ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Olufson från Höviksnäs, Tjörn  (läst 1293 gånger)

2000-02-17, 10:32
läst 1293 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Är det någon som har stött på en Jon Olufson från Höviksnäs, Tjörn som skall ha utflyttat till Donsö, Styrsö Fn? Min mfffmmf hette Nils Johnsson och var född 1747-09-11 på Donsö. Hans far hette Jon Olufson och lär vara från Höviksnäs på Tjörn, och mor hette Anna Nilsdotter. Jag tror att Anna kom från Donsö, men är inte säker. Är tacksam för all hjälp!

2001-02-19, 20:09
Svar #1

Utloggad Berit Valinder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Karin!
Du frågar efter en Jon Olufsson från Höviksnäs,som utflyttade till Donsö. Denne man har jag stött på i min forskning. Enligt källor på Donsö föddes han år 1715 och hustrun Annika Nilsdotter år 1709. Enligt några källor och muntlig tradition skall de ha kommit till Donsö på 1740-talet, men detta är inte klart dokumenterat. Man finner dem i föddeboken för Styrsö år 1750 inovember, då deras son Olof döps.
En del personer på Donsö påstår med bestämdhet att
Jon och Annika kom från Låka på Tjörn. I så fall skulle det ju vara Valla. Hör gärna av Dig om Du
vet mer i dag.
Hjärtliga hälsningar
Berit Valinder, Göteborg

2001-03-05, 20:39
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Berit!
Tack för Ditt inlägg angående min förfrågan om Jon Olufsson, eventuellt ifrån Tjörn. Tyvärr har jag inte fått fram några fler uppgifter om honom eller hans fru. Däremot vore det intressant att få veta var Du har fått tag på dessa uppgifter då jag själv har hört det i andra hand av en gammal släktforskare i min släkt.
Har Du själv släkt på Donsö? I sådana fall borde vi kanske flytta över denna diskussion till Styrsö Sn i Västergötland.
Vänliga hälsningar
Karin Jegelius

2001-05-05, 20:32
Svar #3

Utloggad Berit Valinder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Karin!
Som svar på Din fråga vill jag tala om att jag inte har några rötter på Donsö.
Mitt intresse för Donsö beror på att min man Göran och jag har forskat en hel del om gamla fartyg och skepparfamiljer med anknytning till ön.
Däremot var min fars familj från Tjörn varför jag kände det naturligt att söka efter uppgifter om Jon Olufsson där.
Med vänliga hälsningar
Berit Valinder

2001-06-01, 23:35
Svar #4

Utloggad Berit Valinder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Karin.
Jag har träffat två släktforskare på Donsö;Stig Olsson och Bertil Lorentsson. De gav mig följande uppgifter (jag citerar ett handskrivet brev).
Jon Olofsson flyttade till Donsö mellan 1744 och 1747. Sonen Nils är född här men inte Christen. Dottern Brita var bara 3 år när fadern dog. Änkan hade tydligen svårt att klara barnen, så sonen Olof fick flytta till släktingar på Tjörn och återvände i 20-årsåldern. Han gifte sig sedan med grannens dotter (hus 72) och övertog föräldrahemmet. Av barnen gifte sig Annika med Gustaf Olsson från (Olle Johansson-Frans och Olga)och byggde sedan hus 25 (Anton Möllers). Deras dotter Anna (Johanna)1847 gifte sig med Olof Karlsson 1847 (Olsson)
Sonen Carl 1796 gifte sig med Annika f. 1804 och flyttade in i hus 48.
Kanske kan man i flyttningslängder från Tjörn hitta vart han tog  vägen och finna ev. släktingar och på så sätt spåra familjen bakåt.
Om Du är intresserad kan jag ge Dig tips om böcker som beskriver både husen på Donsö och deras ägare. Det finns också böcker som beskriver flera släkten som har Jon Olofsson som stamfader.
Med vänliga hälsningar
Berit Valinder

2003-07-20, 01:19
Svar #5

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Berit!
Vet inte om Du läser dessa diskussioner fortfarande, men jag hoppas komma i kontakt med Dig på detta vis eftersom jag inte har någon e-post adress till Dig. Efter 2 års avstannande av den västkustska släktforskningen p g a diverse andra projekt, är jag nu redo att ta en dust med Jon Olufsson från Tjörn igen. Vill Du vara snäll och maila mig på: karin.jegelius@telia.com så blir jag jätteglad!
Mvh Karin

2003-07-20, 14:59
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
www.tjsf.org finns register över inflyttade till Tjörn fram till ca 1810, liksom över födda i Valla.
 
Anders

2007-01-21, 11:46
Svar #7

gunnel malmlund

Hej Donsöbor och forskare. Jag söker min släkt från Donsö, kan någon hjälpa mig?
Det gäller syskonen Ingemar och Solweig, kanske Eriksson. De bör vara födda omkring 1940, fadern hette Algot och hade fisketrålare, minns inte moderns namn. Senaste kontakten var på 1970-talet. Maila mig gärna på:smultron45@hotmail.com
 
Gunnel i Gävle

2007-02-01, 16:08
Svar #8

gunnel malmlund

Nu har jag hittat min släkt på Donsö så jag behöver inte mer material.
Tack alla som engagerat sig,speciellt Jan Berner.
 
Gunnel i Gävle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna