ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhör  (läst 599 gånger)

2014-12-27, 21:31
läst 599 gånger

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Hej  
Vet nån om husförhöret för Skederid förre 1722 är borta Eller är det jag som inte hittar fattar var jag ska leta
skulle bli glad om nån kunde hjälpa mig  
har några släktingar som jag skulle behöva finna som bodde där 1722
tack på förhand
salka

2014-12-27, 23:08
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Salka!
 
Den äldsta bevarade husförhörslängden från Skederid, AI:1, beskrivs så här i AD:s info-ruta:
 
Defekt. Dateringen är gjord på grund av i volymen förekommande anteckningar, vilka emellertid ej utesluta att den begagnats längre.
 
De första sidorna verkar avse husförhör som ägde rum 1722, och om du har tur kan dina släktingar finnas där. Annars får du försöka läsa igenom ministerialböckerna som är bevarade från början av 1690-talet och framåt. Där kan du säkert finna anteckningar om en hel del av de personer, gårdar och byar som du är intresserad av.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna