ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappar - samer - i Uppland  (läst 735 gånger)

2001-12-21, 12:50
läst 735 gånger

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker alla uppgifter som finns om lappar (samer) i Uppland, ortnamn, lapp-namn ur kyrkoböcker, övrig litteratur m.m.
När det gäller kyrkoböckerna så har jag de flesta uppgifterna om lappar  från socknarna Harbo, Huddunge, Nora och Östervåla.(Jag känner inte överhuvudtaget till att det skulle finnas några fler lappar förutom dessa socknar. Gör det skulle jag gärna vilja veta det).    
 
I Gävleborgs läns passregister finns det uppgifter att lappar besökte Uppsala och Stockholm för att sälja varor. Detta innebär att när de besökte t.ex. Uppsala Distingmarknad bör de ha slagit läger utanför Uppsala.
På 15-1600-talet förde svenska kungar ned levande renar till Stockholm och Uppsalatrakten för att skapa renfarmar. Dessa renfarmar fick lapportnamn.  
 
Det finns två platser som jag inte känner till bakgrunden till: Väster om Bredsund och jag tror att platsen tillhör Häverö socken finns ortnamnen Lapp och Lappsjön och är det någon som känner till bakgrunden till dessa namn. Strax norr om Angarnsjön finns ortnamnet Lappdal som tillhör Karby socken (tror jag). Samma sak där, är det någon som känner till bakgrunden till ortnamnet.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi/Västerås

2006-04-03, 09:45
Svar #1

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Om sockenlappar,skogssamer och forntida samer i Uppland kan du läsa i Inger Zachrissons artikel
Fanns det samer i Uppland i gången tid?, Björklinge förr och nu 2006, Utgiven av Björklinge hembygdsförening, sidorna 44-49

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna