födda i Lysvik men vet ej.
 
Källor :
Norra Råda C:1 (1725-1769) Bild 111 / sid 213
Lysvik C:2 (1727-1765) Bild 100 / sid 189

2012-10-03, 19:46
Svar #13

Utloggad Bobby Aynsley

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 784
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:21
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Kerstin JANSDOTTER f.1749 och gift med Erik LARSSON f.1743 och boende i Bjelverud (Lysvik AI:2b sid.6)
 
Hittar en Kerstin född 1749 med angivna föräldrar Lars MATTSON och Ingeborg ELOFSDOTTER, dvs maken Eriks föräldrar.....se Lysvik C:2 sid.83!
Har jag missuppfattat något eller....??????
Tack på förhand för all hjälp!

2012-10-04, 13:32
Svar #14

Utloggad Rolf Holmér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2023-10-23, 14:28
    • Visa profil
Erik Larssons mor hette Kerstin Persdotter f 1713-11-27. Hon dog mellan 1744 och 1748. 1744-06-19(Lysvik C:2 s71) föddes Erik och hans tvillingbror Jean. Lars Mattesson Bjelfman gifte om sig med Ingeborg Elofsdotter i Lysvik 1748-12-26(uppgift från Mikael Persson). Hon födde bl.a. tre döttrar med namnet Kerstin, 1749, 1752 och 1761. De båda första dog första levnadsåret.
Kerstin Jansdotter föddes enl Lysvik C:2 s85 1949-11-14. Föräldrar var Johan Arvidsson(F före 1699 då fadern dog) och Karin Olofsdotter (f.1707-01-03 d. 1773-08-21) i Bjelverud

2012-10-04, 15:49
Svar #15

Utloggad Rolf Holmér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2023-10-23, 14:28
    • Visa profil
Karin Olofsdotters födelsedata och därav följande härstamning är en andrahandskälla från Mikael Persson. Året stämmer inte med dödsnotisens uppgivna ålder 69 å inte heller med HFL som anger att hon föddes 1701. Födelseboken ä till föga hjälp tyvärr.
Mvh
Rolf

2012-10-04, 16:24
Svar #16

Utloggad Bobby Aynsley

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 784
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen Rolf, verkligen snällt! Jaha, det verkar vara det stora överflödet på Kerstinar som rörde till det!!!

2012-12-25, 20:11
Svar #17

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 21:19
    • Visa profil
God Jul på er i Lysvik finns det någon som släktforskar på Henning Paulus Alfredsson f 1895 i Lysvik?
MVH Anita

2013-01-01, 23:15
Svar #18

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Anita!
 
Din förfrågan är lite otydlig. Villken information syftar du på?
Är det hans familj som barn eller som vuxen?  
 
God fortsättning på det nya året
 
Hälsningar Monica Nilsson

2013-01-04, 09:06
Svar #19

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har info om Brita Pålsdotter, hustru till Per Månsson Kyrkberg i Myringeby. Hon anges i hfl vara född 1738. Jag hittar ingen vigselnotis i Lysvik så hon kanske kommer från någon annan församling. Första barnet Johan föddes 1767-01-21 i Myringeby.
 
Mvh Peter

2013-01-06, 19:12
Svar #20

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej Peter,
Tyvärr ingen info, bara var jag förgäves letat. Jag kollade sonen Johans dopvittnen, eftersom syskon till föräldrarna ofta finns med där (så någon som hette Pålsson eller Pålsdotter skulle vara trevligt att hitta, eller någon från en annan socken). Det var Måns Nilsson och Olof Bengtsson i Myringeby, samt hustrurna Kerstin Persdotter och Ingeborg Jonsdotter ibidem. Sonen Nils född 17/1 1769 och död 14/9 1773 har dopvittnena Olof Persson, Erik Persson, hustru Maret Jönsdotter och Annika Gustavsdotter, alla i Kyrkbyn. Nästa sonen Nils, född 12/3 1776, har vittnena Olof Bengtsson och Kerstin Persdotter i Myringeby. Sedan finns det ytterligare ett barn i husförhörslängderna, Jöns född 1771 (Lysvik AI:2a 1769-1781 Bild 57/sid 51), honom hittar jag inte alls i födelseboken - kanske blev han aldrig införd.
 
Jag har också kollat födsel- och vigselböckerna i Sunne och Fryksände, utan att hitta något.
 
Jag följde även Britta så långt fram jag kunde i hfl, för att se om de skulle nämna hennes födelsesocken, men såg henne sista gången i Lysvik AI:9 1825-1829 Bild 86/sid 80, och då utan födelseort. Inte heller verkar dödböckerna vara mer än knapphändiga, där kan man annars med lite tur hitta mycket uppgifter. Jag hittade henne för övrigt inte i dödboken, men skummade bara helt hastigt.
 
Kanske någon erfaren forskare har någon idé var mer man kan leta?
 
Hälsningar, Gunilla

2013-01-07, 13:10
Svar #21

Ulla Bagge

Brita Pålsdotter d 1826 26/4 enligt Bou. Det är en lucka i dödboken då.
 
Fryksdals nedre tingslags häradsrätt FII:9 (1825-1827) Bild 749 / sid 1491 (AID: v47493.b749.s1491 Öppna, NAD:  SE/VA/11144

2013-01-07, 18:15
Svar #22

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Tack Gunilla för ditt engagemang. Sonen Jöns född 1771 har inte jag heller hittat i födelseboken.
 
Tack Ulla för info om dödsdatum. Det hade jag inte tidigare.
 
mvh Peter

2013-01-07, 23:39
Svar #23

Ulla Bagge

Det finns bara ett 10-tal Pål i Bou-registret. Kanske är det idé att kolla upp dessa?
 
Fryksdals nedre tingslags häradsrätt BouReg:1 (1737-1842) Bild 260 / sid 505 (AID: v50405.b260.s505 Öppna, NAD:  SE/VA/11144

2013-01-15, 10:07
Svar #24

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som vet om dessa är söner till Ivar Jönsson, död 60 år gammal 1698-03-07 i Bråten?
Jöns Ivarsson från Myringeby gift 1700 med Annika Månsdotter från Ransby
Per Ivarsson från Bråten gift 1705 med Kirsti Larsdotter från Myringeby
Elof Ivarsson från Bråten gift 1708-04-19 med Maret Håkansdotter från Kvarnåsen
Jon Ivarsson död 1698-02-06 i Bråten
 
Vem var Ivar gift med? Går det att ta reda på?
 
Om de är bröder så har jag i så fall dubbelt Ivar Jönsson i och med att:
Elof Ivarsson är min mm mf mf fm f
Per Ivarsson är min mm mf mf mm mf

2013-01-15, 10:47
Svar #25

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Har ett annat problem.
 
Hur kan jag verkligen se att Nils Bengtsson f.1742 är son till Bengt Nilsson (1715-1789) och Karin Mattesdotter (1723-1791) - det står i husförhören att han är son, men jag hittar inte födelsenotisen någonstans.
Nils gifter sig 1764-12-26 med Kerstin Månsdotter, och i vigselnotisen står det att han kommer från Strandtorp (och hon är från Ransby).
Jag har hittat Bengts och Karins vigselnotis och de gifte sig 1744-12-26 - har Bengt varit gift innan och fått Nils i första giftet, eller står det fel i husförhören och Nils inte alls kommer från Strandtorp?
 
Saken är den att jag har Bengts och Karins dotter Ingeborg (f.1764) i min antavla, Ingeborg är nämligen min mm mf mm m. Nils är (oavsett om han verkligen är Ingeborgs bror/halvbror) min mm mf ff mf

2013-01-15, 10:58
Svar #26

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Om det i hfl står att han är son så är han son till fadern i hushållet, inte nödvändigtvis till modern.
 
MVH Kenneth Larsson
 
(Meddelandet ändrat av kenlar 2013-01-15 10:59)

2013-01-15, 12:23
Svar #27

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jo, så har jag ju förstått det.  
 
Jag såg nu, efter att ha tittat väldigt nog på Bengts och Karins vigselnotis att det faktiskt står enkeman på Bengt, lite otydligt ovanför ett överstruket dräng framför hans namn.
Så då ska jag bara hitta vem Bengts första fru var.
 
På sätt och vis fick jag ju ändå hjälp här, eftersom det fick mig att titta noggrannare vad som skrivits i vigsellängden.

2013-01-15, 15:40
Svar #28

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Angående min fråga från i morse angående Ivar Jönsson och hans fyra eventuella söner.
Upptäckte nyss att min mm mf fm fm m Sigrid är Elof Ivarssons yngsta dotter, så Elof är alltså både min mm mf fm fm mf och min mm mf mf fm f...

2013-01-18, 16:06
Svar #29

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Jag söker Per Johan Sjöberg boende i Norra Backa 1903, han är född 1868-01-07 hans hustru heter Karolina Lindström född 1875-04-14. Jag finner dem inte, kan någon hjälpa mej?
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna