ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-02  (läst 4697 gånger)

2000-01-23, 02:41
läst 4697 gånger

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej !
Karin Engelbrektsdotter, har hon en bror Nils Engelbrektsson ?
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-01-23, 14:41
Svar #1

Mats Hellgren

Jag vet inget om Nils Engelbrektsson men kolla honom i h-f längderna: Hittar ingen gift man vid det namnet och som samtidigt kommer från Bergsäng.

2000-01-24, 00:35
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Mats !
Nils Engelbrektssons dotter bodde i Bergsäng. Hon heter Annika Nilsdotter. Själv bodde han med sin familj i Sälje. Jag skall kontrollera kyrkböckerna, tänkte att du kanske visste om det fanns samband.  
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-01-24, 23:37
Svar #3

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej!
Söker efter mästersmeden Erik Stjärnlöv enl.uppgift f.1839 12 27 i Fryksände och hans hustru Cajsa Stina Lundberg f enl.uppgift 1836 11 15 i Ekshärad.
Familjen flyttade ca 1888-89 till Malma förs.(U)
Är tacksam för alla upplysningar.

2000-02-05, 23:39
Svar #4

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Måns Eriksson i Bergsäng*1642
Kan det vara så att det fanns två Måns? Jag har nu sammanställt mina anor i Bergsäng, och det visar sig att jag har 4 av Måns Erikssons barn som mina anor. Det i sig kanske inte är konstigt, men I M. Hellgrens församlingsbok finns en Britta Månsdotter *1658, som uppges vara en dotter till Måns Eriksson, men det verkar inte stämma(sid11)
han hade två döttrar Britta, men den andra dottern dör ung, vilket borde vara tvärs om, man gav väl inte två barn samma namn om inte det första barnet dött?(såvida man inte hade en ny fru)
Har någon stött på wv.Måns 1 och 2?
MVH/Marianne

2000-03-07, 04:56
Svar #5

Holly Evans

Hej!
Have been trying to follow the above about Lars Månsson (b.1640) but my Swedish is horrible.  I have a Lars Månsson b. 1640, d. 1715 in Bäck.  He was married to Ingeborg Persdotter? (born abt. 1642)(d. 1722 in Bäck).  He had at least one child: Dordi Larsdotter b.1679 in Bäck.  Dordi married Torbjörn Sonesson about 1700.  Torbjörn was born 1669 in Ämtbjörk, died 1727 in Ämtbjörk.  Might there be any connection?

2000-03-07, 21:51
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Du frågar om en viss Måns Eriksson fanns i dubbel upplaga. Som Du vet har jag forskat ganska mycket om Ekshärad i äldre tider. Jag har inte hittat någon mer Måns Eriksson än han som dör 1716 i en ålder av 74 år.  
 
Måns E dyker upp i Bergsäng enligt mantalslängder 1671 och finns där under en följd av år. Han är gift med Gunnur Persdotter (domboken 1689, 1717 mfl. De får i varje fall följande kända barn: Karin, Måns d ä, Måns d y och Per. Jag är inte säker på att Britta är dotter till honom.  
 
Måns E ägde jord i N Öjenäs. Det skulle antyda att någon eller båda föräldrarna på något sätt har sitt ursprung där. Nu förhåller det sig så att i äldre tid förekommer viss sammanblandning mellan hemmanen Ygnäs (sedermera kallat Ynäs)och N och S Öjenäs. Namnbeteckningen är tyvärr inte konsekvent vilket ställer till det för oss släktforskare. Förmodligen har dessa hemman ett gemensamt ursprung eftersom beteckningen Yg Ög är av samma betydelse.
 
Måns E:s föräldrar är inte med 100 %-ig säkerhet kända. Enligt 1681 års dombok hade Måns en far Erik i N Öjenäs och en bror Håkan. Men någon sådan Erik finns dock inte på denna plats under mitten av 1600-talet. Däremot finns en Erik upptagen i mantalslängderna från omkring 1643 i Ygenäs, se problöemet ovan. Patronymikon förblir tyvärr okänt.
 
Detta var i en hast sammanställt material om Måns Eriksson i Bergsäng.
 
Hälsn
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2000-03-08, 18:48
Svar #7

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag bugar igen!! Tycker du att jag skall skippa denna Britta i min antavla?Har tagit uppgifterna ur församlingsboken för Ekshärad av  
M.Hellgren. Det verkar ju inte finnas belägg för vare sig henne eller hennes syster med samma namn.
MVH/Marianne

2000-03-08, 20:28
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Marianne!!
 
Du måste själv göra ett val om Du vill ta med dessa uppgifter eller inte. Enligt födelselängden föds i Bergsäng följande barn med patronymikon Månsdotter eller son:
 
1668 Britta
1670 Kerstin
1676 Britta
1680 Peder
1685 Erik
 
En kommentar. Jag brukar aldrig ta med uppgifter som inte är styrkta på något sätt, helst genom egen forskning. Om Du ska ta med andra personers uppgifter bör Du kräva/fråga efter någon form av källangivelse så att Du har möjlighet att kontrollera i källan. Ett alternativ är ju att ange att uppgiften är osäker men sådana bedömningar brukar falla bort med tiden. Se detta som goda råd från en forskarvän, men som sagt Du måste själv välja.
 
hälsn
 
Jan-Erik
PS Du får gärna ställa flera frågor DS Jag återkommer när jag får tid.
hälsningar
Jan-Erik Björk

2000-03-11, 20:20
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Per Nilsson f 1688 d 1739 i Halla, Ekshärad är mormors far till nybyggaren Lars Larsson som tog upp nybygget Kittelfjäll i Vilhelmina, Lappland. Lars är en ana till bl a Ingemar Stenmark men också till min mor och många andra i Tärna/Vilhelmina.  
Jag har antecknat Maria Johansdotter f 1682 d ? som hustru till Per Nilsson, men vet inget om hennes ursprung. Som föräldrar till Per har jag Nils Larsson och Britta Persdotter i Halla. Stämmer det? Jag är intresserad av all information som kan komplettera ovanstående.

2000-03-12, 15:52
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Staffan!!
 
Nils Larsson i Halla levde mycket riktigt mellan åren 164(8) och 1697. Han var gift med Britta Persdotter. Det har inte framkommit av domböcker eller andra handlingar att han var gift mer än en gång.  
 
Jag har tittat i mina domboksavskrifter och kommit fram till följande sannolika släktsamband. Nils Larsson kom med all säkerhet från hemmanet Byn i Ekshärad. Jag stöder mig därvid på en uppgift från domboken från 1699. Nils uppges där ha två bröder: Håkan och Lars Larssöner. Håkan ägde mödernejord i Byn. Det pekar på att deras föräldrar hade en stark anknytning till detta hemman. Det kan möjligen vara så att deras mor var barn till någon tidig innehavare av jord i Byn. Moderns namn är tyvärr okänt. Det fanns två Lars i Byn under första hälften av 1600-talet enligt mantalslängder, domböcker och tiondelängder. Lars Olofsson och Lars Jönsson. Jag kan inte med säkerhet säga vem den riktige fadern är. Indicier talar för Olofsson eftersom en annan av Nils bröder hette Olof.  
 
Lars Olofsson finns med i ett antal domboksavskrifter. Hans far hette Olof och hade förutom Lars även (enligt 1648 års dombok) sönerna Per och Jon.
 
Den ovannämnde Nils Larsson gifte sig till Halla. Hustruns patronymikon var ju Persdotter. Det fanns två personer med förnamnet Per i Halla vid denna tid: Per (utan känt patronymikon) och Per Persson. Det märkliga är dock att Britta Persdotter inte någon gång figurerar i något mål om jord i Halla (i varje fall t o m 1725) varför hennes föräldrar inte kan fastställas med någon säkerhet.
 
Nils Larsson fick 6 kända barn, vilket bl a framgår av domboksprotokoll från 1701, 1709 och 1714:
 
Lars
Ingeborg  g m Ingemar Torbjörnsson
Per d ä   g m Ingiäl Larsdotter fr Näs  
Per d y
Jon och
Marit
 
Såväl Per d ä som Per d y dog 1739. Båda finns omnämnda i bouppteckningar: 1740 resp 1742. I den senare bestyrks Pers hustru Marit Johansdotter.  
 
Jag har inte något belägg för hennes härstamning, vare sig från domböcker eller bouppteckningar. Jag har då gått igenom samtliga domböcker alltifrån den första från år 1600 till 1725 samt  spridda mål fram till 1750.
 
Den ovannämnda hustrun till Per d ä , dvs Ingiäl Larsdotter, var dotter till Lars Toresson och Marit Arvidsdotter i Näs.  
 
En av Nils söner vid namn Lars gifter sig med en finnflicka från Nain. Hon är av släkten Hakkarainen. Vare sig Halla-folket eller By-folket i övrigt är av finnsläkt.
 
hälsn
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2000-03-12, 17:19
Svar #11

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Jan-Erik!
Jag har med en dåres envishet bitit mig fast i denne Måns Eriksson, hans dotter Karin*1665 var ju gift med Arvid Sigfrisson*1650 Öna. Namnet på hans far, Sigfrid Håkansson*1620,skall vad jag hört, vara ett typiskt finn-namn. Vad tror eller vet du?Denna släkt måste väl ha haft det ganska bra ställt, eftersom sonen Engelbrekt*1704 skänker ena ljuskronon i Ekshärads kyrka.

2000-03-12, 20:52
Svar #12

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Jag har länge sökt efter Arvid Sigfridssons härstamning. Var har Du hittat den uppgiften??
 
Sigfrid är ett ganska vanligt namna bland finnarna i de flesta finnmarker i Sverige. Såvitt jag har kunnat utröna föreligger dock ingen finsk härstamning för Sigfrid Håkansson. Det är ju möjligt att det finns på hans mors sida. Men hans fars namn Håkan har jag aldrig träffat på som förnamn på en finne. Jag har då läst många längder i samtliga finnsocknar i Värmland, Dalarna och Närke.  
 
hälsn
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2000-03-12, 22:00
Svar #13

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej!
Det jag syftar på är att NAMNET Sigfrid är ett typiskt finn-namn, jag har inga bevis på  att han skulle vara det.Mina uppgifter har jag tagit ur Församlingsboken för Ekshäras av Mats Hellgren. Jag har inte kollat 1:a källan själv.  
Så tyvärr kan jag inte komma med något roligare!!!
Marianne

2000-03-12, 23:04
Svar #14

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack Jan-Erik för ett uttömmande svar. En dotter till Per d y, Marit f 1712, gifte sig enligt de uppgifter jag har, i likhet med sin farbror Lars, med en finne från Nain av Hakkarainensläkt, nämligen Hindrik Larsson f 1714.

2000-03-19, 10:13
Svar #15

Kenneth Skoog

Hi Holly !
 
I have your Dordi born 1679 in Bäck,she married 1700-12-26.  
with Torbjörn Sonesson born 1669.
She was daughter to Lars Månsson in Bäck. Torbjörn and Dordi.
They got 8 children.
From Torbjörn Sonesson, have I ancestors upp to 1900-century.
Torbjörn was married two times.
You may write to me on my email adress  
kenneth.skoog@delta.telenordia.se
 
If your Swedish is horrible, then wait to see my English.

2000-03-25, 23:31
Svar #16

Fredrick Andreasson

Hej Jan-Erik!
 
Jag undrar om du kan klarlägga vad du menar i ditt inlägg från 12 mars 2000 kl 15.52
Där skriver du att Nils Larsson i Halla hade två söner som båda hette Per. Kan det verkligen stämma? Det normala är väl annars att det andra barnet som bär samma förnamn får sitt namn efter sin avlidne bror eller syster, åtminstonde om det är helsyskon.Halvsyskon som bär samma förnamn har jag annars stött på. Om Per Nilsson d ä och Per Nilsson d y verkligen är helsyskon så skulle det betyda att jag har funnit ett släktskap mellan min halvbror och Ingemar Stenmark. Min halvbror är ättling till Per Nilsson d ä om denne har en dotter, Karin Persdotter som är född 1725-03-23 i Halla. Ingemar Stenmark var ju om det som har skrivits ovan är riktigt, själv ättling till Per Nilsson d y i Halla. Det vore ju intressant om man kunde bevisa det släktskapet!

2000-03-26, 17:22
Svar #17

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Fredrick
 
Tack för Ditt inlägg. Intressant det där med släktskapen med Ingemar Stenmark. Mina kommentarer kan tyckas vara en aning underliga. Uppgifterna bygger emellertid på anteckningar i domböcker från Älvdals härad.  
 
Jag kollade en extra gång i domboksnotisen. Enligt domboken för vårterminen 1714 tvistade bröderna Per, Lars och unge Per Nilssöner i Halla med brodern Jon Nilsson om deras fäderne(-jord) i Halla. Jon Nilsson avstod sin rätt till förmån för sina bröder. Nils hustrus namn framgår tyvärr inte i detta mål; inte i något annat heller dessvärre.  
 
Enligt födelseboken föddes Per d ä 1684 och Per d y 1688. Vi är helt säkra på modern för Per d y eftersom hennes namn är antecknat i födelseboken.
 
Det är möjligt att Nils Larsson var gift två gånger. Men detta framgår inte av något mål i domboken. Längre än så här kan jag på nuvarande punkt inte komma.
 
hälsn
 
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2000-03-28, 21:22
Svar #18

Arne Östman

Elaine Löfgren!
 
Gumhöjden finns upptaget i mantalslängder från 1703.
1703 - 1706, Anders Larsson, m 1
1707         Anders Larsson, m h 2
Anders Larsson fanns sedan mantalsskriven i Gumhöjden till 1725.
1739-10-28 begravdes i N Råda Anders Larsson i Gumma. 70 år.
Det är möjligt att Elias, Jöns och Lars var söner till Anders Larsson.
Enligt en tradition i orten skall den förste bebyggaren i Gumhöjden ha varit Lars Finne. Platsen har pekats ut. På 1680-talet fanns en Lars Bertilsson i Örsjön och Sundsjön som anklagades för svedjefall i Gumhöjden. Lars Bertilsson och hans bror Olof Bertilsson var enligt ett tingsprotokoll finnar.
 
Namnet Gumman förekommer på kartor från 1670-talet. Jag tolkar namnet som finska Kumpa = höjd. Finskt uttal: Gumba. Försvenskat och i bestämd form = Gumman.
 
Familjetabellerna som jag framställde för ett 20-tal år sedan bygger på födelsenotiser från 1725 till 1786 där jag har fått fram namn på föräldrar.
Med de uppgifterna som grund har jag byggt familjer. Jag är medveten om att det finns fel och brister, men tabellerna var ändå bättre för min släktforskning än ingenting alls. Jag har fört in rättelser efter hand.  
Tanken på publicering kom senare.
 
Arne Östman.

2000-04-06, 20:58
Svar #19

Utloggad Tomas Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2012-04-06, 15:42
    • Visa profil
Till Mats Hellgren som skrivit Ekshärads Församlingbok 1665-1750 och till andra som läst denna:
 
Under det att jag pusslat ihop mina tidiga släktled i Ekshärad har jag hittat en del saker i Församlingsboken som jag inte riktigt får ihop, se nedan. Jag vore tacksam om någon kunde kommentera dessa punkter.
 
/Tomas
 
p.3
Halvard Nilssons andra fru, Marit Persdotter, dog 1734. Paret har i boken två barn födda efter detta årtal; Ingegärd 1736 och Nils 1740. Marit P borde ha ett senare dödsdatum om barnen är hennes.
 
p. 18
Erik Pålsson föds ca 1660 i Brunnberg. Samtidigt sägs att han var bonde i Brunnberg 1646, dvs 14 år innan han föddes. Något stämmer inte.
 
p. 42
Bengt Perssons födelsedatum anges som 12/9 1692. Om han är son till Per Bengtsson på sidan 40 borde han vara född 16/12 1683. Bengts bror Per är däremot född 12/9 1692. Är det en sammanblandning av datumen?
 
p. 49
Nils Larssons far är riksdagsmannen Lars Olofsson. Är det samma Lars Olofsson som finns i Byn på sidan 25?
 
p. 59
Jon Larssons fru Marit Jonsdotter anges som dotter till Lars Jonsson d.y., troligen i Hamra. I Hamra finns på sidan 54 en Jon Larsson d.y. med en dotter Marit som har samma födelsedatum. Har det skett en förväxling av för- och efternamn hos Jon Larsson/Lars Jonsson på sidan 59?  
 
p. 61
Olof Erikssons son Erik verkar flytta till Södra Loffstrand på sidan 77. Hans födelseår i Hornnäs anges till ca 1660 och i Södra Loffstrand till ca 1670. Med tanke på att hans fru var född 1680 och att deras barn föddes mellan 1704 och 1725 ligger det kanske närmare till hands att tro mer på att Erik var född ca 1670?
 
p. 71
Halvard Erikssons dotter Ingeborg skrivs som född 16/3 1727. I din avskrift av födde i Ekshärad 1723-1799 finns en Ingeborg med föräldrar Halvard Eriksson och Ingeborg Persdotter i Norra Loffstrand som föds 16/2. Jag har ännu inte kontrollerat detta mot primärkällan (Ekshärad C:2) men antar att februari ligger närmare till.
 
p. 76
Olof Klemenssons son Per anges som född ca 1630 på sidan 76 och ca 1620 på sidan 77. Finns det någon möjlighet att använda Pers barn för att skatta hans födelseår mer exakt?
 
p. 107
Kan Lars Persson, f. 1644, ha ytterligare en son vid namn Olof, f. 1686? På sidan 105 finns i så fall denne Olof Larsson, född på ”rätt” ställe (Råda) och med Lars Persson som far.
 
p. 121
Per Persson d.ä. skall enligt boken vara bror till Per Andersson. Var de halvbröder med tanke på de olika efternamnen?
 
p. 146
Per Larssons son Halvard sägs vara född 1635. På sidan 147 finns Halvard Perssons familj med första barnet fött 1645. Det låter då mera rimligt att han var född ca 1625 som anges på sidan 147.
 
p. 147
Per Larssons (f. 26/10 1690) far anges som Lars Persson. Det föds emellertid en Per Larsson på samma dag som är son till Lars Eriksson på sidan 144. Om det är samma Per borde fadern alltså heta Eriksson.

2000-04-08, 19:32
Svar #20

Mats Hellgren

Tack för alla synpunkter och rättelser till Ekshärads församlingsbok 1665-1750. Tyvärr så baserades min sammanställning av materialet enligt lösbladsprincipen. Detta har beklagligen gett upphov till ett antal slarvfel, tex vänt på siffror samt, som är desto allvarligare, i några fall blandat ihop patronymikon på föräldrar. Hade jag lagt in det hela på en databas så hade så gott som alla slarvfel kunnat undvikas. Som sagt, beklagligt med felaktigheterna. Till alla läsare: glöm inte att kontrollera uppgifterna med primärkällorna.
 
Svar till Tomas Larsson:
p.3 Här är det skumt. I dödeboken så dör en hustru Marit Persdotter 1734. Likväl får Halvard Nilsson barn med en namne 1736 och 1740. Antingen är det fel uppgifter i dödboken eller också så gifte han om sig med en kvinna med samma namn som hans förra hustru.
 
p.18  Året 1646 ska bort.
 
p.42  Bengt Persson är född 16/12 1683
 
p.49  Nils Larsson är född i Byn 1648 och son till Lars Olofsson därstädes
 
p.59  Marit Jonsdotter är förmodligen dotter till Jon Larsson
 
p.61  1670 ligger nog närmare till hands
 
p.71  Ingeborg är född 16/2 1727
 
p.76  1625 är nog mera troligt
 
p.107 Det stämmer
 
p.121  Efter mina anteckningar skall de vara bröder - mao halvbröder eller styvbröder
 
p.146  1625 stämmer nog rätt bra
 
p.147 Per Larsson är son till Lars Eriksson inget annat
 
 
Till sist ett litet tillägg. Erik Persson i N Öjenäs på sidan 166 var född 1666 i Östmark, Fryksände sn och son till Per Björnsson och Marit Olofsdotter

2000-04-24, 20:53
Svar #21

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Tomas Larsson
 
Den 9 oktober 1999 frågade du efter Jöns Sonessons hustru Marit Larsdotter´s härkomst. I senaste numret av Släkthistoriskt Forum (2/00) finns ledtrådar till hennes härkomst. I domboken för Älvdals härad framgår att hon var dotter till Lars Larsson i Byn.  
 
Stefan Jernberg, Karlstad

2000-04-26, 08:22
Svar #22

Christer Lundquist

Nils Emanuel Lundquist - Ekshärad (?)
Dette er et amatør-innlegg: Jeg er ingen slektsforsker, men vil bare forsøke å finne ut hvor min svenske slekt kommer fra. Eneste spor jeg vet har, er at min farfars far kom fra Värmland (trolig Ekshärad) og het Nils Emanuel Lundquist, født 1889. Han utvandret til Norge/Vestfold/Tjølling på 1910-/20-tallet. Kan noen hjelpe meg på rett spor?
 
På forhånd takk!

2000-04-26, 23:47
Svar #23

Fredrick Andreasson

Christer!
 
En sökning på 1890 års folkräkning för Värmlands län gav följande:
 
Nils Lundqvist f 1850 i Malung, skräddare
Kerstin Jonasd:r f 1855 i Ekshärad
 
Barn
 
Lars Johan f 1876 i Ekshärad
Inga Susanna f 1879 i Ekshärad
Hulda Maria f 1885 i Ekshärad
Nils Emanuel f 1889 i Ekshärad

2000-05-02, 01:38
Svar #24

Christer Lundquist

Tusen takk, Fredrick! Du har gitt meg noe en spennende start!
 
Christer

2000-05-27, 18:35
Svar #25

Utloggad Ann Liljemark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2021-08-03, 22:06
    • Visa profil
Hej !
Finns det någon som har upplysningar om några personer i Ekshärad.
1) Pål Halvardsson född 1665 i Ekshärad
2) Jonas Pålsson född 25/2 1698 i västra Tönnet Ekshärad
3) Magnus Jonsson född 27/6 1720 i Västra Tönnet Ekshärad
4) Magnus Magnusson född 13/11 1752 i Hara Ekshärad.
Samtliga de här personerna var klockare och bodde på gården Klockargården i Västra Tönnet.
Vet ni vart den kan ha legat ?
Hoppas på alla svar.

2000-05-27, 21:21
Svar #26

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Svar till Ann Liljemark;  
 
Klockargården är känd från jordeboken från år 1600 och kallas då för kyrkopart. Nämns seddan som Klockargården 1610, Klockaretomten 1877 och sedan 1919 under sitt nuvarande namn : Kyrkheden. Kyrkheden har under 1900-talet växt till att bli en tätort och centrum i Ekshärad med ett mindre antal villor, lägenheter, butiker och tidigare också kommunalhus (numera ingår Ekshärad som en del i Hagfors kommun, men församlingen finns ju kvar).  
Uppgifterna om namnen kommer från Joh. Ericksens bok Älvdalen. Värmlands älvdal och finnskogar. Dess odlings och bebyggelses historia. Del III. Nedre Älvdalen. Förlag : Natur och Kultur. Tr. 1964. I denna bok finns ingen Klockargård nämnd under de sidorna som reserverats för Västra Tönnet. (Sedan är det klart att det finns felaktigheter i denna bok, jag vet att det gör det för Norra Loffstrand då två torp troligen har blivit förväxlade.)
Enligt Hellgrens avskriftbok Ekshärad Födde 1665-1722, är Jonas Pålsson och hans son Magnus Jonsson födda på Klockargården. Uppgiften om Västra Tönnet är alltså felaktig - det skulle vara bra att veta var den uppgiften kommer ifrån?

2000-05-28, 22:05
Svar #27

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Ann och Björn !
 
Kyrkheden omnämns i alla fall så tidigt som i husförhörslängden AI: 8 1791-99. Blir därför lite konfunderad över uppgifterna som Björn funnit. Kan någon med bättre lokalkännedom än vad jag har upplysa mig om hur det verkligen ligger till ?
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad.

2000-05-31, 23:53
Svar #28

Anna-Lisa Göransson

Björn Sonesson!
Då jag har anor från N. Loffstrand (Nils Eriksson f. ca 1638 och d. 1705, g.m. Ingegerd Persdtr.)
så är jag nyfiken på var man kan finna för ev. felaktigheter.Efter vad jag förstått är det i del III av den bok som Du nämnt. Den går kanske att låna genom biblioteket. Skall i alla fall göra ett försök.
Mvh. Anna-Lisa Göransson

2000-06-02, 18:49
Svar #29

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Henrik Larsson *1770-09-01 Bergsäng. Vem är hans föräldrar? Jag letar efter en fader till ett oäkta barn,Jan Hindriksson *1798 i Gustav Adolf. Enligt domboken heter han som är dömd fader Hindrik Larsson dräng från Traneberg. De Hindrik Larsson som finns i området, har jag med hjälp av Valter Berg nu kunnat avfärda, och den som återstår kan vara denne Henrik född i Bergsäng. Jag har inga kort för Ekshärad hemma, så det vore snällt om någon kunde hjälpa mig.
MVH/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna