ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15  (läst 2701 gånger)

2003-09-27, 19:25
läst 2701 gånger

karen pauley

Hello,
I am seeking information on my great grandfather, Nils Olsson who may have lived in Aleby.  He never married my great grandmother, Marit Jonsson (b 1863, Ganterud Nystuga), daughter of Jon Jonsson, (b. 1837, Ganterud Nystuga)  My grandfather was Nils Gottfrid Nilsson (b. 1886) and someone kindly led me to Jon, Marit and Nils on the 1890 census. I understand that it is possible to discover parentage through the church records when illegitimate children are involved (records of fines imposed by the church.)  
The only information I have on Nils Olsson is a possible place of birth or residence: ()Osta [possibly ()Ostra] Gata Velen, a place name on an old family chart from a Swedish relative.  Is it possible to piece together from this sparse information which Nils Olsson my great grandfather is?  It was also indicated by family lore that he came from a fairly wealthy family--perhaps the place name refers to a farm?
Any and all help would be appreciated!!!
Karen Pauley

2003-09-27, 21:40
Svar #1

Anders Andersson

The word gata means street, and Velen is the name of a lake (abt 3 km?) located southwest of the village of Ganterud, quite near it, along the road between Torsby (Fryksände) and Östmark. I'm not used to seeing the word gata in a rural context, but perhaps the name refers to an eastern road or a road east of Velen? There are only minor roads leading west of Velen.
 
I don't have access to Värmland church records where I live, so I can't check Nils Gottfrid Nilsson's birth record for you. As you say, you may have to look for records of church fines, something I'm unfamiliar with.

2003-09-28, 09:43
Svar #2

karen pauley

Anders,
Thank you for the translation.  I figured Osta meant east but was coming up empty on Velen.  There are so many lakes there that I am not surprised it refers to one of them.  I plan to order the church records to find Nils there.  
Thank you very much for your assistance.  Every bit of information leads me a bit closer to my great grandfather.
Sincerely,
Karen Pauley

2003-09-28, 18:34
Svar #3

Anders Andersson

The statistics for Fryksände in 1890 mentions no location with a name even remotely similar to Östra gata Velen, and therefore I doubt you will find it in the church records either.
 
There were 31 individuals named Nils Olsson and living in Fryksände in 1890, and we can't even conclude that one of them must be the father of Nils Gottfrid Nilsson, because Nils Olsson may have moved to another parish. You will probably find all 31 in the church records, but if there is no indication in the birth record who the father is, the chance that you would find it in the household examination records is pretty much zero.
 
I think you need to make contact with people familiar with Ganterud (hopefully someone reading this forum) and see if they recognize the Östra gata Velen name.

2003-09-28, 18:42
Svar #4

Anders Andersson

Do you still have that Swedish family chart of yours? If so, could you scan the part concerning Nils Olsson, Marit Jonsson and Nils Gottfrid (including the words Östra gata Velen), and upload the image to this forum, so that we may look for other clues as to what this may mean?

2003-09-28, 21:54
Svar #5

karen pauley

Thank you, yes, I do I will scan it this afternoon and send it to you.

2003-09-28, 23:39
Svar #6

karen pauley

Anders,
For some reason I could not paste the image her, so I sent it to your email address.  Thank you.
Karen Pauley

2003-09-29, 05:47
Svar #7

Anders Andersson

Here is Karen's scanned image:

The first word (Östa) indeed is only four letters long. Either it's a misspelling of östra or it means something else. Could it possibly read Örta (whatever that means)?
 
However, now that Nils Olsson appearantly had two identified sons, maybe that will help nailing him down.
 
Nils Gottfrid's stated surname of Jonsson is probably inherited from his mother; this is not an uncommon practice for children of single mothers.

2003-09-30, 17:46
Svar #8

karen pauley

My grandfather Nils Gottfrid Nilsson (b. 1886 in Fryksande) had one full brother John G. Nilsson (b. 1893) and several half siblings.  Other information that I have obtained is that one other half brother Ernst was fathered by great grandfather Nils Olsson (occupation surveyor.)  Ernst's mother's name was Hjerda or Hjarta Larsdotter.  Two other half siblings, Sven Johan, b. 1886 and presumably Axel, b. 1890 were in Sormark, Ostmark with their mother Kerstin Svensdotter (piga)in the 1890 census.  (There is a Nils Jonsson b. 1860 in the household but this surname isn't correct.)  There was another half brother Carl.  Who knows who his mother was!!  If anyone knows my great grandfather, Nils Olsson, who appeared to be surveying more than just land, please let me know!!  Thanks!

2003-10-01, 13:11
Svar #9

Eivor Hansson

Hej!
Är det någon som känner till något om min farmors (Anna-Kajsa Pettersdotter, 18/8-1866) föräldrar? Faderns namn: Petter Stake, Moderns namn: Finn-Kajsa (vet inget efternamn). Har inga födelsedata.

2003-10-02, 09:54
Svar #10

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Eivor,
 
Denna Peter Stake finns i Fryksände i folkräkningen 1890, kan kanske vara något
 
Hemförsamling: Fryksände
Hemort: Torsby Bruk
Kontrakt: Fryksdals
Län: Värmland
Peter Stake f. 1838 i Sunne, Inhyses
Marit Ersdotter f. 1832 i Fryksände
Anna Maria f. 1874 i Fryksände
Karl Edvard f. 1876 i Fryksände
 
Här har du honom 1900
 
Hemförsamling: Fryksände
Hemort: Torsby Bruk
Kontrakt: Fryksdals
Län: Värmland
Petter Stake f. 1838, Arbetare
Marit Ersdotter f. 1832
Carl Edvard f. 1876
Anna Maria f. 1874

2003-10-03, 12:42
Svar #11

Eivor Hansson

Hej Lena!
Tusen tack för din hjälp! Är lite förbryllad över att inte min farmor Anna-Kajsa Pettersdotter,  
f. 18/8-1866, finns med. Har du möjlighet att söka på min farmor och se vilka som var hennes föräldrar? Kanske är det inte som jag hört mig sägas.
Hälsningar Eivor

2003-10-03, 12:51
Svar #12

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Eivor,
 
Det är kanske så enkelt att hon redan flyttat hemifrån 1890.
 
Här har du henne 1890
 
Hemförsamling: Bjuråker
Hemort: Tallbacken
Kontrakt: Helsinglands N.
Län: Gävleborg
Hans Larsson f. 1868 i Bjuråker, Arbetare
Anna Kajsa Pettersdotter f. 1866 i Fryksände
Lars Edvin f. 1889 i Bjuråker.

2003-10-03, 17:48
Svar #13

Mari Johansson

Söker efter Lars f.1846-06-23 Frykeryd.
Far: Simon Olsson (Olufsen)
Mor: Hedvig Danielsdotter
 
Det jag söker är om det finns några uppgifter på denna familj, fanns det fler barn, var kom de ifrån och vart flyttade de vidare?
 
Tacksam för alla små och stora upplysningar.
 
m.v.h
Mari

2003-10-03, 17:49
Svar #14

Mari Johansson

Nu vart det lite fel, Lars ska vara född i Fryksände och inte Frykerud.
m.v.h
Mari

2003-10-04, 00:34
Svar #15

Solveig Jegelius

Hej Eivor!
Det finns en Anna Kajsa som var född i Fryksände 18/7 1866. Modern hette Kajsa Mattsdotter. Hon bodde i Ulvsjön i Östmark, men födde barnet i Fryksände. Det står ingen fader angiven.
I husförhörslängden däremot står det som anmärkning att fadern var Petter Stake. Där står det ochså att Anna Kajsa var född 18/8. Kajsa Mattsdotter var född 6/1 1831 i Östmark.
Hälsningar Solveig.

2003-10-04, 12:07
Svar #16

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Mari!
 
 
Ett långskott från folkräkningen anno 1890....
 
Hittade en Hedvig Danielsdr, född 1811....
 
Men det kanske inte är samma Hedvig som din dam...??
 
 
/Kina
 
 
ANNO 1890 - Värmlands län
 
 
 
Södra Finskoga församling    
Hedvig Danielsdr f. 1811 Norge  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Södra Finskoga
Hemort: Bjurberget.
Kontrakt: Elfdals
Län: Värmland
 
Födelseår: 1811
Födelseort:  
Födelseförs: Norge
Födelseland:  
 
Yrke: Inh.
Titel:  
 
Civilstånd: Änka/änkling (E)
Kön: Kvinna
Familjest:  
Famstkod: Ensamstående (E)
 
Hushåll nr: 37
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000321  Kort nr: 8
Sida: 4  Rad: 28
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Hedvig Danielsdr f. 1811, Inh.
 
Fam nr: 2
Anna Simonsdr f. 1857, Lösdriferska
Födelseförs: S. F.
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest: d.
Famstkod: Mor/fru (M)
 
 
Anna Petersdr f. 1884
Födelseförs: Brunflo, jemtl
Familjest: oä. d.
Övrigt: v
 
Hedvig Petersdr f. 1887
Födelseförs: Berg, jemtl
Familjest: d.
 
Carl Petersson f. 1890
Födelseförs: Ljusdal, Gefleborgs Län
Övrigt: v

2003-10-04, 13:07
Svar #17

Mari Johansson

Christina det är rätt Hedvig Danielsson du har hittat år 1890 och jag tackar dig än en gång för dina svar.
Jag måste säga att du är helt otrolig som kollar och svarar, du verkar vara som en liten vessla *ler*
 
m.v.h
Mari Johansson

2003-10-05, 21:01
Svar #18

Ulla Rådling

jag söker upplysningar om min mmfmm Kerstin Jonsdotter som skall vara född i Vitsand 1/5 1820
 1858 när hon får dottern Anna-Maja finns hon i Segerstad. Kerstin dör 17/1 (?) 1887 i Grava.
  Jag kan inte hitta henne varken i Hfl eller  
  födelselängd.

2003-10-06, 08:52
Svar #19

Eivor Hansson

Hej, Lena Thelin och Solveig Jegelius!
Stort tack för er hjälp! Nu kan jag forska vidare på min farmors släkt. Kanske härstammar min farmorsmor från svedjefinnarna. Det här blir spännande.
Hälsningar Eivor

2003-10-08, 11:51
Svar #20

K G Lindgren

Björn Nilsson
Ang. Jöns Persson Fryksände.
 
Dödsdag: 1819 05 16
Föräldrar:
Fader Pehr Jönsson f. 1745
Moder Kjerstin Halvardsdotter f. 1751
 
Källa HFL AI 10 sid.7

2003-10-11, 19:12
Svar #21

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag har en ana som heter Margareta Jansdotter, som i hfl uppges vara född i Vitsand 1794. Jag påmindes häromdagen här i Anbytarforum om att det på den tiden var Fryksände sn... och nu har jag tittat lite närmare på det hela och har samlat på mig en del frågor som kanske någon redan har svar på.
 
Jag är övertygad om att denna Margareta är identisk med en Margareta Jansdotter som enl hfl ska vara född 1793 (i Snårberget, Fryksände antagligen, då föräldrarna bor där vid den tiden). Hon återfinns dock inte i födelseboken - som flera andra av sina syskon. Föräldrarna var Jan (Johan) Andersson och Karin Henriksdotter (ej att blanda ihop med en annan Jan Andersson med hustru i Snårberget vid samma tid).
 
1. Denne Jan Andersson uppges i hfl vara född 1753, enl åldersuppgift i dödnotisen i slutet av november 1759. Han dör 1/12 1809 i Snårberget och hustrun dog där 23/9 samma år. Jag undrar nu: Vilka var denne Jan Anderssons föräldrar?. Han uppges i vigselboken 26/12 1782 vara Hb.dr i Mån___ [svårläst på Genline]. Betyder Hb.dr hemmaboende dräng eller Husbonde och dräng månne? Jag har antagit att orten är Mangen (Mången) men säker är jag inte.
 
2. Karin Henriksdotter föddes 1760 (döpt 6/7) i Rattsjöberg, dotter till bonden Henrik Bengtsson i Rattsjöberg. Denne Henrik föddes där 7/6 1734, son till bonden Bengt Henriksson i Rattsjöberg och Karin Olofsdotter. Karin ska enl hfl vara född 1704. Hon dör i Rattsjöberg 26/3 1773. På Genline syns tyvärr inte var hon var bosatt vid vigseln 22/2 1730 i Fryksände. Vilka var hennes föräldrar och var kom hon ifrån vid vigseln?.
 
3. Henrik Bengtssons (född 1734, se ovan) hustru hette Gertrud Andersdotter och ska enl hfl vara född 1734. Hon kommer vid vigseln 26/12 1755 i Fryksände från Rattsjöberg, och är säkerligen identisk (men jag vet inte helt säkert) med bonden Anders Markusson Nuualainens dotter Gertrud som enl hfl ska vara född just 1734, men ej återfinns i fb det året. Anders Markussons hustru hette Annika Tomasdotter (Penna), dotter till [enl Gottlund] Tomas Mattsson Penna i Ravelstjärn (Mangen), Fryksände... vem var Tomas son till?
 
4. Bengt Henriksson i Rattsjöberg ska enl hfl vara född 1704 [finns ingen fb då vad jag förstår], och är enl Almqvists domboksutdrag son till bonden Henrik Bengtsson i Rattsjöberg. Denne Henrik Bengtsson var åtminstone 1707 gift med Valborg Kristoffersdotter, då de får en son Mattes. Känner någon till varifrån Valborg kommer och vilka hennes föräldrar kan ha varit?
 
5. Henrik Bengtssons far Bengt Henriksson (Manninen) i Rattsjöberg var gift med en Börta Tomasdotter. Kanske någon känner till hennes ursprung?
 
Tjaa, det var allt jag kom på att fråga om just denna gång. Hoppas att någon har något att bidra med.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-10-12, 10:35
Svar #22

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
Hej Henrik!
 
Gunnar Almqvist: Sammandrag av Fryksdals härads domböcker I 1602-1700, II 1701-1725, III 1726-1740 ger mycket information om de första invånarna i Rattsjöberg.
 
Henrik Larsson Manninen dog i Djuprämmen och hade med hustrun Kerstin Bengtsdotter barnen Bengt Henriksson (död 1690) Marit Henriksdotter och sönerna Jöns och Henrik som utvandrade till Guinea i Västindien 1669.
 
Henrik Tomasson Häck gifte sig med änkan Kerstin Bengtsdotter och de var nybyggare i Rattsjöberg 1645. Barn: Annika Henriksdotter och Pål Henriksson (död 1668). Båda föräldrarna dog 1669.
 
2. Karin Olofsdotter kom troligen från Bastwålen (en by i Östmark sn utbruten ur Fryksände sn 1765). Jag har ingen uppgift om hennes föräldrar.
 
3. Gertrud Andersdotter föddes 1732-04-26 i Rattsjöberg, dotter till Anders Markusson och Annika Tomasdotter.  
Tomas Mattsson Penna född 1666 var son till Annika Henriksdotter Häck i hennes andra äktenskap med Mats Persson (död 1689) son till Per Larsson som var nybyggare i Mången 1644.
 
4. 5. Jag har inga uppgifter om föräldrar till Wallborg Christophersdotter eller Berta Tomasdotter.
 
Hälsningar Lena

2003-10-13, 20:09
Svar #23

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Lena!
 
Tack för ditt svar. Jag har ett par kommentarer - och hoppas fortfarande att någon kan ha svar på någon av mina frågor - inte minst var Jan Andersson kom ifrån.
 
Vad gäller Karin Olofsdotter så var det intressant att det möjligen kan stå Bastwåhlen under den fläck som mest skymmer på Genlines scanning av vigselboken... jag får väl se om där kan finnas några potentiella Olof:ar där.
 
Vad gäller Henrik Häkkinen (Häck) så återfinns ju en del av bouppteckningen från 1669 i hans Dagbok från 1821, men att de dör det året är väl inte helt säkrat, eller? (de kan ju ha dött flera år tidigare... eller finns de belagda fram till 1669?
 
Jag har också sett att Anders Markusson ska ha en dotter Gertrud född 1732, men finns det några bergfasta bevis för att hon är dotter till honom? Det verkar onekligen mycket sannolikt.
 
Jag har också i Almqvists utdrag (tyvärr har jag inte haft tid att lägga in dem på datorn, så en hänvisning kan jag i skrivande stund inte ge) sett att Annika Tomasdotters farfars far var Per Larsson i Mången... men det var intressant att se dina uppgifter om Mats Persson, som jag sett kallas Pentikainen (om jag minns rätt) av vissa.
 
Namnet Kristoffer verkar inte vara så väldigt vanligt i de här trakterna, så kommer Valborg därifrån, så är kanske fadern någorlunda lätt att identifiera... någon annan som träffat på en Kristoffer i trakten som kan vara far till Valborg?
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-10-14, 13:23
Svar #24

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
Hej Henrik.
 
Födelseboken duger väl som bevis för Gertruds födelseår 1732.
I hfl Fryksände AI:3, 1730-38, hittar jag inte familjen.
I AI:4, 1741-49, finns familjen med men inga födelseår anges.
I AI:5, 1750-52, finns födelseår medtagna och då anges Gertrud vara född 1734.
Kerstin (född 1734 enligt fb) född 1736,
Markus (född 1737 enligt fb) född 1739,
Karin (född 1740 enligt fb) född 1741.
Mamman Annika Tomasdotter (född 1710 enligt fb) född 1706.
Felskrivningar antar jag, inte helt ovanligt. Födelseboken anses ju vara mer pålitlig än husförhörslängden.
 
Här följer några hänvisningar till domböckerna.
 
Vårtinget 1661 var Henrik Tomasson Häck instämd till tinget men uteblev, han hade rymt till Norge. Mågen Lars Mattsson svarade för honom.
 
Vårtinget 1669 anges att Henrik Häck och Kerstin Bengtsdotter nyligen har avlidit och arvet fördelas bland halvsyskonen. Rattsjöberg delas mellan Bengt Henriksson och svågern Lars Mattsson.
 
Vårtinget 1672 - tvist mellan halvsyskonen Bengt Henriksson och Annika Henriksdotter. Troligen har Lars Mattsson dött.
 
Hösttinget 1672 - tvist - Mats Persson står som svärson till Henrik Tomasson Häck.
 
Hösttinget 1675 - tvist mellan Bengt Henriksson och Mats Persson i Rattsjöberg.
 
Hösttinget 1682 - tvist mellan Mats Persson i Rattsjöberg och styvbarnen Henrik Larsson och Maria Larsdotter.
 
Hösttinget 1689 - Mats Larsson från Rattsjöberg har rymt till Norge efter att ha dräpt sin styvfader Mats Persson.
 
Hösttinget 1690 - gränstvist mellan Överbyns och Rattsjöbergs ägor. Finnhemmanet Rattsjöberg representeras av Bengt Henriksson och änkan Annika Henriksdotter med sonen Tomas Mattsson.
 
Hösttinget 1736 - Anders Markusson i Rattsjöberg kärar på sin hustrus Annika Tomasdotters och sin svåger Mats Tomassons vägnar till Mårten Perssons arvingar i Mången om deras farfars arvejord i Mången efter hans far Per Larsson, vilken skall ha upptagit Mången för ca 100 år sedan. Svaranden invänder att de blott innehar halva Mången, på vilken hälft de 1710 (ht 85) fått fasta. Eftersom deras farfars far, efter vilken arvet krävs, dött för långt mer än 20 år sedan, ogillas käromålet.
 
Möjligheten finns ju att ungdomar utvandrade ensamma. Föräldrarna kan finnas kvar i Finland.
 
Hälsningar Lena

2003-10-14, 17:38
Svar #25

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen Lena!
 
Jag tvivlar inte på att Anders Markusson fick en dotter Gertrud 1732, och tror också att den Gertrud som är gift med Henrik Bengtsson är identisk med Anders Markussons dotter. Jag undrade bara om det fanns några bevis för att så var fallet - t ex en bouppteckning, domboksnotis eller liknande.
 
Födelseboken är helt säkert mer pålitlig än husförhörslängden (som exempelvis detta fall med Anders Markussons dotter som anges vara född 1734 i hfl), men inte i de fall då det saknas födelsenotiser överhuvudtaget, vilket inte förefaller vara helt ovanligt för t ex Fryksände som ju var en stor socken, där födelseuppgifterna antagligen först samlats in i lappform och sedan förts in i födelseboken - eller vet någon att boken fördes på annat sätt på slutet av 1700-talet?
 
Jag har enbart använt mig av Almqvists utdrag ur domböckerna, men antar att de stämmer överens med verkligheten eftersom jag inte hört något direkt negativt om dem (förutom att utdragen ibland kan tyckas vara något kortfattade) - finns det någon som har tittat på det? Har du Lena jämfört med originaldomböckerna?  
 
Vad gäller Henrik Häck/Häkkinen med hustru så verkar man inte ha någon exakt uppgift om när de dog... nyligen avlidit vid vårtinget kan kanske lika gärna syfta på 1668, eller? Där jag nu är (på jobbet) kan jag inte se när vårtinget hölls, men det kanske är sannolikt att det var 1669 om tinget hölls sent på våren, men säkrare än så är det väl svårt att få det utan andra uppgifter.
 
Henrik
Henrik Mosén

2003-10-14, 18:48
Svar #26

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Henrik!
Ser att vi har gemensamma anor i Fryksände.
Jag fann precis (för 5 minuter sedan!) vigselort för Henrik Bengtsson och Valborg Kristoffersdotter. De vigdes i Ekshärad (E:1):1699 1/11 Henrik Bengtsson i Rattsjöberg och Valborg Kristoffersdotter i (Brunberg?). Intressant att få veta Anders Markussons släktnamn, eftersom jag inte kände till det förut. Har du läst Jarl Erikssons böcker om finnar i Östmark, Vitsand osv.?
 
Vänliga hälsningar
 
Annika

2003-10-14, 20:23
Svar #27

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
Hej Henrik.
 
Jag har mest använt mig av kyrkböcker i min forskning. Skiljer sig uppgifterna åt litar jag i första hand på födelseböcker, dödböcker och vigselböcker eftersom anteckningen där görs en gång i nära anslutning till händelsen. I husförhörslängderna kan man däremot följa personerna genom alla flyttningar. Det brukar stämma mycket bra. Prästerna hade fullständig kontroll över alla drängar och pigor.
 
I Fryksände AI:6B (1752-1757) sid 186 Rattsjöberg är dottern Gertrud f 1734 struken, föräldrar Anders Markusson f 1688 och hustrun Annika f 1706. Sid 187 Rattsjöberg finns hustrun (pigan överstruken) Gertrud f 1734 inskriven hos husbonden Bengt Hinnersson f 1704, hustrun Karin f 1704 och gifte sonen Hindrich f 1735 (1734 i fb). Bättre bevis än så kan man väl inte få?
 
Jag klarar inte av att läsa domböcker och är mycket tacksam över att andra lägger ner så mycket arbete på att tyda kråksparkarna. Jag litar på att oklarheter redovisas.
 
Vårtinget 1669 hölls 28-29/5. Jag vet inte hur lång tid nyligen är. Kanske fanns det regler för när bouppteckning och arvskifte skulle göras efter ett dödsfall? Halvsyskonen verkade vara pigga på att processa om arv så jag misstänker att de inte lät tiden gå.
 
Vänliga hälsningar Lena

2003-10-14, 21:47
Svar #28

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Henrik, Lena m. fl.
 
Jag ser att ni har intresse av Henrik Häcks levnad, särskilt uppgiften för dödsdagen. För några år sedan gick jag igenom tiondelängderna för 1660-talet och bl.a. Rattsjöberg. Henrik Häkkinen finns naturligtvis redovisad även i dessa längder. Han står som Henrik Häck år 1667. En Henrik finns upptagen även 1668. Uppgiften kan givetvis avse någon annan Henrik men det är inte troligt eftersom nästan alltid huvudmannen på gården/hemmanet förtecknas i tiondelängden. däremot kan det var lite si och så med inhysesfinnarna och lösfinnarna. Jag har tyvärr inte antecknat datum för utfärdande av tiondelängden men det bör vara efter skörden och räkningen av den, dvs på höstkanten. En möjlighet finns givetvis att Henrik redan innan skördeuppgifterna antecknades hade avlidit men ändå fick stå kvar i längden. Förhållandena förefaller således överensstämma ganska bra med uppgifterna i domboken.  
 
hälsn
 
Jan-Erik
 
PS Valborg Kristoffersdotter var dotter till Kristoffer Tomasson Havuinen och hans hustru Marit Matsdotter Moijainen/Mujainen/Muhoinen DS.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2003-10-15, 12:37
Svar #29

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag får tacka för uppgifterna om Valborg Kristoffersdotters härkomst! - det hade varit roligt med lite mer uppgifter. Släktskapet är helt säkert, eller?  
 
Finns det uppgifter ytterligare generationer bakåt? Jag såg i Gottlunds dagbok från 1821 att där nämndes två olika Matts Moijainen... är någon av dem far till Marit? Var bodde för övrigt Kristoffer med hustru?
 
Annika! Vad gäller Anders Markussons släktnamn så har jag fått det från ovannämnda dagbok av Gottlund, där en hel del annat intressant finns att läsa - en del om Henrik Häck/Häkkinen bl a.
 
Jag har inte läst Jarl Ericsons böcker, men har beställt den rörande finnar i Vitsand etc... så jag får snart chansen.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna