ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björnberg - politiker i Enköping?  (läst 1171 gånger)

2003-11-19, 00:09
läst 1171 gånger

Michael Gawell

Är det någon som känner till något om en politiker, möjligen riksdagsman, som hette Björnberg och som levde i trakterna kring Enköping runt 1870 ?

2003-11-19, 01:31
Svar #1

Anders Andersson

Björnberg är en adlig ätt (nr 359), enligt 1902 års adelskalender, men jag hittar inget i mina bokhyllor om den sökte politikern. Skulle han ha varit ledamot av ståndsriksdagen före 1866 eller tvåkammarriksdagen därefter? Det finns ett biografiskt uppslagsverk över alla ledamöterna i tvåkammarriksdagen 1866-1971 (två band, vill jag minnas) som du kanske hittar på något bibliotek i din närhet.
 
Via Google hittade jag en förteckning Kända döda, personer: B som bland många andra nämner Björnberg, KE, Lantbrukare, Riksdagsman AK, Utnämning (jag har inte undersökt sammanhanget). Kan det vara rätt person?

2003-11-19, 23:13
Svar #2

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Hej Michael! Har du några fler uppgifter ang din Björnberg?
Jag har bara forskat i rakt nedåtstigande led på min pappas sida. Släkten komer fr Lerbäck (Kumla, Närke) - 1700-tal och flyttade senare till Åker (Södermanland) för att slutligen hamna i Sthlm.
Jag har massor av uppgifter som jag inte har hunnit gå igenom så kanske det finns nya spår.
MVH / Birgitta Björnberg

2003-11-20, 09:36
Svar #3

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Michael!
En riksdagsman Karl E r i c Björnberg bodde i Enköping, senare i Uppsala under 1910 och 20-talen. Han var född 1872 3/11 i Kärda i Jönköping, och dog 1941 26/12 1941 i Domkyrkoförsamlingen i Uppsala. Föräldrarna var lantbrukaren Anders Persson och Anna Kristina Eriksdotter. Han var lantbrukare till yrket, och gifte sig 1902 med Nanna Margareta Lyberg, som var född i Vårfrukyrka i Enköping 1881 och dog 1963 i Uppsala. De hade tre barn. I Riksdagen satt han för Uppsala län, i andra kammaren, mellan åren 1912 och 1932. Han hade dessutom uppdrag inom Blåbandsförbundet. Källa: Norberg, A, Tjerneld, A och Asker, B, (1988):  Tvåkammarriksdagen 1867-1970. Ledamöter och valkretsar, band 1.  
Hälsningar
Göran

2003-11-20, 15:52
Svar #4

Anders Andersson

I och med att fadern hette Anders Persson, så är det uppenbart att Karl Eric själv tagit sig namnet Björnberg. Hur är det möjligt, när det samtidigt är namnet på en adelsätt? Jag trodde att adelsnamnen var skyddade även före 1901 års namnlag.

2003-11-20, 18:53
Svar #5

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Vad jag vet så finns det många Björnberg som inte har någon koppling till den adliga grenen.
Jag har stött på namnet både i Gbg och i Norrland.
MVH / Birgitta Björnberg

2003-11-20, 21:39
Svar #6

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Anders
Jag tillhör den adliga ätten Björnberg nr 359, tredje grenen, men det var lätt som en plätt för mina barn att ta mitt flicknamn Björnberg. Bara att gå in på skattekontoret och med en koll se mitt flicknamn och så var det klart.
 
Hälsningar
Lisbeth

2003-11-21, 01:14
Svar #7

Anders Andersson

Jo, att man numera enkelt kan byta till sin mors flicknamn (adligt eller ej) känner jag till, men frågan gällde alltså den blivande riksdagsmannen Karl Eric Björnberg. Före 1901 års namnlag fanns inga generella bestämmelser om tagande av släktnamn, men jag har förstått att de adliga släktnamnen ändå åtnjöt ett visst skydd, så att inte vilken dräng som helst kunde kalla sig Lilliehöök eller Sparre. Är det en missuppfattning, eller fanns det kanske speciella regler för en mindre grupp adliga namn?
 
Sedan känner jag inte till vad föräldrarna Anders Persson och Anna Kristina Eriksdotter hade för bakgrund, men deras namn antyder ju snarare att de tillhörde allmogen.
 
Om det nu redan finns icke-adliga släkter med samma namn som en adlig släkt, så förtar det förstås merparten av poängen med ett särskilt skydd för detta namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna