ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästfamiljer i ABC området var håller ni hus?  (läst 285 gånger)

2006-03-31, 19:48
läst 285 gånger

Stig Larsson

Min okunskap är stor vad gäller sökning efter prästfamiljer tillbaks i tiden i husförhörslängderna. Jag har sökt i Harbo ( C ) efter Ternströms med flera och i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm efter Sparrmans och Ternströms och i Boglösa ( C ) efter Wallqvists under 1700 och 1600 talet utan att finna familjerna i husförhörslängderna. Kan någon ge ett förslag varför jag ej hittar dessa? Jag har varit på biblioteket och frågat efter Herdaminnen och blivit hänvisad till Stockholms stadsbibliotek vilket är omständigt att komma till. Jag har sökt på nätet utan att lyckas, ej heller i Genline. Vet någon om man kan finna präsfamiljer på nätet. Så goda råd tar jag tacksamt emot.
MVH / Stig

2006-04-01, 10:27
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Om präster i t ex Harbo så finner man dem upptagna i Prästgården. För tiden före husförhörslängderna finns de i herdaminnet. Där finns också oftast mycket mer uppgifter. Tärnström i Harbo finns på sid 545 i Uppsala stifts herdaminne del II:7. Sparrman på sid 548.  
 
Då jag inte vet var du bor är det svårt att tipsa om var närmsta hedaminnen finns att studera. Ring till Stockholms stadsbibliotek / Kungliga biblioteket eller närmsta landsarkiv och fråga.

2006-04-01, 16:50
Svar #2

Stig Larsson

Tack Torbjörn, för att du tog dig tid till att hjälpa mig. I Harbo AI:1, 2 ,3 finns tyvärr ej prästfamiljerna upptagna. Så den dörren är för mig stängd. Jag vistas större delen av året 90 km norr om Stockholm i Roslagen. Känner du till om berörda dokument kan finnas i Uppsala, Arninge eller hos Sveriges Släktforskarförbund i Sundbyberg. Än en gång tack, det känns härligt när man får hjälp.
MVH Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna