ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07  (läst 2100 gånger)

2003-10-06, 15:20
läst 2100 gånger

Karin Björkholm (Karin)

STORT tack Lena!
 
Det var just födelseorten jag var nyfiken på

2003-10-06, 16:05
Svar #1

Anders Andersson

Det kan tilläggas att i många fall när Uppsala står angivet i församlingsboken som någons födelseort mot slutet av 1800-talet, så är det bara för att nedkomsten ägt rum på Uppsala barnbördshus, trots att modern varit både bosatt och skriven i någon av de kringliggande landsortsförsamlingarna. Det är väl vedertaget att man i släktforskningssammanhang är mer intresserad av barnets folkbokföringsmässiga födelseort än den geografiska nedkomstorten.
 
I ditt (Joel Wahlbergs) fall råder det nu knappast något tvivel om att Vaksala är korrekt födelseort, men 1890 års husförhörslängd (som folkräkningen på nätet bygger på) behöver inte vara mer korrekt än 1910 års församlingsbok som du redan har tittat i. Vill du ha en definitiv bekräftelse bör du undersöka Vaksala födelsebok, där du kan erhålla såväl födelseort inom Vaksala sn som exakt datum för födelse och dop. Jag kan ta en titt när jag befinner mig på landsarkivet nästa gång.

2003-10-07, 05:27
Svar #2

Anders Andersson

Joel Herbert föddes den 29/10 på Jädra i Vaksala och döptes den 29/11 1879. Dopvittnen var arrendatorn Erik Eriksson och hustru Emma Kristina Ersdotter i Vallby (allt enligt Vaksala C:7 1879:31).

2003-10-10, 18:58
Svar #3

Catharina Lindhe

Undrar om någon vet något om Påvel Mårtensson född omkring 1540 död 1597. Han ska ha varit fogde i Uppsala. Dog i Uppsala. gift med Carin Månsdotter född omkring 1540. De fick dottern Malin Påvelsdotter född 1589-09-16 i Stockholm dog 1639-02-09 i Stockholm Hon var gift två gånger första gången med Erik Herlinius (kyrkoherde) död 1620 i Linköping gifte om sig med min anfader när hon blev änka Bonde Germundsson Kyrkoherde död 1659 i Lekaryd.  
Även tacksam om någon vet något om deras liv och familj.  
Vänligen Catharina

2003-10-17, 16:21
Svar #4

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Söker en Jan Erik Öberg f. i Uppsala 1776-05-11. Han var torpare och änkeman. Senare omgift med Carin Hammargren f. 1770-02-22. Är det någon som har sett denna person i någon hfl eller på en cd-skiva är jag glad för alla uppgifter jag kan få för att gå vidare.
MVH Kärstin Bäckius

2003-10-20, 10:57
Svar #5

Maria Fong

Hjälp!  
Jag skulle väldigt gärna vilja ha information om:  
Otto Mauritz Adelöf, f 1834 (Uppsala) och  
Agnes Olivia Charlotta Adelöf, f 1832 (Uppsala)  
 
Jag har enbart denna information om släkten Adelöf/v. Är relativt säker på att det inte är samma släkt som Adelöw i Stockholm men man vet aldrig. Snälla hjälp! Är det NÅGON som har någon som helst information om dessa två vore jag ytterst tacksam!  
 
Tack!// Maria Fong

2003-10-20, 11:04
Svar #6

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Maria,
 
Så här ser det ut enligt folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Upsala
Hemort: Dagmar
Kontrakt: Dom.
Län: Uppsala
Otto Mauritz Adelöf f. 1834 i Kulla, Bag.ges. och änkling
barn
Emil Mauritz f. 1873 i Uppsala
Anton Bernhard f. 1880 i Uppsala
Hulda Elisabet f. 1883 i Uppsala

2003-10-20, 11:20
Svar #7

Maria Fong

Tack så jätemycket för hjälpen Lena det var verkligen snabbt!
Har du någon mer information om även barnen etc?
 
Tack tack tack tack! /Maria Fong

2003-10-20, 11:25
Svar #8

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Maria,
 
Kollade i folkräkningen 1900 men Uppsala är inte inlagt där.  
 
Annars vet jag inget om barnen.
 
mvh
Lena

2003-10-20, 11:43
Svar #9

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Maria,
 
Det var så enkelt som att Agnes redan dött 1890.  
 
Åke Adelöf är född i Restaröd i Göteborgs och Bohuslän. Vad jag kan se i Sv Dödbok hade han inte dött fram till 1999.
 
Om du går in på Gula Sidorna för privatpersoner så hittar du en Åke Adelöf. Varför inte ringa honom och fråga vilka föräldrar han hade.
 
mvh
lena

2003-10-20, 11:45
Svar #10

Maria Fong

Tack så jättemycket för hjälpen Lena!

2003-10-20, 13:17
Svar #11

Anders Andersson

Maria, för flera år sedan hjälpte jag en forskare i USA med uppgifter om den här familjen, eftersom hon härstammade från bagaren Otto Mauritz Adelöf (han dog i Uppsala, och om jag minns rätt så utvandrade alla hans tre överlevande barn till USA). Jag kan förmodligen hjälpa dig med en hel del så snart jag har undersökt mina noteringar hemma.
 
På vad sätt är du släkt med Otto Mauritz Adelöf och hans syster Agnes?

2003-10-20, 15:01
Svar #12

Anders Andersson

Ursäkta, nu ser jag att du skrev att det troligen inte är samma släkt Adelöf i Uppsala som i Stockholm, utan att du upptäckt dessa personer enbart med ledning av efternamnet. Otto Mauritz och hans hustru (som dog före maken) hade kanske elva barn, men av dessa dog flertalet i unga år, och de tre som återstod emigrerade alltså sedan de blivit föräldralösa i tonåren. Jag försökte hitta andra släktingar på både Otto Mauritz och hans hustrus sida, men jag följde inte dessa trådar till slut, och jag vill minnas att de inte ens hette Adelöf. Det är teoretiskt möjligt att det finns en koppling via efternamnet ytterligare någon generation bakåt, men chansen är nog inte så stor.
 
Om din äldsta säkerställda släkting ännu lever, så är det nog där du skall börja nysta, som Lena föreslog.

2003-10-20, 16:58
Svar #13

Maria Fong

Hej!
Jag är inte släkt med Adelöf familjen, utan det är min sambos släkt som jag är väldigt nyfiken på. Typiskt att det är så svårt att forska om det. Kruxet är att historien om släkten Adelöf går isär när jag frågar släktingarna. Alla berättar en egen version (vilket var en av anledningarna till att jag började luska själv).
En berättelse är att en piga från socknen Adelöv blev gravid utan att vara gift, flyttade upp till Stockholm. Födde barnet, men la det på gatan, varpå en polisman fann barnet (och senare även modern) och barnet fick namnet pga av sitt ursprung.
En annan berättelse är att en piga blev med barn i Stockholm utan att vara gift, och flyttade då till Adelöv tillfälligt till sina släktingar för att ha barnet och återvände sedan till Stockholm utan barnet. Barnet växte upp hos släktingarna och fick efternamnet Adelöf pga att han växte upp där och att ingen visste vem fadern var.
En tredje berättelse är att barnet hittades i Stockholm i en sophög av en polisman som gav honom till ett barnhem, som sedan lät sälja/adoptera bort honom till en bondefamilj i Adelöv socknen, och därför fick han efternamnet Adelöf.
Och så här fortsätter historierna i all oändlighet. Frågan JAG försöker ta reda på är ju naturligtvis vad det är som stämmer och inte, men det verkade vara lättare sagt än gjort!
Jag vet att en av Thomas Adelöfs systrar flyttade till USA och har gift sig. En annan syster Ulla bor i Göteborg, en tredje syster är ett frågetecken. Thomas Adelöfs far - Åke Adelöf och frugan ?? är skiljda och hon bor numer i Skåne någonstans.
Det är en väldig pusselfamilj som jag verkligen vill få ordning på!
Förstår ni mitt dilemma? Hur ska jag egentligen gå till väga?
Ni är så snälla som hjälper!
 
Tack!/Maria

2003-10-20, 18:16
Svar #14

Anders Andersson

Jo, det är inte alltid så lätt att pussla ihop alla inbördes motstridiga påståenden man hört rörande sådant som hänt på 1900-talet, samtidigt som 1800-talets kyrkböcker på landsarkivet kan ge hur entydiga upplysningar som helst, bara man tar sig över den där första tröskeln.
 
Jag vill gärna hjälpa dig att komma vidare, men eftersom frågan om Otto Mauritz Adelöf i Uppsala därmed sannolikt var ett sidospår (kanske rentav ett villospår), så föreslår jag att vi lämnar Uppsala domkyrkoförsamling därhän och tills vidare använder oss av den diskussion du själv skapade för din efterlysning av Adelöf, till dess att vi gemensamt rett ut vilken forskningsfråga som bör ställas härnäst.
 
Jag bör dock korrigera mig på ett par punkter ovan, sedan jag studerat min korrespondens från våren 1998:
 
1. Otto Mauritz Adlöf och hans hustru Lovisa Charlotta Widlund fick tillsammans nio barn, varav sex dog (samtliga före två års ålder) och tre emigrerade. Att jag skrev elva beror nog på den tidvis förvirrade numreringen i födelseboken, i och med att familjen aldrig hade mer än fyra barn som levde tillsammans. Prästen måste alltså förlita sig på sina tidigare anteckningar eller på uppgifter från föräldrarna, och det är väl lätt hänt att det blev fel där.
 
2. Agnes Olivia Charlotta Adlöf var inte syster till Otto Mauritz Adlöf, troligen inte ens släkt. Jag har också sett hennes namn förut, men jag blandade ihop henne med Carolina Adlöf, som var syster till Otto Mauritz.

2003-10-20, 23:41
Svar #15

Anders Andersson

En rättelse till rättelsen: Carolina Adlöf var inte syster utan faster till Otto Mauritz Adlöf. Otto Mauritz hade däremot en bror Anton Bernhard Adlöf, som utvandrade till USA och skall ha avlidit där.

2003-10-30, 21:05
Svar #16

Anders Andersson

Jag har noterat ett par mindre felaktigheter i fråga om de årtal med vilka fastighetslängderna för Uppsala är registrerade.
 
AIIba:4-6 (Svartbäcksroten) är både märkta på ryggarna och registrerade såsom omfattandes 1900-1906, trots att det finns gott om uppgifter från 1907 i volymerna (jag tyckte mig rentav se någon obefintlighetsanteckning från årsskiftet 1907/1908 i AIIba:5). De närmast följande volymerna (AIIba:7-9) börjar år 1908, varför jag tror att de förstnämnda helt enkelt blivit felmärkta vid leveransen tii landsarkivet.
 
Volymerna AIIbb:14-16 (Kungsängsroten) anges på SVAR:s mikrokort och i tillhörande förteckning omfatta åren 1914-1918, men studerar man bilderna av volymernas ryggar framgår det att de i själva verket avser åren 1918-1926. På grund av frånvaron av datum för flyttningar mellan kvarter inom församlingen resulterade registreringsfelet i en del kanske onödigt huvudbry innan jag upptäckte orsaken.
 
Jag har skriftligen anmält de båda felen i landsarkivets reception, så får vi se när registren har uppdaterats.

2003-10-31, 17:32
Svar #17

Solveig Mårtenssson

Hejsan!
Var hittar jag fortsättningen efter följande husförhör?
Uppsala Domkyrko AIIaa:29 1906-1929?
Skulle vilja följa Emma Lovisa Stockelin f. Lövqvist f. 1863 i Järlåsa (änka) och hennes dotter Signe Amalia Lovisa f. 1886 i Balingsta.
Tacksam för svar
mvh Solveig Mårtensson

2003-11-03, 00:10
Svar #18

Anders Andersson

Församlingsboken för Uppsala domkyrkoförsamling AIIaa:29 omfattar perioden 1906-1924, enligt NAD. Om familjen står under efternamnet Stockelin, så skall fortsättningen finnas i AIIaa:49 (1924-1944), men eftersom sekretessgränsen nu går vid 1933 får du be arkivpersonalen om hjälp att ta fram uppgifter ur den eller efterföljande volymer.
 
Observera att fastighetslängden, där personerna är placerade efter bostadsort (kvarter och gård), förs parallellt med den alfabetiskt ordnade församlingsboken, och då de olika böckerna överlappar varandra i tiden finns det chans att sökta uppgifter från tiden 1924-1932 redan är tillgängliga via mikrokorten i forskarsalen. Hänvisning finns från församlingsboken till fastighetslängden i form av beteckningar som Kn.7.135 (Kungsängsroten) vilket betyder AIIbb:7 sid 135. De andra rotarna är Svartbäcken (Sv, AIIba) och Fjärdingen (Fj, AIIbc). I vilken rote bodde Stockelins?

2003-11-03, 10:34
Svar #19

Solveig Mårtenssson

Hej Anders!
Tack för svaret. Jag är inte säker på vilken rote det är. Men jag får ta reda på det nästa gång jag besöker arkivet.
mvh Solveig M

2003-11-03, 10:38
Svar #20

Solveig Mårtenssson

Hej igen Anders!
I ovan angivna husförhör så finns personerna på kort 10/06647.
mvh Solveig M

2003-11-06, 16:20
Svar #21

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej alla släktforskare!
 
Nu har jag kört fast ordentligt på Edla Christina Andersson.  
Hon föddes 1884-11-03 i Stockholm (eller Uppsala).
Edla Christinas mor, Edla Andersson, dog bara 4 veckor efter Edla Christinas födsel 1884.  
Fader okänd.
Men vart tog barnet vägen - det är frågan.
Blev hon inlämnad till ett barnhem eller togs hon om hand av släktingar?  
Är det nån som känner till Gillbergska Barnhemmet trol i Uppsala?
Hur kommer man i kontaktmed detta?
 
Fröken Edla Kristina Andersson begravdes 1923-11-04 på Stockholms Norra Begravningsplats enl. 'Begravda i Stockholm'.
Hon finns inte i Anno 1890.  
 
Modern Edla Kristina Andersson föddes på Ölsta i Holm sn (C) och flyttade med föräldrarna 1847 till Tuna i Dalby sn (C). (Efter hennes fars död flyttade hon troligen med sin mor och sina bröder till Hammarskog i Dalby (C) och därefter trol till Uppsala. Var 1878 i Uppsala (och senare samma år i Stockholm?).
Folk 1890: Pigan Edla Kristina Andersson f. 1847 i Holm (C) bodde  på Aske i Håtuna (C) hos Grefve Karl Gustaf Konrad Erik Lewenhaupt f. 1834 i Ö. Vingåker som hade Värdinna, Hushållerska och to 6 pigor i sin tjänst.
 Modern Edla dog bara 4 veckor efter födseln av dottern Edla Ch. i Sthlm.  
(Är det inte märkligt att mor och dotter har samma namn (för- och efternamn)?
Visserligen dog mamman efter några veckormen ändå.
 
Tacksam för kommentarer. Jag tar gärna mot all möjlig hjälp!!
 
Arne Forsman i ett ganska varmt Norrköping

2003-11-06, 18:04
Svar #22

Solveig Mårtenssson

Hej Arne!
Gillbergska barnhemmet har funnits i Uppsala, är inte säker på om det finns kvar. På nätet finns att läsa gamla handlingar om hemmet och dess grundare. Jag sökte på Gillbergska och fick upp  Nordisk familjeboks artikel om Gillbergska barnhemmet. Barnhemmet låg i kornsningen Ringgatan-Sysslomansgatan. Det är troligtvis ett äldreboende där nu.
Hälsningar från Solveig Mårtensson, Uppsala

2003-11-06, 18:11
Svar #23

Utloggad Monica Söderbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2011-03-13, 10:20
    • Visa profil
Hej Arne
Gillbergska på Ringgatan i Uppsala
är idag ett äldreboende.
Så här står det i Nordisk familjebok:
Gillbergska barhusinrättningen i Uppsala grundad på en af borgare och tjänstemän till firandet af Karl XIV Johans regeringsjubileum 1843 bildad barnhusfond, har namn efter handlanden i Uppsala Gabriel Vilhelm Gillberg hvilket till fonden testamenterade hufvuddelen af sin förmögenhet, öfver 1 mill. kr.
Enligt reglem. af 11 juli och 12 sept. 1894 har inrättningen till ändamål att åt barn (företrädesvis späda barn), som i fattigvårdshänseende tillhöra Uppsala samhälle, bereda vård och uppfostran samt att i öfrigt verka för en förbättrad vårs af fattiga barn i Uppsala.
 
Hälsningar/Monica

2003-11-06, 21:21
Svar #24

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hör också med Stadsarkivet i Uppsala om de har handlingar från Gillbergska barnhemmet. Och även Upplands museets forskarsal, där fotografier från barnhemmet (åtminstone från senare tid) kan finnas.

2003-11-07, 03:19
Svar #25

Anders Andersson

Arne, eftersom du inte ger några källhänvisningar är det svårt för oss utomstående att avgöra vad av det du skriver som är kända fakta och vad som är hypoteser eller antaganden. Varifrån kommer uppgiften om Gillbergska barnhemmet? Om dottern föddes och modern dog 1884, så kan ju den senare rimligen inte återfinnas i Folk 1890. Dottern bör finnas, om hon levde då, men hon står knappast noterad med något efternamn vid sex års ålder varför det är svårt att söka efter henne.
 
Nej, jag tycker inte det är konstigt att modern ger dottern samma namn som hon själv bär, särskilt om hon är ensamstående och detta är första barnet.

2003-11-07, 03:44
Svar #26

Anders Andersson

Jag kan komplettera Monicas utdrag ur Nordisk familjebok med följande avsnitt ur Upsala Läns Kalender 1891, sidan 136:
 
Barnhusfond, 1843 års.
Stiftad den 24 Nov. 1843 af Upsala Borgerskap och dess tjenstemän, till minne af Konung Carl den XIV Johans 25-åriga regering, såsom bidrag till inrättandet af ett barnhus i Upsala stad. Kassan, vid bildandet 2,356 Rdr 40 sk. banko stark, har dels genom räntor, dels genom några mindre donationer vuxit till år 1890 circa 82,000 kr. Aflidne Handlanden G. W. Gillberg testamenterade år 1890 till denna fond något öfver 1,000,000 kronor, hvadan sammanlagda behållningen för närvarande är öfver 1,082,000 kr.
Styrelse:
Ordförande: Prof. P. Hedenius.
Ledamöter: Handl. F. O. Törnlund, Bankdir. J. A. Berlin, Skattmästare.
 
Jag tycker att en miljon kronor i 1890 års penningvärde låter som ett avsevärt belopp...

2003-11-07, 16:33
Svar #27

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Solveig, Monica, Irma och Anders!
Tack för all hjälp!
 
Anledningen till mitt intresse var att jag såg i Anno 1900 att ett annat fosterbarn kom 'fr. Gillbergska b.h. i Upsala'.
Detta andra fosterbarn var Edla Vilhelmina Andersson f. 1884-03-29 i Uppsala, som var hos Arrendatorn Jan Petter Pettersson i Tibbleby i Skogs-Tibble (C).
 
Jag ska nu försöka kolla om det ev. finns några uppgifter där om flickan Edla Christina f. 1884-11-03 trol. i Stocholm. Födelse tid och -ort är andrahandsuppgifter från en annan släktforskare (Rune Eriksson, Uppsala).
Samma gäller för dödsdatum för modern Edla Christina Andersson: 1884-12-21 i Stockholm.
 
Vad jag mer vet om modern är att hon var Fabriksarbeterska från 1862 till 1870 eller längre i Katarina Södra och Västra i Stockholm
enl. Sthlms Mantalsregister.  
Anno 1890 var hon Piga hos Lewenhaupts i Håtuna (C).  
Hon föddes 1847-06-05 på Ölsta i Holm (C) enl. kyrkböckerna.
 
Det är något som inte stämmer här. Kanske beroende förväxlingar med det vanliga efternamnet?
 
Arne Forsman i Norrköping

2003-11-07, 18:00
Svar #28

Anders Andersson

Ja, det som inte stämmer är att du söker en Edla Christina Andersson som dog 1884, och hittar en som levde i Håtuna 1890. Antingen är det två olika personer, eller så är uppgiften om hennes död 1884 felaktig.
 
Om du stryker alla hypoteser och antaganden du gjort, vilken är den mest ursprungliga uppgift du har om någon av de nämnda personerna? Är du släkt med någon av dem, eller vad är bakgrunden till att du forskar om dem?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna