ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart kommer min ff ff mor Stockman ifrån?  (läst 770 gånger)

2004-06-15, 01:21
läst 770 gånger

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Kristoffer Georg Stockman, född 1761. Studerar i Uppsala,C.Vad hände sedan med honom fick han någon familj? Vart tog han vägen?
Han syster
Maria Katarina Stockman född 1750,(kan hon kallas för Kristina Stockman)?  
död Okänt.Är det någon som vet vart och när hon dog? Hon verkade bo i  V Libby, Husby-Lyhundra,AB
fick ett barn, utan känd fader med namnet:  
 Eva Stockman, född 1776-02-23 i Husby-Lyhundra,AB, död 1776-02-23  
i Husby-Lyhundra,AB.
 
Kunde hon fått något mera barn senare i livet?
Ex 1797 också med namnet Eva Stina Stockman?
Eller är  Eva Stina Stockman kanske Kristoffer Georg Stockman oäkta barn med någon piga?
Hon är min ff ff mor, en mycket svår nöt att knäcka.
Skulle bli mycket glad om jag är på rätt spår.
Är jag inte får jag leta vidare.
Jag blir nöjd för det minsta svar.

2005-05-22, 14:29
Svar #1

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Eller är dom här min anmoder Eva-Stina Stockmans (född 15/3 eller 3/4 1797 någonstans)
föräldrar?
 
Fadern: Olof Persson Stockman  
född: 1758-05-04 i Väster Graninge,Långsele
 
Modern: Helena Jons/pehrsdotter  
född: 1767-06-04 Nordsjö, Långsele
 
Att jag söker här på den här sidan beror på att jag vet att hon blev inlämnad på barnhuset i Stockholm  av gesällhustrun Anna Cajsa Broberg den 18/2 1808 och hämtad den 12/3 1808 till Nylandet,Långsele av bonden Elias Hansson.
 
Mina misstankar är att hennes fader Olof Persson Stockman var soldat och att dom levde i ett torp som hade namnet Stockman i trakten av Råby by i Lohärads socken.
Kanske dom avlidit så hon blev inlämnad på barnhemmet för hon var inte liten då hon var nästan 11 år då.
 
Är det någon som vet något om soldattorpens namn i det här området. Eller sett något om denna famlj skulle jag bli jätte tacksam. Undet tiden letar jag också.
 
Det som hände när hon kom till Långsele och tillsut födde min farfars farfar och tills hon avled den 2/9 1886 i Forsse bruk i Långsele.
 
Det vet jag.
 
MVH Astrid Lundström

2005-08-06, 18:20
Svar #2

Lars Eriksson

Hej Astrid och Lars  
Det har ju gått lång tid sedan ert utbyte ägde rum, men ni har kanske gått vidare privat. Eva Stina Stockman ska ha varit min ff mf m, så jag skulle gärna vilja veta vad mer ni kan ha kommit fram till under de senaste två åren.  
Enligt info från SVAR och andra släktingar så gifte sig Eva Stina med Jöns Mattson, men inte 1834 utan 1829. De ska ha fått sonen Matthias Jönsson Seijsing, född 1829-03-29 (min ff mf alltsa).  
Vet ni något mer om Eva Stinas far, son enligt någon i DISBYT skulle ha hetat Olof Persson Stockman, f. 1758??  
MVH  
Lars

2006-02-01, 14:20
Svar #3

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Lars Eriksson
 
Jag har nu antecknat att dom gifte sig år 1829 och om din ffmf namn det är intresant att veta nyare uppgifter också. Eva Stina Stockmans son Abraham Larsson Lundström är min ff ff.
 
kontakta mig gärna på min mail det kanske finns en del vi kan hjälpa varandra med.
 
mvh astrid lundström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna