ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Frösslind f 1753 Klockare i Giresta  (läst 670 gånger)

2000-10-22, 21:33
läst 670 gånger

Jörgen Brundin

Jag söker uppgifter om Johan Frösslind f 1753. Vet ej var.
Hans mor var Anna Frösslind f 1736, Johan bodde i Giersta by med sin fru Maria Justina Breman f 1757 i Jämtland. Kan någon hjälpa mig med uppgifter om Johans födelseort och far, tack på förhand.

2000-10-25, 12:48
Svar #1

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Jörgen!
Jag forskar både proffesionellt och privat om Lagunda härad där Giresta ingår. Namnet Frösslind har jag stött på vid olika tillfällen i både husförhörslängder och mantalslängder, men jag har dock inte antecknat var, eftersom jag primärt inte haft avsikten att kartlägga enskilda släkter. Om jag inte minns fel, så förekommer dock namnet Frösslind i grannsocknen Fröslunda och möjligen är efternamnet taget efter just denna socken. Lycka till!
Göran

2000-10-25, 22:19
Svar #2

Jörgen Brundin

Tack för tipset. Jag får kolla om jag kan hitta honom där.
Hälsningar Jörgen

2003-01-07, 11:13
Svar #3

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Jörgen!
Vid en genomgång av ett privatägt godsarkiv fann jag ett brev som kanske kan intressera dig. Brevet - daterat 15/4 1822 och adresserat till greve Spens på Salnecke säteri -  är skrivet av Maria justina Frösslind som var barnmorska och boende i Husby Sjutolfts kolckaregård.  
Är personen ifråga bekant?
Hälsningar
Göran

2003-02-18, 21:24
Svar #4

Jörgen Brundin

Hej Göran
Maria Justina  bör vara johans hustru. Det vore intressant att få ta del av detta brev. Kanske kan jag få några upplysningar om henns liv efter johans död 1815.  
 
 
   Tack på förhand
       
      Jörgen

2003-02-20, 08:08
Svar #5

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Jörgen!
Brevet lyder som följer:
 
Husby-Sjutolfts Klockare Gård den 15:e april 1822
Högvälborne Nådige Grefve och Lagman
Såsom jag hafver fått vetat att Nådige Grevinnan är uti Situation, så anhålla jag Ödmjukast att få den äran att hvara hennes Biträde vid Barnsängen, hvilket jag hoppas på Guds Magt skall gå väl. Om jag Ödmjukast får Nämna när jag hvar hos Salige Grevinnan, hon Tingade sig Barnsmorska uti Stockholm när hon gick med Grefve Carl, men fick ont vid Salnecke fören hon ventade sig Då jag hvar hennes Biträde, året Därpå Blef äfven Salige Grevinnan i Situation vid Salnecke hvar på hon Tingade mig och jag hade hennes förtroende Då hon födde Grefve Axel Gabriel, Ty hon sade mig det att hon icke ville åt Stockholm, utan häldre ville Ligga vid Salnecke ty uti Stockholm sade hon, di hade så mycket uptager. Om jag får den äran Ödmjukast att Nemna de förra Herrskaper jag hvarit här i kring så äro de, fru Tersmeden den förra när hon fick sin son, Den nuvarande Tersmedens fru Fyra gånger. Baronessan Feif på Orke fem gånger. Fru Kjörning på Stora Bärby 2 gånger. Öfverste fru Selin 4 gånger Ryttmestar Ribbes fru på Löfsta 2:ne gånger Grevinnan Kronhielm På Långtora 1 gång. förutan Alla andra Fruar här på orten. Jag anhåller Ödmjukast hos Nådige Grefven och Grevinna om svar här af med Nästa Post
 
Framlefver med Djupaste vördnad Nådige Grefvin och Grevinnans
 
Ödmjukaste Tjinnarinna
Maria Justina Frösslind
Nu boende i Husby Sjutolfts Klockare Gård
hos min Måg och Dotter

2003-04-20, 19:40
Svar #6

Jörgen Brundin

Hej Göran.
Jag tackar för din hjälp. Det var roligt att få dessa upplysningar särskilt som jag hade tappat bort just denna famlij.
Hälsn. Jörgen

2003-09-11, 12:06
Svar #7

Björn Frössling

Hej Göran
Min anfader (jag kommer inte längre) var Lars
Andersson Frössling (Frösslind) Han var född i Fröslunda 1725 och gift med Brita Jansdotter född i Bälinge 1723.
Hans son Lars född 28/2 1760 i Hagby var Klockare och organist i Skokloster. Lars syskon var Jan född 21/3 1753 samt Lisa född 22/10 1754.
Lars Andersson-Frössling var bl.a. Befallningsman på Fileke i Hagby. Vid hans död flyttade Brita Jansdotter till Giresta.
Kanske detta är en ledtråd
Hälsningar  Björn Frössling

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna