ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-26  (läst 3057 gånger)

2001-06-15, 08:30
läst 3057 gånger

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Stefan!
Vilket av de båda registren som har rätt uppgift om hustruns namn låter jag vara osagt. Ville endast informera om att två olika uppgifter föreligger.
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-06-15, 16:55
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Sten-Ove !
 
Tyvärr visade det sig att det var jag som hade fått HJÄRNSLÄPP - Inte en bokstav rätt här - Folke har helt rätt:Elika Johansdotter från Linderhöjden. Helt tydligt står det också vilket betyder att jag måste ha haft någonting annat innanför pannloben när jag skrev ned detta eller så var det så att handen inte lyda :-))
 
MVH Stefan Jernberg, K-stad

2001-06-25, 13:55
Svar #2

Beatrice Lindeh

Hej Lars L!
Efter många om och men måste jag nog fråga dig: Var i Finland ligger Imola? (Tomas Henriksson Havuinen född)Det enda Imola som jag kan hitta i hela Europa, ligger i Italien. Jag börjar bli desperat!!

2001-06-27, 09:38
Svar #3

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Beatrice,
Immola (med två m) ligger nära Imatra i sydöstra Finland nästan på gränsen mot Ryssland.
MVH Kennet

2001-07-01, 20:54
Svar #4

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Till Bosse Danielsson.
Angående ana 353 (Elin Henriksdotter f.1643) i antavlan från den 23 maj.
 
Ett par frågor:
 
1) På vad grundas uppgiften att Elin Henriksdotter var dotter till Hindrik Andersson i
Laggsundet? Står något i ett rättsprotokoll?
 
2) Farfadern Anders Olsson i Laggsundet som skulle finnas nämnd 1611 ger också anledning till
frågor. Det finns omtalad en byggnadssedel från 1611 som emellertid gällde Anders Olsson i
Omsjön. Fanns en namne i Laggsundet samma år?
 
Vänliga hälsningar
Gunnar Stolpe

2001-07-01, 22:18
Svar #5

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej! Jag har i min forskning stött på gruvdrängen Per Andersson Borg, född 14 febr 1798 i Borg, Gustav Adolf sn. Han skall vara son till Anders Andersson, född 1760 i Råda, och Maria Larsdotter, född 1768, död 8/3 1768 i Borg. Känner någon möjligen till något om denna familj? Mvh Martin

2001-07-02, 22:31
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej forskare
 
Jag har följt diskussionen om de äldsta släktleden i Omsjön och Laggsundet med intresse. Egentligen ska väl diskussionen föras under Rämmen.  
 
Några kommentarer: Omsjön och Laggsundet är två olika bosättningar som upptogs ungefär vid samma tidpunkt, d v.s.strax efter 1610. Det förefaller vara en sammanblandning av de båda Anders-personerna. Under 1620-talet fanns enligt domböcker och skattelängder såväl Anders Olsson i Omsjön som Anders Andersson i Laggsundet. Det var alltså två helt olika personer.
 
Uppgifterna finns att läsa i Bergslagen i ord och bild från 1952-1953. De är redovisade av den utmärkte och mycket noggranne forskaren Albert Palmqvist.
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk  
 
som själv fuskar lite i denna del av Värmland när det gäller finnarna.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2001-07-10, 23:05
Svar #7

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Om Elin Hindriksdotter i Laggsundet:
Anledningen till min fråga den 1 juli var just att de uppgifter som lämnades här ovan i
Anbytarforum den 12 juni inte såg ut att stämma med Palmqvists redovisning i Bergslagen i Ord
och Bild. Men eftersom Laggsundet ju faller under Rämmen fortsätter jag nu diskussionen där.
 
Vänligen
Gunnar Stolpe

2001-10-25, 13:54
Svar #8

BODA

Någon som kan hjälpa mig att hitta föräldrarna till Jan Jonasson f.1851 (GA)
 
Hälsningar
Bo Danielsson

2001-10-27, 17:42
Svar #9

Victor Alin

jag söker uppgifter kring följande personer och tillhörande släkt allt är av intresse
 
erik andersson f. 1798-05-06 i ?trinktjer? i Gustaf adolf
 
gift med Katarina svensdotter f 1789-11-04 (osäker på månaden)i sandsjön, nordmark
 
 
erik anderssons föräldrar:
 
Anders Jonsson/Jönsson f. 1770
?ulrika? ersdotter f 1774
 
katarina svensdotters föräldrar
 
Sven Svensson f 1765
Anna andersdotter f 1761-06-04 i Nordmarks gruvor , nordmark
 
anna andersdotters föräldrar var
anders nilsson och maria svensdotter
 
 
tack på förhand!

2001-10-28, 11:44
Svar #10

Jan Bäck

Hej Victor!
 
Erik Andersson och Katharina Svensdotter är min farmors farfars far och mor. Erik föddes i Trintjärn.
 
Eriks föräldrar var Anders Jonsson och Ellika Ersdotter. Här nedan följer det jag vet om dessa föräldrar:
 
Om Anders födelse vet jag inget. Han finns inte med i Föddaböckerna för Gustaf Adolf Socken, där han dyker upp första gången. HFL uppger dock att han är född 1770.
Att Anders far hette Jon eller motsvarande är ju inte så svårt att räkna ut. Enda dottern döptes till Catharina, varför man kan gissa att modern hette så. Dock verkar de inte varit så noga med att följa namngivningstraditionerna, ingen av sönerna döptes till Jon (eller liknande) eller Erik, vilket man hade kunnat förvänta sig.
I Sandsjöhyttan, dit Anders och Ellika så småningom flyttar, fanns tidigare en Jonas Jansson (*1726) med hustru Catharina (*1720) med en son Anders, som dock uppges vara född 1775. Detta kan visserligen vara fel årtal, modern skulle då varit 55 år!  
I den äldsta husförhörslängden är Anders dräng hos Jon Håkansson i Trintjärn. Detta är en tänkbar fader. En annan är Jonas Andersson i Stora Ullen. Ingen går dock att verifiera. Möjligt är naturligtvis också att Anders är född i en annan socken.
Närmaste granne till Jon Håkansson i Trintjärn enl HFL är Erik Ersson. Här hittar vi Anders i nästa HFL (AI:2, 1793-1804).  
Trintjärn
Eric Ersson  1743  18/5
Råsina Persdotter 1741    ?/4 Gåsborn eller 1744
   Ellicka  1774  10/7
   Cattrina  1776      Ur mantal...
   Eric          1779
   Per          1782
Inhys o gift dr Anders Jonsson   1770  
   Barn Eric Andersson           1798
 Olof                  1804  
Tituleringen Inhyses och gifte drängen är inte speciellt positiv.  I nästa husförhörslängd kallas han Inhyses måg.
1806 utflyttar de till Sandsjön i Nordmarks Socken. Där föddes dottern Catharina 8 april 1807. Vittnen vid dopet var bl a Inhyses Pehr Pehrsson och Hustru Annika Pehrsdotter. Kan dessa ha någon relation till Ellikas mor Råsina Persdotter. Vi rör oss i ett område där det förefaller vara nära mellan Nordmark och Rämen, som tidigare tillhört Gåsborn.  
20 september 1810 dör Anders, 40 år gammal av rödsot. Han begrovs 23 september. Det står i Nordmarks HFL att Anders, då skriven i Sandsjöhyttan, dött. Men det är i Rämens dödbok han finns registrerad, då med uppgiven hemvist: Linnarhöjden.  
När Catharina dör vet jag inte, men hon försvinner tidigt, kan hon också ha dött av rödsot.
Hustrun Ellika flyttar med barnen, åtminstone Olof, till Rämen 1812 enl husförhörlängden i Nordmark. De dyker upp i Holmsjöfallet.
I slutet av 1810-talet hittar vi inhysta änkan Ellika och sonen Olof tillbaka i Gustav Adolf, närmare bestämt i Malmbacka.
11 augusti 1821 dör änkan Ellika Ersdotter av bröstsjuka, 47 år gammal. Hon begrovs 19 augusti.
 
Erik och Katarina hade mig veterligen fyra barn - Erik, Anna Maria, Andreas och Carolina. Erik är min anfader. Hur är du besläktad med Erik och Katarina?
 
Som föräldrar till Anna Andersdotter har jag Anders Mattsson och Karin Persdotter i Dalkarlssjön. Jag ser i mina gamla anteckningar att jag ett tag också hade Anders Nilsson och Maria Svensdotter. Men den dotter Anna de fick 4 juni 1761 dog 1765. I Gåsborns föddabok (C:2) finns en bättre Anna född 6 november 1761. Detta datum stämmer med det i HFL AI:13 för Nordmark.
Hälsningar
Jan Bäck, Göteborg

2001-10-28, 18:21
Svar #11

Victor Alin

Jan Bäck
 
ett stort Tack!
 
de är min farfars mormors far och mor
 
kommer jag på ngt mer kan jag ge dig det..
 
kommer du på ngt mer kanske du också kan höra av dig.
 
Är det ngt du saknar idag som du tror att ajg kan bidra med
 
 
tack!
 
mvh
 
victor

2001-10-28, 18:34
Svar #12

Jan Bäck

Hej Victor!
 
Jag skulle vilja veta vem som är din farfars mormor, Anna Maria eller Carolina. Eller hade ytterligare någon dotter?
 
Hälsningar
Jan Bäck

2001-10-28, 18:54
Svar #13

Victor Alin

jan b
 
min ff mm är anna maria
 
vilken av erik a barn kommer du från?
 
erik andersson var skräddare, men det  har du säkert sett..
 
mvh

2001-10-28, 19:01
Svar #14

Victor Alin

jan b
 
har du fastslagit ngra föräldrar till andes jonsson?
 
ur din avskrift från trintjärn där anders jonsson anges som inhys ocg gift dräng.... jag antar att du skrivit av i den ordning det stog i hfl. i så fall har han ju blivit lite undanträngd...man kan ej tro att han är gift med ellika....kan föräldrarna ogillat honom?
 
 
mvh
 
victor

2001-10-28, 19:36
Svar #15

Jan Bäck

Hej igen Vicktor!
 
Min ana är sonen Erik, som senare tog sig namnet Nordström, den yngste i barnaskaran. Han föddes 1834. Denne senare Erik hade för övrigt en son som hette Viktor.
 
Nej, jag vet fortfarande inte vem som är far till Anders Jonsson. Jag ser fram emot att du tar reda på det!
 
Jan Bäck

2001-10-29, 08:18
Svar #16

Victor Alin

jan b
 
hej  
 
jag har hittat ytterligare ett barn till eric andersson i mina anteckningar
 
det är eva f 1821-04-09?-07 troligtvis i gustaf adolf
 
vad hade erik eriksson (din ana för yrke?
 
min ana flyttade till rämmen 1858. detta tillsammans med en erik eriksson (som jag först trodde var hennes far...
 
vart hamnade erik i rämmen..(var kom han att bo?
 
 
jag ska försöka ta reda på det om jag kan (jag är ganksa ny inom området). får dessutom se när jag får möjlighet att åka till ett landsarkiv...
 
mvh

2001-10-29, 23:40
Svar #17

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Till Victor Alin och Jan Bäck
 
Om Anders Jonsson i Trindtjärn.
 
Anders Jonssons fader får förmodligen sökas utanför Gustav Adolf. Jon Håkansson i Trindtjärn
är mindre sannolik, eftersom Anders Jonsson antecknats som dräng hos honom och inte som son
vilket annars varit vad som kunde förväntas. Jonas Andersson i Ullen kan direkt uteslutas. Han
hade visserligen en son Anders som var född 1772, men denne blev måg i Asplunden, gift med
Nils Perssons dotter Annika.
 
Visst iakttog Anders Jonsson det traditionella namnskicket! Två söner fick heta Jonas men båda
dog i späd ålder. De var födda 1795 14/5 respektive 1801 29/12. Mellan dem kom två Erikar,
födda 1796 8/4 resp.1798 6/5. Alla fyra var födda i Trindtjärn.
 
Den benämning som förekommer i hfl för 1793-1804 s.77 Inhys: Gift: Dr. ska nog inte tolkas
som något negativt. Längden användes i många år och anteckningarna gjordes vid olika tillfällen.
De tre orden bör nog läsas var för sig. Anders Jonsson var förmodligen dräng hos Erik Ersson
redan från periodens början. När han sedan gifte sig med Ellika, gissningsvis ungefär 1794
(vigselboken saknas ju), skrevs Gift både vid hans namn och vid Ellikas. Tillägget Inhys: får
sin förklaring av den strukna anteckningen vistas vid Mortorpet. Det visar sig att både Anders
och Ellika också var skrivna i det närbelägna Mortorp någon tid under perioden; Anders som
dräng hos Lars Persson därstädes. Det antecknades på samma ställe (s.80) att de flyttat tillbaka
till Trindtjärn.
 
Vänligen
Gunnar Stolpe

2001-10-30, 20:29
Svar #18

Jan Bäck

Hej Gunnar!
 
Tack för de synpunkterna. Det var slarvigt av mig att inte kontrollera dopboken. Vet du om något av de övriga barnen hade dopvittnen som kan vara syskon till Anders?
 
Ingen Anders Jonsson föds i Nordmark 1769-71, som ju är en näraliggande socken. Några andra socknars dopböcker i trakten har jag inte hemma.
 
Är dessa anfäder till dig?
 
Hälsningar  
Jan Bäck, Göteborg

2001-10-31, 12:53
Svar #19

Victor Alin

Gunnar S och Jan B
 
Tack för uppgifterna!!
 
----------
 
Jan  
 
jag hade ngra funderingar...
 
Trindtjärn ..är det en gård eller ett område?
 
Om det var en gård eller liknande ..ägde eric ersson den?
 
eric ersson och råsinas barn ellika cattrina eric och per.. var de födda i trindtjärn
 
jag såg att du hade antecknat en carolina som avar erik anderssons barn. när var hon född
 
eric andersson hade ytterligare en dotter nämligen Eva f. 1821
 
TACK!
 
mvh
 
victor

2001-11-04, 12:56
Svar #20

Leif Andersson

Jag behöver hjälp att finna Gretha Börjesdotter, död i Motjärnshyttan 1866 10-08.Har ej hittat när hon gifter sig. Är tydligen gift med  Lars Pettersson född 1801 19 04 i Sandsjön.Jag hittar inte hennes föröldrar.
Vet ej var jag ska leta.

2001-11-04, 23:01
Svar #21

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Till Victor Alin och Jan Bäck
 
Beträffande Trindtjärn
 
Trindtjärn var ett skogstorp i södra delen av sedermera Gustava socken och beläget mellan Sundsjön och Örsjön. Det var upptaget på säteriet Uddeholms ägor och räknades i jordeboken alltså som frälsetorp. I mtl 1715 under Råda Sochen finner vi Nybyggaren wed Trinkiern, Hindrich. Dennes identitet är okänd för mig. År 1720 har i mtl antecknats Nybyggiaren wid Trintiern Erich Erson. Denne sistnämnde Erik Ersson, vars finska släktnamn var Karttuinen eller Karttunen, hade flyttat från Basthöjden i Nordmark till Trindtjärn omkring 1718. Han dog omkring eller före 1730. I mtl 1733 finns sonen Erich Ersson (född 1707) och Mod: änk. N och något senare också sonen Hindrich Ersson. Modern, dvs. Erik Ersson den äldres hustru, var Elisabet Danielsdotter från Basthöjden, sondotter till Långe Kristoffer i Sundsjön.  
 
Den senare Erik Ersson i Trindtjärn, född 1743 och fader till Ellika Ersdotter, måste väl ha varit son till Erik Ersson född 1707. Jag har dock inte kunnat hitta honom i Rådas dopbok
 
Intressanta artiklar om släkten Karttuinen finns av Arne Östman i Finnkultur 1991:2 (Erik Kortan krävde arv...) och av L-O Herou i Finnmarken förr och nu 1990:2.
 
Jag kan dessvärre varken räkna Erik Erssönerna eller mågen Anders Jonsson till mina anor.
Vänligen
Gunnar Stolpe

2001-11-05, 19:59
Svar #22

Victor Alin

Gunnar Stolpe och Jan Bäck
-----------------------------
gunnar
 
Tack!
 
Du skriver att du ej kan räkna dem till dina anor. Innebär detta att du har en liten koppling till dem?
 
mågen anders J . ordet mågen är det släktordet måg eller är det ngn slags titel?
 
Vet du var man man tänkas få tag på dessa äldre nummer av finnkultur?
 
Om du är intresserad av dessa personer du nämnt hittade jag lite
 
På Uvåplatån var svedjebruket förmodligen koncentrerat till ett fåtal områden som t ex Laggåshöjden. Ibland förekom även olovligt svedjande. Erik kortan Erikson vid Flåsjön gjorde 1715 ett olovligt fallhygge vid Lilla Fallberget (ev. Aamekk) på Laggåsens ägor.
 
taget från
http://www.hagfors.se/tekniska/teknikmiljoindex/agenda/natur/Myrar/lmagnus.htm
 
enligt källan nedan så verkar det som karttuinen försvenskades till kortan. därav namnet som används i tidningsartikeln
 
http://www.hellefors.se/ulf/akno/alla/p0a1ae5a2d.html
 
kollar du på sidan ovan finns det en erik kortan/karttuinen. det verkar dock som han är lite för gammal för att vara den erik kortan du berättar om . se detta släktträd
http://www.hellefors.se/ulf/akno/alla/a026942589.html
 
 
mvh
victor

2001-11-10, 10:10
Svar #23

Victor Alin

Gunnar stolpe och jan bäck
 
gunnar
 
Tack så väldigt mkt. jag har haft stor nytta av dina uppgifter.
 
jan b
 
se vad gunnar skriver om erik erssons anknytning till finnarna ovan. Du kan söka på personer som elisabeth danielsdotter och långe kristoffer. med detta som utgångspunkt har jag hittat personer ner till 1530 via internet (släkten honkainen)
 
jag har använt sökmotorerna evreka.com och alltheweb.com
 
det finns väldigt mkt info kring personerna. de benämns även i tidskrifter (se bl a gunnar stolpes hänvisning) samt böcker.  
 
mvh victor

2001-11-10, 11:18
Svar #24

Victor Alin

gunnar stolpe
 
jag har väl förstått rätt när jag säger att eric ersson f. 1707 och hindrik ersson har samma mor dvs elisabet danielsdotter?
 
mvh victor

2001-11-11, 17:39
Svar #25

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Till Victor Alin
 
Vad gäller de efterfrågade tidskrifterna så är Finnkultur organ för Solör-Värmland
Finnkulturförening, adress Box 207, 685 25 Torsby, tfn 0560-712 84, e-post
a.vannevik@tordata.se.
Finnmarken förr och nu har adress Gästgivaregatan 12, 771 53 Ludvika. Utgivaren L-O Herou
kan nås på tfn 0240-169 60 och e-post loherou@hotmail.com. Tyngdpunkten ligger på
finnmarkerna i västra Bergslagen.
För den som har intresset riktat åt Gustav Adolfs socken bör tidskriften Gustavabygden ha en hel
del att ge. Det är en medlemstidning för Sällskapet Gustavaforskning, adress Gustafsfors
Magerås 13, 683 91 Hagfors. Redaktionen kan nås på tfn 0563-26074.
 
Vänligen
Gunnar Stolpe

2001-11-16, 18:06
Svar #26

Victor Alin

karttuinen
 
jag har sett att namnet karttuinen kan skrivas på många sätt ex kortan, kartan, kartonen, cortan, kårtan och kart.
 
Är namnet kart bara en variant eller finns det någon koppling mellan karttuinen och bergsmannasläkten kart även stavad karth?
 
tacksam för upplysningar

2001-11-18, 22:58
Svar #27

Utloggad Gunnar Stolpe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-11-09, 16:49
    • Visa profil
Svar till Victor Alin
 
Svaret på din fråga om Erik och Hindrik Ersson är att de var båda söner till Elisabet Danielsdotter.
 
Gunnar Stolpe

2001-11-19, 09:36
Svar #28

Victor Alin

Gunnar Stolpe
Ett stort Tack!
 
jag har nu fått tag på artiklarna du hanvisade till, men har dock inte fått tid att sätta mig in i dem riktigt.
 
I artikeln skriven av östman står det att kortans son hindrik dog 1743 och föddes 1677. i ett testamente från 1711 har erik kortan testamenterat sina saker till sin fru annika ersdotter samt till deras yngsta dotter annicka ersdotter. Detta efter att han hade gift om sig på äldre dagar.
 
det står även att han flyttade till basthöjden 1707 för att gifta sig där. Jag har sett att elisabet danielsdotter ska tillbringat en tid i basthöjden och utifrån det så kan man tro att det var henne som kortan gifte sig med då han flyttade dit. Elisabet kom ju dock att leva fram till 1740 har jag läst, vilket gör det hela knepigare. utifrån detta resonemang borde kortan ha skilt sig, men det gjorde man väl ej vid denna tid?
 
kan det finnas flera erik kortan som rör till det hela?
 
När jag har letat runt på internet har alla som jag sett angivit att annicka ersdotter ska vara barn till elisabet danielsdotter. (det skulle ju få resonemanget ovan att stämma.....
 
Vad ska man egentligen tro  
 
/victor a.

2001-11-26, 21:48
Svar #29

Inger Johanne Elseb

Sven Andersson,født 8.7.1826 i Gustaf Adolf socken, er min oldefar. Dette fremgår av en husforhørslengde fra Rådane Norra i Dalsland der han var soldat. Jeg vil gjerne vite hvem som var hans forældre.  
Er det noen som har tilgang til kirkebok for Gustaf Adolf socken (hvilken forsamling vet jeg ikke), som kan hjælpe?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna