ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efternamn innan namnbyte i Tierp!  (läst 1462 gånger)

2001-03-13, 22:52
läst 1462 gånger

Nicklas Enander

Hej!
 
Jag har ett problem. I min släkt har det skett ett namnbyte men ingen vet vem som gjorde det eller när.
Jag har en Erik, Evald Enander 1880-04-24 som eventuellt kan vara den som bytte namn. Jag har ej hittat några förfäder till honom så jag antar att det är han. Enligt det jag vet ska han bott granne med någon som hade snarlika efternamn, men båda ska ha bytt. Namn bytet ska såvitt jag vet ha ägt rum i Tierp då Erik är född där.
 
Mvh/
Nicklas Enander

2001-03-14, 19:59
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Nicklas,
 
Kontaktar du Patent- och Registreringsverket, namnbyrån, så får du veta när namnet Enander är registrerat och vem som har registrerat det. Du ska också få reda på vad han hette innan namnbytet.

2001-03-14, 20:00
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Nicklas!
 
Har Du födelse- eller dödsdatum för denne Erik Evald Enander kan Du väl börja där och följa honom i husförhörslängder/församlingsböcker.
 
Har Du inte dessa data får Du väl leta i Tierp på förnamnen Erik Evald. Han finns ju i Sveriges dödbok 1950-1999, men där är födelsedatum 18890424 och där finns manliga personer som är födda tidigare. Leta i Tierps husförhörslängder/församlingsböcker, om Du kan hitta när Din Erik Evald tog sig namnet Enander. Jämför sedan med de andra, som är födda tidigare.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2001-03-14, 21:23
Svar #3

Nicklas Enander

Hej Sam och Jan!
 
Tack för svaren.  
Jag har kollat lite på en sida(www.ra.se) vet ej om det är patent och registreringsverket. Där blev det noll.  
 
Det födelsedatum du nämner kan säkert stämma, har fått uppgifter av min farmor född1909 så minnet kan ju svika. Jag har själv Sveriges dödbok men kan tyvärr inte använda den efter att min dotter fick tag på den.
 
Som läget är just nu har jag ej möjlighet att ta mig till Tierp, men det ska kunna gå till vintern någon gång. Chansade mest på att någon kanske visste något då jag ej vet något om den sidan.
Jag vet inte heller om det var Erik Evald som bytte efternamn, men jag har ej fått fram någon tidigare med samma.
 
Tack igen.
 
Mvh / Nicklas

2001-03-14, 22:16
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Hej Nicklas,
 
Adressen www.ra.se går till Riksarkivet. Patent- och Registreringsverket finns på www.prv.se.
 
Mvh Bo Berndtsson

2001-03-15, 20:08
Svar #5

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej Niklas
Jag ska kolla åt dig. Bor i Tierp.
 
Mvh Åsa Tegelberg

2001-03-20, 13:30
Svar #6

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej Nicklas!
Har nu kollat om Enander. Det finns i Degerbo, Tierp (C) en man som heter Erik Enander född 1854 10 02. Hans far i sin tur hette Erik Ersson och var född 1827 09 20 död 1897 09 23 och gift med Anna Kajsa Ersdotter född 1824. Alla bodde de i Degerbo. Har även kollat med Ture Enander, en granne, och Erik Enander var hans farfar och Erik Ersson var hans farfarsfar. Ture vet inte när och varför Erik Enander ändrade sitt efternamn bara att han alltid haft namnet Enander och farfarsfar Ersson. Jag har inte hittat några anteckningar i de kort som jag har tillgång till. Men kolla du vidare i Tierpsböckerna i byn Degerbo så kanske du finner en anteckning om tidpunkten. Lycka till !!
 
Mvh Åsa Tegelberg

2001-03-23, 22:34
Svar #7

Nicklas Enander

Hej Åsa!
 
Tack så jättemycket.  
 
Jag har en liten fråga som kanske du eller någon anna kan svara på:
Iderstam eller Idestam har gjort ett register över bla, tierp, hedesunda mm.
Vart kan jag vända mig för att köpa det. Förutom på svar.
 
Mvh /  
Nicklas Enander

2013-03-17, 08:55
Svar #8

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Åsa,en rättelse efter alla år.Om du skulle läsa det här.
Det gäller en person som heter Lars Larsson Gralin född 1793-04-28,du har kommit fel där.
Han är inte född i Edsbjörke av de föräldrar du angett.Han är född oäkta i Bogen,Gunnarskog
av Karin Simonsdotter född 1759 i Norge.
Den Lars Larsson du angett gifter sig i Sunne med Kerstin Nilsdotter och de får barn 1832
och 1834.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna