ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franska Liljan  (läst 3548 gånger)

2000-08-24, 22:39
läst 3548 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har i min släkt - en man som hade den franska liljan inbränd på axeln - enligt en släktforskare, som tyvärr är död nu. Han skall ha varit från min mormors släkt i trakterna kring spekeröd, jörlanda eller Tjörn. Är det någon som i någon bok träffat på detta är jag tacksam för alla svar.
Hälsn.Eivor Andersson

2001-02-28, 15:18
Svar #1

Utloggad Mats Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-12-18, 12:08
    • Visa profil
Det enda jag har läst om detta är i Alexandre Dumas De tre musketörerna att den franska liljan brändes in i axeln på förbrytare i det monarkistiska Frankrike.
När levde han? Kan han ha begått ett brott i Frankrike när det var monarki där? Eller kan det möjligen ha varit en tatuering?

2001-02-28, 16:15
Svar #2

Barbro Lunsjö

I SAOB kan man läsa om den franska liljan:/inom heraldiken/ om den stiliserade liljan i de franska kungarnas vapen. Man kanske kan finna en avbildning i den heraldiska litteraturen.

2001-02-28, 19:34
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej.
Tack för intresset.
Under Franska Revolutionen i slutet på 1700-talet var det ju en utrensning inom aristrokatien.
Enl. släkten så skulle det vara någon ifrån min släkt i Bohuslän, som deltagit i krig i den Franska revolutionen och återvänt med en fransk lilja inbränd på axeln. Han som läst detta lever inte längre och därför vet jag inte vem det kan vara.
Hälsningar Eivor Andersson

2001-03-01, 07:48
Svar #4

Utloggad Mats Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-12-18, 12:08
    • Visa profil
Om han deltog i de tidiga revolutionskrigen i Frankrike i slutet på 1700-talet, och blev tillfångatagen av monarkisterna, så är det fullt tänkbart att han blev brännmärkt med en fransk lilja som förbrytare mot staten. Det bör vara åren kring 1789-95 då monarkisterna fortfarande hade arm?er i fält.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna