ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harva Gård -20-talet  (läst 2756 gånger)

2002-02-19, 06:58
läst 2756 gånger

Sune Nilsson

Min far jobbade som statdräng på Harva Gård i
Uppland på 20-talet.
 
Vem ägde gården då, tillhörde den något större
gods? Var ligger (låg) den?
Finner väldigt lite på allmänna nätet.
Mvh
Sune Nilsson

2002-02-19, 12:39
Svar #1

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Det finns en Harva Gård som ligger vid Harvaviken i Mälaren. Det är omkr. 5 km fågelvägen västerut från Upplands Väsby Centrum.

2002-02-20, 16:25
Svar #2

Utloggad Britta Stenberg-Tyrefors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 20:45
    • Visa profil
Enligt Upplands Väsby Kulturhitoriska miljöer (Stiftelsen Stockholms länsmus?er och Upplands Väsby Kommun)är Harva gård en herrgård och huvudbyggnaden är troligen uppförd kring en äldre timmerbyggnad på 1880-talet. Den har byggts till med ett fyrkantigt torn och på området finns annex, arbetarbostad,lagårdskomplex och magasin. Från 1909 har gården fungerat som semesterhem,(Äldre bildade kvinnors vilohem UPA)och konferensgård i kombination med jordbruk. Numera drivs den som ett kollektiv med odling av giftfria produkter.

2002-02-24, 09:54
Svar #3

Sune Nilsson

Tack för hjälpen!
Min far var där som statare 1926, var det både
lantbruk och semesterhem?
Vem ägde gården då?
Mvh
Sune

2002-02-25, 21:02
Svar #4

Lennart Olsen

Harva gård inköptes 1912 av Föreningen Självförsörjande Bildade Kvinnors vilohem upa. främst som semesteranläggning för ensamstående självförsörjande kvinnor, eftersom sådana ofta inte togs emot på vanliga semesterställen. De ägde gården fram till 1977 då jag och åtta andra familjer köpte in den och flyttade hit. Gården drevs av olika föreståndare, den sista hette Dagmar Grubbström, som var den som var ordförande och föreståndare när de sålde till oss. Jag tror att hon är död nu. Före henne hette föreståndarna Elisabet Fleetwood och Louise Palander.
 
Före 1912 ägdes Harva, enligt vad vi vet av en apotekare i Stockholm. Han var innehavare av apoteket Storken i hörnet av Storgatan och Styrmansgatan. Före honom innehades gården av en vinhandlare, som var den som lät bygga till de två tornen på slottet på 1880-talet.
 
Harva drevs av Föreningen SBK som semesterhem kompletterat med konferensverksamet. Jordbruket (ca 25 ha åker) sköttes mest i egen regi med hjälp av rättare, men var också under vissa perioder utarrenderat. Man hade under en period köttdjur (herefordkor).

2002-02-25, 21:27
Svar #5

Sune Nilsson

Tack Kjell, Britta och Lennart!
 
Namnet Fleetwood väcker minnen, jag har sett det i anteckningar någonstans.
Är det troligt att Elisabeth Fleetwood var på Harva 1926?
 
Kan hon ha organiserat jordbruket?
Kvinnlig rättare??
 
Kul att höra att Lennart och hans kollegor odlar
giftfritt på Harva.
Lycka till
 
Sune

2019-04-30, 10:03
Svar #6

Utloggad Susanne Diepholtz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-02-26, 14:24
    • Visa profil
Min far jobbade som statdräng på Harva Gård i
Uppland på 20-talet.
 
Vem ägde gården då, tillhörde den något större
gods? Var ligger (låg) den?
Finner väldigt lite på allmänna nätet.
Mvh
Sune Nilsson

Hej,

Är det någon som något mer om Båtbyggartorp och ett torp som heter Mor Ola Annas torp som byggdes ca.runt 1870, jag tror att huset ska ha ägts av en av systrarna på Harfva (Harva) herrgård, Med vänlig hälsning Susanne

2019-04-30, 15:33
Svar #7

Utloggad Susanne Diepholtz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-02-26, 14:24
    • Visa profil
Hej,

Är det någon som något mer om Båtbyggartorp och ett torp som heter Mor Ola Annas torp som byggdes ca.runt 1870, jag tror att huset ska ha ägts av en av systrarna på Harfva (Harva) herrgård, Med vänlig hälsning Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna