ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-10-16  (läst 5058 gånger)

2012-07-20, 21:48
läst 5058 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Någon som har en idé om hur jag kan hitta föräldrarna till Anna Larsdotter som anges som född 1788 i hfl. Hon dyker upp för första gången i Ekshärad AI:10, sid 282 som gift med Halvard Halvardsson, född 1787. Hon anges komma från S. Öjenäs, även så i giftemålsboken, E:I, sid 51. Tyvärr verkar åren strax innan giftemålet år 1810 saknas i husförhörslängderna. Jag hittar henne inte i S. Öjenäs i AI:9 som går fram till ca 1805. Den enda Anna Larsdotter verkar vara född 1782, men det går inte att dra slutsatsen att det skulle vara hon.  
I giftemålsboken anges hon som piga. Kan hon ha tjänat som piga i S. Öjenäs år 1810 och att det därför står i giftemålsboken, men att hon kan vara född någon annanstans? I så fall är det väl omöjligt att hitta henne. Det finns inte heller någon Anna Larsdotter angiven i födelseboken år 1788. Inga ledtrådar i dödboken heller, F:4 3 dec 1854.
Återvändsgränd?

2012-07-21, 09:57
Svar #1

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Piga var ju en benämning på alla ogifta kvinnor så det behöver inte betyda att hon tjänat i Södra Öjenäs.
 
Kaj

2012-07-21, 13:37
Svar #2

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Kaj,
Nej jag bara funderade om det skulle kunna vara förklaringen till att man inte hittar henne i någon familj i Södra Öjenäs. Eller om familjen kanske flyttat dit strax efter 1805 så att hon inte finns med i hfl närmast före giftermålet. Men brukar det inte stå hembyn i giftermålsboken?
Om någon skulle ha något tips så tackar jag i förväg. Jag försvinner snart utom räckhåll från internet en stund.

2012-07-21, 14:15
Svar #3

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Hej Anna
 
AI:9 går ju fram till 1809 i alal fall. Jag hyser en viss misstanke att den Anna Larsdotter som föddes 1782 kan vara den det gäller.
 
Men hur få bekräftelse på detta? Möjligen i bouppteckningen efter Anna?
 
Kaj

2012-08-19, 11:23
Svar #4

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Per Pålsson Hakkarainens barnbarn Erik Hindriksson och Lars Hindriksson gifte sig med varsin syster från Stakberg, Karin Matsdotter f 1673 resp Annika Matsdotter f 1687 (Valter Berg - den svarta piskan). Stakberg ligger nära Solberg där jag har finska anor i form av Erik Matsson Lukainen f 1677 (Källa dispyt). Nån som har en aning om ifall dessa systrar hade finska anor? Känns som de borde ha det när båda hamnar i Nain.

2012-08-19, 20:14
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
hej Monika
 
Är intresserad av de skogsfinska släktnamnen. Erik Matsson ovan anges tillhöra släkten Lukainen. Skulle bli taxam om du kunde beskriva kopplingen till denna släkt. Vilka är hans förfäder?
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-08-19, 20:46
Svar #6

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Som jag nämner så är källan endast dispyt och jag har frågat den som lagt in det om mer exakt källa och han har i sin tur fått det från en äldre släkting som forskat. Mats Larsson Lukainen och Malin Ersdotter skall enlig den källan vara föräldrar till Erik Matsson Lukainen. Mer vet jag inte. Set i skogsfinska släktnamn i skandinavien att det fanns fler som hette Mats i Solberg såsom en Mylärinen och en Kauttoinen. Har du fler tips så är jag väldigt intresserad.

2012-08-19, 21:46
Svar #7

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Monika
 
Tack för snabbt svar. Måste tyvärr säga att jag är ytterst tvivlande till uppgiften att Mats Larsson L och Malin Eriksdotter är föräldrar till Erik Matsson L. Hade hoppats på en beskrivning.  Bra att du är noga med källorna. Det är jag också. Forskning som inte kan styrkas i källorna eller av uppställd hypotes eller liknande är inte trovärdig.  
 
Det fanns en mängd Mats i Solberg, vilket självklart gör det svårt att hitta rätt. Förutom de nämnda fanns även Laggås Mats; troligen från Laggåsen och möjligen då en Karjalainen. Släktsambandet dock inte säkerställt!  
 
Gottlund nämner i sin resedagbok från 1817 en Mats Luukkainen i Lukvallen i Norra Ny. Har forskat något om denne.  Återkommer eventuellt. Fanns också en släkt Liukkoinen, men är osäker på om den fanns i Ekshärad/Solberg. Den är mera känd från Norge och västra Värmland.
 
 
hälsar
Jan-Erik B
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-08-19, 21:53
Svar #8

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Kollade mina källor igen och själv har jag hittat Erik Matsson i födelsebok och dödsbok så jag har allt styrkt i ursprungskällor fram till honom. Det jag själv inte har styrkt i ursprungskällor är släktnamn + föräldrar. Från Gottlund har jag uppgiften att det är en finsk släkt. Tacksam för information om du hittar något mer.

2012-08-21, 20:00
Svar #9

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Jan-Erik!
 
Enligt mina noteringar så har jag Mats Larsson Lukainen,(född 1640 i Jakubstad i Finland död i Ekshärad, Värmland 1696), och Sigrid, efternamn och data saknas, som föräldrar till barnen som följer:
 
Karin född 1672 i Stakeberg, Ekshärad, död 1710 i Ekshärad.
Erik född 1677 och död 1710, orter samma som Karin.
Annika född 1677 i Stakeberg, Ekshärad, död 1734 i Nain, Gustav Adolf.
Mats född 1682 i Stakeberg, Ekshärad, död ?
Jöns född 1685 i Stakeberg, Ekshärad, död 1750 i Ekshärad.
 
Mats Larsson L. gifte om sig med Marit Persdotter, född 1638 i Ekshärad, död 1698 i Ekshärad.
Mars Larssons far var Lars Lukainen.
Om den sistnämnde vet jag inte om han följde med till Sverige eller ej.
 
Mvh / Lennart

2012-08-21, 20:18
Svar #10

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Jag har nog tyvärr antecknat fel vad gäller Malin Ersdotter  
 
Släkkträdet är ännu en levande dokument. Det är det som är så intressant med forskningen om finnsläkterna att det fortfarande verkar finnas mycket att utforska. Det som gör det hela extra svårt är att de rör sig mellan olika socknar.  
 
Jag undrar om någon vet vad Greta Andersdotter Muhoinen dog av och när hon dog? Sökte i dödsboken för gustav Adolf, men hittade henne inte där. Gottlund träffade henne när han gick förbi  Lappmossen 1817. Vid Lappmossen bodde ju Lars Olsson med den senare hustrun i den hursförhörslängd där jag första gången ser honom. Jag försöker samla ihop några kvinnoskildringar och då är hon intressant tycker jag.

2012-08-21, 21:02
Svar #11

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Lennart
 
Stort tack för uppgifterna. En del hade jag själv, men Eriks och Annikas födelseuppgifter hittar jag inte i födelseboken, så de verkar antagna. När det gäller släktnamnet Lukainen är jag givetvis mycket intresserad av härledningen, alltså på vilket sätt man har knutit släktnamnet till Mats Larsson.
 
Ser fram emot dina uppgifter  
 
vänligen Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-08-22, 10:59
Svar #12

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Jan-Erik!
 
Jag har gått på uppgifter från en släkting, som har gjort en släktros. Med hjälp av denna har jag arbetat med att få ner detta material i dator, och så småningom i en hemsida.
 
Det kan finnas ev. fel i denna ros. Det kan ta tid att reda ut och verifiera med källor. Men jag ungår ifrån att det hon har gjort inte innerhåller så mycket fel. Tänk på att den släktrosen är framtagen på den tiden då det inte fanns datorer.
 
Mvh / Lennart

2012-08-22, 11:04
Svar #13

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag är lessen, det går inte att få med den släktros, eftersom den överstiger 200kB.
 
Jag får försöka på annat sätt.
 
/ Lennart

2012-08-22, 11:20
Svar #14

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Jan-Erik kontakta mig på mail. Du har min mailadress via profilregistret.
 
/ Lennart

2012-09-18, 14:16
Svar #15

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2021-07-25, 16:15
    • Visa profil
Hej  
 
Behöver hjälp med dödsdatum för  
Jöns Larsson  
Född 1821-06-01 i Ekshärad  
Och hans hustru  
Kerstin Larsdotter  
Född 1823 i Löfåstorp, Ekshärad  
 
Vänliga hälsningar Göran

2012-09-18, 18:43
Svar #16

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Göran! Halvt svar: Kerstin Larsdotter född 10/8 1823 dog 22/10 1912 av ålderdom i Råda. Källa: Dödbok Ekshärad F:6 (1895-1913) sid 188.
 
Monika W

2012-09-18, 19:25
Svar #17

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Göran!
Maken Jöns Larsson avled 26/2 1883
Ekshärad F:5 sid 231
Mvh Annalena

2012-09-19, 08:39
Svar #18

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 864
  • Senast inloggad: 2021-07-25, 16:15
    • Visa profil
tack för hjälpen Monika och Annalena  
 
   mvh Göran

2012-10-08, 18:57
Svar #19

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Angående mitt inlägg 19 augusti gällande Lukainen. Min släkt är inte Lukainen utan Kyttöinen har jag nu kommit fram till genom Gottlunds släktnamnsförteckning! Det finns en lite svagare länk fram till Erik Matsson, men jag ska säkra den snarast möjligt.  Hur det sedan är med systrarna från Stakberg vet jag dock ej, men det kanske nån annan vet med större säkerhet?

2012-10-13, 12:32
Svar #20

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Britta Philipsdotter och Jöns Pålsson fick barn 1677 i Solberg, såsom det framgår i dottern Malins dödsbok. Nån som har en aning om vilka finnsläkter dessa två kan tillhöra, för jag förmodar att de är finnar? Jag har inte tidigare stött på Filip bland mina finska anfäder, så jag undrar hur vanligt namnet är? Jag såg en Britta Filipsdotter i Bjurberget, Dalby, med finskt släktnamn men finns det någon som vet vart hon tog vägen????

2012-10-15, 09:52
Svar #21

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Filip är ett rätt ovanligt namn. Tanken slår mig nu att det kanske har med att göra att vi hade år 1617 en prins ochn hertig av Värmland, Karl Filip, lillebror till Gustav (II) Adolf som dock dog ung.  
 
Jag tycker jag känner igen paret. Måste kolla på mina papper så jag kan svara rätt. Återkommer!  
 
mvh Björn

2012-10-15, 15:08
Svar #22

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil
Monika!
 
Det finns en Britta Philipsdotter Neuvoinen född c:a 1640 i Bjurberget, Dalby (S), yngsta dotter till Philip Persson Neuvoinen, om det kan passa in i Din målbild!
 
M v h
 
Per

2012-10-15, 17:42
Svar #23

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Britta Philipsdotter Neuvoinen passar precis in på min målbild så min ostyrkta hypotes är att det skulle kunna vara hon. Vore intressant att veta om någon vet om denna Britta dykt upp någon annan stans eller om man det är värt att försöka styrka hypotesen på något sätt. Britta från Bjurberget kan i och för sig ha dykt upp i ett stort antal olika socknar med finnskog, men eftersom Philip är ett lite ovanligt namn är det kul att nysta i detta.  
 
MVH
Monika

2012-10-15, 22:04
Svar #24

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Monika m fl
 
Filipnamnet är såpass ovanligt att man nog ska dra öronen åt sig. Jag menar att de enstaka Filipsbarn som finns vid mitten av 1600-talet kan placeras på ett fåtal ställen. Filipnamnet förekom så vitt jag minns i hastigheten:
 
Filip Larsson (okänt släktnamn) i Yxtjärn i dåvarande Färnebo socken
Filip Persson (Neuvoinen) i Bjurberget i dåvarande Dalby socken
Filip Matsson (Halinen) i Röjden i dåvarande Dalby socken
 
I övrigt var det alltså tunnsått.  
 
Britta Filipsdotter är angiven i ett domstolsprotokoll, men tyvärr anges inte bostadsorten. Så vitt jag minns finns inte heller i övrigt någon uppgift om hennes vidare öde.  
 
Sammanfattningsvis vill jag mena att det mycket väl kan vara Britta Filipsdotter från Bjurberget som blir maka till Jöns Pålsson i Solberg. Men säker kan man absolut inte vara pga bristande källmaterial!
 
Med all sannolikhet kom såväl Filip Persson som Pål Larsson från Nås sockens finnmark.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-10-15, 22:28
Svar #25

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen
 
Någon kompletterande information.  
 
Jöns Pålsson var son till Pål Larssons son Pål Pålsson. Alltså Jöns var sonson till Pål Larsson inflyttad ca 1646 från Nås socken. Jöns förefaller ha varit gift två gånger enligt diverse domböcker. Första giftet med Kerstin Henriksdr. I äktenskapet föddes i varje fall döttrarna Malin och Marit. Jöns var gift andra gången med Britta/Kerstin Filipsdotter. Namnet växlar något mellan olika källor, med ett försteg för Britta. Detta var Brittas/Kerstins andra äktenskap. Hon har tidigare varit gift med en man vid namn Johan eller Jon. Det fanns nämligen en dotter Marit Jonsdotter i detta äktenskap.  
 
Omgiften var ingalunda ovanliga vid denna tid. Tvärtom ganska vanliga. Man kan med ett modernt språkbruk prata om mina, dina och våra barn, bonusbarn etc. Man klarade helt enkelt inte familjesituationen utan en äkta hälft.
 
hälsar
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-10-16, 10:21
Svar #26

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Monika m fl
 
 
Jöns Pålssons släktnamn kan verkligen diskuteras. Enligt Gottlund var det Kyttöinen, vilket kan översättas till svedjare; en yrkesbenämning alltså. Någon forskare vill mena att det inte är ett riktigt släktnamn. Faktum är att en Henrik Henriksson Kyttan vistades i Fäbacken i nuvarande Lekvattnet socken i slutet av 1700-talet. Enligt Signe Nordlund, vilken har skrivit en artikel i Ekshäradsboken, kallades någon finne i Solberg för Pål Svepe. Det är inte klart vilken av finnarna i Solberg som avses. Det kan lika gärna vara någon inflyttad och måg. Svepe kan vara en översättning av finska släktnamnet Kääriäinen.  
 
Jöns Pålsson var sannolikt gift två gånger. Första giftet med Kerstin Henriksdotter. Det framgår indirekt av en notis i Älvdals dombok 1704. I så fall var hon av släkten Kukkoinen och syster till bröderna Henrik och Jöns.  
 
I det andra giftet äktade Jöns en kvinna som är mindre gripbar. Hon omnämns i källorna som Kerstin Filipsdotter i domboken 1699, Britta Göransdotter i domboken 1704, som Britta Filipsdotter i domboken 1705, som Kerstin Filipsdotter vid sin död 1723 och i kyrkoräkenskaperna 1711(?) som Britta Filipsdotter. Vad är rätt och vad är fel? Inte helt lätt! Jag håller en slant på Britta Filipsdotter.
 
Men återigen Brittas föräldrar är inte kända!
 
 
hälsar
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2012-10-16, 10:26
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
År 1697 dör Philip Olofsson vid Nordmarks gruvor, Färnebo,  och anges då vara 77 år gammal, född ca 1620. Begravd 14/3.
 
Han och hans hustru har åtminstone två söner, bägge med namnet Göran, födda 1681 och ca 1686 (död 1699),
 
Vem kan denne Philip vara?

2012-10-16, 19:09
Svar #28

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
 
Jag har ingen aning om Jöns Pålssons släktnamn. Fick Gottlunds dagbok från 1821 idag, så jag har lite att läsa.  
 
Däremot har jag dragit slutsatsen att Jöns Pålssons svärson är av släkten Kyttöinen utifrån det källor jag läst. Detta utifrån att Kyttöinen i Gottlunds förteckning över familjenamnen i finnmarken säger att Kyttöinen är ett släktnamn både i Västra Gåstjärnsberg och Solberg. I Västra Gåstjärnsberg träffade Gottlund änkan efter Jöns Matsson från Solberg. Det fanns bara tre gårdar i Västra Gåstjärnsberg så det måste vara Jöns som Gottlund menar när han nämner namnet Kyttöinen. Jöns väste upp i Solberg, men bodde under en period i Brunnberg där han träffade en av släkten Vauhkoinen från Långflon - Aspeberget. En syster till Jöns bodde också där, men jag har inte efterforskat mer med vem.  
 
Självklart kan jag ha fel, men det är iallafall de uppgifter jag för närvarande har som jag har källor till.

2012-10-16, 21:58
Svar #29

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Monika
 
Släktnamnet Kyttöinen har Gottlund gett till Henrik Pålsson i Solberg. Henrik var halvbror med Jöns Pålsson. De hade samma far Pål Pålsson. Jöns tillhörde den första kullen och Henrik den andra. Det innebär att de också hade samma släktnamn, såvida inte någon använde sin mors släktnamn eller liknande. Det vet vi inget om!!
 
Jöns Pålsson hade i varje fall tre döttrar med respektive män:
Marit g m Björne Johan Sigfridsson
Malin g m Erik Matsson
Britta g m Pål Henriksson
 
Björne Johans släktnamn känner jag inte till. Inte heller Pål Henrikssons. Han uppges komma från Bredsjön, men det framgår inte om det är Bredsjön i Malung som avses eller Bredsjön i dåvarande Fryksände.  
 
hälsar
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna