ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kloth-Kellgren äktenskap ca 1760 - 1770  (läst 1108 gånger)

2004-03-23, 19:21
läst 1108 gånger

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Jag har en mfmf, Johan August Kellgren, född 1772, som flyttade till Finland före 1809. Enl. en biografi över hans son, Herrman Kellgren, skulle fadern ha varit handlande i Strömstad och modern född Kloth (Cloth?). Modern skulle på gamla dar ha varit bosatt i Orust. Känner någon till en dylik familj ? Enligt vissa uppgifter skall Johan August ha varit född i Uppsala, vilket ju inte stämmer in så bra på resten, men jag tyckte det mesta pekade på Bohuslän och vågar lägga efterlysningen här i alla fall. I hopp om många svar och nya släktingar Ingeborg Palmén, Helsingfors, Finland

2004-03-23, 20:39
Svar #1

Utloggad Thomas Christianson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 14:21
    • Visa profil
Kan tipsa om Junhalls hemsida där en del Kloth finns med :http://user.tninet.se/~rcn492j/eekman.htm
Greta Maria alt Maria Margareta född 1756 i Skee (ca 6 km från Strömstad) dog 1839 Morlanda på Orust men hon var gift med Abraham Gustaf Bildt 1780 till hans död 1828.
Härstammar du från denna släkt så lär vi vara släkt !
Thomas

2004-03-23, 21:09
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Släktdatas (www.slaktdata.org/sv/reg) avskrift av Strömstads födelsebok finns följande barn:
 
27/2 1792 Johan August
2/3 1794 Pontus Ferdinand
28/11 1795 Olof Martin
8/5 1798 Karsten (?) Julius
22/10 1799 Lucentia Cleopatra Teresia
24/6 1802 Karl Gustaf
 
Föräldrar: Johan (1799 och 1802: Johan J) Kellgren och Sara Joachima (1799: Sara Jakobina) Kloth
 
Och i vigselboken (också Släktdata):
 
7/9 1790 Johan Kellgren och Sara Joachima Kloth
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-03-24, 13:50
Svar #3

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Tack Thomas och Jörgen för hjälpen ! Ni är fantastiska, trots att jag fått Johan Augusts födelseår fel med 20 år!(Det är svårt att räkna bakåt över ett sekelskifte)Det är nog han och hans föräldrar Johan och Sara Joachima det är fråga om ! Tack också för Eekmanska hemsidan, där hittade jag förklaringen till att min Johan August har spökat i Karlstad enl. vissa uppgifter, han hade en mormors bror där som hette Herrman och som han uppkallade sin älsta son efter.- Min Johan August Kellgren blev alltså apotekare, flyttade till Finland, via Vasa o. Uleåborg etablerade han sig slutligen i Kuopio (i Savolax)o. blev en av stadens förmögnaste män, en annan son spelade bort förmögenheten i St. Petersburg på 1860-talet.- Hans mamma lär ha besökt honom då hon var 78 år gammal - detta före ångbåtar o. järnvägar.  
Johan August o. Sara Joachima har div. ättlingar i Finland, dock ingen med namnet Kellgren.
Tack än en gång, båda två Ingeborg Palmén

2016-11-22, 20:38
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Åkervall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-05-02, 17:29
    • Visa profil

Angående inlägg jag läst om Olof  Kloth, så väcktes min nyfikenhet. Min man härstammar från Margareta Kloth och just nu söker jag info om släkten Kloth, Har googlat men det är inte lätt att hitta något intressant. Läste dock något om hans stora trädgårdsintresse och hur han förvandlat och utökat   trädgården i Skee prästgård.  Verkar ha varit en mångfacetterad man , med lite tvivelaktig bakgrund, som jag förstått på inläggen.Finns det någon som kan hjälpa mig och dela med sig lite info om hans liv.
Med vänlig hälsning/ Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna