ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Laurén från Vallby och Vårfrukyrka  (läst 1743 gånger)

1999-02-14, 15:38
läst 1743 gånger

Agneta Björk

Hej!
Finns det någon som vet något om familjen Laurén som härstammar från Vallby (C)? Johannes Laurén är en av dem. Han föddes i Jädra Vårfrukyrka(C) 1840 och flyttade till Solna ca 1842.
Alla upplysningar mottages tacksamt av  
Agneta Björk Österfärnebo

1999-04-29, 20:09
Svar #1

Ann-Marie Eriksson

Johannes Laurén far hette Johannes Larsson Laurén född 12 april 1820 i Vallby, son till Statdrängen Lars Andersson f i Dräggesta Vallby 1792 den 26 april, och Maja Greta Jansdotter född 1793 den 7 oktober i Husby by Vallby. Lars var son till boställsbonden Anders Andersson och Maria Larsdotter i Dräggesta, Maja Greta var dotter till Frälsebonden Jan Ersson och Maria Andersdotter Dräggbom i Husby by.
 
MVH
 
Ann-Marie Eriksson

1999-09-03, 21:56
Svar #2

Agneta Björk

Hej Ann-Marie eller någon annan!
Vad är det för skillnad på frälsebonde och boställsbonde?
Hälsningar Agneta Björk

1999-09-16, 17:24
Svar #3

Marianne Källman

Hej Agneta.
 
Jag har tittat i Ordbok för släktforskare och där står följande:
boställe, boställehemman: lantegendom med jordbruk. B. är anslaget som lön åt ämb.mn el. tj. män i staten el. k:ans tjänst. B. indelas i Jordbruks och bostadsboställe. Vid ombyte av boställshavare sker en av- och tillträdessyn av hemmanet.
frälsehemman: består av ypperligt och allmänt frälse. Jord och ränta ägs av en frälseman. Om denne bebor gården  kallas denna sätesgård(befriad från grundskatt till kronan). Bebos f. av en landbo betalar denne städja(arrendeavgift) och ränta till frälsemannen. F. kan säljas el. ärvas. År 1723 får ofrälse ståndsperson(präst och borgare)rätt att köpa f.
 
Jag hoppas detta hjälpte lite, det är ju lite inveckat med olika termer. Men jag kan rekomendera den här boken, Ordbok för släktforskare, Kent Andersson och Henrik Anderö har skrivit.
 
Hälsningar Marianne

1999-09-26, 22:12
Svar #4

Agneta Björk

Hej Anne-Marie!
 
Du skriver att Lars var son till boställsbonden Anders Andersson..  
Innebär detta om jag fattat Marianne rätt att Anders Andersson innehade ett statligt eller kyrkligt ämbete, eftersom han var boställesbonde?  
Lars var statdräng, vad är det egentligen?  
 
Finns det för resten någon från Vallby som kan berätta vad det är för slags samhälle och hur det såg ut på slutet av 1700-talet och början av 1800-talet.
 
Hälsningar Agneta

1999-09-29, 12:35
Svar #5

Anna-Lena Eriksson

Hej Agneta!
Vill du få en känsla av hur det var i Vallby under just den här perioden kan jag rekommendera dig att läsa Jan Fridegårds soldatsvit som består av fem delar och utspelar sig till stora delar i Vallby.  
Häsningar Anna-Lena Eriksson

2000-02-04, 01:37
Svar #6

Mia Löwgren

Jag letar också efter Laurén, men från Åland. Min farmors farmor hette Amanda vilhelmina Karolina och föddes 1858, troligen på Åland. Hon har syskon som heter Ida, Albert och Sofia. Hon var gift med Nils Erik Lundborg (f.d. Eriksson) och de verkade båda som missionärer i Betul, Brittiska Ostindien. Deras barn äro: Apotekare John Lundborg f 1881, Laborator Martin L, Flygare Einar L ( lite smått berömd sedan Nobileexpeditionen 1928 ), lärarinnorna Brita o Elin, samt Agnes och Ester.  
 
Varifrån kommer Amanda? Hjälp! Kram / Mia

2000-02-04, 09:47
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Amanda Vilhelmina Laurén föddes den 20 okt 1858 i Torp, Jomala socken på Åland, som dotter till skepparen August Laurén och hans hustru Katarina Vilhelmina Johansdotter. August var född 25 aug 1833 i Överby, Jomala sn, och antog namnet Laurén (hette tidigare Eriksson). Han flyttade 1870 med familjen till Mariehamn, där han ägde fastigheten Norra Esplanadgatan 1. Han var skeppare på ångfartyget ss Mariehamn och drunknade den 15 april 1884. Hustrun Katarina Vilhelmina Johansdotter var född 30 okt 1835 i Torp, Jomala sn, och dog den 27 dec 1898 i Mariehamn. Hon var dotter till bonden Johan Eriksson Sundqvist (1810-1847) på gården Mattas (Torp nr 3) och hans hustru Greta Kajsa Eriksdotter (1807-75). August Laurén hade åtminstone nio barn (någon Sofia har jag dock inte antecknad), varav Amanda Vilhelmina var näst äldst (namnet Karolina har jag inte antecknat om henne). Amanda Vilhelmina gifte sig den 30 sept 1880 med missionären Nils Erik Lundberg (så enligt mina noteringar, men det kan vara fel). Makarna bodde i Nassington i Indien. Några ytterligare uppgifter om dem och deras barn har jag inte, men det skulle vara intressant att få.
 
Jag har inte själv någon anknytning till familjen Laurén, men kartlägger hela Ålands befolkning under 1700- och 1800-talen. Därför känner jag till familjen. Uppgifterna har jag fått en släktforskare i Mariehamn vid namn Rolf Landström, som är avlägset släkt med familjen. Han härstammar från Katarina Vilhelmina Johansdotters morföräldrar, bonden Erik Mattsson och Lisa Karlsdotter i Torp, Jomala sn.
 
Eftersom de två senaste inläggen ingenting har att göra med den rubricerade Laurén-släkten, har jag postat detta inlägg också under Landskap > Åland > Socknar > Jomala. Eventuella nya inlägg om familjen Lauren i Jomala bör poastas där.

2000-08-07, 13:41
Svar #8

Mia Löwgren

Håkan!!! Älskling!!!
Min dator har varit deppig ett längre tag och jag har inte sett ditt UNDERBART uttömmande svar förräns nu!!!!
TACK!!!!
(Ursäkta min något översvallande reaktion, men du har verkligen gett mig en öppning här!!!)
Kram!

2002-02-16, 17:30
Svar #9

Utloggad Christina Glaeser

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-05-16, 18:23
    • Visa profil
Hej Håkan !
 
 
Läste ditt inlägg om befolkningen på Åland  
under  
17- och 1800-talen och familjen Laurén i  
Jomala.
 
Min sons far har härstamning från Åland,  
också  
med samma efternamn, Laurén.  
Känner du till något om en tidigare släkt med  
namnet Laurén på Åland ?
 
Enligt uppgift fanns i familjen en Göran  
(Georg)  
Laurén som var kronoskrivare på Åland  
(Letala?)  
omkring 1728. Han var gift med Elisabeth  
Jordan.
 
Man spekulerar i om de kom från svenska  
fastlandet.
Deras son hette Gustav Johan Laurén.  
Den sistnämndes son, Carl Gustaf Laurén  
gifte sig  
med Emerentia von Falkenberg. Carl Gustaf  
flyttade sedan till Åbotrakten där han troligen  
var kronoskrivare eller länsman.
Carl Gustafs son Carl Fredrik Laurén var  
bosatt i  
Bjärnå där han var länsman.
 
Känner du till varifrån Göran (Georg) Laurén  
kommer och även hans hustru Elisabeth  
Jordan ?
 
Tacksam om du kan informera om denna  
tidigare  
åländska Laurénfamilj .
 
Med vänlig hälsning
 
Christina Glaeser

2002-02-17, 22:46
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
De personer du nämner känner jag inte till. Letala socken ligger inte på Åland utan på det finländska fastlandet, strax intill Nystad. Det finns en del personer med namnet Laur?n på Åland på 1700-talet, bland annat en häradsbokhållare Karl Fredrik Laur?n, som avled 1761, men några kopplingar mellan dessa och de du nämner känner jag som sagt inte till.

2002-05-22, 12:10
Svar #11

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Jag undrar om en av  mina  Laur?nare kan passa in någonstans här.
Min Laur?n heter Johan i förnamn. Han anges vara född i Åbo 1744 och blir sjöman. På 1780-t är han ostindenfarare i Göteborg och gifter sig där 1776.  
1792 lämnar han Göteborg för att flytta  uppåt i landet  
Är det någon som känner till något om Johan ?
Han hade minst 3 barn som var födda i Göteborg och i vart fall en av döttrarna blev vuxen och fick egen familj.
Vart flyttade Johan och hans familj 1792 ? När och var dog Johan ? Vad blev det av hans barn och vilka var hans föräldrar ?  
Kan någon hjälpa ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna