ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-16  (läst 3642 gånger)

2004-01-08, 19:29
läst 3642 gånger

ingela

Hej  
 
Jag söker information om Päder Mattson och hans hustru Gunilla Andersdotter vid Stjärnforsen. Är det någon som har vigsel- eller födelsedata?
 
De fick åtminstone 8 barn varav Anders född 1717-11-17 är min ana.
MVH Ingela

2004-01-08, 19:48
Svar #1

Monica Fogelqvist

Hej Ingela,
Peder Matsson från Långbanshyttan vigdes 1713-04-08 med Gunilla Andersdotter från Gåsborn.  
MVH
Monica

2004-01-09, 16:42
Svar #2

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
söker information om Greta (Anna Margareta) Lagerström (Henriksdotter) född 1780 i Gåsborn
Hon vigdes i Arboga stadsförsamling år 1800 med Olof Jonsson f. 1769-01-04, Hon flyttade från Gåsborn? till Djupmyran i Västmanland 1798, det jag undrar över är om någon vet något om hennes föräldrar, jag har sökt i Gåsbornböckerna men ej funnit någon som kan stämma in. (men klart kan ju ha missat något) då detta skedde över internet, och tiden var kort.
mvh
tord

2004-01-09, 18:53
Svar #3

Utloggad Barbro Källström Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2012-07-05, 21:51
    • Visa profil
Tusen tack Gunnar Stolpe! Det var för mig värdefull information jag fick. Vill även passa på att fråga om Daniel Filipsson f. ca 1655 ,kan vara av finsk härstamning?  
 
Vänligen Barbro

2004-01-09, 23:19
Svar #4

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Tillägg om Maria Stefansdotter
 
Det tycks mest sannolikt att Maria Stefansdotter kom från Sandsjön och var dotter till Staffan Jönsson där. Namnet Stefan/Staffan måste ha varit ganska ovanligt i de här trakterna. Från Dalkarlssjön är mig veterligt ingen med det namnet känd förrän Stafwan Jönson dog där 1726 vid 80 år.  
Dessförinnan fanns en Staffan Jönsson, som jag förutsätter måste vara densamme, vid Sandsjön. Åtminstone sex barn till honom finns i Filipstads dopbok 1682-1693, dock ingen Maria. Jag har bara tillgång till enstaka mantalsuppgifter från Sandsjön. Den sista av dessa i vilken Staffan förekommer är för 1706. År 1700 betalade bara hustrun mantalspenning; orsak: fattige.
Det var kanske så att Staffan och hans hustru på ålderns höst flyttade från Sandsjön till dottern och mågen vid Dalkarlssjön.
 
Beträffande Kerstin Göransdotter från Dalkarlssjön, gift med Anders Andersson, ges i Färnebo hfl 1718-28 sid. 135 en bekräftelse på antagandet att hon var dotter till Göran Göransson. Under Giöra Giöransson har antecknats, förutom h. Maria och s. Per, m. Anders, h. Chierstin, vilket väl bör vara de två.
 
Vänligen
Gunnar Stolpe

2004-01-10, 18:30
Svar #5

Monica Fogelqvist

Tack så mycket Gunnar! Det är så skönt att få saker och ting bekräftade av andra forskare, särskilt då man är lite osäker på hur det hänger ihop. Jag tror som du, att det var den Stefan Jönsson som först bodde i Sandsjön, men som sedan återfinnes i Dalkarlsjön. Det är ju inte så långt emellan, heller. Har även hittat två andra Staffansbarn, Erik och Katarina, som gifte sig i Gåsborn i början av 1700, så det var nog inte bara mor och far som flyttade hem till dottern.
Hälsningar
Monica

2004-01-10, 21:13
Svar #6

Utloggad Hans Damm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2009-07-02, 22:39
    • Visa profil
    • www.nykroppa.se/hbf
Hej Gunnar
Du skriver ovan att Mats Andersson är sonson till Suder Mattes. Mats Andersson är min förfader i Dalkarlssjön, jag har länge funderat över om han kan ha något med Sudermatte att göra? Sudermatte är ju en omdiskterad person här i Filipstad. Vad har du för källor som styrker att Mats skulle vara sonson till Sudermatte?  
 
MVH
Hans

2004-01-10, 22:40
Svar #7

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Om Daniel Filipsson
Svar till Barbro Källström Ericson
Din fråga om Daniel Filipsson var av finsk härstamning känner jag inte till svaret på.  
Filip var inget vanligt namn men det fanns ändå några med det namnet i Gåsborn med omnejd. Filip i Yxtjärn var finne och nämns i en skattelängd från 1620-talet men var kanske för tidig med tanke på att Daniel Filipsson var född omkring 1655. Filip Håkansson i Igelhöjden, avrättad 1697, var också finne men tycks ha hört till samma generation som Daniel. Nu kan ju Daniel Filipsson mycket väl ha kommit längre bortifrån. Det skulle vara intressant att höra om någon annan kan bidra med upplysningar om detta.
Vänliga hälsningar
Gunnar Stolpe

2004-01-11, 21:23
Svar #8

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Om Mats Andersson, Dalkarlssjön
Svar till Hans Damm
Släktkedjan Mats Simonsson - Anders Mattsson - Mats Andersson har hämtats från Albert Palmqvists släktutredningar, vol. 74, i Karlstads Arkivcentrum. Palmqvist var genom sina ingående studier kanske den som bäst kände till förhållandena vid Dalkarlssjön. Emellertid vet jag inte vilka källor han använt till grund för sina slutledningar i detta fall. Uppgifterna kanske finns i hans material, men jag har inte träffat på dem. Dessutom tillkommer att Palmqvist, mig veterligt, inte har publicerat denna släktutredning, varför man inte vet vilken status han själv tillmätte uppgifterna. Det är därför svårt att värdera dem.
 
Det tillkommer dock ett par omständigheter som styrker Palmqvists redovisning. Den ena är att kedjans andra del, Anders Mattsson - Mats Andersson, får stöd av uppställningen i mantalslängderna. Då en ny längd gjordes upp användes den förra längden som förlaga. Hushållen är alltså som regel skrivna i samma ordning från ett år till nästa. Anders Mattsson var mantalsskriven för sista gången 1703. Därefter har Mats Andersson förts in på den förres plats i längden. Det måste därför finnas någon relation mellan dem. Far - son är troligast med tanke på namnen. Mats Anderssons hustru kom från Långbansände, så Mats kan inte ha varit måg till Anders Mattsson.
 
Även namngivningen ger visst stöd åt antagandena. Mats Anderssons äldsta dotter, Annika född 1717, fick samma namn som Anders Mattsons hustru. Likaså fick Anders Mattssons äldsta kända dotter, Karin född 1688, samma namn som Mats Simonssons hustru.
 
Sammantaget tycker jag det är motiverat att betrakta släktkedjan som högst sannolik, om också inte till fullo bevisad. Jag vill till sist understryka att jag inte har speciellt studerat just Dalkarlssjön. Det kan förhoppningsvis finnas ytterligare material som belyser dessa frågor, t.ex. i domböckerna eller i dokument rörande hyttan.
Vänligen
Gunnar Stolpe

2004-01-24, 19:44
Svar #9

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Kock Carl. Smed, född 1784-11-15 i Gustavsström, Gåsborn (S)
gift 1812-11-15 med
Ekman Greta Stina född 1788-10-25 ibm.
barn:
Kock Anna Stina född 1813-06-17 Gustavsström, Gåsborn (S)
Kock Jan född 1816-01-13 ibm.
Kock Carl Johan född 1817-04-12 ibm.
Kock Maria Lena född 1820-03-01 ibm.
Kock Greta Stina född 1823-10-06 ibm.
Kock Cajsa Ulla född 1827-11-21 ibm.
 
Finns det någon som känner till något om ättlingar/familjer etc till ovan nämnd familj?
 
//Mvh

2004-01-24, 21:00
Svar #10

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Jan!
 
- Anna Stina dog 1817 i rödsot
- Jan dog 1816 i bröstfeber
- Carl Johan blev hammarsmed vid Gustafsstöms bruk, sedan gelbgjutare i Kristinhamn, gift med Ulrika Maria Hedberg, f 1823, död 1893
- Maria Lena dog 1850
- Greta Stina gift med torparen Abraham Nilsson Bergqvist i Lövåsen, Älvsjöhyttan, Gåsborn
- Cajsa Ulla, gift med klensmeden Carl Johan Geschwind, f 1825 i Säfsnäs, död 1899
 
Hälsningar
Stig Geber

2004-01-31, 16:38
Svar #11

Monica Fogelqvist

Vitklinten-vet någon om den kallades för något annat? Som t.ex. Mörttjärnshyttan, som även kallades Brecka. (Som jag har fattat det i alla fall!)
MVH
Monica

2004-02-01, 22:42
Svar #12

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Vitklinten
Svar till Monica Fogelqvist
 
Du har frågat efter alternativa namn på Vitklinten. Den vanliga benämningen är kort och gott Klinten. Jag har dock inte sett den benämningen i äldre kyrkböcker vad jag kan minnas. Däremot användes den på generalstabskartan.
 
Det fanns ju två boställen vid Vitklinten, eller rättare sagt byar eftersom det småningom blev flera gårdar på vardera stället. Vi hade Västra Vitklinten just innanför gränsen till sedermera Rämmens församling och Östra Vitklinten på Gåsbornssidan. Det var 2-3 km mellan dem. Västra Vitklinten var tidigast. Den förste bosättaren där, Olof Svensson, finns i mantalslängden senast från 1674 och ända till 1703.
 
Andra benämningar på platsen förekom under några år. I mtl 1674 och 1676 står Hwijtklinten men därefter har man under åren 1678-1687 skrivit Hwijtkiern (Hwitkiern, Hwijtkiärn). Fr.o.m. 1688 har man återgått till namnet Vitklinten igen. Det är knappast något tvivel om att det är samma ställe som avses. Vittjärn står på samma plats i längden som Vitklinten, efter Lekaråsen och före Eskilsberget, och förekommer inte därefter.
 
Östra Vitklinten med bosättaren Erik Svensson finns första gången i mtl 1687 och därefter till 1697. Från 1698 och flera år framöver har antecknats öde. Värt är att observera att Östra och Västra Vitklinten har förväxlats i mtl omkring 1720, vilket har uppmärksammats i jordeboken 1721.
 
I Färnebos dopbok förekommer åren 1687-1690 ett par andra namn som också de måste avse Vitklinten. Som faddrar har där antecknats:
1687 Oculi i Lesjöfors: Oluf Swensson i Hwitklinten
1687 Martij 27 i Fiketorpet: Oluf Swensson i Wålkiern
1687 5 August i Dalkarlssjön: Oluf Swens hust: i Hwijteberg
1688 dato eod: (23/9) i Dalkarlssjön: Oluf Swens hust Anna i Wålkiern
1690 14 Dn p Trinit i Gåsborn: Oluf Swensson i Wålkiern
1693 14 Julij i Lekaråsen: Oluf Swenss hust: Anna i Hwijtklinten
 
En sjö Våltjärn finns visserligen i Nordmark, bortåt Sundsjön till, men där fanns inget boställe vid denna tid. Detsamma gäller den lilla Vittjärnen söderut i Gustav Adolf. Ett Vitteberg fanns också men så långt bort som vid Lungen i Brattfors socken. Skrivningen Hwijteberg kan vara ett enstaka misstag.  
 
Skogstorp benämndes ofta efter sjöar och vattendrag i vars närhet de uppförts. Namnen Våltjärn och Vittjärn får kanske ses mot denna bakgrund. Dessa namn ser ut att en tid ha använts jämsides med Vitklinten. Platsen för Västra Vitklinten låg bara en dryg km från sjön Bråttjärn som var den närmaste sjön (jag bortser då från några obetydliga tjärnar). Orden vål och bråte har en likartad betydelse: svedjefall, fälld skog. Kanske Våltjärn avsåg Bråttjärn. Detta förblir dock en gissning. Vad namnet Vittjärn beträffar kan första leden ha bildats med Vitklinten som grund.
 
Vänliga hälsningar
Gunnar Stolpe

2004-02-02, 09:22
Svar #13

Monica Fogelqvist

Tack snälla Gunnar-det var precis den förklaringen jag var ute efter! Och så kan jag nu specificera bostället till Västra Vitklinten. Vet du om Erik och Olof var bröder?  
Min anfader är nämnde Olof Svensson och hans hustru Annika Matsdotter. Och här blev jag mäkta nyfiken; till vems barn var Annika dopvittne i Dalkarlsjön? Det skulle ju kunna tyda på att hon kommer därifrån, och en Mats i Dalkarlsjön vid tiden Annika föddes, var ju Mats Simonsson...
Och bland de barn jag hittat till Annika och Olof är Karin äldsta flicka, med samma namn som Mats Simonssons hustru.
Skulle bli jätteglad om någon kan stilla min nyfikenhet vad gäller dopen i Dalkarlsjön, eftersom jag inte har någon möjlighet att kolla böckerna själv just nu!
Många hälsningar
Monica

2004-02-08, 23:28
Svar #14

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Svar till Monica Fogelqvist
 
Jag har också ställt mig frågan om Annika Matsdotter i Vitklinten kan ha kommit från Dalkarlssjön. Men tyvärr finns ju inga anteckningar om Dalkarlssjön i Filipstads och Färnebos kyrkböcker före 1687. Hon var i alla fall fadder 1687 hos Per Mattsson och 1688 hos Anders Mattsson. Annika var i ungefär samma ålder som Anders Mattsson.
 
Hon var senare fadder ett par gånger till i Dalkarlssjön: 1692 hos Sigfrid Ersson, 1696 hos Sven (Månsson?, tillnamnet ej antecknat) och 1702 hos Per Öbo. Vid det förstnämnda tillfället 1692 skrevs hon som Oluf Swenssons hust. Anna utan angiven hemort. Jag tror det gäller Anna/Annika från Vitklinten även om det också fanns en skomakare Olof Svensson i Mögrevsund.  
 
En annan fråga är om Olof Svensson kan ha kommit från Lekaråsen? Han fanns i mtl för Vitklinten senast 1674. Något tidigare fanns en Olof Svensson i Lekaråsen 1671. Jag har tyvärr inte uppgifterna för åren däremellan eller närmast före 1671. Skall försöka få fram dem när jag kommer till RA. Annika Mattsdotter var fadder hos Samuel i Lekaråsen 1693. Samuel Samuelsson och Lisken Samuelsdotter från Lekaråsen var dräng- och pigfaddrar hos Johan Göransson och Karin Olofsdotter i Vitklinten 1705. Nu var de föralldel också grannar; det var inte så långt mellan Vitklinten och Lekaråsen.
 
Vänliga hälsningar
Gunnar Stolpe

2004-02-09, 11:13
Svar #15

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Gunnar! Jag sitter här och kan ingenting göra,eftersom jag blivit av med mitt adsl och därmed möjligheten till att ha Genline...Känns mycket frustrerande! Dessutom räcker inte tiden till för närvarande för att ta sig till något ställe försett med microkort.
Så jag är så väldigt tacksam för alla små ljusglimtar du förser mej, och andra, med!
Vad gäller Olof Svensson i Lekeråsen, så finns han tydligen fortfarande där 1690. Han nämns då i Färnebo härads dombok, 1690-06-16, pag 073, ? 034. Detta enligt Kjell Åbergs databas över domböckerna. Visserligen skulle ju detta kunna vara en sonson till den förste Olof Svensson, som kanske flyttat till Vitklinten. Hm, inte speciellt troligt väl?
Som sagt-ser fram emot vad du kan komma på!
Många hälsningar
Monica

2004-02-09, 21:19
Svar #16

annalisa

Monica Fogelqvist!
Har inte glömt bort överenskommelsen om att vi skulle byta uppgifter du och jag, men det kommer att dröja ett par månader. Hör jag inte av mig så får du påminna mig här under Färnebo. Minnet är som man säger bra men kort.  
Hälsningar
Anna-Lisa Göransson

2004-02-10, 11:20
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:26
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Jacob Persson född 1753-12-31 i Örling, Gåsborn.
Någon som vet vilka de var?
 
Mvh
Britt-Marie Björk

2004-02-10, 16:29
Svar #18

Monica Fogelqvist (Monifo)

Kära Anna-Lisa! Det är ingen brådska på något vis-gubbarna och gummorna lär nog stanna kvar där de är ett tag till! Och den som väntar på något gott...
Hälsningar
Monica

2004-02-10, 18:38
Svar #19

Lena Dybedahl

Hej Britt-Marie!
 
I födelseboken C:2 1753 står föräldrarna som Pär Jacobsson och Caisa Jansdotter i Örlingen.
 
mvh Lena

2004-02-11, 09:23
Svar #20

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:26
    • Visa profil
Lena Dybedahl:
 
Tack Lena för din hjälp!
 
Har du möjligen födelsedata på föräldrarna också?
 
Mvh
Britt-Marie

2004-02-14, 23:26
Svar #21

Britt Marie Larsson

Hej
 
Har en längre tid letat efter en person som jag tror kan vara från gåsborn men är inte säker  
 
Det är Lars Löfgren f 1784-02-21 han finns med i husförhörslängd i Stora Mellösa (T) 1821 ingen uppgift var han kom ifrån eller när  
 
men hans hustru Lisa Persdotter 1789-03-13 är född i gåsborn  
ingen anteckning heller var eller när hon lämnade Gåsborn och min förhoppning är att kanske gjorde de det tillsammans  
 
Tacksam om någon har några ledtrådar till mitt fortsatta sökande  
 
Mvh
Britt Marie

2004-02-16, 16:00
Svar #22

Maj Carlsson (Maj)

Hej Ulrika! Du har tidigare hjälpt mig hitta
släktingar. Nu undrar jag om Du kan hjälpa mig  
med detta: Betty Ulrika Henriksson, f.1869 i
Gåsborn, son före äktenskapet Erik Gustaf f.1890
(uppgifter jag fått av Dig) fick hon senare
barn vid namn Sven, Nils, Anna och Betty? Sven,
Anna o Betty emigrerade till Amerika, Sven åter-
vände till Sverige för gott enligt min avlidna mor. Emigrationen skedde någon gång på 1920-talet.
Skulle gärna vilja veta deras födelseår. Åven
vad Bettyl Ulrika Henrikssons make hette.Vad jag
vet skulle de bo i Mortorp utanför Västanfors.
Vet ej om det var långt senare. Min mor skulle
också ha emigrerat tillsammans med sina kusiner
men resan blev ej av. Tyvärr finns inte många kvar
att utfråga om detta.  
Vänliga hälsningar
Maj Carlsson

2004-02-27, 16:36
Svar #23

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej! 1766-04-14 föddes Sven Carlsson i Gåsborn.
Hans föräldrar hette Carl Svensson och Catharina Hansdotter. Detta par vigdes i Gåsborn 1765-08-06. I HFL anges Carl vara född i Filipstad 1736 och Catharina vara född i Gåsborn 1743. Finns det någon, som kan hjälpa mig med flera uppgifter på detta par ?
 
MVH Christer

2004-02-29, 23:02
Svar #24

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Svar till Christer Nede
 
Katarina Hansdotter var född 1743 12/10 i Gåsborn (Gåsb. C:2). Hennes föräldrar var Hans Jakobsson och Kerstin Karlsdotter. Dessa vigdes 1736 7/11 (Gåsb. E:1) och uppgavs då båda höra hemma i Gåsborn.
Karl Svensson kom ju från Horrsjön i Färnebo enligt vigselboken 1765 och bör väl kunna sökas där.
Karl Svensson och Katarina Hansdotter hade 6 barn födda 1766-1777. Inga barn födda efter 1777 har hittats i Gåsborns födelsebok trots att Katarina då inte var äldre än 34 år. Familjen har heller inte hittats i Gåsborns första husförhörslängd 1789, vilken för all del inte är fullständig. Frågan är därför om de möjligen flyttade till någon annan församling efter 1777. Ett uppslag kunde vara att söka i Horrsjön varifrån Karl Svensson kom.
 
Vänligen
Gunnar Stolpe

2004-03-01, 00:10
Svar #25

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Gunnar ! Tack så mycket för hjälpen och tipsen. Har nu hittat 5 av de 6 nämnda barnen ( Sven 1766, Stina 1768, Lisa 1774 och ett förmodat tvillingpar Anna och Maja 1777). Vad gäller Karl Svensson sa Värmlandsarkivet, att han var född 1736 i Filipstad - fast jag hittade ingen där, så Färnebo blir efter Ditt tips nästa sökplats.
MVH Christer

2004-03-03, 23:00
Svar #26

Utloggad Peter Fors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Känner någon till sambandet mellan mina förfäder och uppfinnare John Eriksson?
 
I Gåsborn
Jan Pärsson f. 1748 d. 1806
H. Kajsa Andersdott. f. 1750 d. ?
Barn:
 Petter   f. 1776
      Britta   f.  1778
      Anders   f.   1780
      Jan      f.   1784  flytt. t. Linde 1803
      Kajsa    f.   1788  flytt. t. Grythyttan år ?
      Olof     f.   1791
 
Son som flyttade till Linde (vid ölsjön)
Jan Jansson f.1784 d. 1850
Anna Gabrielsdott. f. 1790 i Nora d. 1870
 
                 Mvh  Peter Fors

2004-03-16, 11:26
Svar #27

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Känner någon till Karl Ersson, född 1843?!
 
Jag saknar alla övriga uppgifter om honom, förutom att han var gift med Anna-Britta Peterson (alt. Pettersson eller Petree), född 1841 död 1931.
Barnen Augusta (1868), Johan Adolf (1871), Hanna (1880), August (1884) samt Maria (????) har samtliga efternamnet Karlström.
 
Jag har ännu inte själv hunnit söka i HFL eller andra kyrkböcker. Provar lyckan här först!
 
MVH
Andreas Carlström

2004-03-16, 13:10
Svar #28

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Andreas,
 
Enligt folkräkningen 1890 ser familjen ut så här
 
Hemförsamling: Gåsborns
Hemort: Lekaråsen
Kontrakt: Nyeds
Län: Värmland
Karl Fredrik Ersson f. 1843 i Fernebo, Värmland, Torpare
Anna Brita Petersson f. 1841
Augusta Matilda f. 1868
Johan Adolf f. 1871
Maria Adolfina f. 1876
Hanna Sofia f. 1880
August Jonathan f. 1884
alla övriga födda i Gåsborn
 
Så här ser det ut 1900
 
Hemförsamling: Gåsborn
Hemort: Lekaråsen
Kontrakt: Nyed
Län: Värmlands län
Karl Fredrik Ersson f. 1843, torpare
Anna Brita Petersd:r f. 1841
Hanna Sofia f. 1880
August Jonathan f. 1884

2004-03-16, 13:13
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här har du familjen i Sveriges befolkning 1890 och de bor då i Lekaråsen, Gåsborn.
 
Ersson, Karl Fredrik 1843 Far
Petersson, Anna Brita 1841 Mor
(Barn), Augusta Matilda 1868 Barn
(Barn), Johan Adolf 1871 Barn
(Barn), Maria Adolfina 1876 Barn
(Barn), Hanna Sofia 1880 Barn
(Barn), August Jonathan 1884 Barn
 
Fadern är född i Färnebo, men alla andra i Gåsborn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna