ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Westrin, f. 1772, i Uppland enl.förhörslängd  (läst 722 gånger)

2000-10-09, 19:57
läst 722 gånger

Utloggad Inga-Britt Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2009-04-22, 17:54
    • Visa profil
Jag söker släkten Westrin i Uppland. Lars flyttade till Degerbäck,Umeå Landsförsamling, Västerbotten med sin familj 1806. Hustrun Lisa Katarina Jakobsdotter var enl. förhörslängd född 1772 och dottern Gustava Johanna 1796. Varken ort eller socken är angiven. Kan någon hjälpa mig att hitta mina rötter i Uppland?

2000-10-09, 23:43
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Inga-Britt
Utgå från att han tagit namnet när han flyttade till Umeå. Kanske efter hemsocknen. I norduppland finns t ex Västland. Det finns även Västeråker och Västra Ryd.  
Men sedan finns ju halva Stockholms län och östligaste Västmanlands län i Uppland. Sök i resp dopbok efter Gustava Johanna som är rätt ovanlig namnkombination vid denna tid.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2006-01-21, 14:46
Svar #2

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om föräldrarna till Petrus Westrin, hovpredikant hos grevinnan Piper på Krageholm och gift med Genevieve de la Salle. Han lär ha varit född i Skuttunge, Uppsala län, år 1697 (okänd källa enl. Herdaminnen). I Uppsala universitets matrikel finns den 3/3 1717 en Petrus Westerin Rosl. inskriven. I Skuttunge föds 1697 endast ett barn vid namn Peder, son till Anders Ers i Elinge, men denne Peder bor vid vuxen ålder kvar hemma. Om man antar att namnet Westrin skulle han något med fadersnammnet att göra, skulle man kunna gissa att fadern var soldaten Hans Vester, men denne fick inget barn vid denna tid med namnet Per.
Kan någon hjälpa mig?
Kjell Johansson

2006-01-21, 19:18
Svar #3

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Ett litet förtydligande om du inte visste det:
 
Rosl. betyder Roslagens nation vid Uppsala Akademi/Universitet.
Den Nationen fanns på den tiden.
 
Hälsn.  Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna