ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoherde N. Elmgren i Börelöfs (?) Prästgård , 1786.  (läst 498 gånger)

2004-07-03, 07:59
läst 498 gånger

Bertil Johansson

Hej !
 
Är det någon som kan hjälpa mig med följande ?
 
I Solberga fs.inflyttningslängd för år 1787
Gbg.& Bohus Län , hittade jag följande text
för en av mina släktingar:
 
Tunnbindaren Lars Malmgren från Börelöfs(?)
Prästegård dat:21 feb:1786 af N:Elmgren Kyrkoherde
 
Jag hittar inte någon församling med det namnet
och försöker på detta sätt få reda på fs.genom
Prästnamnet.Texten för namnet är svårtydbar så
jag vet inte om jag uppfattat den rätt?
 
Mvh / Bertil Johansson

2004-07-03, 10:05
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Prästgården kan ju ha ett annat namn än socknen. Har du någon möjlighet att lägga in en bild på texten? (Är förresten texten från inflyttningslängden? Underskriften tyder väl snarare på att den är hämtad från en flyttattest?)
 
Annars du alltid lägga in en efterlysning under , så kanske någon kan slå upp var Elmgren var kyrkoherde 1786. Det var dock knappast i Båhuslän (där Solberga ligger), om du har tolkat namnet rätt. Ortnamn som slutar på -löv är en sydligare företeelse (det finns dock en del även i Västergötland).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna