ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruvor/Stenindustri  (läst 1554 gånger)

2003-04-25, 11:20
läst 1554 gånger

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Var kan man hitta information om gruvor/bergbrott/stenbrott?  
Jag vet att det fanns ett stenbrott på en viss plats och ungefärlig tid, men mer vet jag inte. Jag är intresserad av att veta av vem, vad det användes till osv osv.

2003-04-25, 18:57
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Thomas!
 
Ett tips är att se efter om det finns någon sockenbeskrivning för den ort där stenbrottet finns. Det finns en del beskrivningar av större stenbrott i skärgåreden, t.ex. från Vätö. Vidare går det att kontakta hembygdsföreningen på orten. De brukar kunna ge tips om vem man skall fråga eller om något är skrivet. Om du har möjlighet att besöka platsen går det givetvis att fråga i någon närbelägen gård.
Det brukar synas vad stenen använts till. Är det fin granit brukar den ha använts till gatsten. Är det röd-vitaktig genomskinligt material är det fältspat som använders till porslin. Kalksten användes för bränning till kalk.
 
Hälsningar Stig Geber

2003-04-29, 21:12
Svar #2

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Tack för tipsen.
I själva verket håller jag på med just lite efterforskning för hembygdsföreningen.
 
Brottet ligger på en ö i Gräsö skärgård och många avflyttningar har gjorts sedan stenbrottet användes. Nu finns det ingen kvar på ön som har några rötter eller kunskap om användningen.
 
Men en titt på stenen är såklart intressant. Det ska jag göra :-)
 
tusen tack.

2004-12-02, 14:07
Svar #3

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns något arkiv över dem som arbetade i gruvorna i Dannemora och Film?
mvh Solveig Mårtensson

2004-12-02, 22:11
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kanske Storas arkiv i Falun. Det finns en hembygdsförening i Dannemora också som har ett arkiv. Fråga Östhammars kommun.

2004-12-02, 22:16
Svar #5

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Tack Torbjörn, det skall jag göra.
mvh Solveig M

2004-12-03, 07:45
Svar #6

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Thomas,
 
Det här inlägget kanske kommer lite sent, men ett annat tips kan vara de geolgiska kartorna över området. Gamla kartor har ofta en ganske utförlig kartbeskriving där detta kan stå omskrivet.
Det finns även industrimineralkartor över vissa delar av landet. Gå in på SGU (Sveriges geologiska undersökning) hemsida (www.sgu.se). Där finns det information om vilka berggrundsgeologiska kartor som finns. Det finns också en liten skrift som heter Kartplan (www.lm.se/kartplan) som kommer ut varje år. Den innehåller en översikt om vad SGU, SMHI, Lantmäteriet och Sjöfartsverket har för kartmaterial.

2008-04-21, 13:32
Svar #7

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Numera kan man söka efter stenbrott och det som efterfrågades i denna diskussion på Riksantikvarieämbetets hemsida.
 
http://www.kms.raa.se/cocoon/kulturmiljosok/avancerad_sok.html
 
Sökte på stenbrott, på fornlämningsregistret fick jag 867 träffar över hela landet.
 
Stefan

2011-01-12, 11:18
Svar #8

Britt Svensson

Hej
Jag undrar om någon känner till om det finns något arkiv för bruket i Herräng i äldre tid och var det i så fall finns.
MvH Britt

2011-01-12, 19:00
Svar #9

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Ni som söker arkiv. Har ni provat med att söka i arkiven på www.riksarkivet.se? Där hittade jag min gruva. De arkiven fanns i Härnösand trots att gruvan låg i Uppland, så det är inte alltid lätt att hitta dem. Jag tror jag hittade dem i NAD.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna