ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01  (läst 3776 gånger)

2006-02-08, 15:54
läst 3776 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Rikard!
I Filipstads födelseböcker för tiden före 1700 kan jag inte finna någon Sara Persdotter. Är du säker på att det inte är Väster Färnebo det handlar om?
 /Monica

2006-02-08, 22:26
Svar #1

Utloggad Rikard Skillt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2016-12-03, 15:39
    • Visa profil
Monica!
Tack! Jag vet att det finns tre församlingar som heter Västerfärnebo och Österfärnebo förutom Färnebo. Om familjen ej påträffas i de förstnämnda församlingarna får jag leta efter familjen i äldre husförhörslängder för Färnebo om det är tur.
Mvh
Rikard Skillt

2006-02-10, 19:01
Svar #2

Utloggad Gunilla Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-09-25, 17:10
    • Visa profil
HEJ!
 
Känner någon till något om gruvdrängen
Magnus Jansson/Granberg f 1829 och hh Anna Lovisa Olsdotter f 1836, vilka en tid bodde i Persberget, Färnebo fs. Intressant är bl a att veta var Magnus J/G föddes och något om hans familj i övrigt.
MVH
Gunilla J

2006-02-17, 07:28
Svar #3

Irene Larsson

Hej!
 
Ska sätta in lite som jag skrivit av från gamla böcker.
 
Detta är från Östergötland men kolla namnen.
 
Finne. Finnerstad omnämns första gången år 1383, då herr Gudmund i Finstadha var fasteman.
Horn 1)Finede, tidigare Finneve som var ett nybygge i Flytthem, senast år 1571 var det en egen fastighet och år 1686 kallas byn för Finnvede. Ortens medeltida ursprung beläggs med ett pergamentsbrev från ett ting i Skärlunda den 14 september 1377.
Finnebo. Arvid i Fijvedebodom omnämns år 1535.
 
Cirka 75 meter norr om den nuvarande manbyggnaden i Finnebo hittas en stenfot av en gammal gård, vars namn var Schalom?s.
4)Farligheten eller Lilla Finnebo i Frörum, omnämns redan år 1671, då Johan Kohlares son, Johan, föddes. Fastigheten omvandlas till en mindre gård på 1/10 mantal, som år 1872 kallas Lilla Finnebo.
)Fintorp i Lotorp finnes på 1697 års karta som Sarvsjötorp, och år 1731 i födelse- och doplängden. Grostorp och Lotorp ha haft ett Fintorp vardera belägna i omedelbar närhet av varandra. De ha omväxlande kallats Fintorp, Sarvsjön och Sarvsjötorp. Av denna anledning råder det självfallet en viss osäkerhet beträffande torpens uppkomst. Frågan kompliceras ytterligare av de uppgifter om ett Sarfwetorp, som Mickel Hindricksson finne hade upptagit. I 1671 års dombok tillät landshövdingen Mickel Hindricksson finne behålla rågsädet som då växte vid Sarfwetorp på häradsmarken. Därefter skulle han alldeles avträda torpet. På samma gång beslöts, att de tre torpen, som låg vid Sarfwetorpet på Korphytteskogen vid häradsallmänningen skulle i anledning av Kungliga skogsordningens lydelse utrivas och ödeläggas, enär de ej för 1/4 kunde skatteläggas. Torpen ha legat i Vånga eller på gränsen mot denna socken.
Finntorp i Torp bebos år 1621 av Olof Finne.
 
Sen till Yngshyttan
Fler boende i Yngshyttan.
 
Johan Christoffersson Horn  1672-1738  Gruvbrytare Yngshyttan
 
g-m. Kerstin Eriksdotter 1683-1761
 
Barn.
 
Johan Johansson Horn  1711-09-15, död 1760-07-10 Yngshyttan
 
g.m. Brita Hersing Svensdotter 1715- 1755
 
Barn.
 
Johan Yngström 1739-1801.
Hälsningar
Irene Larsson

2006-02-17, 08:17
Svar #4

Irene Larsson

Hej!
Ännu en del av vad jag skrivit av vad jag hittat till mej själv men kanske till nytta för någon annan.Stycket blev lång.kunde inte få det mindre.
Från Bergsbruken.
 
I ”En bok om Filipstad” fann jag denna lista ur 1540 års jordebok.
 
Wärmelandz Bärgh
 
Brattfors Hytte                                                                                              Järnskatten:
 
 
 
Lasse Påuelson                                                                                           130  osmundar
 
Nils Biörson                                                                                              130        ”
 
Långe Bänkth                                                                                            130        ”  
 
Oloff Haluardsson                                                                                     130        ”
 
 
Fogdth Hytten  
 
 
Söffrin Bagge                                                                                            300         ”
 
 
Boll Hyttan                                                                              
 
( namn utelämnat)                                                                                     200         ”
 
Håborsbäk Hytte
 
Biörn Sarue ( Sarve)                                                                                   50        ”
 
Erik Söfrinson                                                                                             50        ”
 
 
Norebärgs Hytte  
 
Jon Nilsson                                                                                                100       ”
 
Oloff Hällieson                                                                                          100       ”
 
Botolff                                                                                                          50       ”
 
 
Finne Hytte
 
 
Lasse Hälsingh                                                                                             50      ”
 
 
Vick Hytten
 
 
Biörn Päderson                                                                                            250     ”
 
Suen Iuerson                                                                                                300     ”
 
Anders Oloffson                                                                                          100     ”
 
 
Ny Hytte
 
 
Päder Ängelbrikson                                                                                       5 ortiger (örtugar)
 
Jon Väsgöthe                                                                                                  30 osmundar
 
Öyöns Hytte ( Yngshyttan)  
 
Sigurdh Månsson                                                                                                      300     ”
 
Håkon Torson                                                                                                           300      ”
 
Jöns Månson                                                                                                             100      ”
 
Lasse Jönson                                                                                                             100      ”
 
Ööndh (Önder)                                                                                                          100      ”
 
Borren Hytte              
 
 
Oloff Bagge                                                                                                1 ffath (= 500 osm.)
 
 
 
Nilss Oloffson
 
änkian                                                                                             Tillsammans 300 osmundar      
 
 
Sagza Hytte
 
 
Måns Bänktson                                                                                                           100       ”
 
Berger ( Börger)                                                                                                         100      ”
 
Erik Ffinne                                                                                                                 100      ”              
 
Mårten Ffinne                                                                                                             100      ”
 
 
Torsbäcken Hytte (Torskebäcken)                                
 
 
Lasse Wäsgöthe                                                                                                            
Päder Äskilson                                                                                     Tillsammmans 5 tiogh ( 100 osm.)
 
 
Gamblekrops Hytte
 
 
Ängelbrikth                                                                                                                      50 osmundar
 
Lasse Jönson                                                                                                                    30     ”
 
 
 
Nykroppens hytte
 
 
Suen Andersson                                                                                                                50     ”
 
Måns Masemäster                                                                                                           100    ”
 
Bryniell                                                                                                                               50    ”
 
Jon Torbiörnson                                                                                                                  50    ”
 
Aspp Hytte
 
Borger (Börger)                                                                                                  4 tiogh (80 osm)
 
Iuer (Iver) Jönson                                                                                                  150 osmundar
 
Vnge Iönss ( unge Jöns)                                                                                     4 tiogh (80 osm)
 
Jon Darre                                                                                                           4 tiogh ( 80 osm)
 
Item ein kyrkie dell, som lyder
 
Väshäre (Väse härad)                                                                                        4 tiogh ( 80 osm)
 
 
Summa Järn aff Värmelandz bergh  10 fatt (fat).
 
”På annat ställe läses: Summa skatte Järn aff  Värmelandz bergh 10 fatt   64 osm.  1/3. ”Till jämförelse må nämnas, att enligt ” Register på prästernas och kyrkornas egendomar med mera i Skara stift” upprättat 1540 för Gustac 1:s kyrkliga reduktion, utgjorde” prestens upbörd på Vermlandz berg” 14 fat järn ” thijl fföde och kläde”.
 
”Erich på Aspahyttan”, som arrenderade Väse kyrkas egendom vid denna hytta, hade att förutom den statliga järnskatten i avrad till kyrkan erlägga 200 osmundar.
 
En kommentar man kan ge här att inte hade de det lätt ekonomiskt. Det som började förbättra arbetet i gruvorna var att vattenkonsten blev bättre, så man fick bort vatten ur gruvan så man kunde arbeta bättre.
 
 
Hälsningar
Irene Larsson

2006-02-17, 10:20
Svar #5

Irene Larsson

Hej!
Mer hittat i böcker och kompletering till Gunillas.
Är detta rätt?
Håkan Jonsson Västgöte,död 1636 Saxån Färnebo
 
Bergsman? Jon Håkansson Västgöte född 1595 ,död 1654 Saxån(hade han en bror Anders?)
 
Bergsman Håkan Jonsson Västgöte född 1628 , död 1718-06-20 Saxån
Gift 1669 med  
Annika Anna Olsdotter född 1636 Saxån, död 1728-03-24 Saxån.
 
Bergsman Jon Håkansson Västgöte född c:a 1669 Västergötland verksam i Långbanshyttan Färnebo.
Gift   med
Elin Eriksdotter född 1665-03 Persberg, död 1725 Saxån Färnebo.
 
Son Håkan Jonsson Saxåhyttan.Håkan hade 3 systrar.
 
Från annat håll detta.
En av Håkan Jonssons sonsöner, Johan Olsson 1724-65, antog som skräddargesäll o . 1740 släktnamnet Åberg.
 
Hoppas detta är till glädje för någon.Nu ska jag inte skriva in mer på ett tag.Så det inte blir för många monologer.
 
Hälsningar
 
Irene

2006-02-17, 19:02
Svar #6

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
När jag sökte efter en släkting till oss vid namn :Karl Johan Hellström som utvandrade från Lernbo Norrbärke till Chicago 1923-05-01.
Hittade jag följande person som Friend, Birger Ekdahl 249 W, 113 th St, Chicago , 111
Enligt de data jag då fann så skulle följande stämma :
Birger Ekdahl  
Gruvarbetare ( ogift man )
F: 1897-03-28 i Färnebo Värmlands-Län ( S )  
Utvandrade 1916-10-09 från  
Västermoren Norrbärke Kopparbergs-Län ( W )
Källa Husförhörslängd s. 651.
Källa Embias emigrationsakt:
 Norrbärke W 1916 006
( möjligen tidigare arbetskamrat som ställde upp inför de amerikanska myndigheterna som någon form av  garant )
 
  Adress i Nordamerika till Birger Ekdahl  
( se adress ovan ).
Då kanske någon i Färnebo ( S ) söker något om Birger Ekdahl vill jag gärna förmedla det lilla som jag hittat ( Som Tillfällighets fynd.)
Lycka till !
Maj-Brith Andersson I Leksand.

2006-02-18, 08:22
Svar #7

Irene Larsson

Hej!
Jag skulle bli glad om någon kan översätta några ord till mej.jag misstänker att man kanske har försvenskat eller översatt många namn.Det är lättare att se vilken familj vederbörande tillhörde om man får det översatt,om det är på det sättet som jag misstänker.Annars kan man släppa den tanken.Just i Färnebo var några sv sönerna handplockade till att bli präster som utbildat sig samt även studerat i Åbo ,som hade universitetet igång vilket vi inte hade under några år.
men till saken så kom de väl till hemtrakten och predikade.Minns inte om det var 2-eller 3 stycken.
Detta för att de stackars finsktalande skulle få höra kyrkans ord.Man hade ju föreställningen att de inte var kristna.Mycket av de gamla trosföreställningarna levde kvar hos dem men de var iallafall kristna ,utan att höra till den lära som fanns i Sverige.
 
Översätt till finska/svenska om det går.
 
Orden är Orre =
Stadig  =
Kemppainen =Kämpe(men vad mer?)=
Trana =Kurki
Sarve= (i de olik stavade varianter som finns?)=
Rikkinen=(till svenska om det går)=
Järbo= ( finns i Hälsingland/Dalsland,Järbro/Järbo i R-län?)=
 
Jag tror mycket gömmer sig i namnen.Jag kan ha fel men tanken släpper inte.Kan någon hjälpa mej med ett eller fler av dessa namn.
Hälsningar
Irene Larsson

2006-02-18, 14:03
Svar #8

Utloggad Ragnhild Rosenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2012-10-04, 21:22
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/olleochragna
Irene!
 
Klicka på den här länken så kommer du till en svensk-finsk / finsk-svensk ordbok:
http://www.norsen.edu.hel.fi/HS/lankar/svfi.html
 
Mvh / Ragna Rosenius

2006-02-18, 16:45
Svar #9

Irene Larsson

Hej!
Tack Ragna.
Det ska jag verkligen göra för annars stannar kunskapen vid  mjölk ,jordgubbar ,korv och räkna till 5-6 , kanske något mer men det kan lika gärna vara lappska vackra namn som beskriver naturen.
Det är sånt man lär sig vid vandringar i Sarek.
Hälsningar
Irene Larsson

2006-02-18, 20:21
Svar #10

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej Irene! Sarve kan också komma från franskan, se t ex
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/1063/1112.html?946819645
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-02-19, 17:27
Svar #11

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Irene för mig ser dessa namn ut att vara någon slags Soldatnamn.
Då jag har mycket soldater i vår släkt i Gustafs komun här i Dalarna (W) som ofta då fått namnen från det soldattorp där soldaten med familj blev placerade i samband med tjänsten.
Kolla om det möjligen finns något regemente i närheten eller om Du helt skall  Skrota min teori.
Lycka till att reda ut det Du håller på med !
Maj-Brith i Leksand.

2006-02-19, 19:19
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Maj-Brith, Färnebo ligger i Bergslagen, som i allmänhet var undantagen från soldatrotering, då arbetskraften behövdes för de olika stegen i järnframställningen, från gruvarbete fram till stångjärn. Därför finns inga soldatrotar här.

2006-02-19, 20:05
Svar #13

Irene Larsson

Hej!
Tack för alla svar.Det är ju bara att sortera vad som passar in.Så alla uppslag är välkomna.
Men just de olika bergs lagen var undantagna från rote indelning.
Det är väldigt lätt att missa små ledtrådar.
Hälsningar
Irene larsson

2006-02-20, 06:23
Svar #14

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej Irene m.fl!  
Här kommer lite lästips om de efterfrågade släktnamnen:
Kemppainen, se Lars-Olof Herous artikel Finska släktnamn i Bergslagen 7 i Finnmarken förr och nu 1991/1, s. 17.
Kurki, se Lars-Olof Herous artikel Finska släktnamn i Bergslagen 9 i Finnmarken förr och nu 1992/1, s. 19.
Rikkinen/Rickan, se Lars-Olof Herous artikel Finska släktnamn i Bergslagen 23 i Finnmarken förr och nu 1999/1, s. 20. Sarvi/Sarwe, se Lars-Olof Herous artikel Finska släktnamn i Bergslagen 25 i Finnmarken förr och nu 2000/1, s. 17; Albert Palmqvists skrifter (finns på Filipstads bibliotek); samt Erik Hellerströms Dan Anderssons härstamning m.fl.  
 
Själv är jag släkt på flera led med Sarve-släkten, har ni något nytt om den släkten som inte finns med i nämnda publikationer så får ni gärna höra av er! Jag antar som många andra att Sarve kommer av finskans Sarvi = Horn. Detta eftersom min anfader (som kommer från denna släkt), vid namn Daniel Larsson, på kartor i Gåsbornstrakten nämns Daniel Luur. Det är av honom som namnet Lurhöjden har tillkommit, och det verkar därför ganska säkert att man har översatt finskans sarvi till svenskans horn/lur.
 
Med vänliga hälsningar,
Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net

2006-02-24, 19:22
Svar #15

Irene Larsson

Hej!
Tack Fredd. Jag har sett vad ofta som det är folk från andra sidan Östersjön, ända ner till Estland, Lettland och Litauen som fanns i Storsverige.
Hur ofta de läsbegåvade barn man hittade fick komma hem till prästerna och läsa tillsammans med dem och deras barn, för att senare få läsa vidare i Karlstad,Skara, Uppsala ,Åbo,Wittenberg och Rostock det finns mer.Man blev väl påverkad av alla namn man mötte där under studietiden.kanske det är en orsak till att en del barn fick främmande namn.Några var förståts från andra länder, men det var väl handplockade smeder samt många från tyskland men det var kanske främst för skrivarbete,som de var duktiga på.
Men det var en stor mängd av de som studerade och då främst prästerna som latiniserade sina namn(om man kan säga så),så att namnen förändrades ,samt många vanliga bondsöner som studerade till olika yrken och blev adlade och fick på så sätt lite främmande namn.
1500-1600 blev många blåblodiga.
Annars kan man se att många av de första adelsmännen som kom, var sådana som kom från det på den tiden Svenska Finland.
Idag är vi så vana vid deras namn att vi tar dem för att de alltid varit svenskar.
Vi har en spännande historia, som kanske någon gång blir klarlagd för Nordens del.
Hälsningar
Irene larsson

2006-02-27, 08:45
Svar #16

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon känner igen följande familj?
 
Olof Ersson född 1732 i Färnebo
Hustru Anna Olsdotter född 1729 i Färnebo
 
dotter Kajsa Olsdotter född 1763 i Färnebo.
 
 
Familjen flyttar till Nora i Västmanland. Har inte lyckats hitta dom i Färnebo.
Ett ställe där dom finns i Nora är bl.a. :
 
Nora AI:4B sid 76 Ölsbo, Nordmyra rote Gid: 2371.12.23100
 
Mvh Maud

2006-02-27, 09:40
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Maud, eftersom du är i Nora i Västmanlands län, som lätt blandas ihop med Nora i Örebro län, som ligger i landskapet Västmanland, så kanske du ska prova om det inte är Österfärnebo som menas? Det ser ut att ligga bara några mil bort.
 
I Färnebo i Värmland finns inte de personer du frågar efter.

2006-02-27, 09:53
Svar #18

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Tack Elisabet!
 
Jag har sökt på födda i både Österfärnebo och Västerfärnebo eftersom det finns födelseböcker där men inte hittat något. Får tydligen fortsätta söka där ändå.
Tack för hjälpen igen!
 
Mavh Maud

2006-03-17, 09:09
Svar #19

Irene Larsson

HEJ!
 
SÅG FÖR ETT TAG SEDAN EN UNDRAN ÖVER ATT NÅGON TITULERADES SKRÄDDARE DÄR DET INTE BORDE VARA YRKET.JAG SVARADE ATT DET VAR KANSKE HANS FINSKA KLAN NAMN.SKRÄDDARE=SUUTARI PÅ FINSKA DET KANSKE KAN VARA TILL HJÄLP, OM HAN INTE REDAN SETT DET.
HÄLSNOINGAR
IRENE LARSSON

2006-03-25, 09:52
Svar #20

Irene Larsson

Hej
Har hittar dessa upplysningar, om någon har användning för det.
 
 
Johannes Agorell  född 1738  notarie vid kontrollverket för silver och guld, 1757 sexman-nämndeman,död 1773--08-07, ogift
 bergsman efter fadern
son till bergsmannen och riksdagsmannen
Otto Olofsson vid Saxhyttan,otto död 1762.
farföräldrar
Kyrkoherden  Olof Agorelius i Grythyttanoch hans hustru Margareta Ottosdotter Lybecker.

2006-03-30, 10:50
Svar #21

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns det någon födelsebok för Färnebo född 1836?
 
Jag söker föräldrarna till Johanna Grundström, född 18360303 i Färnebo.
 
Hon är senare boende i Nordmark och gift med Sven Persson.
 
MVH
 
Sam

2006-03-30, 12:14
Svar #22

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Sam!
Det föds en Johanna den 3 mars 1836 i Yngshyttan, dotter till nybyggaren Jan Larsson (f.1793 i Färnebo) och Maria Svensdotter (f.1798 i Nyed). Tydligen så bodde familjen tidigare i Varnum, för deras första två barn var födda där.
mvh
Monica

2006-03-30, 13:41
Svar #23

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tack Monica!
 
Var hittade Du födelsenotisen?
 
MVH
 
Sam

2006-03-30, 13:46
Svar #24

Monica Fogelqvist (Monifo)

Sam!
Filipstad C:1, sid.307 (Genline)
 /Monica

2006-03-30, 22:33
Svar #25

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tack Monica för hjälpen!
 
Jättegulligt.
 
MVH
 
Sam

2006-03-31, 15:01
Svar #26

Wenche Kristiansen

Hei!
Jeg söker etter Johan Andersson Skaff f.9/3 1851 i Färnabo og flyttade til Norge fra Haborshyttan og ble gift med Lina Andersdatter. Hans pappa heter Anders Andersson Skaff eller liknende.
Vet någon om denne familj?
Wenche

2006-03-31, 17:57
Svar #27

Anna-Lisa Göransson

Wenche Kristiansen!
Du tror inte det skall vara Skarf?
Anna-Lisa

2006-03-31, 22:13
Svar #28

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Wenche!  
 
Bidrar med uppgifter hämtade ur källan Emibas. Hoppas någon annan kan hjälpa dig med namn på föräldrar och ev. syskon till honom.
 
Post 779652
Skaf Andersson, Johan
Arbetare (ogift man)
 
f. 9/3 1851 i Färnebo, Värmlands län (Värmland)
 
Utvandrad 9/12 1878 från Haborshyttan, Färnebo, Värmlands län (Värmland) till Norge
 
Källa: Husförhörslängd, s. 111
Emibas emigrationsakt: Färnebo S 1878 006
 
mvh Hanne

2006-04-01, 02:15
Svar #29

Wenche Kristiansen

Tusen takk for god hjelp Hanne!
Trevlig helg:-)
Mvh Wenche

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna