ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Elisabeth Nilsdotter Kville  (läst 638 gånger)

2007-10-06, 12:21
läst 638 gånger

Utloggad Siw Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-10-21, 17:17
    • Visa profil
Hej. Söker föräldrar till Johanna Elisabeth Nilsdotter f. 1855-05-04 . Kville. Mor sägs heta Beata. Vet inte så mycket mer. Tacksam för alla upplysningar.
Mvh Siw Carlsson

2007-10-06, 17:58
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som du kanske vet har Kville kyrkoarkiv brunnit. De äldsta bevarade originalböckerna börjar 1895; dessförinnan finns bara SCB-utdragen fr.o.m. 1860.
 
Varje liten upplysning kan därför vara en viktig ledtråd.
 
Jag förmodar att det är hon som gifter sig den 3/6 1881 med Anders Martin Johannesson från Holtane.
 
Om det stämmer, så står det i avskriften av SCB-utdraget från vigselboken (Kville E:1, vigda sid. 61) att hon var piga från Vremslycke. Och där finns hon också i avskriften av SCB-utdraget från husförhörslängden 1880 (Kville AI:1, 1880 sid. 70) som piga hos Anders Christian Carolusson.
 
Men det säger ju inget om hennes föräldrar.
 
Vet du vart hon tar vägen senare? Och var har du sett uppgiften att hennes mor hette Beata? Vet du något om eventuella syskon?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-07, 11:00
Svar #2

Utloggad Siw Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-10-21, 17:17
    • Visa profil
Hej Jörgen.
Ja, branden känner jag till. Detta ställer till en massa trassel för oss. Fars släktingar bakåt finns i dessa trakter Tossene-Svenneby- Kville. Det är rätt Johanna du hittat. Nu kan jag lägga till ett namn där hon har arbetat. Tack. Beata namnde min far en gång för längesedan som mormors mamma. Men det var ingenting man var intresserad av då.
Återkommer gärna om jag hittar något nytt. Mvh/Siw

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna