ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Almgren, sadelmakare, född 1752  (läst 578 gånger)

2005-04-21, 15:05
läst 578 gånger

Per Holm

Hej!
 
En fråga om sadelmakaren och profossen Johan Almgren, f 1752 och d 1833 i Nora sn, Västmanlands län. Han uppges i husförhörsboken där vara gift med Lena Ersdotter, f 1761 och d 1816 i Nora sn samt hade sönerna Lars, f 1780, Anders, f 1784, Eric, f 1786 (min ana) och Johan, f 1789. Sönernas morföräldrar hette Eric Hansson, profoss (1725-1805) och Kjerstin Gullbrandsdotter (1715-1792). De enda av familjemedlemmarna som var födda i Nora sn var bröderna Anders, Eric och Johan. Var de andra föddes vet jag inte, men däremot berättar inflyttningslängden att familjen kom från Uppsala 1782. Jag har gått igenom födelseboken för nämnda stad men där finns dom inte och nu håller jag på att lusläsa husförhörsboken för tidsperioden fram till 1782, men än har jag inte fått något napp.
Så är det någon som känner till något om Johan Almgren/Lena Ersdotter och deras härkomst så är jag väldigt intresserad av att få ta del av det.
 
hejsålänge!
Per

2005-04-22, 09:23
Svar #1

Anders Swahn

Hej Per,  
på LA i uppsala finns en bok med personregister över uppsalas befolkning. Nu minns jag inte exakt vilka årtal den täcker. Vill dock minnas att det var 1700-tal. Det kan vara värt en chansning i alla fall. ( Ev. kan jag kika åt dig när jag kommer förbi LA, om du har svårt själv på grund av geografi e dyl. )
 
/Anders

2005-04-23, 15:47
Svar #2

Anders Swahn

Hej Per,  
kontrollerade volymen på landsarkivet UA idag. Det visade sig att den innehåller personregister för Uppsala Domkyrko 1749-1789. Däri fanns noterad en post som följer: Almgren Joh sadel-mak-gesäll f. 1752 Vänge 436 . Jag antar att 436 är referens till någon av volymerna i Uppsala Domkyrko, men du bör väl kunna kolla upp födelsen i Vänge om inte annat.  
 
Mvh
/Anders

2006-11-10, 17:20
Svar #3

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Det finns några Jan/Johan födda 1752 i Almunge. Flera som tagit ett familjenamn Alm--- har haft en anknytning till denna socken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna