ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Marta Jansdtr o s. KJ Pettersson i Solna, Spånga eller...  (läst 263 gånger)

2005-12-22, 11:25
läst 263 gånger

Utloggad Monica Antonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 18:15
    • Visa profil
Min morfar var en fantastiskt vänlig man som spelade dragspel i min barndom. Familjen (förmodligen han själv också) har alltid trott, att han var från Spånga, men vem var han egentligen...?  
Karl Johan Pettersson (morfar = mf) f 18/6 1883 var son till Anna Marta(Märtha)Jansdotter (mf m) f 19/5 1844 (i Norge) och Peter (Per) August Pettersson (mf f) f 27/7 1841 i Väne Åsaka, Älvsborgs län).  
De hade även sonen Frans August f 2/11 1873 i Wassunda, där de råkade komma förbi lagom till förlossningen. De uppgav då som adress: Saltmätargränd no 19, Adolf Fredriks församling, Stockholm.  
Mff var vid järnvägen (kanske rallare), där han dog knall och fall ca 1888. Mf var 5 år gammal då. Mfm kan ha flyttat till Norge en tid, men om det vet vi inget.  
 
Jag har fått uppgift om, att familjen är inskrivna sist i Solnas inflyttningslängd 1886, men att de då redan hade bott där i flera år. Mff skrivs som inflyttad från Sundsvall och mfm från Norge. (Ort?)  
I hfl 1891 ska familjen bo i Albybergs grindstuga i Solna.  
 
Mf KAN alltså vara född i Huvudsta - där de också sedan bodde. Såväl mff som mfm bör ha dött där. Hon levde 1910 men inte 1926. Hon ska ha varit lärarinna och under en tid också ha haft ett hus i Spånga.  
 
Om någon kan hjälpa mig komma vidare med detta, vore jag förstås mer än tacksam. Familjen har letat i många år.  
Monica Antonsson  
monicaantonssn@telia.com

2005-12-23, 00:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna