ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Ersdotter Frimodig f 1754 i Ununge  (läst 340 gånger)

2005-07-02, 23:24
läst 340 gånger

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Anna Ersdotter (Frimodig), född 1754-08-19 i Alby by, Ununge, skulle enligt min hypotes kunna vara identisk med min anmoder Anna Ahlberg född 1754 i Ununge. Jag vet att Anna Ahlberg 1779 flyttade från Stockholm till Svedvi i Västmanland, där hon samma år gifte sig. Hennes födelseår och födelsesocken finns noga angivna i Svedvi. Min första gissning gällde en annan Anna född i Alby, men Eddie Bjärrenholt konstaterade att denna första Anna hade ett annat levnadslopp, och han föreslog istället Anna Frimodig, dotter till båtsmannen Erik Johansson Frimodig på Alby ägor. Namnet Frimodig är ju ett soldatnamn och därmed inte särskilt ärftligt. I Stockholm har jag inte kunnat finna Anna Ersdotter. Troligen tog hon namnet Ahlberg när hon flyttade till Stockholm, och därför kan jag inte belägga vem som är hon. Bland grannarna i Alby fanns flera med namnen Ahlbom och Ahlgren, så namnet Ahlberg kan ha legat nära till hands att välja. 1779 var hon ju 25 år, så hon kan ha bott på flera ställen innan hon år 1779 flyttade från Stockholm till Svedvi och gifte sig där. Jag har också funnit att det inte finns några husförhörslängder i Ununge förrän 1779, inte heller flyttningslängder, så där finns inte mycken hjälp.  
 
Finns möjligen någon som i någon grannsocken träffat på denna Anna Ersdotter (Frimodig). Hon kan ju ha flyttat från Ununge till någon annan socken innan hon flyttade till Stockholm. Eller också har även Anna Ersdotter ett helt annat levnadslopp än det jag tror. Det är ju också bra att få reda på. I så fall kan jag ju avskriva även Anna Ersdotter. Om någon har någon uppgift som kan belysa Anna Ersdotters levnadslopp skulle jag bli mycket tacksam.  
 
Hälsningar! Kurt Hultgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna