ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var låg Kullsviken i Jumkil ???  (läst 565 gånger)

2001-02-05, 21:40
läst 565 gånger

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
Jag har en anfader född i Ubby nära Jumkils kyrka. Omkring 1800 flyttar familjen till Kullsviken under Björnarbo i samma socken. Jag har förgäves sökt Kullsviken på den moderna kartan. Kan någon ge mig en uppgift om var torpet/gården låg i Jumkil?

2001-02-05, 22:44
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Björn
Nu har vägen mellan Uppsala och Harbo byggts om de senaste åren så jag är inte säker på hur den går i förhållande till generalstabskartan (Ca 1950-tal).
På den kartan finns Kullviken ca 1 kilometer sydost om sjön Bången (den är väl kanske igenvuxen nu). Om man följer gamla väg 272 Från Granlunda vägskäl norrut ca 700 meter går en liten väg in till vänster före Kipplinge krog. Efter 800 meter är man framme.  
En liten markplätt här tillhörde då Jumkils församling, kringgärdad av Bälinge församling.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2001-02-06, 15:04
Svar #2

Catharina Larsson

Hej!
 
Kullviken finns kvar och det bor folk där året runt.
 
Mvh
 
Catharina Larsson

2001-02-06, 20:33
Svar #3

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
Tack Torbjörn och Catharina för era svar. Nu är jag klar på var Kullsviken ligger. jag har under mer än 25 år åkt förbi avtagsvägen på väg till mitt hus i Östervåla. När jag började forska efter mina rötter var jag övertygad om att släkten kom från Möklinta/Västerfärnebo. Men nu vet att jag att jag härstammar från Jumkil/Huddunge och dessutom köpte landsstället i hembygden. Slumpen eller....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna