ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Eugenia Ramström, född Jansson  (läst 537 gånger)

2007-01-22, 15:46
läst 537 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Jag har lite funderingar över denna kvinna.
 
Jag får fram helt olika födelsedatum och år på henne. 1914, 1916, 1918 får hon barn och då står det att hon är född 5/5 1889. 1920 får hon barn igen men då är hon plötsligt född 5/11 1887.
 
Den 20/4 1912 gifter hon sig med Oskar Vilhelm Ramström i Riala.
 
Enligt min vän som är barnbarnsbarn till Eugenia så hette mamman Sofia och kom från Finland. Jag hittar en Anna Eugenia född 1889 i Riala. Hon är dotter till Johan August Jansson och en Sofia Mathilda Ersdotter. Båda föräldrarna kommer från Riala.
 
Är A.E. från Riala rätt eller finns det en till som jag bara inte kan hitta?

2007-01-23, 12:35
Svar #1

Utloggad Urban Flod

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 08:07
    • Visa profil
Hej Maria
 
Det där var en liten nöt att knäcka
Riala är ju mitt skötebarn men tidpunkten gör det lite svårare att få fram uppgifterna.
A.E f i Riala stämmer med det du skrev men där finns ingen koppling till Finland föräldrar o far o morföräldrar kommer alla från Riala förutom Sofias mamma som kommer från Stockholm.
O.W Ramström f 1889-01-25 är son till Karl Gustaf i hans andra äktenskap men vigseln är så sen att jag inte har kunnat koppla ihop dom.Hittar inte heller deras dödsdatum så dom måste båda avlidit före 1947 och inte i Riala. Var hittade du vigselnotisen gifte dom sig i Riala, finns det några mer namn i den och vet du var dom dog o när?
Dessa personer är rätt i min egen forskning så det vore kul om vi kunde reda ut detta.
Hälsningar Urban

2007-01-23, 16:02
Svar #2

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Hej Urban
 
Ja. Det är förvirrande det där. Men min kamrat skulle höra efter och se vad som kan tänkas att stämma.
 
Vigselnotisen för A.E och O.V hittade jag i vigselboken för Riala på Riksarkivet. Det stod inget annat, bara namnet på vigselförättaren. A.A Odenquick. Bara några veckor senare föds en son som sedan avlider c.a. 1 år gammal. Det var nog bråttom med giftermålet..
 
När de dog har jag inte lyckats lista ut. De finns inte med i Sveriges dödbok 1947-2003.
 
Mvh
 
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna