ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vådeld i Västerlövsta 1737  (läst 806 gånger)

1999-07-22, 15:02
läst 806 gånger

Sonja Färeby

Har någon träffat på några uppgifter om en vådeld i Sör Starfors i Västerlövsta 1737. Min farfars förfäder bodde där vid den tiden och flyttade samma år plötsligt till Vänge.  
 
Vilken omfattning hade branden? Blev några människor skadade? Finns något skrivet om den?
 
Sonja Färeby

1999-07-26, 22:54
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Sonja, Jag har också träffat på denna vådeld i samband med att jag forskat om b{riksdagsmannen Erich Larsson i Sör Starfors}, Västerlövsta. Alla hus brann inte ner. Den u{4 advent 1737} betalade Erich Larsson och hans broders, bonden Lars Larsson, änka tillsammans en mindre summa till kyrkan för att deras hus hade skonats av vådelden. Lars Larsson hade avlidit tidigare på hösten. I kyrkoräkenskaperna omnämns detta.

1999-07-27, 22:44
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Jag måste göra en rättelse till ovanstående: Vådelden synes enligt kyrkoräkenskaperna ha inträffat hösten 1736 och det var 4 advent 1736 , som beloppet betalades. Under 1737 uppkom vådeld i två andra byar, Vansjö och Hedeby.

2001-09-01, 22:46
Svar #3

Christer Cederlöf

HejIrma!
Då jag själv  är uppvuxen I Vansjö blir jag väldigt nyfiken på att en vådeld skulle ha härjat 1737. Känner Du till något mer om detta. Har anor från 1600 i grannbyn Gårdsjö.
                      Hälsningar Christer
                      christer.ce@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna