ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grav i Börje församling  (läst 1919 gånger)

2011-09-12, 17:13
läst 1919 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Jag undrar om det är någon som bor i Börje eller i närheten som skulle kunna hjälpa mig med att leta rätt på en grav där eller om någon kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga för att leta rätt på graven då jag i dagsläget inte har möjlighet att åka dit själv och titta. Jag har sett på de gravletarfunktioner som finns på Internet och Börje förefaller tyvärr inte vara med där.
 
Hälsningar
 
Madeleine

2011-09-12, 18:44
Svar #1

Utloggad Ellesiv Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2019-07-28, 10:13
    • Visa profil
Hej Madeleine!
Har du namn och år på personen så kanske jag kan  
hjälpa dej.
Mvh Ellesiv.

2011-09-12, 18:50
Svar #2

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej Ellesiv,
 
Det är två personer som borde vara begravda i samma grav, Anna Mathilda Lindvall född Brundin och hennes man Anders Ludvig Lindvall. Anna Mathilda Brundin föddes i Frösthult den 31 januari 1857 och dog den 6 mars 1917 i Börje. Anders Ludvig Lindvall föddes den 14 december 1848 i Dalby och dog den 8 maj 1920.
 
Tacksam för all hjälp!
 
Madeleine

2011-09-21, 19:07
Svar #3

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej Madeleine
 
Nu vet jag inte om du har varit till Börje kyrka och du kan ju alltid åka till denna kyrka o gå runt på kyrkogården (den är normal storlek för en landsbygdskyrka). De äldre gravarna ligger oftast i närheten av själva kyrkobyggnaden, har du tur så kan du hitta graven.
 
Stefan

2011-09-28, 00:05
Svar #4

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Jag bor söder om Stockholm med två småttingar varav den yngsta ca 5 månader, så även om jag väldigt gärna vill vet jag inte när jag har möjlighet att åka till Börje. Jag har ännu så länge bara sett kyrkan på bild och jag håller med om att den inte verkar vara väldigt stor. Jag skickade mail till pastorsexpeditionen och frågade om de hade graven i sitt register men det hade de inte så därför bestämde jag mig för att testa och posta en fråga här.
 
Vänliga hälsningar
 
Madeleine

2011-09-28, 01:13
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ingen av personerna kan hittas på CDn Begravda i Sverige, vilket tyder på att de sannolikt ej är begravda på Börje kyrkogård, utan troligen på någon av de kyrkogårdar som ej är med på denna CD. Föreslår att du kontaktar Dalby församling i Uppsala stift (det är väl den som avses, det finns tre Dalby i Sverige) - som inte är med på CDn - och frågar dem om graven. Frösthult är liksom Börje med på CDn, så där är de inte begravda.

2011-09-28, 14:26
Svar #6

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Har du någon sista adress på dem? Kanske ligger de inte på Börje kyrkogård. Det finns ju en del andra småkyrkor i närheten där de skulle ha kunnat blivit begravda, Hjälmsta t.ex. Om en annan kyrka låg närmare är det inte konstigt om begravningen skedde där. Det kan i så fall vara nämnt i död och begravningsboken. Kollade lite snabbt på svar.se, men den finns inte med så långt fram i tiden. Kanske finns den någon annanstans?

2011-09-28, 16:05
Svar #7

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Att de inte finns med på CD:n Begravda i Sverige behöver inte alls betyda, att de de inte är begravda i Börje. Jag har erfarit att på t.ex. Hanebo kyrkogård saknas personer, som avlidit på 1940-talet (senast i fjol sommar besökte jag tillsammans med svärmor dessa gravar, fotograferade några gravstenar, skrev kontaktpersoner och har sedan lämnat alla fakta till kyrkogårdsförvaltningen).  
 
På kyrkogården vid Bomhus kyrka är det ungefär samma sak. Vid kontakt med den  kyrkogårdsförvaltningen visade det sig, att gravar som inte använts på länge (och där man alltså inte haft anledning att föra in begravda i datorprogrammet) saknas personerna på CD:n. Därför finns inte en släkting död 1957 med, medan systern som avled 1926 finns på CD:n (där har den graven återlämnats och andra personer har begravts där vid senare datum).

2011-09-28, 20:36
Svar #8

Utloggad Sven-Erik Grahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2012-07-30, 08:39
    • Visa profil
Hej.
Att de inte finns med på CD:n Begravda i Sverige behöver inte betyda att de inte begrovs på Börje kyrkogård.
Det är bara gravar som har en gravrättsinnehavare, jag är medveten om att det finns många gravar som ändå är med, ofta yngre gravar som inte har återanvänds. Gravrätterna var oftast på 25 eller 50 år.
 
Lycka till med din fortsatta forskning.
Vänliga hälsningar.

2011-09-28, 23:20
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
CDn Begravda i Sverige särskiljer inte gravar med eller utan gravrättsinnehavare. Uppgifterna kommer från respektive kyrkogårdsförvaltnings digitaliserade gravregister. Föreslår att du på nytt kontaktar Börje församling och frågar om de har samtliga kyrkogårdens gravar med i sitt register samt att du frågar Dalby församling, som jag redan sagt ovan. (På de kyrkogårdar jag har erfarenhet av finns samtliga gravar med i registret - och på CDn - även sådana som inte haft någon gravrättsinnehavare under de senaste hundra åren.)
 
(Meddelandet ändrat av tord 2011-09-28 23:32)

2011-10-08, 22:22
Svar #10

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,
 
Det sista jag har är att Anna Mathilda och Anders Ludvig vid hennes död bodde i Tiby i Börje. Jag letade på SVAR och fann SCB-utdrag där hon fanns med i dödsboken för Börje. Anders Ludvig bodde på Nyby i Börje men dog fysiskt hemma hos min mormors familj i Gamla Uppsala. Enligt anteckning i dödsboken där hade han begravts i Börje den 15 maj 1921 enligt attest. Så jag tror att de ligger i Börje men att graven har återlämnats eller att gravrätten upphört. Jag besökte kyrkogården förra helgen och letade igenom den två gånger utan att hitta en gravvård för dem, inklusive att jag kände med fingret på de gravar där texten blivit bortnött. Men vad jag noterade är att det förefaller finnas en del gamla gravplatser i Börje som ännu inte kommit i bruk igen då det fanns avstånd mellan gravar och tomma längder där det nog finns gamla gravar. Dalby ligger under Bälinge pastorat och jag har varit i kontakt med dem rörande detta. Jag läste på en informationsblankett Stockholms Stadsarkiv, som jag besökte i ett annat forskningsärende, att det i vissa församlingar fanns böcker i O-serien, gravböcker, samt att man kunde titta i kyrkans räkenskaper när de efterlevande betalade för kostnader i samband med begravningen. Jag vet inte om sådana handlingar finns sparade för Börje de år jag är intresserad av men ska gräva på SVAR och se vad som finns, scannat eller oscannat.  
 
Tack för all hjälp och alla förslag!
 
Madeleine

2011-10-09, 22:33
Svar #11

Utloggad Gunnar Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 19:51
    • Visa profil
Hej Madeleine
 
Jag håller på att kartlägga alla Frösthults soldater och saknar uppgifter om var och när Anna Matildas föräldrar grenadjären Johan Erik Brundin oh Maria Kristina Örn avled? Jag har en notering om att de flyttade från Brunnby, Frösthult till Vårfrukyrka 1863, till Österunda 1865 och till Falu län 1868. Jag är även intresserad av vad det blev av hennes syskon Anders Johan 11/9 1850, Karl Erik 19/10 1853 samt Erika Charlotta 4/9 1862.
 
Hälsningar
Gunnar

2011-10-10, 19:10
Svar #12

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej Gunnar,
 
Jag har en hel del av information om både föräldrarna och syskonen. Kan jag maila dig separat om detta? En del information kanske också jag kan skicka via post för det skulle bli lite för mycket att skriva av. Du kan kontakta mig på madeleine@bjorn3d angående detta så ska jag ge dig all information som jag har.
 
Jag har följt Johan Eric och Maria Christina i kyrkböckerna och husförhörslängderna men jag har inte hittat stöd någonstans för att de är i Falun ett tag och är därför mycket intresserad av var jag kan hitta den informationen? Jag såg att de flyttar från Österrunda till Broby, inte att de flyttade via Falun.
 
Men kort som svar på en del av dina frågor, Johan Eric Brundin avlider den 3 november 1887 i Gamla Uppsala av lunginflammation. Maria Christina dör den 2 juli 1912 i Gamla Uppsalaby av ålderdom. Johan Eric var arrendator på en går i Gamla Uppsalaby till sin död och efter hans död övertog sonen Carl Eric och hans familj arrendet och Maria Christina bor hos dem till sin död. De borde vara begravda i Gamla Uppsala, det står ingen annan notering om detta i död- och begravningsboken för Gamla Uppsala(SE/ULA/10318/C/6 (1862-1881)) men jag har inte hittat deras grav vid eftersökning i gravregistret på internet även om jag hittar andra släktingar begravda där. Så de kanske ligger någon annanstans.
 
Maria Christina och Johan Eric fick följande barn:
 
Anders Johan Brundin, född 11 september 1850 i Frösthult. Död i Gävle den 28 juni 1913
Carl-Erik Brundin, född 19 oktober 1853 i Frösthult. Död den 10 juli 1918 i Gamla Uppsala
Anna Mathilda Brundin, född 31 januari 1857 i Frösthult. Död den 6 mars 1917 i Börje, Uppsala. Gift Lindvall.
Erika Kristina Brundin, född 4 september 1864 i Vårfrukyrka. Död 7 oktober 1922 i Uppsala. Gift Lundvall
 
Hälsningar
 
Madeleine

2011-10-10, 19:20
Svar #13

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Hej Gunnar! Har du klart för dig att Upplands släktforskarförening har kartlagt alla indelta soldater i Frösthult med, där det är möjligt, hustrur, föräldrar och barn? Gå in på Runslingan för mer information eller, om du bor i närheten, gå in på landsarkivet där kopior står i forskarsalen-
 
MVH
Christina Backman

2011-10-10, 23:53
Svar #14

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej Christina,
 
Jag sökte information om Johan Eric via Soldatregistrets hemsida men fick ingen träff på honom hur jag än gjorde. Har Runslingan mer information än vad som finns där?
 
Mvh
 
Madeleine

2011-10-11, 17:27
Svar #15

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Ja Madeleine, Runslingan har ofta mer information än Centrala Soldatregistret, fast det kostar en liten slant.
MVH
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna