ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Singö-Gåssten  (läst 1561 gånger)

2000-09-30, 15:36
läst 1561 gånger

Utloggad Madeleine Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-09-21, 18:25
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon känner till ön Gåssten utanför Singö. Är det möjligt att ta sig dit idag?
MVH Madeleine Nilsson

2000-11-14, 18:33
Svar #1

Utloggad Yngve Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2014-02-21, 10:31
    • Visa profil
Gåsten ligger öster om Singö, mittför  
Step(p)eludden, där Boda bys österhus, dvs.sjöbodar på östra sidan av Singö ligger. Gåstensredden, det ganska vindskyddade vattnet mellan Gåsten och Singö, var ankarplats för segelfartyg som skyddade sig vid oväder eller som väntade på vind vid stiltje.
 
Men skäret Gåsten har en lång historia från medeltiden ända fram till början av 1900-talet som fiskeskär för staden Norrtäljes fiskeborgare. De seglade ut tidigt på våren och fiskade strömming som de saltade in och avyttrade på höstmarknaden i oktober. I slutet av 1800-talet bodde några fiskeborgare med namnet Buhre på Gåsten året om.
 
Det finns ett foto från år !894, om jag inte missminner mig, som visar Gåstens hamn och bebyggelsen där.
 
Ön är numera obebodd. Men Gåstens hamn (en naturhamn) är en omtyckt ankarplats för fritidsseglare. Det är inte svårt att ta sig dit med egen båt. Det stora skäret är ganska promenadvänligt. Miniatyrsmå myrar med lite hjortron och skvattramdoft och tre små miniatyrsjöar, i åtminstone en av dem hör man änderna kvacka i augusti.

2000-11-17, 18:24
Svar #2

Utloggad Madeleine Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-09-21, 18:25
    • Visa profil
Tack Yngve för din beskrivning av Gåssten. Jag har stött på Gåssten i min forskning på min farmors sida. Hon härstammar från den Buhrefamiljen som bodde där året om. Vet du möjligt var det fotot finns som du nämnde?
Tack igen  
Mvh Madeleine

2000-11-25, 11:03
Svar #3

Yngve Andersson

I Alfred Janssons bok Singö, en roslagssockens krönika, Klippan 1962, finns fotot (sid 28) från 1897. En ångslup med den svensk-norska unionsflaggan ligger i naturhamnen. På land ligger fiskebodar och bostadshus. Jansson intervjuade Oscar Buhre som var född på Gåsten. Han berättar mycket om livet därute. Boken är svår att få tag på. Men biliotek bör kunna ge dig interurbanlån, om du inte redan har stött på boken.  Den är både utgiven som bok och som ett specialnummer i Uppsala läns forminnesförenings skriftserie.  
 
 I Nordiska museets arkiv fimms en kopia av fotot från 1897. Jag beställde en kopia där och fick för en överkomlig penning en kopia. 206Jj Gåsten behöver du bara uppge.
 
Yngve Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna