ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-16  (läst 4074 gånger)

1999-08-27, 23:08
läst 4074 gånger

Mats Danielsson

Till Stefan Björn.
 
De uppgifter jag har om Petter Rolander har jag inhämtat från Disbyt-Databasen. Där framgår det tyvärr inte annat än årtalen. Född 1744 i Lungsund, död 1819 i Karlskoga. Hade med Catharina Nilsdotter, född 1739 i Karskoga, död 1809 i dito, förmodligen utom äktenskapet min ana Catharina Persdotter 17710206 - 18120122 i Karlskoga. Gift före 1771 i Karlskoga med Katarina Persdotter som dog 1813 i dito. Barn med sistnämnda kvinna var Petter 1771, Maria 1776, Karl 1779,  Erik 1785 och Kristina 1787 alla födda i Karlskoga.
 
Mvh

1999-08-28, 00:50
Svar #1

Utloggad Stefan Björn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:28
    • Visa profil
    • www.bondetorp.se/lungsund
Hej Bengt!
 
Tyvärr kan jag inte hitta någon Anna Cajsa Larsdotter född den 3 juni 1800 i Lungsunds födelsebok. Under perioden 1799 - 1801 finns dock två Anna Cajsa noterade. Båda flickorna hade fäder som hette Lars, men den ena borde ha fått släktnamnet Wiström.
 
Den flicka som möjligen är din förmoder är Anna Cajsa född i Släbråten den 2 augusti 1800 och döpt den 3 augusti. Hennes föräldrar var Lars Ersson och Lena Jansdotter. Lena var 29 år gammal. Dopvittnena kan vara släktingar (namnen Ersson och Jansdotter förekommer) bosatta i Släbråten, men det går inte att återfinna Lars och Lena i Lungsunds vigselbok. Ett dopvittne bodde i Backa, Kroppa sn. Även Lars och Lenas dotter Maria, född den 24 november 1797 i Släbråten, hade dopvittnen från Backa.
 
En titt i Kroppa vigselbok, visar då att drängen Lars Eriksson från Släbråten uti Lungsund och pigan Lena Johansdotter i Backa, vigdes den 17 juli 1796.
 
Lars Ersson föddes troligen den 5 augusti 1771 i Släbråten. Hans föräldrar var Eriks Ersson och Margareta Jonsdotter. Det paret vigdes den 4 december 1768 i Lungsund. Erik var då dräng i Asphöjden, Brattfors sn och Margareta piga i Släbråten.
 
Som jag ser det, är det den första länken i kedjan som är svagast. Kan du knyta ihop det, t ex med hjälp av husförhörs- eller flyttlängder, kan jag kanske hjälpa dig ytterligare några generationer.
 
Stefan Björn, Nybro

1999-08-28, 19:20
Svar #2

Daniel Hellberg

Stefan Björn!
Stort tack för dina uppgifter om Peter Larsson!
Du skrev att Peters morfars far var Per Svensson i Äspviken. Har du mer info om den släktgrenen eller andra anor till Peter Larsson? Det skulle också vara kul att få reda på ditt släktled till Peter Larsson.
 
MVH
Daniel

1999-08-29, 15:11
Svar #3

Joakim Egman

Hej där!
 
Jag undrar om det är ngn som har träffat på denna  
person och kanske kan berätta lite mer om honom
 
Jan Petter Carlsson
Född 18441022 i By
Utflyttad från By socken till Lungsund (Bjurbäcken??) 1861
 
Joakim

1999-08-30, 23:24
Svar #4

Astrid Ytter

Hej Mats och Stefan!
Har haft stora problem med denne Peter Rolander.
Att han skulle vara född i Lungsund kände jag inte till.
I hfl Karlskoga-Karlsdal finns olika födelseår för honom, 1740,1741,1744.
Kga F:1 Död 1819 26/7,begr.1/8 enkeman Peter Rolander från Fattighuset, lungsot,79 år. (f1740)?
 
Peter och hustru Catarina Persdotter i Fisklösen,Granbergsdals rote finns med i hfl med barn, men flera av de senare finns ej i dopbok för Kga. Peter o Catarina finns ej heller vigda i Kga eller Karlsdals Brukskapell. Så här hade jag kört fast.
 
Hälsningar Astrid

1999-09-20, 20:42
Svar #5

Utloggad Stefan Björn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:28
    • Visa profil
    • www.bondetorp.se/lungsund
För kännedom!
 
På insidan av pärmen till Lungsunds kyrkobok i original för åren 1710 - 1734 finns följande noterat, men inte är mikrofilmat:
 
Anno 1659 är Valborg Staffansdr i Fallet föddr
Anno 1654 är Lars Håkansson i Fallet föddr
Anno 1677 aro dessa förnämnde coplerade (gifta)
 
Eftersom båda dessa levde till 1729, bör uppgifternas trovärdighet vara hög.
 
Stefan Björn, Nybro

1999-10-23, 00:16
Svar #6

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Till Råglanda och Mosserudsforskare.
 
Det har varit lite stillsamt med inlägg om Lungsund en tid nu. Jag har tidigare skrivit om Olof Persson och Nils Andersson, men inte fått något napp. Nu har jag fått fram mera uppgifter om dessa båda, som flyttade till Bjurtjärn. De var min mmmmff respektive mmmmf. Min mormors mormor hette Lena Nilsdotter och nedan följer hennes anor. Det visar sig att hennes föräldrar var ”halvkusiner”. Per Larsson i Råglanda var både farmors far och morfars far. En märklig sak jag funnit i en husförhörslängd var att Flottuvan och Mosserud använts som namn på varsin gård, men det var bara vid ett tillfälle. Kanske prästen skrivit fel ? Annars används vanligtvis ”Flottuvan eller Mosserud” på samtliga gårdar.  
 
 
1. Lena Nilsdotter född 9 april 1811 i Rådetorp, Bjurtjärn. Död den 19 december 1870 i Bresäter, Bjurtjärn. Gift med Peter Andersson född i Äsplund, Bjurtjärn.
 
 
Generation I.
 
2. Nils Andersson född 14 maj 1785 i Mosserud, Lungsund. Död den 18 oktober 1828 i Rådetorp, Bjurtjärn.
Gift den 13 juli 1810 med:
 
3. Sara Olsdotter född  den 21 november 1787 i Rådetorp, Bjurtjärn. Död den 19 december 1868 i Rådetorp, Bjurtjärn.
 
 
Generation II.
 
4. Anders Halfvardsson född 23 april 1755 i Mosserud, Lungsund. Gift i Lungsund den 16 juni 1778 med:
 
5. Lena Persdotter född den 1 januari 1759 i Råglanda, Lungsund. Död den 13 april 1797 i Mosserud, Lungsund.
 
6. Olof Persson född 11 mars 1750 i Råglanda, Lungsund. Död den 20 februari 1811 i Rådetorp, Bjurtjärn. Gift den 18 oktober 1772 med:  
 
7. Maria Jonsdotter född den 6 oktober 1751 i Rådetorp, Bjurtjärn. Död år 1821 i Rådetorp, Bjurtjärn.
 
 
Generation III.
 
8. Halfvard Andersson född 1732 i Mosserud, Lungsund. Gift den 16 november 1755 i Lungsund med:
 
9. Anna (eller Catharina) Nilsdotter bosatt i Mosserud, Lungsund. Förnamnet ändrat i husförhörslängden.
 
10. Per Larsson född 1724 i Råglanda, Lungsund. Gift andra gången med:
 
11. Sara Andersdotter, född 1735 i Lungsund.
 
12. Per Larsson född 1724 i Råglanda, Lungsund. Samma som nummer 10. Gift första gången med:
 
13. Lena Nilsdotter född 1725 i Råglanda, Lungsund. Död den 25 mars 1750 i Råglanda, Lungsund, två veckor efter sonen Olofs födelse.
 
14. Jonas Jonsson född 1715 i Rådetorp, Bjurtjärn. Död den 25 juli 1786 i Stensviken, Bjurtjärn. Gift den 19 augusti 1739 med:
 
15. Annika Olsdotter född 1717 i Äsplund, Bjurtjärn.
 
 
Generation IV.
 
16. Anders Halfvardsson född 1700 i Mosserud, Lungsund. Gift med:
 
17. Annika ? bosatt i Mosserud, Lungsund.
 
20. Lars Karlsson född 1690 i Råglanda, Lungsund.
 
24. Lars Karlsson. Samma som 20.
 
28. Jon Jordansson född 1682 i Stensviken, Bjurtjärn. Död den 17 februari 1769 i Rådetorp, Bjurtjärn. Gift den 7 juli 1707 med:
 
29. Marit Hallorsdotter född 1684 i Rådetorp, Bjurtjärn. Död den 11 februari 1744 i Rådetorp, Bjurtjärn.  
 
30. Olov Nilsson bosatt i Äsplund, Bjurtjärn. Gift med:
 
31. Karin Svensdotter bosatt i Äsplund, Bjurtjärn.
 
Jag har några fler anor till Jon Jordansson, som bland annat Bengt Nordstrand skrivit om under Bjurtjärn. Det har ju varit många inlägg tidigare om Råglanda och Mosserud, men jag har inte hittat någon riktig koppling till mina anor, så därför är jag mycket tacksam för alla kompletteringar och rättelser, som jag kan få från Råglanda- och Mosserudforskare.
 
Hälsningar Kent Lindkvist.

1999-10-26, 13:15
Svar #7

Peter Brisback

Hej Kent!
 
Vid vigseln 1755 16/11 mellan Halvar Andersson och Katarina Nilsdotter står det att Halvar var från Tranmyren och Katarina från Kärret.
Sonen Anders Halvarsson var född 1755 23/4 dvs 7 månader innan vigseln. Stämmer detta? Är Halvar Andersson och Katarina Nilsdotter hans föräldrar?
 
Vänliga hälsningar
 
Peter Brisback

1999-10-26, 19:32
Svar #8

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Till Peter Brisback
I födelseboken står följande:
1755 född 23 april döpt 25 april
Anders  
Halvard Anderssons och Catharina Nilsdotters barn i Flåtufva.
Vittnen: Simon Persson, Olof Larsson Råglanda. Hustrur: Maria Carlsdotter, Ingrid Andersdotter, Råglanda.
Moderns namn Catharina överstruket och ovanför står Anna. Jag vet inte hur man skall tyda detta. Jag har också lagt märke till gårdsnamnen Tranmyra och Kjärret, men har ingen bra förklaring. Kan det ha funnits två jämngamla par med (nästan) samma namn? Jag har inte så bra lokalkännedom att jag vet om Tranmyra och Kärret ligger långt från Mosserud och Råglanda. Att föräldrar gifte sig efter att barnet fötts var väl inte helt ovanligt på 1700-talet. Barnen var ju den tidens pensionsförsäkring. Om någon som läser dessa rader kan ge en förklaring, är jag givetvis tacksam. Jag har inte heller hittat någon vigselnotis om Pär Larsson och Lena Nilsdotter i Råglanda. Kan Nilsdöttrarna ha varit systrar?
Hälsningar
Kent Lindkvist

1999-10-27, 00:17
Svar #9

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Kent och Peter!
 
Den här Halvard Andersson och hans giftermål och barn var onekligen förbryllande. Tyvärr kan jag inte heller reda ut saken. Där jag sitter just nu har jag inte fullständig tillgång till Lungsunds kyrkoböcker, endast spridda anteckningar,som jag har hemma.  
 
Men först litet geografi (topografiska kartan från idag kompletterad med t.ex. ekonomiska kartan från 1880-talet  är bra att ha till hands). Söder om tätorten Storfors ligger en ganska stor, nästan rund höjd: Stegelvikshöjden. Söder om denna, på sluttningen ned mot sjön Ullvettern ligger Råglanda med Mosserud (Flottuvan) närmast västerut. 1 km längre åt väster ligger Stegelviken, 1 km väster därom ligger Kärret (ca 1,5 km NNV om Släbråten). Ännu 1 km VNV om Kärret ligger Tranmyren. Alla dessa gårdar/byar ligger alltså i närheten av varandra söder om Storfors i den del av Lungsunds socken, som överfördes från Karlskoga socken i samband med Lungsunds bildande 1642.  
 
Lungsund har husförhörslängder från 1733, 1750, 1752 och 1755 och därefter mer kontinuerligt. Den första innehåller mest listor med förnamn på befolkningen, inga födelseår. Man får vara glad åt vad som bjuds. Så min första fråga är om ni har tittat på vilka som bodde i Kärret och Tranmyren? Finns här risk för förväxlingar mellan personer med samma namn?  
 
När det gäller Roglanda  och Mosserud (Flottuvan) har jag däremot en gång skrivit av vilka som finns där enligt husförhörslängderna fram till 1755. I Mosserud finns 1755 bl.a. ett hushåll med:  
Halvard Andersson /struken/ f. 1732
Jan Nilsson
hust. Annika
änkan Annika f. 1696
Var finns Halvar Andersson efter 1755? Det ser ut som om hemgården övertagits av syster Annika och svåger Jan Nilsson (varifrån - kolla deras giftermål! Kanske Jan är bror till någon av Lena/Catharina/Anna Nilsdotter?). Har Halvar flyttat till Tranmyren, eftersom han  - om det nu är han - bor där när han gifter sig? Vem bor i Tranmyren senare?
 
Namnet Halvar är vanligt i trakten. Jag har hittat ett giftermål 1719 16/10 mellan Anders Halvarsson i Tranmyra och Kerstin Halvarsdotter från Flottuva. Hamnade de i Tranmyra eller Flottuva?? Anders Halvarsson i Flottuvas hustru hette Annika. Så antingen är det en annan Anders Halvarsson, eller är Annika en hustru nummer två. Alltså måste födelseboken kollas, vad heter modern till Anders Halvarssons barn?
 
Anders Halvarsson från Flottuva begravs 1753 4/3. Han har blivit kvävd till döds under ett halmlass. Han uppges vara 60 år (vilket som vanligt inte stämmer med husförhörslängdens födelseuppgift: år 1700).  
Husförhörslängden 1752 upptar:  
Anders Halfwardsson  /struken/ f. 1700
hust. Annika f. 1696
son Halvard f. 1732, dott. Lisken f. 1725, dott. Annika f. 1737, Catharina
 
1750 upptas: And.  h:Anica  s. Half, d.Lisken, h.Cata, d.Anica, Enk.
 
1733 upptas: Anders, h. Annika, s. halfward, d. Lisken, d. Catharina str. , d. Annika
 
Anders Halvarsson är antingen son eller måg till Halvar Sigfridsson i Mosserud, som begrovs 1734 31/3, ”80 åhr gl.”.
Denne var gift tre gånger. 1) med Lisken Jönsdotter, 2) 1700 festo epiphan. med Margareta Larsdotter (som var svägerska till Jacob Persson i Gälleråsen, Karlskoga, enl. Karlskoga DB 1701 mars; då hade Margareta redan avlidit), 3) 1701 4 post trinit med Marit Nilsdotter från Tranmyren.  
 
Halvar Sigfridsson var son till Sigfrid Persson i Flottuva med hustru Karin Halvarsdotter (vidare, se bl.a. mina inlägg under Lungsund från 14 mars och framåt).  
 
Sigfrid Persson var son till Per Simonsson i Mosserud.  
 
Så går vi till 10/12 i Kents anor från 23 okt.: Per Larsson.  
Hfhl 1755 upptar i Roglanda:  
Lars Carlsson f. 1690
Pär Larsson f. 1724
hustr. Sara f. 1736
s. Olof f. 1750
 
1752: Lars Carlsson  f. 1690
son Per Larsson f. 1724
 
1750: Lars Carlss., s. Per, s. Carl, d.Marg., Sara
 
1733: Lars Carlss.
h. Brita  str.  
s. Olof, d. Catharina, d. Ingeborg str., d. Margreta, son Pär, Carl str.  
 
Lars Carlsson torde vara son till Carl Johansson i Roglanda, brukare från 1681 eller -82 (mantalsl.).  
 
Carl Johansson är son till Johan Olofsson i Roglanda och hustru Karin. Nämns i mtl. från början av 1650-talet.  
 
Johan Olofsson är son till Olof Jonsson i Roglanda. Denne nämns i saköreslängd 1618. I Karlskoga DB okt. 1664 framgår att följande var bland barnen till Olof Jonsson i Roglanda: Olof Olofsson i Åsjöhult, Johan Olofsson i Roglanda, Jöns Olofsson i Carlstorp, Jon Olofsson i Roglanda. En dotter var gift med Hindrik Folkesson i Stockviken. Olof Jonsson var gift mer än en gång.  
 
Roglanda upptogs 1610, skattlades 1619.  
 
När det gäller Äsplund kan jag återkomma under Bjurtjärn. Jag har en ofullbordad redogörelse om folk i Stockviken och Äsplund, som dyker upp vid tillfälle.  
 
Hälsningar
Bengt

1999-10-27, 15:55
Svar #10

Peter Brisback

Hej Kent och Bengt
 
I Stefan Björns avskrift av Lungsunds födelsebok finns följande:
 
Barn till Anders Halvarsson och Kerstin Halvarsdotter i Tranmyren:
Anders f. 1721 7/10
Maria f. 1729 14/4
Anders f. 1732 15/9
Som Bengt nämner vigdes de 1719 16/10 och blev tydligen bosatta i Tranmyren.
 
Barn till Anders Halvarsson och Annika Matsdotter i Flottuvan:
Lisken f. 1723 26/11
Margareta f. 1727 1/12
Mats f. 1732 5/5
Vigseln finns ej i Lungsund.
Det verkar finnas två anders Halvarsson en i Tranmyren och en i Flottuvan.
 
Hälsningar
 
Peter

1999-10-30, 00:35
Svar #11

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Hej Bengt och Peter.
 
Tack för geografilektionen, Bengt. Jag har undersökt den topografiska kartan och funnit gårdarna Råglanda, Mosserud, Stegelviken, Kärret och Tranmyren. De ligger nästan på en linje från öster till väster, och avståndet mellan Råglanda i öster och Tranmyren i väster är fågelvägen inte mer än cirka fyra kilometer. Alltså ligger alla gårdarna inom gångavstånd.
Nu har jag försökt kombinera vad jag funnit i Lungsunds kyrkböcker med era uppgifter och sökningar på Släktdata. Jag har kommit fram till en bild som skulle kunna vara rätt, men jag är ändå osäker, så jag är tacksam för synpunkter.  
Jag börjar med Tranmyren:
1696-10-04 gifter sig Halvar Nilsson i Tranmyren med Margareta Andersdotter från Stegelviken född 1667. Änkan Margareta står med i Hfl. 1752. De får sonen Anders år 1697.
Anders Halvarsson gifter sig 1720-10-16 med Kerstin Halvarsdotter från Mosserud. Hennes födelseår anges i Hfl.1752 till 1690. Hon skulle kunna vara dotter till Halvar Sigfridsson i Mosserud i första äktenskapet med Lisken Jönsdotter, men det är bara en gissning. De får flera barn men 1752 uppges bara Halvar född 1724 och Maria född 1729 bo på gården.
Halvar Andersson gifter sig 1755-11-16 med Catharina Nilsdotter från Kärret. Hon dör efter några år. Änkemannen Halvar Andersson gifter sig 1763-10-23 med Kerstin Persdotter från Brunsbo.
Så motsvarande för Mosserud.
Halvar Sigfridsson gifter sig 1700-01-06 med Margareta Larsdotter från Karlskoga socken. De får sonen Anders samma år. Modern dör kanske i barnsäng, för Halvar Sigfridsson gifter sig på nytt 1701-07-14 med Marit Nilsdotter från Tranmyren. En syster till Halvar Nilsson ?
Anders Halvarsson gifter sig med Annika Matsdotter född 1696 , okänt när och var. De får flera barn. I Hfl. 1752 uppges Halvar född 1732, Lisken född 1725 (troligen fel) och Annika född 1737.
Halvar Andersson gifter sig med Anna (Annika) Nilsdotter född 1733, okänt när och var.
Den 23 april 1755 får de sonen Anders. Den nyblivne fadern dör mindre än ett år senare.
”28 mars 1756. Bergsmannen Halvard Andersson från Flåtufvan som avlidit genom hetsig feber 30 år”. Åldersangivelsen stämmer inte med födelseåret. Änkan gifter om sig, okänt när och var med Jan eller Johan Nilsson. Hans födelseår anges också till 1733, men ändras i Hfl. 1778 till 1722. Uppgift var han kommer ifrån finns inte. De får troligen inga barn tillsammans.
Sonen Anders Halvarsson ”den yngre” gifter sig 1778-06-16 med Lena Persdotter från Råglanda född 1 januari 1759, dotter till Per Larsson och Sara Andersdotter från Råglanda.
De får sju barn. Den 14 maj 1785 föds sonen Nils. Dopvittnen är Jan Nilsson och Anna Nilsdotter från Mosserud, Anders Andersson och änkan Catharina Persdotter från Råglanda.
Var det farmor och moster som var dopvittnen?
 
En annan fråga om Råglanda. Per Larsson hade tydligen en syster Ingeborg. Kan det vara den Ingeborg Larsdotter som gifte sig med Per Nilsson i Immen, Karlskoga. Hon skall ha levat 1723 till 1829 ! Per Nilsson levde 1719 till 1793. Det verkar ju nästan otroligt att hon blev 106 år gammal.
 
Slutsatsen av allt detta  är att det fanns både två stycken Anders Halvarsson och två stycken Halvar Andersson, en i Tranmyren och en i Mosserud, och att de också på något sätt var släkt med varandra. Tycker ni att jag låter fantasin skena iväg? Det som fattas är vigselnotiser för Mosserudsfolket. De kanske gifte sig i Bjurtjärn eller Kroppa. Jag har inte kontrollerat, men båda socknarna fanns ju inom gångavstånd från Mosserud.
 
Hälsningar
Kent Lindkvist.

1999-11-14, 22:29
Svar #12

Ingvar Jonson

Jag söker uppgifter från Björnbotten, Telgbron, Myra, Bronsbol och Fräkneviken.
Håkan Håkansson, Myra gifte sig med Kerstin Nilsdtr, Tranmyra den 8/9 1689. Kan Håkan vara bror till Margareta som gifte sig 6/10 1689 med Eskil Olsson, Berg. Finns det några uppgifter om barn till Håkan?
Kan Anders Månsson, Hytte gift 14/10 1700 med Karin Persdtr, Björnbotten vara bror till Annicka som 31/7 1698 gifte sig med Arvid Hansson?
I Karlskogas dombok 1680 nämns en Nils Månsson och Ingeborg Persdtr och åtminstone en av dem är från Björnbotten. Kan Ingeborg vara syster till Karin med flera Pers barn i Björnbotten?
En Margareta Christophersdtr är gift med Peter Persson och kommer ifrån Fräkneviken. Föräldrar?
Lisken Mattsdtr f ca 1714 är gift med Jan Ersson i Fräkneviken. Föräldrar till dessa?
Hälsningar
Ingvar Jonson

1999-11-16, 22:20
Svar #13

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Ingvar!
 
Jag har uppgifter om hushållet i Hytte, Lungsund. Jag har också en del om Björnbotten, som jag återkommer till litet senare.  
 
Jag är övertygad om att Anders Månsson i Hytte faktiskt är bror till Annika, som gifter sig 1698.  
 
Hytte bestod av två brukningsdelar vid den aktuella tiden. Detta handlar huvudsakligen om den ena delen.  
 
Måns Jonsson  
Måns Jonsson var bonde i Hytte 1677 - 1698 (efter mantalsl.). Han levde 16(40) (åu) - 1710, bgr. 18/9. Hans hustru var Marit Arvidsdotter, 16(47) (åu) - 1701, bgr. Septuagesima.  
 
Måns var granne i Hytte med Simon Sigfridsson, född i Mosserud, även kallat Flottuvan, gift med Ingeborg Arvidsdotter.  
 
Anders Månsson  
Måns Jonsson efterträddes i Hytte av sonen Anders Månsson, 16(76) (åu) - 1710, bgr. 16/10.
Som dräng i Hytte nämns Anders Månsson som dopvittne 1696 och 1698. Han var sedan gift tre gånger:  
1)  1700 20 post trinit. med Karin Persdotter från Björnbotten, 16(75) (åu) - 1705, bgr. 19 post trinit.  
2)  1706 22 post trinit. med  Elin Persdotter från Björnfallet, 16(74) (åu) - 1706, bgr. 4 advent.  
3)  1707 29/9 med Kerstin Andersdotter från Sjöändstorp, Varnum, 16(82) (åu) - 1724, bgr. 25/5.
 
Måns Persson  
Anders Månssons änka Kerstin gifte om sig 1711 17/9 med Måns Persson från Arvidstorp, Varnum, 16(84) (åu) - 1732, bgr. 30/1, som var bonde i Hytte 1711 - 1732. Han gifte i sin tur om sig 17(25) med Maria Melkersdotter från granngården i Hytte, 1706 23/3 - 1770 14/1.
 
Per Jonsson  
Måns Perssons änka Maria gifte om sig 1732 11/10 med Per Jonsson från Gammalkroppa,  
17(05) - 1747, bgr. 13/12, som var bonde i Hytte 1732 - 1747.  
 
Tre män och fyra kvinnor bildar ett hushåll bestående av en kedja av sex äktenskap som varar från 1700 till 1747, den sista änkan avlider 1770.  
 
Följande var säkerligen syskon till Anders Månsson i Hytte:  
 
1)  Annika Månsdotter, 16(74) (åu) - 1744 10/8; gift 1698 6 post trinit. med Arvid Hansson i Arvidstorp, även kallat Höjden, vid Matlången, 16(53) (åu) - 1718, bgr. 25/5. Arvid var först gift med Margareta Persdotter, 16(58) (åu) - 1697, bgr. 22 post trinit.  
     Annika uppges i vigselnotisen vara från Hytte. Någon annan som hon kan vara dotter till än Måns Jonsson finns inte där. Anders, Annika och Kerstin Månsbarn är systematiskt dopvittnen hos varandra.  
     Som piga i Hytte finns Annika Månsdotter som dopvittne minst tio gånger åren redan 1689 - 1694.  
     1736 gifter sig bruksskräddaren Zachris Fallman från Lungsund, 17(14) - 1767 29/10, med pigan Eva Algren i Alkvettern, Bjurtjärn. 1737 29/12 inflyttade hust. Annika Månsdr. från Arvidstorp, Lungsund, till Bjurtjärn. ”Är nu hos sin son bruksskräddare Zachris vid Alkvettern.”. Avliden 1744 10/8: Annika Månsdotter i skräddarstugan vid Alkvettern.  
 
2)  Kerstin Månsdotter, 16(77) (åu) - 1747, bgr. 30/12; gift 16(98) (mantalsl.) med Per Ingwaldsson, Källmo, Lungsund. Pers och Kerstin son Anders Persson i Källmo (1701 - 1773) gifte sig 1731 med Kerstin Månsdotter (1712 - 1779), dotter till Måns Persson och Kerstin Andersdotter i Hytte (se ovan). Anders Perssons och Kerstins son, Anders Andersson, blev från 1786 brukare av sin morfars brukningsdel i Hytte.  
 
3)  Olof Månsson, dräng från Hytte, nämns som dopvittne 1706, 1708
 
4)  Per, 16(85) (åu) - 1697, bgr. 25 post trinit.
 
5)   Margareta, född 1687, dp. 21 post trinit.; piga från Hytte, nämns som dopvittne 1705 - 1710 minst fem gånger.  
 
6)   Jonas, 16(88) (åu) - 1697, bgr. 3 advent
 
7)   Karin, 1690, dp. 13 post trinit. - 1691, bgr. Sexages.
 
Mer tveksamt är det med Erik Månsson, som nämns dräng från Näset, vittne vid Måns Jonssons dotter Margaretas dop 1687. 1688 och 1691 är han dopvittne, nämns drång i Hytte. 1694 är han bosatt i Hytte och har själv barn till dop, en son Olof. Senare bor han i Näset (Bergsjönäs), Varnum. Han är möjligen därifrån. Relationen till Måns Jonssonfamiljen kan jag inte säga.  
Hälsningar
Bengt

1999-11-17, 11:45
Svar #14

Margareta Holmström

Hej Bengt
Vet du om Anders Perssons och Kerstin Månsdotters son Anders Andersson, som blev brukare av sin morfars del i Hytte 1786 hade en son som hette Olof f 1778.
MVH
Margareta Holmström

1999-11-17, 21:43
Svar #15

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Vet jag om A A hade en son Olof född 1778?
Svar: Ja, det vet jag.  
Vill du veta mer?
Svar: Nej, det hade han inte.  
 
Mvh
Bengt
 
P.S. Det här var litet näsvist skrivet, erkänner jag. Så då frågar jag väl litet tillbaka: Varför skulle A A ha en son Olof född 1778? Annorlunda uttryckt:  
1)  Vad är det för en Olof du letar efter? (d.v.s. vad vet du mer om denne Olof?)
2)  Vad är problemet? Har du sett efter i Lungsunds födelsebok?
 
Anders Andersson, född 1752 29/11 i Källmo, Lungsund, död 1811 3/10 i Hytte (vattensot), Lungsund. Brukare i Hytte 1786 - 1811.  Gift i Bjurtjärn 1785 19/6 med  
Lisa Svensdotter, född 1765 14/3 i Djupnoret, Bjurtjärn, död 1855 25/1 i Hytte, Lungsund.  
Barn:  
1.  Anders, f. 1786 2/3, död 1795 19/5
2.  Anna f. 1787 10/12, gift ca 1815, till Kroppa 1816
3.  Petter, f. 1790 1/5,  
4.  Magnus, f. 1792 1/7, död 1792 25/9
5.  Magnus, f. 1793 23/6
6.  Anders, f. 1796 24/5
7.  Maria, f. 1798 29/8
8.  Sven, f. 1801 19/2, död 1802 6/3 (mässling)
9.  Cajsa, f. 1803 30/1
10.  Erik, f. 1806, död 1808 3 / 4 (koppor)
11.  Sven, f. 1808, död 1809 11/2
 
När jag ändå håller på så kommer här (baktanken är förståss att ev. andra ättlingar från Källmo och Hytte, ska lockas fram ur buskarna och höra av sig. Det vore trevligt. Själv härstammar jag från Magnus Andersson i barnaskaran här nedan.):
Anders Anderssons föräldrar och syskon:  
Anders Persson, född 1701 dp. S.Andreas i Källmo, Lungsund, död 1773 10/7 (i rödsots- epidemin det året).  
Brukare i Källmo 1731 - 1770.  Gift i Lungsund 1731 4/10 med  
Kerstin Månsdotter, född 1712 30/4 i Hytte, Lungsund, död 1779 6/12 (av andtäppa).  
Barn:  
1.  Petter, f. 1733 30/9, död 1753, bgr. 17/1 (av bröstsjuka)
2.  Kerstin, f. 1739 2/3, död liten
3.  Stina, f. 1740 8/8, död 1809 18/11; gift 1764 1/11 med Niclas Jansson, brukare i Mossviken, Lungsund.  
4.  Magnus Andersson, f. 1744 9/2, död 1786 17/11 (av förstoppning); gift 1773 24/10 i Bjurtjärn med Britta Svensdotter (syster till Lisa Svensdotter ovan.). Magnus var brukare i Källtorp 1773 - 1786.  
5.  Maria, f. 1747 10/4, död i kopporna 1752, bgr. 28/6.
6.  Margareta, f. 1750 14/7, död 1804 30/7; gift 1770 4/11 med Anders Olsson (från Rönningen, Kroppa), brukare i Källmo. Lungsund 1770 - ca 1801. /Denne Anders och Margareta hade en son Olof, f. 1780 - så inte heller han passar in på den ursprungligen efterfrågade Olof/.  
7.  Anders Andersson, f. 1752 29/11 (se ovan)
8.  Petter Andesson, f. 1755 4/4, död 1803 30/5; gift 1778 25/10 i Kroppa med Maria Andersdotter från Västra Berg, Kroppa. Petter var brukare i Västra Berg 1778 - 1791, därefter i broderns Magnus bergstorp Källtorp i Lungsund 1791 - 1803.  
 
Tack för i kväll
Mvh
Bengt

1999-11-18, 20:05
Svar #16

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 10:20
    • Visa profil
Har någon uppgifter om eller anor till:
Kristina Nilsdotter f. ca 1826 (25 år vid vigseln)
Gift i Lungsund 1851-06-24 med Anders Erlandsson f. 1827-11-03 i Nyed.
Vigselvittnen: Jonas Jonsson, Gäddekärn och h h Lisa Pettersdotter, Gäddekärn.

1999-11-20, 21:32
Svar #17

Utloggad Kent Lindkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-06-01, 16:09
    • Visa profil
Hej igen Peter och Bengt!
 
Jag har några kompletteringar till mina tidigare inlägg. Jag är nu säker på att du hade rätt Peter. Tranmyren är ett villospår för min del, men nog är det väl ovanligt med två par, Halvar Andersson och Catharina Nilsdotter respektive Halvar Andersson och Annika Nilsdotter samtidigt på (nästan) granngårdar ?
Det verkar ju som om prästen tog fel också, eftersom han skrev i födelseboken 23 april 1755 att Anders Halvarssons mor i Flottuvan hette Catharina, men senare upptäckte sitt misstag och strök över och skrev Annika i stället. Här kommer nu mina senaste uppgifter:
Mosserud
Anders Halvarsson och hustru Annika Matsdotter (anor 16 och 17 i mitt inlägg från 23 oktober) får den 5 maj 1732 en son Mattias enligt födelseboken. I Husförhörslängden kallas sonen Halfward. Man hade kanske vid dopet inte bestämt sig om sonen skulle få namnet efter farfar eller morfar. Jag har inga uppgifter om varifrån Annika Matsdotter kom. Jag har inte heller hittat vigselnotisen i Bjurtjärn eller Kroppa.
Sonen Halvar gifte sig i Kroppa. I vigselboken står följande:
26 oktober 1753 vigdes drängen Halvard Andersson i Flåtufva i Lungsund och pigan Annika Nilsdotter Swartsången.
I Kroppa dopbok står : 1733 mars 4 döptes Annika, Nils Olofssons och Marit Håkansdotters barn vid Swartsången.
Annika, som på äldre dagar bara kallades Anna, kom alltså från Svartsången i Kroppa socken. Det är ju ganska långt från Mosserud. Man kan bara gissa att Halvar hade arbete på hyttan där, när de träffades. Det var ju annars vanligare på den tiden att man gifte sig med någon i granngården. När Halvar Andersson avlidit den 28 mars 1756 gifte Annika om sig med Jan Nilsson. Jag saknar uppgifter om hans bakgrund. Han kan ha funnits i Mosserud som dräng. Jag har inte hittat uppgifter om vigseln. Annika Nilsdotter dör den 26 april 1794. Jan Nilsson dör den 13 april 1795.
Anders Halvarsson ”den yngre” (ana 4) gifte sig med Lena Persdotter från Råglanda (ana 5). När hon avlidit 1797 gifte han om sig med änkan Katrina Andersdotter från Råglanda född 25 april 1863. Hon avlider 31 maj 1821. Anders Halvarsson avlider 7 september samma år.
 
Råglanda.
Enligt födelseboken får Lars Karlsson i Råglanda den 25 november ( eller december ) 1724 sonen Per. Han bör ju ha haft en mor också men om henne står inget skrivet. I husförhörslängd 1733 finns hustru Brita inskriven och senare struken. Skall man tro att det var Pers mor ?
Den 3 februari 1787 avlider Per Larsson i Råglanda av gulsot i en ålder av 62 år 2 mån. 1 dag.
Det stämmer väl inte exakt med vare sig 25 november eller december, men månadsangivelsen i födelseboken är otydlig.
Om Per Larssons hustrur vet jag följande:
Lena Nilsdotter dör den 25 mars 1750 efter svår barnsbörd i en ålder av 25 år. Uppgift om födelse och vigsel har jag inte funnit. Andra hustrun Sara Andersdotter uppges vara född 1736. Hon avlider den 24 maj 1813 i en ålder av 78 år 3 mån 3 dagar av vattensot. Hon bör alltså varit född i februari 1735, men jag har inte funnit några uppgifter om hennes födelse eller om vigseln som bör ha ägt rum mellan 1752 och -55. Om någon kan hjälpa mig med mera uppgifter om Per Larssons hustrur är jag mycket tacksam!
 
Även beträffande Mosserud finns ju fortfarande några frågetecken kvar att räta ut. När och var gifte sig Anders Halvarsson och Annika Matsdotter, och vilken Mats var hon dotter till ?
 
Det var väl inte brukligt på 1700-talet att man bara flyttade ihop och fick barn ? På 1800-talet verkar det vara ganska vanligt med utomäktenskapliga barn i kyrkböckerna men hur var det hundra år tidigare?
Hälsningar  
Kent Lindkvist.

1999-11-22, 11:32
Svar #18

Margareta Holmström

Hej Bengt
Tack för ditt trevliga svar. Den Olof jag söker är min fmfff och jag vet inte var han kommer ifrån
Jag vet att han gifte sig med Maria Jansdotter ifrån Kroppa i Hytte De har även bott i Hagen Flottuvan
MVH
Margareta Holmström

1999-11-22, 22:14
Svar #19

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej igen Margareta!
 
Men: Du har alltså giftermålnotisen? Vilket år är den från? Är det i Lungsunds, eller menar du Kroppa kyrkobok? Hur anges brudgummen? (dräng Olof Andersson i Hytte) ???
 
mvh
Bengt

1999-11-23, 15:27
Svar #20

Margareta Holmström

Hej Bengt
Vad roligt att du svarar. Jag är ganska ny på det här så all hjälp jag kan få är jag tacksam för.
Giftemålsnotisen är från 1800 10 26 fr Lungsunds kyrkobok. Olof var dräng och Maria piga i Hytte. Marias föräldrar var Johan Jan Jansson och Stina Nilsdotter Kroppa.
MVH
Margareta

1999-12-29, 18:03
Svar #21

Margaretha Karlsson

Bengt Nordstrand.
 
Hej Bengt!Såg att Du efterlyste ättlingar från Källmo och Hytte.
På min farmors fars sida härstammar jag från Per Ingewaldsson och Kersin Månsdotters dotter Margareta Persdotter f.1710 g.m. Anders Persson från Breviken i Kroppa.
På farmors mors sida från Pers och Kerstins son Anders Persson f.1701 g.m. Kerstin Månsdotter.Farmors föräldrar var femmänningar.
Känner Du till om Per Ingewaldsson var bror till Johan Ingewaldsson i Klenoret?
Var dessa båda söner till Enevald Persson död 1704 i Klenoret.
 
Mvh
Margaretha Karlsson

1999-12-30, 00:12
Svar #22

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej, Margareta!  
 
Vad roligt. Då är vi (avlägset) släkt. Här kommer en del av det jag vet.  
 
Min ff mm ff var Magnus Andersson i Källtorp, Lungsund, levde 1744 - 1786, gift med Britta Svensdotter från Djupnoret.  
 
Magnus var son till Anders Persson (1701 - 1773) i Källmo och hustrun Kerstin Månsdotter (1712 - 1779).  
 
Anders var son till Per Ingvaldsson ( 16(69) - 1732) i Källmo och hustrun Kerstin Månsdotter   (16(77) - 1747, begr. 30/12). Per tillträder i Källmo 1698 (mtl.). Tyvärr saknas vigselnotisen med Kerstin. Jag antar (dopvittnen m.m.) att hon är dotter till Måns Jonsson i Hytte.  
 
Per var son till Ingvald Persson ( 16(33) - 1704) i Västra Klenoret och hustrun Kerstin Jacobsdotter.  
”Ingewall” är vanligaste stavning i mtl. och domb. ”Enevald” i kyrkböckerna.  
 
Ingvald var son till Per Andersson i Västra Klenoret. Per finns i bosk.lgden 1626 och i mantalslgder, sista gången 1659. I längderna på 1650-talet förekommer son Måns Persson och döttrar Elin och Marit. Ingvald står för hemmanet med två pigor 1661, säkert de två systrarna.  
 
I Kristinehamn 1668 den 21 juni vigs ”Ingewal Päderss. ifrån Clenora medh Kirstin, Jacob kolares dr. uthi N. Hugstre”. Varnums socken delar kyrka med Kristinehamns stad.
 
Samma år 5 juli vigs ”Petter, Jacob kolares son i n. hustre medh Marit Päders dr. ifrån Klenora”.  
 
Mtl, Västra Klenoret:  
1690 - 92 Ingevall, hustru, son Pär
1693  Ingewall, son Per, p. Kerstin
1695  Ingewall, sönr Pär och Jan
1697  Ingwald, 2 söner
1698, 1699  Ingewall, son
1701  Johan Ingewalsson
 
Ingvald begravs 1704, ”feria 4. Lent.”.  
Hustrun Kerstin begravning saknas i kyrkoboken. Hon var dopvittne sista gången i januari 1693 (för Jonas i Källmo) tillsammans med sonen ”dr. Pär Ennwalson i Klenoret”.
Så Per och Johan var helt säkert bröder. Några andra barn till Ingvald figurerar inte.  
 
Johan Ingvaldsson gifte sig i Kroppa 1701 med Elisabet Olofsdotter från Östra Åskagen. Johan uppges vara från Klenoret, så det är givet att han är son till Ingvald Persson. Johan efterträder fadern som brukare i Västra Klenoret. Johan och Elisabet och brodern Per i Källmo och dennes hustru är flitigt dopvittnen vid åt varandra när barnen kommer.
 
Jacob kolare finns i mtl. i Persbol ( = Norra Hugstret) i Varnum 1654, 1655 och 1659. Tyvärr har jag inte den fullständiga listan. Jag har en Jacob kolare vid Bjurbäcken, Värmlandsberg 1646, men kan inte bedöma om det är samma.  
 
Per Andersson i Klenoret står för rätten i Färnebo i dec. 1659. Han avkrävs 1653 års utlagor till kronan. Ingvald Persson nämns i domb. aug. 1670 (slagsmål) och okt. 1671 (tagit kol ur arrest). Jag har också noterat att han finns med hustrun Kerstin Jacobsdotter i domb. två gånger 1689, men finner inte texten i mina anteckningar just nu.  Jag återkommer till detta.  
 
I renover. domb. 1623, bergslagen 13 januari, kom för rätta en kvinna Gunilla Jonsdotter, som i sin mans frånvaro medan han var ”på tåg” lät sig belägra av en gift bonde Anders i Klenoret. Båda blev avsagda efter Guds lag och efter straffordningen ifrån livet och sedan efter den Konungsliga hovrätts dom stodo sitt straff.  - Per Anderssons far??
 
Hälsningar
Bengt

2000-01-01, 14:20
Svar #23

Margaretha Karlsson

Hej Bengt!
 
Gott nytt år!Tack för alla uppgifter jag fick om Ingvaldsönerna.
Har själv bara forskat i kyrkböcker och bpt men förstår att det finns mycket att hämta i mtl och domböcker.
Din ff mm ff Magnus Andersson var bror till min fm mm fm Margareta Andersdotter g.m.Anders Olsson från Rönningen i Kroppa.
Pär Ingvaldssons dotter Margareta Pärsdotters son Magnus Andersson f.1743 g.m.Brita Jonsdotter i Östra Klenoret var min fm ff mf
Brita Jonsdotter var dotter till Jonas Persson och Margareta Jansdotter f.1720 i Klenoret.
Margareta var dotter till Johan Ingvaldsson.
 
Brita var min fm ff mm Magnus och Brita var alltså tremänningar.
 
Verkar det rörigt?Det här är inte allt.Jag har fler släktäktenskap i mina anor på farmors sida.
 
Häsningar  
Margaretha

2000-01-02, 23:41
Svar #24

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Margaretha!
 
Tack för svar! Vad trevligt: Jag förstår att vi är 7-männingar, samt ytterligare besläktade på ännu längre håll.  
Först litet om Ingvald Persson i Västra Klenoret.  
Och något ord om mtl. och domböcker.  
Slutligen ännu ett exempel på gifte mellan besläktade.  
 
A) Nu har jag hittat anteckningarna från Färnebo domb. om Ingvald Persson.  
 
1) I mars 1688 blev han instämd av bergsfogden Elias Hult. Det gällde tvist om en häst som en västgötadräng  Lars från ”giörstadh gård”, som sålt en häst först till bergsfogden, sedan till Ingvald Persson och dennes hustru. Ingvald döms, trots protester, att lämna ifrån sig hästen till bergsfogden.  
 
2) I juni 1689 klagade Ingvald Persson och hans hustru Kerstin Jacobsdotter på Per i Björnbotten om skada på boskap, om tolkningen av ett kungligt brev samt om en stulen säck kol från Hytte kolhus.  
 
B) Man hoppas ju alltid på napp med uppgifter om släktskap i domböckerna. Av och till får man det, ibland överraskande och mycket givande. Men inte den här gången. Det jobbiga är ju att materialet är omfattande, oordnat (ur forskarens synvinkel) och ofta svårlästa texter.  
Mantalslängderna är också jobbiga, de ger mest när man följer en och samma gård år efter år och lägger märke till förändringarna. Det ger oftast inte bevis, som kyrkböckerna, men ger upphov till hypoteser som kan vägleda fortsatt forskning.  
 
C) Jag tror jag förstår din beskrivning av släktskapsförhållandena (det hjälper med papper och penna).
Här är ett annat exempel. Våra första gemensamma anor är tydligen Anders Persson och Kerstin Månsdotter i Källmo, gifta 1731. Anders är ju sonson till ovannämnde Ingvald Persson.
 
1) Om jag nu i stället utgår från Kerstin Månsdotter:  
Hon var född 1712, dotter till Måns Persson i Hytte, 16(84) (åu) - 1732, och första hustrun Kerstin Andersdotter, 16(83) - 1724. Dessa två var 4-männingar. De gifte sig 1711 17/9 i Lungsund, Kerstin var änka i Hytte efter Anders Månsson (i dennes 3:e gifte!). Kerstin och Anders Månsson hade gift sig 1707 29/9 i Kristinehamn (eftersom Kerstin kom från Varnums socken).  
 
2) Måns Perssons föräldrar:  
Per Månsson och Gunilla Hindriksdotter i Arvidstorp, Varnum. Per finns i Arvidstorp 1683 till 1715/17 enligt mtl.  
De fick en dotter 1702 (enl födelse- och dopbok 1701 - 1712), tyvärr är det en lucka i Kristinehamns kyrkoböcker för åren dessförinnan, så de andra barnen kan inte beläggas. Dessutom nämns Gunilla som dopvittne 1703. Gunilla levde i juni 1710, men har dött i nov. 1719. Då uppbuds del i Bergsjö, som Gunilla delvis tillbytt sig av brodern Udder Henriksson i Dye, mot att hennes systerdel i Dye tillkommer brodern. I mars 1721 köps Gunillas andel i Bergsjö av brukspatron Gunnar Låstbohm, som får fasta i nov. 1723. Sonen Måns Persson nämns i ärendet som ett av Gunillas barn. Mågen Sven Eriksson efterträder Per Månsson i Arvidstorp. - Jag har inte kunnat finnas Per Månssons eller hustruns dödsfall i död- och begravningsboken.  
 
3) Hustrun Kerstin Andersdotters i Hytte föräldrar:  
Vid giftet 1707 kom hon från Sjöändstorp, ett nybygge i Varnums socken. Hon är då dotter till Anders Torstensson och dennes hustru Maria Björnsdotter.  
Anders Torstensson kan följas från hemmanet Sandvik, beläget strax norr om Lungsunds kyrka. Detta upptogs av förste brukaren Torsten och dennes hustru Kerstin. De finns åtminstone i mtl. 1646 och ännu 1656. 1661 finns änkan Kerstin i Sandvik. (Det ska gå att fylla igen glappet mellan årtalen.) Torsten nämns i Färnebo domb. aug. 1651. I mtl. 1672 finns Anders Torstensson i Lungstorpet, 1675 - 81/82 i Mossviken, några år antecknad för soldat. 1681/82 - 85 är han brukare i Matlången, alla dessa i Lungsunds sn. Tidpunkten för giftermål kan inte ringas in med mtl. Men förmodligen är Kerstin Andersdotter född i Matlången.  
I domb. okt. 1681 söker han tillträde till del i hemmanet Hallen hos Sigrin Segolsdotter, ”en gammal ogift kvinnsperson”  mot försörjning ”till dödsstunden”. Hennes bror Erik Segolsson i Hallen invänder.
1685 - 92 är Anders Torstensson mantalsskriven i Bergsjö, Varnums socken, i anslutning till Björn Erikssons andel i byn. Från 1692 finns Anders i oskattlagda nybygget Sjöändstorp. I början på 1700-talet avbyts han av sonen Johan Andersson, som gifter sig 1707 med Ellika Hersensdotter från Niclasdam.  
1702 finns Anders Torstensson och hans hustru Maria Björnsdotter på ”Fallet” ( = Sjöändstorp) som dopvittnen hos Per Månsson i Arvidstorp.  
 
4) Per Månssons föräldrar:
Måns Persson och Kerstin Svensdotter. Per Månsson döptes 6 jan. 1660 (Kristinehamns kyrkobok 1645 - 89). Måns Persson står som förste brukare i Arvidstorp 1653 - 1683 (mtl.). Måns Persson i Bergsjötorp gifter sig 1648, trefaldighetsdagen, med Kerstin Svensdotter från Eriksbol. Han efterträder Per i Bergsjötorp, ”Måns Päderss.” står för Bergsjötorp i mtl. till 1653, dyker sedan upp i Arvidstorp.  
Måns Persson är därför säkert son till Per i Bergsjötorp. Denne begravs 1649 (nummer 11 det året i begravningsboken, datum oläsligt). Han finns i mtl. och liknande 1626 och framåt. Han nämns även i Ölmehärads domb. mellan 1629 och 1646.  
I Eriksbol finns en  Sven Eriksson, som bör vara Måns´ svärfar.  
 
5) Gunilla Hindriksdotter är dotter till Hindrik Nilsson i Dye och hustru Marit Uddersdotter.  De gifter sig 1652, fjärdedag jul, Hindrik är från Bergsjö, Marit från Dye. Marit är dotter till Udder Persson i Dye, som finns i hjonelagslängden 1610 och framåt.  
 
7) Kerstins Andersdotters morföräldrar bör alltså vara:  
Björn Eriksson i Bergsjö och hustrun Segrid Kettilsdotter. De finns med i ett allvarligt dråpsfall, enl. Ölmehärads domb. april 1671 och maj 1672, då Björn ställs för rätta för att ha bragt grannen Hindrik Eriksson i Bergsjö om livet med en yxa, det skedde vid allhelgonatiden, begravning 1670 30/11. Björn var bortrymd vid första rättegångstillfället, men närvarande året därpå, då han hävdade att det inte varit avsikten att ta Hindrik av daga. (Jag har avskrift av den fulla dombokstexten).  
Ovannämnde Nils Ivarsson hade en dotter Britta Nilsdotter, som 1649 1/1 gift sig med Sven Andersson från Visnums-Kil. Denne var död 1670, men deras dotter Gunilla Svensdotter hade gift sig 1670 23/10 med nämnde Hindrik Eriksson från Visnum. Änkan Gunilla försonas med Björn Erikssson.  
Björn Eriksson var son till Erik Ivarsson, som också var bonde i Bergsjö samtidigt med brodern Nils. Erik avled 1672, begr. 28/4.  
 
10) Hindrik i Dye är son till Nils Ivarsson i Bergsjö. Nils Ivarsson finns i mtl. för Bergsjö från 1630 till 1677. Han förekommer, oftast med fadern Ivar och brodern Erik, i domb. t.ex. Ölmehärad 1640, 1641 och 1649. Han nämns i ovannämnda rättegång 1670 - 71 mot brorsonen Björn.  
 
20 och 28) Nils och Erik Ivarssöner var söner till Ivar Månsson i Bergsjö. Nämns i Bergsjö 1590 och framöver. Ivar stod för rätta i Värmlandsberg 1610 för att ha slagit Olof i Släbråten och ofta i Ölmehärads domb. från 1629 i bl.a. olika tvister med grannar. 1646 Dnica judica begravs Ivars hustru i Bergsjö, ”öfr 90 åhr gammal”. 1649 dom. judica begravs Ivar i Bergsjö ”som war 100 åhr gammal”.
 
Stämmer detta med vad du har?
God fortsättning
Bengt Nordstrand
Karlstad

2000-01-02, 23:44
Svar #25

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Margaretha!
 
Tack för svar! Vad trevligt: Jag förstår att vi är 7-männingar, samt ytterligare besläktade på ännu längre håll.  
Först litet om Ingvald Persson i Västra Klenoret.  
Och något ord om mtl. och domböcker.  
Slutligen ännu ett exempel på gifte mellan besläktade.  
 
A) Nu har jag hittat anteckningarna från Färnebo domb. om Ingvald Persson.  
 
1) I mars 1688 blev han instämd av bergsfogden Elias Hult. Det gällde tvist om en häst som en västgötadräng  Lars från ”giörstadh gård”, som sålt en häst först till bergsfogden, sedan till Ingvald Persson och dennes hustru. Ingvald döms, trots protester, att lämna ifrån sig hästen till bergsfogden.  
 
2) I juni 1689 klagade Ingvald Persson och hans hustru Kerstin Jacobsdotter på Per i Björnbotten om skada på boskap, om tolkningen av ett kungligt brev samt om en stulen säck kol från Hytte kolhus.  
 
B) Man hoppas ju alltid på napp med uppgifter om släktskap i domböckerna. Av och till får man det, ibland överraskande och mycket givande. Men inte den här gången. Det jobbiga är ju att materialet är omfattande, oordnat (ur forskarens synvinkel) och ofta svårlästa texter.  
Mantalslängderna är också jobbiga, de ger mest när man följer en och samma gård år efter år och lägger märke till förändringarna. Det ger oftast inte bevis, som kyrkböckerna, men ger upphov till hypoteser som kan vägleda fortsatt forskning.  
 
C) Jag tror jag förstår din beskrivning av släktskapsförhållandena (det hjälper med papper och penna).
Här är ett annat exempel. Våra första gemensamma anor är tydligen Anders Persson och Kerstin Månsdotter i Källmo, gifta 1731. Anders är ju sonson till ovannämnde Ingvald Persson.
 
1) Om jag nu i stället utgår från Kerstin Månsdotter:  
Hon var född 1712, dotter till Måns Persson i Hytte, 16(84) (åu) - 1732, och första hustrun Kerstin Andersdotter, 16(83) - 1724. Dessa två var 4-männingar. De gifte sig 1711 17/9 i Lungsund, Kerstin var änka i Hytte efter Anders Månsson (i dennes 3:e gifte!). Kerstin och Anders Månsson hade gift sig 1707 29/9 i Kristinehamn (eftersom Kerstin kom från Varnums socken).  
 
2) Måns Perssons föräldrar:  
Per Månsson och Gunilla Hindriksdotter i Arvidstorp, Varnum. Per finns i Arvidstorp 1683 till 1715/17 enligt mtl.  
De fick en dotter 1702 (enl födelse- och dopbok 1701 - 1712), tyvärr är det en lucka i Kristinehamns kyrkoböcker för åren dessförinnan, så de andra barnen kan inte beläggas. Dessutom nämns Gunilla som dopvittne 1703. Gunilla levde i juni 1710, men har dött i nov. 1719. Då uppbuds del i Bergsjö, som Gunilla delvis tillbytt sig av brodern Udder Henriksson i Dye, mot att hennes systerdel i Dye tillkommer brodern. I mars 1721 köps Gunillas andel i Bergsjö av brukspatron Gunnar Låstbohm, som får fasta i nov. 1723. Sonen Måns Persson nämns i ärendet som ett av Gunillas barn. Mågen Sven Eriksson efterträder Per Månsson i Arvidstorp. - Jag har inte kunnat finnas Per Månssons eller hustruns dödsfall i död- och begravningsboken.  
 
3) Hustrun Kerstin Andersdotters i Hytte föräldrar:  
Vid giftet 1707 kom hon från Sjöändstorp, ett nybygge i Varnums socken. Hon är då dotter till Anders Torstensson och dennes hustru Maria Björnsdotter.  
Anders Torstensson kan följas från hemmanet Sandvik, beläget strax norr om Lungsunds kyrka. Detta upptogs av förste brukaren Torsten och dennes hustru Kerstin. De finns åtminstone i mtl. 1646 och ännu 1656. 1661 finns änkan Kerstin i Sandvik. (Det ska gå att fylla igen glappet mellan årtalen.) Torsten nämns i Färnebo domb. aug. 1651. I mtl. 1672 finns Anders Torstensson i Lungstorpet, 1675 - 81/82 i Mossviken, några år antecknad för soldat. 1681/82 - 85 är han brukare i Matlången, alla dessa i Lungsunds sn. Tidpunkten för giftermål kan inte ringas in med mtl. Men förmodligen är Kerstin Andersdotter född i Matlången.  
I domb. okt. 1681 söker han tillträde till del i hemmanet Hallen hos Sigrin Segolsdotter, ”en gammal ogift kvinnsperson”  mot försörjning ”till dödsstunden”. Hennes bror Erik Segolsson i Hallen invänder.
1685 - 92 är Anders Torstensson mantalsskriven i Bergsjö, Varnums socken, i anslutning till Björn Erikssons andel i byn. Från 1692 finns Anders i oskattlagda nybygget Sjöändstorp. I början på 1700-talet avbyts han av sonen Johan Andersson, som gifter sig 1707 med Ellika Hersensdotter från Niclasdam.  
1702 finns Anders Torstensson och hans hustru Maria Björnsdotter på ”Fallet” ( = Sjöändstorp) som dopvittnen hos Per Månsson i Arvidstorp.  
 
4) Per Månssons föräldrar:
Måns Persson och Kerstin Svensdotter. Per Månsson döptes 6 jan. 1660 (Kristinehamns kyrkobok 1645 - 89). Måns Persson står som förste brukare i Arvidstorp 1653 - 1683 (mtl.). Måns Persson i Bergsjötorp gifter sig 1648, trefaldighetsdagen, med Kerstin Svensdotter från Eriksbol. Han efterträder Per i Bergsjötorp, ”Måns Päderss.” står för Bergsjötorp i mtl. till 1653, dyker sedan upp i Arvidstorp.  
Måns Persson är därför säkert son till Per i Bergsjötorp. Denne begravs 1649 (nummer 11 det året i begravningsboken, datum oläsligt). Han finns i mtl. och liknande 1626 och framåt. Han nämns även i Ölmehärads domb. mellan 1629 och 1646.  
I Eriksbol finns en  Sven Eriksson, som bör vara Måns´ svärfar.  
 
5) Gunilla Hindriksdotter är dotter till Hindrik Nilsson i Dye och hustru Marit Uddersdotter.  De gifter sig 1652, fjärdedag jul, Hindrik är från Bergsjö, Marit från Dye. Marit är dotter till Udder Persson i Dye, som finns i hjonelagslängden 1610 och framåt.  
 
7) Kerstins Andersdotters morföräldrar bör alltså vara:  
Björn Eriksson i Bergsjö och hustrun Segrid Kettilsdotter. De finns med i ett allvarligt dråpsfall, enl. Ölmehärads domb. april 1671 och maj 1672, då Björn ställs för rätta för att ha bragt grannen Hindrik Eriksson i Bergsjö om livet med en yxa, det skedde vid allhelgonatiden, begravning 1670 30/11. Björn var bortrymd vid första rättegångstillfället, men närvarande året därpå, då han hävdade att det inte varit avsikten att ta Hindrik av daga. (Jag har avskrift av den fulla dombokstexten).  
Ovannämnde Nils Ivarsson hade en dotter Britta Nilsdotter, som 1649 1/1 gift sig med Sven Andersson från Visnums-Kil. Denne var död 1670, men deras dotter Gunilla Svensdotter hade gift sig 1670 23/10 med nämnde Hindrik Eriksson från Visnum. Änkan Gunilla försonas med Björn Erikssson.  
Björn Eriksson var son till Erik Ivarsson, som också var bonde i Bergsjö samtidigt med brodern Nils. Erik avled 1672, begr. 28/4.  
 
10) Hindrik i Dye är son till Nils Ivarsson i Bergsjö. Nils Ivarsson finns i mtl. för Bergsjö från 1630 till 1677. Han förekommer, oftast med fadern Ivar och brodern Erik, i domb. t.ex. Ölmehärad 1640, 1641 och 1649. Han nämns i ovannämnda rättegång 1670 - 71 mot brorsonen Björn.  
 
20 och 28) Nils och Erik Ivarssöner var söner till Ivar Månsson i Bergsjö. Nämns i Bergsjö 1590 och framöver. Ivar stod för rätta i Värmlandsberg 1610 för att ha slagit Olof i Släbråten och ofta i Ölmehärads domb. från 1629 i bl.a. olika tvister med grannar. 1646 Dnica judica begravs Ivars hustru i Bergsjö, ”öfr 90 åhr gammal”. 1649 dom. judica begravs Ivar i Bergsjö ”som war 100 åhr gammal”.
 
Stämmer detta med vad du har?
God fortsättning
Bengt Nordstrand
Karlstad

2000-01-07, 15:43
Svar #26

Margaretha Karlsson

Hej Bengt!
 
 Att vi måste vara sjumänningar har jag också kommit fram till.Det är spännande att få nya släktingar på det här sättet.
 
Tack för din utredning av Kerstin Månsdotters anor.Det ger mig många generationer i min antavla.Du slutar ditt svar med att fråga om det stämmer med vad jag har.Jag har bara Kerstins födelsenotis i dopboken så alla dina uppgifter är nya för mig.
 
 
Spännande att ha en mördare(eller blev han dömd för dråp?) i släkten.Kanske inte lika spännande om det hade varit närmare släkt. Vet du vilket straff Björn Erikson fick.
 
Det stackars offret måste ju ha varit nygift efter vad jag förstår.
 
Om jag får återgå till Ingvaldsönerna.Vet du något om Johan Ingvaldssons hustru Elisabeth Olsdotter.Jag har uppgift i vigselboken 1701 i Kroppa att hon var från Östra Åskhagen.
 
Hälsningar
Margaretha

2000-01-09, 12:47
Svar #27

Daniel Törner

Hej. Jag undrar om någon vet någonting mer om Maria Stina Fälling och hennes ursprung. Hon var född i Lungsund 11/11 1795.

2000-01-16, 11:31
Svar #28

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Du undrar hur gick det med dråparen Björn Eriksson i Bergsjö?  Efter förhållandena väl, tror jag. Vid den andra rättegången enligt Ölmehärads dombok maj 1672 avslutas protokollsanteckningen med de skäl som rätten fann hade ”trängt dråparen till gärningen” och han döms till 26 2/3 daler silvermynt i böter. Domen underställs därefter hovrätten för vidare omdöme.  
 
De fyra skäl som anförs vara förmildrande är: 1) Björn hade lidit orätt och övervåld på sitt lagliga arbete av sin farbror Nils Ivarsson  och den dräpne när de högg sönder och bortforslade hans ”tällior” (trädstockar) samt att han utsattes för hårda ord och hot med yxan.  
 
2) Den dräpne gick mot honom med vred mod och hade vapen med sig.
 
3) När de därefter försonats, har den dräpne åter brutit genom att han först slog dråparen på armen och ville hugga yxan i hans hustru, som han ville hindra, och med det slaget skadat den döde till sitt liv.  
 
4) Han njuter nu vänskap av den dödes hustru, som är rätt målsman, och hon ber för honom.  
 
Hovrättsdomen har jag inte eftersökt (än).  
 
Mantalslängderna för Bergsjö: Björn tillträder i Bergsjö 1662/64 (kan ringas in bättre, jag saknar två år) och finns till dråpsåret 1670. Därefter står det: Sigrid, d.v.s. hustrun, på Björns del under två år, ett år utan brukare. 1673/74 är Björn åter i Bergsjö, först till 1685, då han följs av mågen Anders Torstensson. Från 1688 har Björn en del, och Anders Torstensson en del (till 1692 då han följs av en Sven Månsson). Från 1691 tillkommer Björns andre måg, Olof Gunnarsson i Bergsjö, och efter 1692 saknas Björn helt i mantalslängderna för Bergsjö.  
 
Jag kan komplettera med följande, som jag glömde sist: I ett mål i juni 1663 i Filipstad (Färnebo häradsrätt): Nils Ivarsson i Bergsjö och Björn Eriksson i Jordkullen kräver då arv efter Sigrid Ivarsdotter i Södra Lungstorp av hennes avlidne mans brorson, Anders Toresson i Södra Lungstorp. Beslöts att det fasta ska följa Anders Toresson. Testamentet var gjort av Anders Toresson den äldre och hustru Sigrid d. 24 april 1653. Vittnen: Johan Hansson, Ivar Kettilsson och Jacob pålack (kålare?). Och sedan ”resterat” ( = kompletterat?) av Sigrid på hennes yttersta d. 16 februari 1657. Vittnen: Herr Zacharias Petri, Erik Månsson, Anders Ivarsson och Hans Ivarsson.  
 
Helt genomskinligt är inte detta. Men den troliga tolkningen är att Sigrid Ivarsdotter i Södra Lungstorp är syster till Nils och Erik Ivarssöner i Bergsjö, alltså barn till Ivar Månsson i Bergsjö. Och att Björn Eriksson är Erik Ivarssons son, alltså den Björn Eriksson i Bergsjö som blir vår dråpare.  
 
Björn Erikssons hustru hette ju Sigrid Kettilsdotter. Det finns inte så många Kettil. Vid något tillfälle skrev jag av samtliga i mantalslängden för 1646 för Kroppa (inklusive Lungsund). Där finns en Kettil Sonesson, utan egen gårdsangivelse, men står efter ”Nils i Brevikstorp”, och i Färnebo DB 1658 och 1660 nämns en Kettil Sonesson i Breviken. Brevik ligger vid västra stranden av Östersjön strax norr om Jordkullen. Så min gissning är att Björn var måg till Kettil Sonesson.  
 
Sone förekommer, men är också ett ganska ovanligt namn. Det finns en Sone vid rätt tid i trakten: Sone Håkansson i Näverviken. Han finns i hjonelagslängder 1609 och 1610 och sist i boskapslängden 1635. Han efterträds av Jon Sonesson i Näverviken, nämndeman i Färnebo härad.
 
Det ovannämnda testamentsvittnet Ivar Kettilsson i Lungstorp pekar hän mot en äldre Kettil. En Kettil i Lungstorp finns 1609, 1610 och 1618.  I Färnebo DB 1659 nämns Ivar Kettilssons sonhustru Marit Olofsdotter i Lungstorp, som framvisar testamente givet av hennes man Hans Ivarsson, som nu är knekt. I dec. 1663 (DB) återkommer Marit: hennes man Hans Ivarsson är avliden.  
 
I tidigare längder finns i Lungstorp 1583 en Segol Ivarsson. 1572 och 1573 finns en Ivar Jonsson i Lungstorp.  
 
Så det finns en del material att skapa hypoteser kring. Ytterligare lusläsning av Färnebo domböcker och genomgång av mantalslängder från 1600-talet kan kanske något förtydliga eller komplettera bilden. Däremot är det väl osäkert hur mycket som kan bevisas av släktskap. Men antaganden kan ju också vara en trevlig sysselsättning.  
 
Hälsningar
Bengt

2007-10-16, 19:16
Svar #29

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Margaretha!
 
Tack för svar! Vad trevligt: Jag förstår att vi är 7-männingar, samt ytterligare besläktade på ännu längre håll.  
Först litet om Ingvald Persson i Västra Klenoret.  
Och något ord om mtl. och domböcker.  
Slutligen ännu ett exempel på gifte mellan besläktade.  
 
A) Nu har jag hittat anteckningarna från Färnebo domb. om Ingvald Persson.  
 
1) I mars 1688 blev han instämd av bergsfogden Elias Hult. Det gällde tvist om en häst som en västgötadräng  Lars från ”giörstadh gård”, som sålt en häst först till bergsfogden, sedan till Ingvald Persson och dennes hustru. Ingvald döms, trots protester, att lämna ifrån sig hästen till bergsfogden.  
 
2) I juni 1689 klagade Ingvald Persson och hans hustru Kerstin Jacobsdotter på Per i Björnbotten om skada på boskap, om tolkningen av ett kungligt brev samt om en stulen säck kol från Hytte kolhus.  
 
B) Man hoppas ju alltid på napp med uppgifter om släktskap i domböckerna. Av och till får man det, ibland överraskande och mycket givande. Men inte den här gången. Det jobbiga är ju att materialet är omfattande, oordnat (ur forskarens synvinkel) och ofta svårlästa texter.  
Mantalslängderna är också jobbiga, de ger mest när man följer en och samma gård år efter år och lägger märke till förändringarna. Det ger oftast inte bevis, som kyrkböckerna, men ger upphov till hypoteser som kan vägleda fortsatt forskning.  
 
C) Jag tror jag förstår din beskrivning av släktskapsförhållandena (det hjälper med papper och penna).
Här är ett annat exempel. Våra första gemensamma anor är tydligen Anders Persson och Kerstin Månsdotter i Källmo, gifta 1731. Anders är ju sonson till ovannämnde Ingvald Persson.
 
1) Om jag nu i stället utgår från Kerstin Månsdotter:  
Hon var född 1712, dotter till Måns Persson i Hytte, 16(84) (åu) - 1732, och första hustrun Kerstin Andersdotter, 16(83) - 1724. Dessa två var 4-männingar. De gifte sig 1711 17/9 i Lungsund, Kerstin var änka i Hytte efter Anders Månsson (i dennes 3:e gifte!). Kerstin och Anders Månsson hade gift sig 1707 29/9 i Kristinehamn (eftersom Kerstin kom från Varnums socken).  
 
2) Måns Perssons föräldrar:  
Per Månsson och Gunilla Hindriksdotter i Arvidstorp, Varnum. Per finns i Arvidstorp 1683 till 1715/17 enligt mtl.  
De fick en dotter 1702 (enl födelse- och dopbok 1701 - 1712), tyvärr är det en lucka i Kristinehamns kyrkoböcker för åren dessförinnan, så de andra barnen kan inte beläggas. Dessutom nämns Gunilla som dopvittne 1703. Gunilla levde i juni 1710, men har dött i nov. 1719. Då uppbuds del i Bergsjö, som Gunilla delvis tillbytt sig av brodern Udder Henriksson i Dye, mot att hennes systerdel i Dye tillkommer brodern. I mars 1721 köps Gunillas andel i Bergsjö av brukspatron Gunnar Låstbohm, som får fasta i nov. 1723. Sonen Måns Persson nämns i ärendet som ett av Gunillas barn. Mågen Sven Eriksson efterträder Per Månsson i Arvidstorp. - Jag har inte kunnat finnas Per Månssons eller hustruns dödsfall i död- och begravningsboken.  
 
3) Hustrun Kerstin Andersdotters i Hytte föräldrar:  
Vid giftet 1707 kom hon från Sjöändstorp, ett nybygge i Varnums socken. Hon är då dotter till Anders Torstensson och dennes hustru Maria Björnsdotter.  
Anders Torstensson kan följas från hemmanet Sandvik, beläget strax norr om Lungsunds kyrka. Detta upptogs av förste brukaren Torsten och dennes hustru Kerstin. De finns åtminstone i mtl. 1646 och ännu 1656. 1661 finns änkan Kerstin i Sandvik. (Det ska gå att fylla igen glappet mellan årtalen.) Torsten nämns i Färnebo domb. aug. 1651. I mtl. 1672 finns Anders Torstensson i Lungstorpet, 1675 - 81/82 i Mossviken, några år antecknad för soldat. 1681/82 - 85 är han brukare i Matlången, alla dessa i Lungsunds sn. Tidpunkten för giftermål kan inte ringas in med mtl. Men förmodligen är Kerstin Andersdotter född i Matlången.  
I domb. okt. 1681 söker han tillträde till del i hemmanet Hallen hos Sigrin Segolsdotter, ”en gammal ogift kvinnsperson”  mot försörjning ”till dödsstunden”. Hennes bror Erik Segolsson i Hallen invänder.
1685 - 92 är Anders Torstensson mantalsskriven i Bergsjö, Varnums socken, i anslutning till Björn Erikssons andel i byn. Från 1692 finns Anders i oskattlagda nybygget Sjöändstorp. I början på 1700-talet avbyts han av sonen Johan Andersson, som gifter sig 1707 med Ellika Hersensdotter från Niclasdam.  
1702 finns Anders Torstensson och hans hustru Maria Björnsdotter på ”Fallet” ( = Sjöändstorp) som dopvittnen hos Per Månsson i Arvidstorp.  
 
4) Per Månssons föräldrar:
Måns Persson och Kerstin Svensdotter. Per Månsson döptes 6 jan. 1660 (Kristinehamns kyrkobok 1645 - 89). Måns Persson står som förste brukare i Arvidstorp 1653 - 1683 (mtl.). Måns Persson i Bergsjötorp gifter sig 1648, trefaldighetsdagen, med Kerstin Svensdotter från Eriksbol. Han efterträder Per i Bergsjötorp, ”Måns Päderss.” står för Bergsjötorp i mtl. till 1653, dyker sedan upp i Arvidstorp.  
Måns Persson är därför säkert son till Per i Bergsjötorp. Denne begravs 1649 (nummer 11 det året i begravningsboken, datum oläsligt). Han finns i mtl. och liknande 1626 och framåt. Han nämns även i Ölmehärads domb. mellan 1629 och 1646.  
I Eriksbol finns en  Sven Eriksson, som bör vara Måns´ svärfar.  
 
5) Gunilla Hindriksdotter är dotter till Hindrik Nilsson i Dye och hustru Marit Uddersdotter.  De gifter sig 1652, fjärdedag jul, Hindrik är från Bergsjö, Marit från Dye. Marit är dotter till Udder Persson i Dye, som finns i hjonelagslängden 1610 och framåt.  
 
7) Kerstins Andersdotters morföräldrar bör alltså vara:  
Björn Eriksson i Bergsjö och hustrun Segrid Kettilsdotter. De finns med i ett allvarligt dråpsfall, enl. Ölmehärads domb. april 1671 och maj 1672, då Björn ställs för rätta för att ha bragt grannen Hindrik Eriksson i Bergsjö om livet med en yxa, det skedde vid allhelgonatiden, begravning 1670 30/11. Björn var bortrymd vid första rättegångstillfället, men närvarande året därpå, då han hävdade att det inte varit avsikten att ta Hindrik av daga. (Jag har avskrift av den fulla dombokstexten).  
Ovannämnde Nils Ivarsson hade en dotter Britta Nilsdotter, som 1649 1/1 gift sig med Sven Andersson från Visnums-Kil. Denne var död 1670, men deras dotter Gunilla Svensdotter hade gift sig 1670 23/10 med nämnde Hindrik Eriksson från Visnum. Änkan Gunilla försonas med Björn Erikssson.  
Björn Eriksson var son till Erik Ivarsson, som också var bonde i Bergsjö samtidigt med brodern Nils. Erik avled 1672, begr. 28/4.  
 
10) Hindrik i Dye är son till Nils Ivarsson i Bergsjö. Nils Ivarsson finns i mtl. för Bergsjö från 1630 till 1677. Han förekommer, oftast med fadern Ivar och brodern Erik, i domb. t.ex. Ölmehärad 1640, 1641 och 1649. Han nämns i ovannämnda rättegång 1670 - 71 mot brorsonen Björn.  
 
20 och 28) Nils och Erik Ivarssöner var söner till Ivar Månsson i Bergsjö. Nämns i Bergsjö 1590 och framöver. Ivar stod för rätta i Värmlandsberg 1610 för att ha slagit Olof i Släbråten och ofta i Ölmehärads domb. från 1629 i bl.a. olika tvister med grannar. 1646 Dnica judica begravs Ivars hustru i Bergsjö, ”öfr 90 åhr gammal”. 1649 dom. judica begravs Ivar i Bergsjö ”som war 100 åhr gammal”.
 
Stämmer detta med vad du har?
God fortsättning
Bengt Nordstrand
Karlstad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna