ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gubbhuset i Sundbyberg  (läst 760 gånger)

1999-03-25, 10:31
läst 760 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Fanns det något som kallades Gubbhuset i Sundbyberg?
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

1999-03-25, 11:55
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Sam,
 
svaret är nej, i alla fall just nu, jag har tittat i flera källor i vårt arkiv samt talat med en hel del gamla sundbybergare (90+ med mycket goda minnen) och ingen vill kännas vid Gubbhuset. I vilket sammanhang har det förekommit? Naturligtvis finns och har funnits hus som förtjänat den benämningen men därifrån till att de verkligen kallats så är det långt. Om Du kan ge mig mer info kanske jag kan luska ut något. T ex vem bodde där, hade de något särskilt yrke osv?
 
Hälsningar Lena A L

1999-03-25, 19:21
Svar #2

Birgitta Drehmer

Till Lena A Löfström.
Det är jag,Birgitta Drehmer Oskarshamn,som ställt frågan till Sam om Gubbhuset i Sundbyberg.Den 5 mars 1860 flyttade min farfars farfar Johan August Svensson enl hfl till Stockholm.Lär ha arbetat som vagnsmakare.J A var född 19 dec 1818 i Högsby Kalmar län.I släkten har berättats att han slutade sina dagar på Gubbhuset i Sundbyberg.Årtal okänt.

1999-03-26, 01:41
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Något Gubbhus har inte funnits i Sundbyberg. Men om han slutade sina dagar i Sundbyberg kan han varit intagen på ett av flera ställen där man vårdade gamla. 1860 fanns det inte någon egentlig bebyggelse i Sundbyberg utan Sundbybergs Gård var då fortfarande ostyckad. Under gården finns ingen J A Svensson upptagen som boende 1860 inte heller 1861. Han kan naturligtvis ha flyttat till Sundbyberg senare. 1876 fanns endast 46 boende i Sundbyberg men ingen uppges vara vargnsmakare (den förste dyker inte upp före 1881).  
 
Det finns dock en plats som jag kan tänka mig mer än andra och det är det värdshus som vid den tiden låg vid Bällsta Bro.Där var många ensamma män inhyrda. Det har dock aldrig kallats gubbhuset däremot Sundbyhofs Värdshus och senare Ekbacken.
 
Jag skall titta vidare i det register vi har över historiska personer för att se om J A S kanske finns där (men jag har det på jobbet så det får bli i morgon).
 
Hittar jag något hör jag av mig. Vore också fint om Du kom på någon mer info som Du kunde delge mig.
 
Hälsningar Lena A Löfström

1999-03-26, 08:33
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Lena och Birgitta!
 
I PLF:s databas för inflyttade i stockholmsområdet från Kalmar län hittade jag följande notis:
Inflyttade t Stockholmsomr. på 1800-talet i Solna *------------
Solna:111325:1862-1866:Öfver Jerfva:Lugnet:164/23:
Johan August Svensson, Arbetskarl:18180820:Högsby:
1861:Järfälla:1865:Obest Ort:N:0:?:?
 
Solna ligger ju inte så långt från Sundbyberg.  
Födelsedatum stämmer inte exakt men det är ju ändå samma år, Högsby stämmer, namnet Johan August Svensson stämmer
Det kan vara värt att kontrollera.
 
MVH/Sam

1999-03-26, 23:25
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Aha, här kan finnas ett samband. Svensson fanns alltså på Överjärva Gård på 1860-talet inte i Sundbyberg. Vid den tiden odlades tobak där och ägaren flyttade sin tobaksodling och familj från Överjärva år 1891 till Sundbyberg, närmare bestämt till Fredens Gård som låg där idag Hallonbergen ligger. Var månne Johan August arbetskarl där? Men han kan naturligtvis ha flyttat till Sundbyberg tidigare, knappast dock före 1880-talet.
 
Jag har idag fått veta att möjligtvis kan det gamla ålderdomshemmet som fanns i Sundbyberg vid sekelskiftet ha kallats Gubbhuset. Det är dock bara en av mina källor som säger sig eventuellt minnas detta så jag är inte helt säker. För övrigt fanns det ett flertal privata eller ideella inrättningar som tog hand om gubbar så det är lika troligt att det är en av dem. Det kan t o m vara så att Gubbhuset endast är ett namn man inom familjen använt. Jag vet själv hur min familj kallade Skebobruks Herrgård för Gubbhemmet då min farfar bodde där på -70-talet. Det hade ju inte med något annat att göra än att Gubben (farfar) bodde där.
 
Hälsn Lena A L

1999-03-27, 19:27
Svar #6

Birgitta Drehmer

Hej Lena !
Tack för din hjälp.Nu är jag en bit på väg i mitt sökande efter Johan August.Han som man helst ville glömma enl en äldre släkting.Två år efter hustruns död lämnade han sina 7 barn.Barnens mormor och andra anförvanter tog hand om dem.

1999-03-28, 10:52
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
tidigare sa jag att jag hade en osäker källa som sa sig komma ihåg ett gubbhus. Osäker blev jag för att det bara var denna person som sa sig komma ihåg men vid närmare eftertanke så kan det nog vara så att den personen har rätt (med tanke på vad Du säger om mannen man vill glömma). Enligt min källa skulle det ha funnit ett hus liggande någonstans runt Mariagatan-Vintergatan (nära kyrkan) där någon frivilligorganisation, möjligen Frälsningsarmén, hade ett hus där gamla fyllgubbar tog om hand. Kanske det är det som avses. Jag skall försöka kolla igenom det arkivmaterial vi har om Frälsis (ganska mycket) och bet att få återkomma.  
 
För att söka info om boende i Sundbyberg vid den tiden får Du inte glömma att ange församlingen till Bromma. Jag vet dock att pastorsexp i Sundbyberg har alla gamla handlingar hos sig även för tiden då vi tillhörde Bromma. De brukar för övrigt vara väldigt hjälpsamma om man skriver ett litet brev till dem.
 
Hälsningar Lena A L

1999-03-30, 21:47
Svar #8

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Lena och Birgitta!
 
Jag kan inte hitta mer än en Johan August Svensson född i Högsby 1818. Visserligen skiljer sig datum i olika noteringar. 20 aug., 19 dec. och 20 dec., men jag tror ändå att det är samma person.
 
MVH/Sam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna