ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2014  (läst 1880 gånger)

2014-01-29, 12:22
läst 1880 gånger

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2018-07-30, 09:52
    • Visa profil

2014-02-05, 15:59
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 21:38
    • Visa profil
RÄTTELSE
Den 21 juli 1991 fick jag ett brev från Anna Westlund i Linköping. Hon skrev
I din bok Vallonsläkter del 2 har du en del uppgifter om släkten Touffar i Filipstad. De stämmer inte med de uppgifter jag fått fram ur domböcker från Rådstugu och Häradsrätt. Följande personer har jag andra uppgifter om:
Johan Vincentson tab. 4
Gillius Vincentson tab. 5
Vincent Vincentson tab. 6
Dessa hör alla tre till andra släkter. Det fanns tre personer med namnet Vincent i Filipstads handlingar denna tid:
Vincent Tousaintson Toufar, Vincent Vägare och Vincent Grytgjutare, så det var lätt att blanda ihop sönerna.
 
Någon månad senare, när jag kontrollerat närmare, besvarade jag brevet och gav henne helt rätt. Jag lovade också att vid lämpligt tillfälle tillrättalägga. Vilket jag också gjorde i den året efter utgivna del 3 av Vallonsläkter under 1600-talet. Den boken avslutas med rättelser till de båda tidigare delarna och jag skriver om släkten Touffar:
Tabellerna 4, 5 och 6 utgår. Dessa tillhör ej släkten Touffar. Därmed rättas samma uppgift i referensen Ny svensk släktbok av Leijonhufvud. Detta visar hur vanskligt det kan vara att sätta tilltro till en del äldre genealogiska publikationer.
 
Rättelsen har tyvärr inte fått avsett genomslag, eftersom jag idag hittar åtminstone tre hemsidor på nätet, där felet fortfarande ligger kvar. Dessa kommer jag att kontakta direkt och föreslå justering. Att samma fel också letat sig in i My Heritage Family Tree Builder och Ancestry Family Tree Maker är allvarligare. Det känns, som att det skulle vara lättare att stånga omkull en betongmur med bara pannan än att få till stånd en ändring hos dessa aktörer, såvida inte uppgiftslämnarna själva tar initiativ till det.
 
De inledningsvis nämnda Vincent Vägare och Vincent Grytgjutare tillhör släkterna Pistorius respektive le Clerc. Anna Westlunds brev från 1991 föranledde mig att gå igenom Filipstads domböcker från 1600-talet, vilket ledde till omfattande kompletteringar och klarlägganden rörande samtliga ovan nämnda vallonsläkter. Jag vore därför tacksam, om framtida källreferenser i stället görs till Nordisk Vallongenealogi i st f Vallonsläkter under 1600-talet.
 
Avslutningsvis en fråga till er, som är duktiga på Filipstads tidiga befolkning:
Vid arvsskiftet inför Rådstugurätten 6 juni 1670 efter Vincent Thosengson (Touffar) anges arvingarna vara barn och barnbarn Carl Carlsson med sin hustru vår kära syster och morsyster Maria Vincentdotter, Torsten Månsson, Erik Larsson Berg, Johan Höjer, Thoseng Svenson, Anders Thosengson, Sven Jonsson, Daniel J}onsson (Kruse).
Jag kan identifiera samtliga utom Erik Larsson Berg, Johan Höjer och Sven Jonsson. Kan någon hjälpa mig och berätta hur de relaterar till den avlidne?

2014-02-05, 21:33
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Kjell Lindblom!
 
Sven Jonsson är väl bror till Daniel Jonsson Kruse.
 
1657 finns en avskrift av en kopia som delvis är mycket svårtydd: 1657 1 Juni woro dessa  
kallade, att giöra Een förlikning Emellan Jon Jonsson Masmester och hans Tvenne Unga  
Söner, Swenn Jonsson och Daniel Jonsson, om däth arff dhem bördher Effter Sinn Sahl:  
moder Annika Wincensdotter, huilket af barnsenns förmyndare, deras moderbroder Tåssäng  
Wincensson, blef pådrefuet,--
 
Finns mer i notisen men det var som sagt ganska svårläst. Så det gör du nog bättre själv.
 
Skall kolla om jag har något om de andra två.  
Apropå namnet Kruse så var det bara Daniel och systern Anna som kallades så.

2014-02-06, 10:25
Svar #3

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 21:38
    • Visa profil
Tack så mycket Anna-Lisa!
 
Då var det bara Erik Larsson Berg och Johan Höjer kvar. Kanske de också varit gifta med någon Wincensdotter?

2014-02-06, 14:39
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Kjell Lindblom!
 
Tyvärr har jag inte Berg och Höjer i mitt register. Men namnet Höjer känner jag igen. Har för mig det i Färnebo- Filipstad finns mer än en släkt Berg.
 
Anna-Lisa

2014-02-10, 16:58
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Kjell Lindblom!
Nu har jag varit i kontakt med en släktforskare som är mycket duktig vad gäller Filipstad-Färnebo. Vi har diskuterat utifrån den domstolsnotis vilken du hänvisar till. Vad gäller Vincent Toutsaints döttrar, så är do tre till antalet,Annica, Maria och Ingeborg. Annica var gift med Jon Jonsson masmästare. Sven och Daniel var deras söner. Maria var gift 2ggr,enligt uppgift 1a ggn med Kristoffer Olofsson och 2a med Karl Karlsson. Ingeborgs 1a man enl.uppgift Peder Gunnarsson och i andra giftet var hon gift med Torsten Månsson. Dessa uppgifter om deras giften har jag fått från ovan nämnda släktforskare. Så var man skall placera Johan Höjer och Eric Larsson Berg är en fråga. Såvida det inte har funnits ytterligare 2 döttrar till Vincent Toutsaintsson.
 
Så tyvärr gick det inte att lösa problemet. Men det borde finnas andra här på Rötter som troligtvis sitter inne med kunskaper som kan vara till hjälp.
 
Anna-Lisa

2014-02-10, 19:00
Svar #6

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 21:38
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa!
Jag tror inte att Vincent Toutsaintsson hade fler döttrar än dem du nämner.
Det står att barn och barnbarn ärver. Sonen Sven Vincentsson var död, han begrovs 15/3 1668, varför hans barn i stället träder in som arvtagare. Sven hade fem barn, döttrarna Anna, Christin, Maria och Catharina, de två sistnämnda yngst och troligen omyndiga 1669. Sonen Thoseng Svensson är nämnd bland arvtagarna.
Jag skulle kunna tänka mig att Anna och Christin företräds av sina makar, som skulle kunna vara Erik Larsson Berg och Johan Höjer. Någon som kan bekräfta eller vederlägga?

2014-02-11, 15:26
Svar #7

Anna-Lisa Göransson

Kjell!
 
Tack för svar. Du har säkert rätt om Sven Toutsaints döttrar. Har tittat efter dem på nätet men det gick inte så bra. Det är konstigt att du inte får något svar. Har du kollat med Karin Widen eller Monica Fogelqvist.  
Jag fick en gång en utredning om denna släkt. Det var så länge sedan, 10-15 år minst. Vet inte om jag har den kvar. Den var inte intressant för mig just då, eftersom Jon Jonsson masmästares andra hu är min ana. Möjligen finns den i en låda i källaren. Men det är för mycket att leta i. Har egentligen lagt av det mesta av min släktforskning. Några socknar finns kvar att jobba med. Men jag tittar mycket på Rötter.
Finns det något jag kan hjälpa till så gör jag det. Men det gäller att ha torrt på fötterna som det heter. Så man inte blir näpsad, vilket jag blivit ett par gånger. Den ena gången felaktigt ty då hade jag verkligentorrt på min 40-or.
 
Till slut vill jag säga en sak som gäller FinshytteJon,Jon Jonsson masmästare. Ute på nätet står han ibland skriven för Kruse. Jag har forskat mycket på just honom,och även skrivit en artikel,vill minnas det var i Värmlandsanor,och där allt finns deklarerat. Inte på någon plats finns han nämnd som Kruse.
Skulle vara intressant att få veta om man i någon källa (grundkälla) har sett namnet.
Jon fick två barn med Annica Vincentsdtr: Sven Jonsson och Daniel Jonsson Kruse.När andra hustrun Maria Olofsdtr, Petrea dog 1672 knappt 42 år gammal, så lämnade hon 7 barn efter sig.
IFil:Ren: Dombok 1688-1695 kan man under 1690 18 sept. se att det finns bara tre av dem kvar, Olof Jonsson Finshuus, Anna Jonsdotter Kruse samt en tredje som jag inte vet vem det är. Dessutom hade Jon J. en uä dtr född 1652 och som jag vill minnas dog endast 20 år  
gammal.
Sonen Olof kallar sig alltså för Fin(n)shus.
 
Om du inte redan har allt dett kanske något kan komma till pass.
Åt Dig eller någon annan som läser detta.
 
Anna-Lisa
 
(Meddelandet ändrat av 2annalisa8 2014-02-11 15:31)

2014-02-11, 23:48
Svar #8

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 18:37
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Hej Kjell,
Vid ett par tillfällen (1676 + 1682) framgår att en måg till sal. Sven Vincentsson hette Anders Larsson snickare. Det fanns mer än en Anders Larsson i Filipstad men i flera fall framgår i födelseboken när just snickaren blir far. Det första säkra barnet skulle då vara Sven som föddes i november 1675. Av dödboken framgår att snickaren och flera av hans barn senare kallade sig Rang. Anders Larsson Rangs änka Christina i Staden begrovs 10 maj 1728 i en ålder av 73 år. Hon borde alltså vara dotter till Sven Vincentsson.
 
Christinas födelseår skulle enligt åldersuppgiften vara 1655 och därmed var hon sannolikt ännu ogift vid arvsskiftet efter farfadern som hölls 1670. Enligt Kjells uppgift var systrarna Maria och Catharina yngre så då återstår endast Anna som möjlig hustru till Erik Larsson Berg eller Johan Höjer.  
 
Har du koll på makarna till alla Tosseng Vincentssons döttrar? En av dem kanske kan vara länkad till någon av de två obekanta männen?

2014-02-12, 11:20
Svar #9

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd - mycket märkligt! I sökandet efter en helt annan släkt faller mina ögonen på namnet Rang och så är födelseort Philipstad! Tiden är här något senare, 1810-talet men ändå. I detta fall visar det sig vara ett gift par med barn i Järlåsa i Uppland. Mannen tituleras herr Nils Ekström, född i Filipstad år 1745 och kvinnan som Christ. Rang född i Filipstad år 1752. Familjen komemr till Järlåsa år 1806 från just Filipstad. Maken Nils dör 27 december 1815 enligt denna husförhörslängd. En son uppges vara krympling.
 
Information ifrån Arkiv Digital:  
Järlåsa AI:6 (1812-1824) Bild 25 / sid 16 (AID: v125086.b25.s16 Öppna, NAD:  SE/ULA/10500
 
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v125086.b25.s16
 
(för en del av detta måste man ha Arkiv Digitalab.)
 
TILLÄGG: På samma husförhörslängds sida i Hedtorp i Järlåsa socken fanns en arrendator och herr Olof Noreen född i Köla (troligen därmed i Värmland) 1784 och hans fru Sara Edström som står som född i Filipstad år 1784 och inflyttade från Leby/Läby socken i oktober 1818.
Mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2014-02-12 11:23)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2014-02-12 13:43)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2014-02-12 13:49)

2014-02-12, 12:17
Svar #10

Anna-Lisa Göransson

Erik Mangsbo!
 
Tosseng Vincentsson,var det han som flyttade till Karlskoga?
 
Anna-Lisa

2014-02-12, 13:01
Svar #11

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 18:37
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Nej Tosseng Vincentsson dog i Filipstad 1662.
Han var far till Anders Tossengsson som var en av arvingarna som nämndes vid skiftet 1670. Tosseng Vincentsson ärvdes av ytterligare två söner och fyra döttrar och det var någon av döttrarna som jag tänkte kunde vara aktuell som hustru till personerna som Kjell frågade efter.
Jag har noterat lite om döttrarna men har inte riktigt gjort färdigt jobbet så jag kan mycket väl ha missuppfattat familjens utseende och medlemmar. Så här tror jag det låg till:
dottern Cathrina var g m Olof Edberg
dottern Maria var g m Chrisman Håkansson
en dotter var g m Måns Jonsson i Mariestad
den fjärde dottern (eventuellt vid namn Elisabeth) var sannolikt g m Hans Keyser i Karlstad. Keyser var enligt Karlstad rådhusrätt 1670 svåger till Anders Tossengsson och Chrisman Håkansson och enligt annan källa - tror det var Färnebo häradsrätt - även svåger till Måns Jonsson.
 
Egentligen ser jag nu ingen anledning att misstänka att någon av dessa döttrar skulle ha varit gift med Larsson Berg eller Höjer

2014-02-12, 16:58
Svar #12

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 18:37
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Fortsätter på ovanstående tema:
 
Erik Larsson Berg skulle kunna vara son till Hr Laurentius Philipstadius. Den senare hade en son vilken kallade sig Gabriel Larsson Berg och var av ungefär samma ålder som man kunde förvänta sig hos Erik Larsson Berg. Tosseng Wincentsson klagade för övrigt år 1654 till Gabriel Larsson Berg som hade lovat föra med sig pengar till studerande släktingar i Finland (avser Schroderus).
 
Johan Höjer skulle kunna vara syskon till en hel rad Höijer/Höyer från trakten av Nora/Hällefors. Frans Höijer förekommer vid något tillfälle i Färnebo häradsrätt och Kristina Höijer blev gift med Magnus Persson Fernqvist som var kusin med flera av Wincent Tossengssons barnbarn.

2014-02-12, 17:33
Svar #13

Anna-Lisa Göransson

Hej Erik!
 
Med Schroderus avser du Schröder förstår jag. Dom är min mans anor en del av dom.Dom fanns i Lillfors och Storfors. Johan Nilsson gift med Annica Göransdotter Schröder t.ex.
 
Känner igen en del av de andra namnen,Olle Edberg och hans hu.t.ex.
Samt Chrisman Håkansson.
Men det är tyvärr inte till någon hjälp det här fallet. Hur gärna man än vill.
 
Hälsningar
Anna-Lisa Göransson

2014-02-12, 20:56
Svar #14

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 21:38
    • Visa profil
Hej Erik!
 
När jag läser igenom mina anteckningar från rådhusrätten ser jag att Filipstads dombok berättar 23/4 1663 Efter gudh haffver nådigast täcktz genom döden wår Stadz för mahn Tousang Wintzenson hädan kallat …. Den noteringen hade gått mig förbi.
Då blev alltså hans barn arvtagare, som barnbarn efter Wincent Toussaintsson. Barnen var ganska många, åtminstone om man får tro Fredrik Fryxell i Wermlands Slägtbok.
Av döttrarna har vi sannolikt hittat makar till Maria, Elisabeth och Catharina enligt era tidigare inlägg.
Återstår Annika, som är dopvittne i Filipstad 23/7 1665 och Kristina, som i min databas uppges vara g m bergsmannen Gunnar Jonsson. Källan till denna senare uppgift är jag osäker på (Fryxell?). Kanske det ska vara ovannämnde Måns Jonsson i Mariestad?
Fryxell nämner även en dotter Helena, som jag inte hittat någonstans.
 
Kanske vi närmar oss en lösning?

2014-02-12, 22:26
Svar #15

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 18:37
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Hej igen Kjell,
Av Tossengs barn var Lennart och Catharina under förmyndare ännu 1667 medan sönerna Johan o Anders var myndiga.
15 januari 1666 inlades till Stadens gömmo ett inventarium upprättat i november 1664 där delning skedde mellan Tossengs änka och barnen (ej namngivna) som var tre söner och fyra döttrar.
Detta kan nog tolkas som att det inte fanns fler än följande fyra efterlevande döttrar: Maria, Annika, Elisabeth och Cathrina.
Fryxells Helena får man nog sätta ett stort frågetecken för liksom även Kristina.
En Gunnar Jonsson verkar komma in i släkten en generation senare (g m Elisabeth Chrismansdotter Philman) och kan möjligen vara upphovet till uppgiften i din databas?  
 
Kanske får man tänka sig att endera Tosseng eller hans bror Sven hade tidigare barnkullar som vi inte känner till.

2014-02-12, 22:30
Svar #16

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 18:37
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Anna Lisa,
bröderna Schroderus som studerade i Finland var nog inte släkt med Schröder i Storfors. Deras far var Måns Elofsson i Filipstad och de var svågrar till Tosseng Wincentsson och även till Ingeborg Wincentsdotter...

2014-02-13, 08:29
Svar #17

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 21:38
    • Visa profil
Utmärkt klargörande, Erik!
Då återstår bara sönerna. Jag har noterat ett dopvittne Dnic Sexagesima (10/2) 1667 Wintzens Toutsainctzson i Filipstad C:1. Denne hade jag satt upp som trolig son till Touseng Wincensson. Han borde ha haft en son Wincent uppkallad efter sin farfar. Jag tror Fryxell hade med honom också.
Men då stämmer ju inte antalet söner enligt ditt senaste inlägg. Alltså måste nämnda dopvittne vara den äldste Wincent Tousaintsson, som dör två år senare. Ganska gammalt dopvittne i så fall, närmare 80 år. Men det kanske finns liknande exempel på åldriga faddrar från andra håll?

2014-02-13, 12:51
Svar #18

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 18:37
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Håller med om att dopvittnet inte kan räknas in bland sönerna utan bör vara gamle Wintzens (eller möjligen en felnotering där det verkliga vittnet var Sven Wincentsson).  
För övrigt kan man konstatera att det inte återfunnits någon levande Wincent varken som son eller barnbarn till gamle Wintzens. Däremot finns två barnbarnsbarn: Winzents Svensson född i oktober 1681 och Winzent Tossengsson född i juli 1679

2014-02-24, 17:31
Svar #19

Utloggad Bengt Silverin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 11:09
    • Visa profil
Hej,
 
Kan någon hjälpa mig med anfäderna till Anders Bryngelsson Rotkopp (f i Filipstad ca 1630 - 1699) och hans hustru Barbro Karlsdotter (f i Långbanshyttan ca 1625 - 1696) så vore jag mycket tacksam
 
    MVH
   Bengt Silverin

2014-02-24, 17:44
Svar #20

Utloggad Orvar Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2018-07-30, 09:52
    • Visa profil
Hej Bengt
Gör en sökning på Gooles efter Anders Bryngelsson Rotknopp så får du många ledtrådar att nysta i
Orvar

2014-03-22, 16:39
Svar #21

Utloggad Gudrun Wassholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2019-09-20, 11:01
    • Visa profil
Hej,
 
Kan någon hjälpa mig att hitta var en Länsfiskal Lars Svalin kommer ifrån?
Född 1720 i ?. Död i Filipstad 1767 [Filipstad AI:3 (1760-1766)-sid 14]. Hittar honom inte i dödsboken.
 
Och
 
Pigan Stina Engelbrektsdotter Sundgren el. Lundgren. Född 1731 e. 1336 i Värmland (enl. Ut/In reseb.)  
Föräldrar Engelbrekt Sundgren/Lundgren och Walborg Jeansdotter. (Även hitta dessa)
 
Lars Svalin får en oäkta dotter Cajsa med pigan Stina 1752-05-10 [Filipstad C:6 (1743-1779)-sid 129][Filipstad AI:1-sid 172, 212, 260]
Stina gifter sig 1763-04-10 med en Jonas Betterin(Bitterin i Filipstad. De flyttar sedan till Nyed.
 
Tacksam för alla tips!
 
Med vänlig hälsning,
Gudrun

2014-03-22, 18:59
Svar #22

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5381
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 00:07
    • Visa profil
Har du sökt i Släktnamnsregister Värmland?

2014-03-22, 22:09
Svar #23

Utloggad Gudrun Wassholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2019-09-20, 11:01
    • Visa profil
Hej Kristina,
 
Jag har sökt i dessa register. Bara Jonas Betterin's 3 egna barn har jag hittat.  
Har också hittat felaktiga uppgifter på nätet om att Cajsa var Jonas dotter.
 
Ingen Svalin, men finns i Filipstads register.  
Stina/Kristina Engelbrektsdotter Sundgren/Lundgren + föräldrar hittar jag inte.
 
Tack för tipset,
Gudrun

2014-04-23, 21:11
Svar #24

Utloggad Peter Drakencrona

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2018-03-30, 19:57
    • Visa profil
Hej. Jag söker efter en Arvid Lundbeck F 1711. Allt tyder på att han ska vara förr i Filipstad. Han var Komminister. Gift med Lisa Gravander F 1724. Vill ha hjälp att finna Arvid Lundbecks föräldrar & födelseort!
 
Mvh Peter

2014-04-23, 23:20
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9195
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 15:51
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Peter, var har du hitta dessa personer? Det finns ingen Arvid Lundbäck som är komminister i Karlstads stift, enligt Herdaminnet.

2014-04-24, 10:36
Svar #26

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Filipstad (Staden) och Färnebo (Landet) hade länge en gemensam födelse- och dopbok, men där staden Filipstad och socknen Färnebo har separata årsvist uppspaltade listor på barnen.  
 
Det fanns också ett Färnebo härad som från början bara var socken Färnebo som förresten också utgjorde ungefär norra delen av Värmlands Bergslag. Men i och med att Filipstad, Rämmen, Nordmark m.fl. kommer till så blevb det fler församlingar i häradet.  
 
mvh Björn

2014-04-24, 21:49
Svar #27

Utloggad Peter Drakencrona

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2018-03-30, 19:57
    • Visa profil
Elisabeth. Det är min frus anfader. Vi har sökt som galningar efter mer. Skickar med en bild på ett HF. Filipstad AI:3 Bild 56 Sid 51.
 
// Peter

2014-04-24, 22:18
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3695
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 12:28
    • Visa profil
    • sbi.crex.se
1746 var Arvid Lundbeck länsman [1][2].
 
[1] Filipstad C:6 (1743-1779) sid 45 (AID: v5798.b28.s45, NAD: SE/VA/13110)
[2] Filipstad AI:1 (1743-1749) sid 9 (AID: v10822.b8.s9, NAD: SE/VA/13110)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-04-24, 22:21
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3695
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 12:28
    • Visa profil
    • sbi.crex.se
Likaså 1737 [1].
 
[1] Filipstad C:5 (1717-1742) sid 503 (AID: v5797.b260.s503, NAD: SE/VA/13110)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna