ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helge Tollesson, bodde år 1639 i Skörtorp, Stala socken  (läst 2527 gånger)

2001-09-17, 15:52
läst 2527 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Känner någon till en Helge Tollesson som enligt Orust och Tjörns dombok 1663-10-28 lär ha bott i Skörtorp, Stala socken, år 1639?
 
Han var far till Herman Helgesson i Lillhammar, Ödsmål (bl a nämnd år 1669).
 
Alla tips råd och upplysningar kring denne Helge Tollesson och hans förfäder tas tacksamt emot.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2001-09-17, 23:03
Svar #1

Eivor Andersson (Majken)

Hej Christian.
Dessa uppgifter har jag från min släkttavla:
Helge och Maret fick dottern: Gro Helgesdotter.
Hon var nämnd 1604-02-07, då hon utfärdar ett brev, enl. Domboksprotokoll Orust.
Hon var gift med Halvor
Son: Tolle Halvorsson, som hade en syster Maret.
Han levde 1604 Lavön Morlanda senare Skörtorp Stala.
De fick sonen Helge Tollesson, som levde 1658 och hade skjutshåll och bodde Skörtorp i Stala.
Han var gift med Gro Nielsdotter, som levde 1677 och kom från Gilleby.
De hade sönerna: Anders, Halvard och Herman  
Herman var gift med Rangella Bengtsdotter.
Deras dotter är min ana.

2001-09-18, 09:15
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Eivor,
 
Och stort tack för hjälpen! Jag härstammar själv från Mali Hermansdotter (nämnd 1673), dotter till Herman Helgesson och Rangella Bengtsdotter i Lillhammar, Ödsmål. Är det månne samma ana som Du har?
 
Enligt mina, något lösryckta anteckningar  -hämtade från den tryckta versionen av Orust och Tjörns dombok - hade Helge och Gro åtminstone följande barn: Christen (nämnd 1663-10-28), Anders (nämnd 1663-10-28), Reer i Gunnarsbo (nämnd 1663-10-28 samt 1664-05-11), Herman i Lillhammar (nämnd 1663-10-28) samt Olof i Kärra, Stala (nämnd 1664-05-11).
 
Enligt samma källa hade Helge Tollesson en syster vid namn Elin, vars söner var Olof Konradsson i Gunnarsbo (nämnd 1664-05-11) samt Sven Konradsson.
 
Vet Du någonting om nämnda Elin? Eller känner Du till något ytterligare kring Rangella Bengtsdotter?
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian J

2001-09-18, 20:22
Svar #3

Eivor Andersson (Majken)

Hej Christian!
Jag härstammar också från Mali Hermansdotter.
Enl. domboksprotokoll, så fick Mali en oäkta son, Helge Jonsson 1671. Jon Arvidsson vid Stranden Ödsmål var fadern.
Citat  Mali Hermansdotter i LilHammar, besov drängen Jon Arvidsson vid stranden, men gifte sig 1673 med Jacob Bengtson i Käderöd.
Rangella Bengtsdotter vet jag inte mer om, än att det fanns en Bengt i Lilla Hammar 1615.
Elin har jag inte hört något om.
Helge Tollessons son Christian Helgesson, hade en son som hette Rasmus.
Helge T. hade också en dotter som hette Agnes och var gift med Olof Svensson. De hade sonen Olof Olofsson född 1615.
Jag har litet mer om förfäderna, men jag vill tala med Ingegerd Ivarsson innan jag lämnar mer.
MVH Eivor Andersson

2001-09-18, 22:43
Svar #4

Eivor Andersson (Majken)

Hej igen .
Nu har jag talat med Ingegerd Ivarsson, som gett mig en avskrift av ett brev , där originalet ägs av en privatperson.
Enligt detta brev -skrivet 7 februari 1604, så framkommer att Gro Heljesdotters mormor hette Johanna Reersdotter och levde på Lilla Hammar tidigt 1500-tal
Hennes far -Reer Stollesen levde på skattegården Ucklum i Ucklums socken c:a 1450-1520.
Denne Reer bekände för dottern Johanna, på sin dödsbädd, att han var far till pigans dotter, som senare fick en son, kallad Rasmus Tordsson, som då ägde Rasmus gård i Ucklum. Han var alltså morfar till denne Rasmus.
De övriga namnen jag nämnde tidigare, har jag också fått genom brevet.
Arne Bergemo har skrivit ut detta med tolkning.
Hälsningar Eivor Andersson

2001-09-19, 10:07
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen, Eivor,
 
Och stort, stort tack för alla uppgifterna. Det är ju helt fantastiskt, detta! Mer specifikt så härstammar jag från Mali Hermansdotters son Nils Jacobsson (född 1678).
 
Skulle Du möjligen kunna lägga upp brevets innehåll här på Rötter (om det inte är alldeles för långt, förstås)? Det vore verkligen spännande att få läsa hela texten.
 
Med tacksamma hälsningar,
 
Christian Juliusson

2001-09-19, 11:32
Svar #6

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Eivor: Dette brevet i privat eie, skrevet 7. februar 1604, er det mulig å fremskaffe en kopi som kan oversendes til Kjeldeskriftsavdelingen ved Riksarkivet i Oslo? Dette da opplysningene i brevet ikke bare angår den norske tiden, men også tydeligvis griper inn i senmiddelalder. Kanskje har samme eier flere slike brev av betydning for Bohusläns historie?
 
Send gjerne en privat e-post til meg, og jeg kan legge til rette for en slik kontakt.
 
mvh Are

2001-09-19, 15:58
Svar #7

Eivor Andersson (Majken)

Hej Christian och Are.
Först vill jag rätta mig när jag såg att jag skrivit att Olof Olofsson var född 1615 - det skall vara 1690. Ursäkta felskrivningen.
Vad det gäller brevet, så vet jag vem som äger det och ingår i hans gårdsarkiv. Jag kan däremot inte lova någon kopia, utan Ingegerds medgivande, för det är hon som givit mig detta.
Brevet är för långt att skriva här och det är en modern översättning och den gamla versionen.
sigill saknas - står det också.
Men Arne Bergemo har sitt namn under kopian.
Jag får höra vidare.
Hälsningar Eivor Andersson

2001-10-21, 09:04
Svar #8

Ove Tegnér (Ove)

Hejsan Eivor och Christian
 
Jag har också Helge Tollesson bland mina anor och blev intresserad av denna diskussion.
 
Det verkar dock som om någon av er skrivit fel i era första inlägg.
Eivor skriver 17/9 att Helge och Maret fick dottern Gro Helgesdotter.
 
Christian som inte verkar uppmärksamma detta i sitt inlägg 18/9, räknar upp barn för Helge och Gro !? Gro var ju gift med Halvor enligt Eivor.
 
Christian nämner Reer som barn till Helge och Gro. Enligt mina uppgifter är Reer son till Helge Tollesson. Uppgifter jag fått i andra hand som skall vara hämtade från F.A. Orust och Tjörns Dombok Del I s.98
 
Har jag missat något ? Blir glad om någon kan reda upp hur det ligger till.
 
mvh// Ove

2001-10-21, 14:22
Svar #9

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ove,
Jag skall se om jag kan reda ut detta.
Jag börjar högst upp:
Reer STollesen hade skattegården Ucklum 1450-1520. Han bekände på sin dödsbädd för sin dotter Johanna Reersdotter, att han var far till en oäkta dotter, som han fått med grannkvinnan. Denna dotter fick i sin tur en son Rasmus Thordsson, som senare ägde morfaderns gård skattegården Ucklum.
Reers dotter Johanna Reersdotter Lilla Hammar tidigt 1500-tal, fick dottern Maret, som gifte sig med Helge.
De fick i sin tur dottern Gro Helgesdotter (nämnd 1604-02-07 i brev i privat ägo. Översatt av Arne Bergemo.
Gro gifte sig med Halvard.
De fick sonen Tolle Halvardsson, som hade en syster Marit. Tolle levde 1604 Lavön Morlanda.
Deras son: Helge Tollesson -hade Skörtorp 1663. Han var gift med en Gro Nielsdotter från Gilleby.
Deras barn var bl.a. Herman Helgesson Lillehammar Ödsmål gift med Rangella Bengtsdotter.
Hermans syskon var bl.a. Anders, Halvard och Elin.
De äldre generationerna har jag fått från avskrift av brev, som Gro Helgesdotter skrev 1604, där hon berättade vad hennes mormor Johanna anförtrott henne angående Rasmus.
Hälsningar Eivor

2001-10-22, 09:02
Svar #10

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Eivor,
 
Har du snakket med Ingegerd ennå? Det kunne være interessant å få se selve originalbrevet for å kunne bekrefte autensiteten. Fra tid til annen dukker det nemlig opp gamle brev i privat eie, som vil få ækt verdi om innholdet blir kjent i forskningsmiljøene. Jeg har selv kommet over brev fra 1600-tallet på bondegårder, og har selv funnet ukjente brev fra 1400- og 1500-tallet som er gjemt bort i arkiver.
 
mvh Are

2001-10-22, 19:11
Svar #11

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Ove,
 
Som framgår av Eivors svar av den 21/10 rör det sig alltså om två kvinnor vid namn Gro. Dels Gro Helgesdotter, gift med Halvor, dels Gro Nielsdotter, gift med Helge Tollesson. Reer (i Gunnarsbo) var mycket riktigt son till de båda sistnämnda makarna. Beklagar att mitt inlägg var en smula oklart.
 
Om Du har mer information rörande dessa personer (kanske särskilt rörande Gro Nielsdotter från Gilleby, vilken jag inte vet något alls om), tas detta dock tacksamt emot.
 
MVH,
 
Christian

2001-10-22, 22:18
Svar #12

Ove Tegnér (Ove)

Eivor och Christian
 
Nu har det klarnat för mig. Ja, jag lurade mig på ditt inlägg Christian. Det blir ju väldigt lätt att göra misstag när man rör sig över flera generationer med likartade namn.
 
Nu undrar jag dock över en annan sak. Eivor nämnde nyss här ovan Tolle Halvardsson, som hade en syster Marit. Tolle levde 1604 på Lavön i Morlanda. I nästa mening säger Eivor:  Deras son: Helge Tollesson -hade Skörtorp 1663.
 
Det är väl Tolle Havardssons son men vad hette frun i så fall, för han hade väl inga barn med sin syster  ?
 
Sedan är det så att jag också kommer från Mali Hermansdotter men mina uppgifter är lite dåligt källstyrkta och fattiga (andrahand). Jag kommer från en Börta Jakobsdotter som troligen skall vara född omkring 1673 i Käderöd, Ödsmål (O) Kan detta vara en äkta dotter som följd av Malis giftermål med Jacob Bengtsson i Käderöd ? (se Eivor från 18/9 20:22)
 
Trevligt detta. Känner någon av er till Börta Jakobsdotter ?
 
mvh // Ove

2001-10-22, 22:44
Svar #13

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Hej!
 
Det brev ni diskuterar från 1604 är ett pappersbrev som jag tolkade 1980-09-12 vid besök hos ägaren Arvid Hermansson i Skörtorp. Efter hans död år 2000 blev jag anförtrodd att ta hand om gårdsarkivets äldre handlingar. Alla brev före 1730 har jag överlämnat till Göteborgs Landsarkiv i september 2000, däribland brevet från 1604.
Jag har fotostatkopia samt min tolkning av brevet kvar hemma och kan skicka er detta om ni önskar.
Hälsar Folke Almegius

2001-10-22, 23:32
Svar #14

Ove Tegnér (Ove)

Hej Folke  
 
Det är naturligtvis väldigt spännande och intressant om man som avlägsen ättling kunde få ta del av detta brev.  
 
Jag åtar mig gärna att scanna kopior för ev. digital spridning om någon är intresserad och ingen annan har något att invända.
 
mvh// Ove

2001-10-23, 22:29
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej  
Tack Folke Almegius för ditt svar om brevet.
Ove,  Det skall naturligtvis vara Tolles barn (Marit var hans syster)-det blev litet konstigt där. Vad jag har om Börta Jacobsdotter är att hon var född 1686 i Lillhammar och död 1756-06-01 i Kläpp, dit hon var gift.
Hennes bror Nils Jacobsson var född 1678 och död 1763-01-01 i Käderöd. Han var gift med Karin Jonsdotter f. 1672.
Den oäkta sonen hette Helge Jonsson efter fadern Jon Arvidsson. De andra är födda inom äktenskapet med Jacob.
Jag är inte säker på om jag läst detta i Ödsmåls hembygdsböcker eller i Folke Almegius bok Jöns i Vräland. Jag har inte antecknat det.
Hälsningar Eivor A.

2001-10-28, 10:57
Svar #16

Ove Tegnér (Ove)

Tack Eivor
 
Jag har fått mina uppgifter förstärkta. kommer att kontrollera det som går i kyrkböckerna också.
 
Börta Jacobsdotter var gift med Jöder Larsson i Kläpp, Ödsmål (O) och de fick en dotter, Kerstin Götharsdotter som gifter sig med Bengt Jonsson och hamnar på Groland Västergård i Spekeröd (O).
 
På den vägen och ytterligare 8 generationer så dyker jag själv upp  
 
mvh// Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna