ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerström, Per f. 18360105 """"i Tierp""""  (läst 800 gånger)

2004-10-01, 18:57
läst 800 gånger

Gunilla Hansson

Finns det någon som stött på Per Åkerström; Var han är född och vilka föräldrarna var? Det är min mffff.
Han uppges vara född 1836-01-05 i Tierp.Den uppgiften följer honom genom kyrkböckerna, Men jag kan inte finna honom som född i Tierp eller som ung och dörmed vet jag inte heller vilka föräldrarna var. Han gifter sig 1858-01-06 med Maja Jansdotter från Ugglebo i Vendel och sedan finns familjen under Pers hela liv i Södra Tierp runt Månkarbo. Den senare historien kan jag, men varifrån kom han. Har haft mina trevare i Lövsta bruk men det har inte gett något, i alla fall inte ännu och inte heller Vendel eller Söderfors.
Gunilla

2005-02-13, 06:39
Svar #1

Utloggad Rolf Lundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 14:52
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Har stött på samma Per Åkerström, i min forskning, och gjort en liknande erfarenhet. Tyvärr forskar jag inte just nu på denna släktgren utan den har fått bero.
Per är min mfff. Ett av Pers barn var Johan Åkerström som var min mff.
 
Det finns en del sk hörsägen inom min släkt som till dags dato är obekräftade. En av min morfars äldre bröder påstås ha släktforskat för många år sedan. Har inte på något sätt kunnat vidimera detta påstående. Ur denna obekräftade källa har framkastats att Per Åkerström var vallonättling. - Sant eller inte?
Ett annat påstående gäller namnet Åkerström - ev föddes inte Per med släktnamnet Åkerström. - Sant eller inte?
 
Ovanstående har således inte varit möjligt att stadfästa utan är än så länge bara kväden ur det förflutna som stimulerar till fortsatt forskning.
 
Tacksam för lite ny info om hur det gått för dig
 
ROLF

2005-02-16, 00:55
Svar #2

Gunilla Hansson

Hej Rolf
Johan Åkerström var också min mff. Morfar var Per Johan, så vem av bröderna var din morfar?
Är du intresserad så kunde vi kanske utbyta lite tankar om släkten som den ser ut idag. Jag har bl.a ett fåtal bilder, som jag inte vet vilka de föreställer. Skriv i så fall på min e-postadress.
Gunilla

2005-02-16, 12:59
Svar #3

Utloggad Rolf Lundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 14:52
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Va? kul att få ett livstecken från dig! Har försökt nå dig via mail-adressen ovan men inte fått kontakt med dig.
Försöker nu på nytt med samma adress så kan du väl höra av dig.

2005-02-16, 13:05
Svar #4

Utloggad Rolf Lundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 14:52
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Det verkar vara något fel på din e-postadress. Kan du kolla den och meddela den riktiga.
Mina adressuppgifter finner du under rubriken av...
 
ROLF

2019-10-23, 13:07
Svar #5

Utloggad Hans Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:46
    • Visa profil
Var det någon som hittade något mer om Per så skulle jag vara intresserad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna