ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Larsson Lenmark, självmördare från Markim  (läst 678 gånger)

1999-03-19, 11:53
läst 678 gånger

Birgitta Zandhers

Erik Larsson Lenmark bodde i Markim, Lena by. Han begick självmord 1792.
 
I Dödsboken står följande (originaltext med modern stavning):
 
Vid återfärden från Sigtuna stad den 29 augusti hängde borgaren och bonden Erik Larsson Lenmark ifrån Lena by sig själv med sitt eget strängaband uti en trädgårdstäppa vid Ny-Märsta gästgivargård. Den 11 därpå följande september hölls urtima ting härom i Märsta, då utslaget blev: Att denne självspilling (o?)ärliga begravas må. (.......) jordfästes dagen därpå den 12 om aftonen. dock i all tystnad och utan klockor. 44 år, 10 månader, 8 dagar gammal.
 
Reflektioner:
Det förefaller mig vara en ganska desperat och impulsiv handling att hänga sig i en främmande trädgård. Det får mig att tro att något särskilt hände under hans vistelse i Sigtuna, möjligen något rörande ekonomi eller hälsa.
 
Frågor:
Jag skulle gärna läsa protokollet från ovan nämnda ting. Var kan jag hitta detta?
Har någon stött på Erik Larsson Lenmark i Sigtunas domböcker o dyl?
 
mvh Birgitta

2001-07-25, 00:18
Svar #1

Ragnar Fornö

Hej!
 
Detta ting finns i en renoverad dombok från 1792 på Riksarkivet./Volymen finns inte på mikrokort och är inte med i originalprotokollen från Ärlinghundra häradsrätt - utan kan endast läsas i original på RA/.
 
På hemvägen från Sigtuna stad slet sig hans häst som han sedan letade efter i Märstatrakten. Han frågade efter den i Sätuna, men ingen visste något. Hans tjänstefolk från hemtrakten kom till tinget och intygade att han sista tiden varit orolig till sinnet. Därmed fick Lenmark en hederlig begravning på kyrkogård. Protokollet är på cirka tio sidor.

2003-01-30, 12:26
Svar #2

EvaTelbrant

Hej!
 
Fann just denna gamla efterlysning ang. Erik Larsson Lenmark ifrån Lena gård i Markim.Är det någon som har mer information om denna ana eller om Lena gård,?
Erik Larsson Lenmark är min fmfmfff.
Tack på förhand
 
mvh

2012-06-17, 09:08
Svar #3

Utloggad Eva Ekeblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 19:40
    • Visa profil
Hej!
 
Hittade dessa gamla inlägg via Google. Erik Larsson Lenmark är min FM MF MMF.  
Är alltså ättling till Lenmarks dotter Christina. Har egentligen inga frågor just nu, men eftersom Lenmarks självmord är bland de mer dramatiska händelserna i släktens historia kommer jag säkerligen att återvända till hans person. Han är också den ende bland mina anor som innehaft burskap i någon stad.
 
MVH Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna