ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jeremias Lindgren, 1744, Lakej i Björklinge  (läst 517 gånger)

2004-11-12, 12:56
läst 517 gånger

Utloggad Christer Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-02-28, 14:30
    • Visa profil
Jag söker efter Jeremias Lindgrens härkomst.  
 
Enligt husförhörslängder i Björklinge är han född 1744.
Han är lakej på Sätuna i Björklinge på 1770-talet. Gifter sig omkr. 1775 med Brita Wisten/Ersdotter och får 1778-10-11 med henne barnet Cajsa.
1779 flyttar familjen till Tibble, Björklinge. Jeremias har anteckningen  
sjuklig död 81 både i Sätuna- och Tibble posterna.  
 
Följnade uppgifter om hans födelse har jag hittat i husförhörslängderna:
 
AI:3 1765-1772 Björklinge, sid 101 Sätuna
Laq? Jeremia Lindgren, Edsyberg? 1744, [fl fr] [otydbart] 1768
 
AI:4 1772-1779 Björklinge, sid 121 Storhage
Lag Lindgren 31 Mot----? 44 /6, [fl t] Storhagen hos---- Sätuna
 
AI:5 1780-1786 Björklinge, sid 37 Tibble
Inhysm. Jeremias Lindgren, mokala? 1744 1/6, [fl fr] Sätuna, sjuklig död 81
 
Jag har letat i födelseboken för Morkarla och Björklinge men utan napp.
 
Har någon en möjlig förklaring till Edsyberg?
Alternativ till Morkarla?
Eller stött på namnet Jeremias Lindgren någonstans? det är ju inte så vanligt.
Jag har letat igenom AI:3 och inte hittat någon annan Jeremias.
 
/Christer

2004-11-13, 00:18
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jeremias födelsesocken i AI:3 kan vara en feltolkning/felskrivning av Ekebyborna som är en församling i Motala kommun. I AI:4 och 5 tolkar jag födelseförsamlingen till Motala.
 
Hustrun Brita Ersdotter bär samma namn som sin halvbror soldaten Joris Jorisson Wisten född 1748. Nämnd i bouppteckningen 1772 efter dennes fader Joris Jorisson född 1718.  
 
Dottern Cajsa bär namnet efter sin mormor Karin Ersdotter 1715-1786. Hustruns familj bodde i Viksta där man brukade 1/4 mantal skatte Rångsta nr 3.  
 
1776-1777 flyttar Jeremias till Siöhagen=Sjöhagen enligt min tolkning. Möjligen hos Mölnaren. Jag har dock inte funnit honom i Sjöhagen.
 
1775 1/10 flyttar Brita Wisten från Rasbo till Björklinge och någonstans i Sätuna. sid 126. Där har hon en klammer till Jeremias Lindgren som flyttat från Storhagen ungefär samtidigt. Bägge flyttar vidare till Sjöhagen. Mellan dem i husförhörslängden finns Gustaf Billström,  troligen identisk med lakejen Billström som finns med som fadder vid barndopet. Billström kommer ända från Landskrona.  
 
AI:5 sid 110 tar upp familjen vid Sätuna med mjölnaren längst upp på sidan. Här nämns också att Jeremias är sjuklig och död 81. Och att man flyttade till Tibble 1779.

2004-11-13, 07:25
Svar #2

Utloggad Christer Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-02-28, 14:30
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen.  
Det där med Motala ska jag kolla upp. Jag är så van att flytt brukar vara bara några socknar bort.  
 
Britas ursprung i Viksta har jag kollat. Någon dag ska jag försöka lista ut var namnet Wisten kommer ifrån och varför hon bär det. I disbyt förekommer nämligen en annan Joris Jorisson (inte soldaten eller hans far) som också förekommer med namnet Joris Wisten. Om helt enkelt vore  ett soldatnamn är det ju underligt att halvsystern kallar sig det också.  
Jag har själv kollat bouppteckningen och hon är inte nämnd där. Hittade henne i Rasbos hfl för hon står som inflyttad från vad tolkar som Upsala 75.
 
/Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna