ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-22  (läst 3041 gånger)

2003-11-14, 23:01
läst 3041 gånger

Utloggad Rolf Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 22:20
    • Visa profil
Finns det någon som har tillgång till födelse och vigselkorten över Kroppa,och kan hjälpa mig att tyda några namn?Den 22 Nov 1730 föddes en Kerstin av Johan Andersson och ? Jonsdotter i ? Är det någon som ser vad modern heter och var dottern är född? 1 Nov 1751 viger sig Johan Petersson från fallet med Kerstin Johansdotter,var är hon från ?

2003-11-22, 18:37
Svar #1

Margaretha Karlsson

Hej Rolf!
 
22 nov 1730 döptes Johan Andersson och Karin Jonsdotters barn i Brevik.
 
1 nov 1751 vigdes Johan Pettersson från Fallet och Kerstin Johansdotter från Norum.
 
Jag kan inte få det till något annat än Norum.
Norum ligger i Nyeds socken.
 
M.v.h.
Margaretha

2003-11-22, 23:23
Svar #2

Utloggad Rolf Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 22:20
    • Visa profil
Tack Margaretha!
Nu kan jag forska vidare, som Dalmas har jag aldrig hört talas om dom orterna
           MVH Rolf

2004-01-13, 22:50
Svar #3

Utloggad Rolf Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 22:20
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet var Stenbron ligger eller låg? Jag har en karta över byarna i kroppa,men hittar inget Stenbron.Kanske det bara är ett torp?
 
     MVH Rolf

2004-01-14, 10:57
Svar #4

Utloggad Inga-Britt Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 21:45
    • Visa profil
    • www.norum.st
Stenbron är idag en del av Nykroppa samhälle, som sträcker sig längst den norra delen av byn. Vägen där heter i alla fall Stenbrovägen.
 
MVH
Inga-Britt

2004-01-18, 23:14
Svar #5

Utloggad Rolf Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 22:20
    • Visa profil
Tack Inga-Britt!
Då borde Stenbron legat där på 1600-talet.När jag ändå är i farten, är det någon som har en Petter Jansson f.15 okt 1688 i Stensbro i sin antavla? Vad jag förstår så var hans föräldrar Johan Pettersson och Ingrid ? .Han var gift med Karin Eriksdotter från Fallet.Är det någon som vet om jag är på rätt spår och gärna något led bakåt På båda.
          MVH Rolf.

2004-01-19, 20:50
Svar #6

Peter Brisback

Hej Rolf
 
Jag har (delvis) andrahandsuppgifter om Johan Pettersson i Stenbron. Han dog 1734 (uppgift jag ej kontrollerat) i Stenbron, Kroppa. Hans hustru hette Ingrid och dog 1719 27/1 i Stenbron 58 år gammal enl dödboken.
Enligt Stefan Björns avskrift av Kroppa födelsebok hade de följande barn födda i Stenbron:
Petter f. 1688 15/10
Erik f. 1693 18/7
Johan f. 1695 22/2
Dessutom hade han dottern Märta gift 1702 13/9 med Jon Andersson från Höjden.
 
MVH
Peter Brisback

2004-01-19, 22:33
Svar #7

Utloggad Rolf Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 22:20
    • Visa profil
Tack Peter för upplysningarna.
MVH Rolf

2004-01-21, 13:04
Svar #8

Utloggad Nils-Arne Wendel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2015-10-13, 08:22
    • Visa profil
Finns någon som känner till familj och anor för skräddaren vid Nykroppa, Lars Kristofferson, som avled i Nykroppa 1698-02-27?
 
Mvh Nils-Arne Wendel, Malmö

2004-03-11, 10:32
Svar #9

Monica Fogelqvist (Monifo)

Söker Anders Andersson i Hornkullen/Gammelkroppa. Jag vet INGENTING om denne mans bakgrund! Det enda jag lyckats ta reda på är att han före 1687 gifte sig med Elisabet Henriksdotter, och under åren 1688-93 får tre döttrar (alla födda i Gammelkroppa) tillsammans med henne. Elisabet dör 1695, och Anders gifter då om sig (1696-04-15) med pigan ifrån Baggetorp, Ingeborg Hansdotter. De får tillsammans åtminstone åtta barn, födda i Gammelkroppa och Hornkullen, mellan 1698-1713. Bland faddrarna vid barndopen, figurerar tre herrar med Andersson som efternamn, vilket egentligen inte säger speciellt mycket. Men alla tre, Sven, Hans och Erik, bor i Hornkullen.
Ingeborg Hansdotter dör 1734-02 i Gammelkroppa, 64 år gammal, och benämns då som Anders Anderssons hustru. Jag har letat Anders som död både framåt och bakåt i dödboken, men kammat noll. Finns det någon som lyckats hitta något om denna herre och hans rötter? Tacksam för allt!
MVH
Monica

2004-04-08, 12:47
Svar #10

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
hej!
efter/släktnamnet Croon finns upptagen i Erik Appelgrens Vallonernas namn där han anger
följande:
1643 Kroppa, Pieter Croon levererat kol
 
Eftersom en av mina förfäder tydl hette Croon, så undrar jag ifall någon Kroppa-kännare vet något mer om personen ovan, eller kring järnhanteringen, där han arbetade ?
 
Tack på förhand, för alla ev. upplysningar!

2004-04-08, 13:40
Svar #11

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hejsan Kjell!
Även jag är väldigt nyfiken på denne Peter Kron! Jag har i min släkt Göran Pettersson Kron i Horrsjön, och det är ju lätt till hands att tro att det är en son till ovanstående Peter. Men jag har inte hittat några dokument som styrker detta.
Annars har jag trillat över en notis i Färnebo dombok, där Peter och hans hustru i Höjden nämns.
Spännande om han är vallon-jag todde att namnet var ett båtsmansnamn eller dyligt, eftersom Petter Göransson Kron benämns båtsman när han dör i Filipstad 1696.
Vad har du mer hittat om Peter?
MVH
Monica

2004-04-13, 13:37
Svar #12

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Hej Monica!
Tyvärr är jag dålig på Kroppa socken (även om jag har andra Värmlandsrötter). Ligger Horrsjön inom socknen?
Jo, som du skriver, så vill man ju gärna dra snabba och lätta slutsatser, och Petterson Kron låter ju besläktad. Och visst vore det bra, ifall ens förfäder hade förekommit litet oftare i domböckerna (ur släktforskarsynpunkt!), när inte kyrkböckerna räcker till.
 
Jag har inte så mycket konkret att bidrag med, utan snarare litet indicier:
 
Kron (med olika stavningar) tycks ju förekomma ymnigt i flamländska trakter, så någon eller några kan ju ha bott i Vallonien och på så sätt följt med hit.
Jag läste en artikel härom veckan, i vilken det stod att den första vågen valloner kom till Värmland (kanske hertig Karl som höll sig framme?)
Det tycks som om många av körarna varit valloner (t.o.m. huggekarlar)
 
Apropå båtsmän, så vill jag minnas att det finns en båtsman Kron/Croon i Arboga på 1700-talet.
 
När man tittar på väbben, t.ex:
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
 
så finns det många Chron/Kron/Cron i Sverige - frågan är huruvida alla hänger ihop, eller om det rör sig om flera olika som invandrat, eller om det både är ett vallonnamn(?) OCH ett efternamn som andra anammat?
 
vad tror du?
 
mvh
kjell

2004-04-13, 20:05
Svar #13

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Kjell!
Horrsjön ligger i Färnebo socken, men avståndet var väl inte så där väldigt stort till Kroppa. (Nu är ju jag jämte, boende i Vaxholm, så det där med värmländsk geografi, är ju inte min starkaste sida...)
I vilket fall som helst, så har jag träffat på Johan Pettersson Kron i Stöpsjön, Lars Pettersson Kron i Persberget får tre  barn på 1680-talet och han själv dör 1694, 47 år gammal, Göran Pettersson Kron i Horrsjön (dör i Yngshyttan 1689, 50 år gammal), samt Petter Göransson Kron i Filipstad. Sistnämnde herre var båtsman i Filipstad då han dog 1696 30 år gammal, och han kan vara son till Göran P. Johan och Göran var båda bergsmän.  
Som kuriosa kan nämnas, att i Stöpsjön och Horrsjön fanns vid samma tid som de förmodade bröderna Kron, en Johan och en Göran Flink-kan det vara samma personer men med annat namn?
Angående Petter Kron d.ä. i Höjden i Kroppa, så vet jag ingenting i princip. Han är nämnd vid ett flertal tillfällen i Färnebo dombok under 1640- och 1650-talet, men jag har tyvärr inte tillgång till dem nu, så jag kan inte se vad där står.
Vad gäller namnet Kron, med diverse stavningar, tror jag nog inte att man kan hitta några samband mellan alla de olika bärarna runt om i Sverige-jag har en känsla av att det nog var ett vanligt soldat-och båtsmansnamn. Och tydligen var det även ett namn buret av valloner.
Men jag letar vidare, för någonstans måste det ju finnas en ledtråd. Så fort tillfälle ges, skall jag beställa dombokskorten för Färnebo, för där kan det nog dyka upp intressanta saker!
MVH
Monica

2004-04-14, 10:30
Svar #14

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Hej Monica!
Nej, så många Kron, med olika stavning, kanske inte är släkt med varandra, inte allihop, i alla fall.
Kjell Lindblom skriver om 3 kriterier som ökar sannolikheten för vallonkoppling: platsen (järnhantering), yrket (inkl kolare, körare, etc) och namnen.
Så ifall du är bra på att tyda gammal text, så skulle det ju också vara värt att se ifall det finns något hammartingsprotokoll för Kroppa/Färnebo-trakten.
De finns tydl i 2 ex. (skall kolla var)
Men det här med ev.valloner kan ju hjälpa till att hitta litet mer kring våra förfäder, så det var ju väldigt bra att du lade in en fråga hos SVÄ.
Tänk va? nätet är bra!
 
mvh
kjell

2004-04-17, 11:24
Svar #15

Monica Fogelqvist (Monifo)

Kjell!
Tyvärr blev det inget napp på SVÄ-vi får leta vidare efter vår Kron!
MVH
Monica

2004-04-17, 11:27
Svar #16

Monica Fogelqvist (Monifo)

Någon som vet varför Vargtorpet även kallades Skrikaråsen? Var kommer det namnet ifrån?
/Monica

2004-04-17, 13:30
Svar #17

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
hej monica!
Jag såg att ingen har svarat, men det kanske tar litet tid?
Därför har jag också skickat en fråga om detta direkt till Kjell Lindblom.
Jag hör av mig till dig, om och när jag får något svar.
 
Eftersom Croon är reg som vallonsläkt nr 41, så har jag gått med i SVÄ för att, så att säga, arbeta inifrån!
 
mvh
kjell

2004-04-17, 20:35
Svar #18

Monica Fogelqvist (Monifo)

Kjell!
Jag ser fram emot att höra ifrån dej i så fall-eftersom min släkt i Värmland mest består av finnar, så är det här alldeles nytt och spännande för mej! Peter Kron fanns förresten i Skarphyttan som ålderman (?) och bergsman 1641, enligt Ingvar Dahls avskrifter av mantalslängden.
MVH
Monica

2004-04-22, 09:57
Svar #19

Camilla Werelius Chef

Min Morfars Farfar Nils Nilsson Chef född:1843
Lungsund Värmland.
Utflyttad till Horndahl,By mellan 1872 och 1880
Död före 1900 i Horndahl, By.
 
Vi unrar var efternamnet Chef kommer från.....Kanske någon vet???
 
 
MVH Camilla

2004-05-02, 21:44
Svar #20

Camilla WereliusChef

Hej!
Om någon är duktig på att läsa som har Genline!
 
genline.nr:501.19.94300
 
Pig.Maria Nilsdotter f:1995-10-17,Vart är hon inflyttad från.........???
 
Tack på förhand!
 
Camilla

2004-05-02, 23:15
Svar #21

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Camilla!
Du hittar din Maria här; 501.18.82600. Och dit hon flyttar senare, tycker jag ser ut som Vargbron...?
MVH
Monica

2004-05-03, 16:04
Svar #22

Camilla Werelius Chef

Hej Monica!
 
Då skall jag titta där!
Tack snälla!
 
Camilla

2004-05-03, 21:04
Svar #23

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Camilla!
 
Mina anor i Kroppa socken, kommer från en plats som heter Vargtorp. Kanske dit din Maria flyttar??

2004-05-13, 15:53
Svar #24

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Hej Monica!
 
För det första vill jag berätta att jag jag ännu inte fått något svar från Kjell Lindblom(SVÄ).
 
För det andra så skall jag väl klargöra att jag utgått från att 3 st Croon finns upptagen i Erik Appelgrens Vallonernas namn där han anger
följande:
1643 Kroppa, Pieter Croon levererat kol
1656-1665 Godegård mantal: Hans Croon mjölnare och Swen Croon körare(bute).
 
För min del finns f.n. en förfaderskandidat i Godegård, som med baklängesräkn utifrån åldern vid dödsfallet skulle vara född 1664, Han hette Pier Svensson Croon, enligt en avskrift av Östergötlands hammarting, 1692-1705.
Fortfarande har jag inte hittat kopplingen, men misstänker att han är son till Swen ovan. För att dels ringa in de 3 personerna, som nämns i Appelgrens bok, så är jag ju naturligtvis intresserad av Pieter i Kroppa, av många skäl:
 
de kan vara släkt,
jag har sett vid Godegårds Bruk att folk flyttade till/från Värmland,
de uppträder samtidigt,
de finns alla 3 med i hans bok,
ifall man kan hitta ngn ytterligare ledtråd bakåt i tiden, så kan det hjälpa den andra ev. släktgrenen.
 
Varken Pieter eller Pier har ju den vanliga, typiska Pehr-stavningen, så här finns det ju ett litet hopp.....
 
I min vilda fantasi skulle ju Swen (som sedan flyttat till Godegård) kunna vara son till Pieter i Kroppa, och därför gett sin son namnet Pier. Å ena sidan låter Pieter flamländskt, medan Pier låter mer vallonskt(Pierre). Fast präster och smeder skrev väl som de tyckte att det lät?
 
hälsningar
kjell

2004-05-13, 18:59
Svar #25

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hejsan Kjell!
Ja, det är inte mycket jag har att tillföra-den här Kron har varit ett mysterium för mej ett tag, så vi får väl fortsätta att hoppas på att du får ett givande svar från Kjell Lindblom så småningom. Och som du skriver, så tror inte heller jag att man skall fästa alltför stor vikt vid namnstavningen. Men jag måste ju säga, att i Petter Krons fall, och hans förmodade söners, så har namnen genomgående varit Petter/Peter och Pettersson. Inga Per där inte. Och det KAN ju ha betydelse...
Och nog kan det väl ha kommit en Kron ifrån Kroppa till Godegård! Vad jag förstår, så satt ju inte dessa smeder fast på något sätt, snarare tvärtom! Och jag har andra smeder som från Godegård hamnat i Kroppa. Det gäller som sagt bara att hitta kopplingen!
Något som däremot kan vara lite negativt, är att det inte förekommer några Sven överhuvudtaget (som jag har funnit!)i den här familjen. Och skulle där finnas en bror till Lars, Johan och Göran vid namn Sven, så borde de väl ha någon son döpt efter broder Sven?
Dyker det upp något nytt, så får du veta!
Hälsningar
Monica

2004-05-18, 13:36
Svar #26

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Hej Monica!
Jo, jag vet att jag är ute på mycket djupt vatten, men den som aldrig spänner en båge...
Bland Croon i Godegård så tycks det vara mycket vanligt att döpa äldsta sonen till Johan, även om varken farfar eller morfar hette det.
F.ö. bygger ju min teori på att den ev. invandraren P. från Vallonien skulle ha varit så anpasslig, att han redan i första invandrargenerationen döpte barnen med helsvenska namn, ffa Göran. (Det är nog inte många Ahmed i dagens Sverige, som döper sina barn till Åke eller Gunlög?)
Till vilken av Göran/Johan/Lars har du lett dina anor?
 
Hälsningar
Kjell

2004-05-19, 09:11
Svar #27

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Kjell!
Jag måste ju i ärlighetens namn säga att jag inte hittat något bevis ännu, för att Göran, Johan och Lars är söner till Petter i Kroppa! Jag är därför mycket intresserad av allt som kommer fram om dessa personer. Som jag skrev förut, var jag nog inne på att Kron var ett soldat/båtsmansnamn, och Görans son Petter var just båtsman i Filipstad. Men man vet ju aldrig, och tills man finner bevis åt något håll, så tycker jag nog att man kan ha Petter i Kroppa i åtanke, som möjlig far till Göran, Johan och Lars.  
Det är förresten Göran som jag stammar från. Den mannen var gift åtminstone två gånger, kanske tre, och hans första, eller andra,  fru hette Malin Björnsdotter. Jag misstänker att hon var dotter till Björn (Eriksson?) i Höjden, och det är ju också ett lustigt sammanträffande: Petter Kron bodde i Höjden i Kroppa! Fast det förra Höjden låg nog i Färnebo. Ja, det är en del att luska i ...
MVH
Monica

2004-05-22, 17:33
Svar #28

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Göran är inget svenskt namn utan bara en försvenskning av Georg(ius), ursprungligen ett helgon. Sankt Göran eller Jöran blir på franska och engelska George. På en annan plats i Rötter finns Svenska Släktforskarförbundets namnlista publicerad, där finns mera om namn.  
 
Sven är svenskt, nordiskt och även ett tyskt namn. Vet att det förekommer i Tyskland. Min hypotes är att Petter Krons svärfar var svensk och hette Sven och att Göran är en försvenskning av franska formen George. Men säker går det inte att vara så länge vi vet så lite.  
 
Hammartingen för Värmlands Bergslag finns delvis publicerade. P.O. Bergman har en hemsida med massor av litteraturtips - tror att dessa domstolsprotokoll är med där, annars kan du prova Rötters egen litteratursök!  
 
mvh Björn

2004-05-22, 22:28
Svar #29

Monica Fogelqvist (Monifo)

Björn, tack för ditt svar! Jag har nog inte funderat så mycket på varför barnen hette som de gjorde, om det nu var Petters barn, utan jag tror som du, att man nog som invandrare anpassade sig så gott det gick till svenska seder och bruk. Hette ens far George hemma i Belgien, så fick det bli Göran i Sverige.  
Det som kanske var lite negativt i det hela, var att Kjell Cederlind söker en Sven, men att jag inte lyckats hitta en enda Sven ibland Kronarna i Färnebo. Man tycker ju att någon av bröderna borde ha tagit upp sin broders namn på någon son, men visst kan det ha funnits någon även om inte jag hittat honom...
Nu har jag fått höra att Sven inte var ett vanligt namn bland valloner, men visst kan Petter Kron ha haft en bästis vid namn Sven. Och då är det väl inte så konstigt om man vill kalla igen den kompisen?!
Men som sagt, vi letar vidare. Det borde ju dyka upp något för eller emot så småningom!
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna