ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Andreasson och Matilda Caroline Andersdotter  (läst 494 gånger)

2000-01-13, 23:58
läst 494 gånger

Kenneth Holter

Jag söker efter Johannes Andreasson och hustru Matilda Caroline Andersdotter og deras förfädra.  Dom flyttade til Berg, Østfold, Norge en gång mellan 1855 och 1860.  Gift ca. 1854, en son Andreas fød 1855.  Jag tror dom er från Bohuslän, som är det näraste län til Østfold (?).  Hoppas nogon kan hjälpa en stakkars norsk släktsforskare (som inte är särskilt bra på svensk...)

2000-01-23, 17:50
Svar #1

Tom Birkelund

Hei Kenneth!
 
I kirkeboka står det at familien kom til Berg rett før jul 1859. Attesten skal være datert 8.12.1859, og familien kom fra Foss. Det er jo et sogn som heter Foss i Bohuslän, så dette stemmer nok bra. Det står også at familien bodde på Aase under Unneberg i Berg.  
Mitt råd: Sjekk Innflyttede i Berg, og bestill mikrofisch fra Foss, Bohuslän!
 
Vennlig hilsen  
Tom Birkelund
 
Ps. Kanskje du burde melde deg på Østfoldlista. Det er en mailingliste for folk med aner fra Østfold: http://ostfoldlist.listbot.com

2002-01-09, 22:46
Svar #2

Birgitta Hansson

Hej Kenneth.
Johannes var född i Foss socken.
Döpt till Johan Emanuel Andreasson.
Född 7/12 1832 på Ömarken under Foss Prästgård.
Son till Andreas Toresson och Oliana Andersdotter.
 
Matilda Carolina född 18/9 1830 på Hällungsbacka i Håby socken.
Föräldrar: Anders Andersson och Maja Bryngelsdotter.
Vigda i Foss 13/12 1854. Drängen Emanuel Andreasson och pigan Matilda Carolina Andersdotter. Båda från Berg Nedergård i Foss.
Johan Emanuel och Matilda Carolina hade en son, Adrian, född 5/3 1855.De bodde då på Skree i Foss.
 
Utflyttning från Skree i Foss 15/7 1859 till Berg i Norge.
Hälsningar Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna