ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torsvi  (läst 2435 gånger)

2002-06-20, 19:48
läst 2435 gånger

Carole Öst

Jag söker efter information om min morfars far, Gustav Lundin.
Han ska ha varit från Torsvi enligt dödboken och född 1890 12/1.
Gift med Karin Elvira Pettersson från  Kräcklinge och utflyttad till Duvbo Sundbyberg.
Tacksam för alla uppgifter,
MVH Carole Öst

2003-01-17, 23:50
Svar #1

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Jag söker mer information om Cajsa Larsdotter f 1730 i Torsvi socken.
 
Hon var gift med Eric Andersson från Husby.
 
Cajsa dog 1802-03-09 i Görlinge, Biskops Kulla.
 
Mvh
 
Maria

2005-03-27, 15:39
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Torsviforskare,
Under Släkter ... Elling nämns idag (27 mars 2005) ett testamente från en löjtnant Elling daterat Nafsta, vilket nämns vid Selebo härad, år 1715:s sommarting. Det nämnda Nafsta bör vara dagens Navsta, Torsvi sn. Känner någon till pesoner med namnet Elling i denna trakt?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-03-12, 01:10
Svar #3

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!  
Det är många gånger man stöter på småroliga incidenter i sitt släktforskararbete.  
Nu har jag hittat min morfars mor - Ida Hermelina som föddes 18 september 1881 - som oägta av Lovisa Persdotter - piga på Torsvi Gård.  
Lovisa kommer till Torsvi Gård den 14 oktober 1878 men något händer så hon flyttar redan 18 okt 1879 från gården. Den 13 oktober 1881 kommer Lovisa tillbaka till Torsvi Gård med ett nyfött barn. Nu kommer hon från Norrgården i Kungs Husby (C) där hon födde Ida Hermelina. Eftersom det aldrig har kunnat fastställas vem fadern var till Ida Hermelina undrar vi om någon kan hjälpa oss att få klarhet i detta?  
En son på gården blev - om jag inte minns fel - sjökadett 1881 i Karlskrona så...  
Hed tanke på hennes något ovanliga mellannamn - Hermelina - så finns det ju utrymme för spekulationer. Och det var väl inte så vanligt att man återkommer till sin arbetsplats med ett nyfött oägta barn.  
 
Ett annat problem är att det går inte att finna vare sig Ida Hermelina eller modern i SB1890 - trots att jag vet att min morfars mor Ida Hermelina lever då eftersom hon 1906 föder min morfar. Vi vet att Ida Hermelina hette Cederholtz när hon fick min morfar. Några månader senare gifte sig Barnafadern - Sigfrid Ture Svan ( Västra Ryd Uppsala ) och Ida Hermelina sig. Cederholtz verkar inte finnas över huvud taget så mycket skumt är det...
Hoppas på tur med hjälp.  
 
Thomas

2006-03-12, 14:25
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Antar att du spekulerar i att Ida skulle vara dotter till en Hermelin - men modern flyttade ju från Torsvi gård i oktober 1879 och Ida föddes först två år senare. Fanns det Hermelin i Kungs-Husby också?
 
Att man inte hittar personer i 'folkräkningen' 1890 beror vanligtvis på att de utflyttat från en socken sent på året och inte hunnit skrivas in i inflyttningssocknens husförhörslängd förrän 1891.
1900 finner man Ida Hermelina Cederholtz i Bromma där hon är piga hos en modellsnickare Johannes Gustaf Pettersson med stor familj i Södra Högelund, Sundbybergs köping. Efternamnet är hon ensam om 1900.
 
När och var föddes modern? Vad vet du om hennes senare öden?
Hälsar vänligen
Maud

2006-03-12, 17:10
Svar #5

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Maud,
 
Förlåt - jag skulle ju givetvis ha presenterat Ida Hermelina. Hon är min morfars mor.
Ida Hermelina gifter sig med Ture Svan ( fr. Västra Ryd (C) ) den 30 dec 1906 efter det att min morfar föds. D.v.s. han har namnet Cederholtz som dopnamn men efter det att Ture erkänt sig vara fader till Evert Ture ( min mf ) så får han namnet Svan.
 
Nu till problemet igen:
Jo det är så här att modern Kristina Lovisa Persdotter, bördig från Säby sn (F)- liksom Friherre Maximillian Hermelin och hans äldsta dotter...
Lovisa föddes den 24 maj 1849 på torpet Skogäng i Ödebjörnarp.
 
Nu är dock Friherre Hermelin 20 år äldre än Lovisa, men nåt säger oss att det är för mycket tillfälligheter...
Ida Hermelina föds den 18 september 1881 som oäkta dotter till Lovisa Persdotter och dyker upp på Torsvi, med mamman redan den 13 oktober- d.v.s. mindre än en månad efter födseln!
Där jobbar Lovisa som piga fram till oktober 1884. Samtidigt (nov. 1884) blir sonen Axel Adolf Hermelin på Torsvi Gård sjökadett och förpassad(?) till Stockholm och Amiralitetet. Tillfälligheter??? - nja kan så vara.
Backar man klockan så bor Lovisa enl.hfl GID: 2579.3.6200 endast på Torsvi Gård under tiden 14 nov 1878 till den 18 okt 1879. Därefter ska hon ha flyttat till Torpa i Östergötland. Där hittar man henne inte - i alla fall inte i inflyttad se: GID: 396.36.22400.
Däremot hittar man Lovisa i Kungs Husby år 1880 där hon står som inflyttad från Torsvi den 15 nov 1880! GID: 2255.13.38400 Vart hon har varit under tiden nov oktober -79 till nov -80 har jag inte hittat. Virrigt värre skulle jag vilja säga.
 
En kärleksromans mellan de tänkta är absolut ingen omöjlighet.
Avståndet mellan Kungs Husby/Arnöberg där Lovisa fanns och Torsvi Gård är inte längre än att man kan med häst kan ta sig till Grönsö 6-8km och sen ro över Grönsö sund till Arnö (500m?) och sen promenera den sista biten? Avstånd brukar väl inte stoppa kärleken, eller?
 
Jag tror att de tu kunde hålla i denna lilla hemlighet i några år men sen brast bubblan och Lovisa och Ida Hermelina fick skyndsamt flytta från gården samt sonen Axel Adolf (?) fick bassning av Friherre Maximillian och som bestraffning blev det Sjökadettskolan på Amiralitetet i Stockholm.
Alla inblandade kom på nåt sätt överrens eftersom Lovisa - Ida Hermelinas mor - tog namnet på Ida Hermelinas pappa med sig i graven.
Strongt gjort!
 
Visst är det kul med släktforskning?  
 
Har du nåt mer så skulle jag bli himla glad!
 
Thomas
 
PS. Detta är bara spekulationer och hoppas att ingen tar illa upp.

2006-03-12, 21:33
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Visst förstår jag att Idas andranamn sätter fantasin i rörelse på grund av moderns anställningar på Torsvi gård. Det var ju inte alldeles ovanligt att både husbonden, friherrlig eller inte, och hans söner tog sig friheter gentemot pigorna - någon kärlekshistoria var det väl mera sällan fråga om. Dock gör man klokt i att också beakta vad som kan tala emot teorin om en fader Hermelin.
 
Jag blir inte riktigt klok på om det är fadern eller sonen Hermelin du misstänker. Menar du att fadern skulle ha haft en flerårig förbindelse med pigan, att sonen skulle ha avslöjat saken och därför blivit 'förpassad' till Stockholm? Eller menar du att sonen och pigan hade ihop det, att fadern uppdagade förhållandet och därför skickade iväg både piga och son?
 
Sonen Axel Adolf var född 1861. Att han vid 19-20 års ålder skulle ha gjort en tolv år äldre piga med barn är förvisso inte otänkbart, men knappast någon anledning att 'förpassa' honom någonstans. Och det är ju ingenting märkligt i att han vid 23 års ålder skaffade sig en sjöofficersutbildning. Märkligt vore däremot om han 'bestraffats' med en sådan för att han upptäckt att hans far lägrade en piga - det var som sagt inget som man i dessa tider höjde alltför mycket på ögonbrynen åt.    
     
Lovisa slutade sin tjänst på Torsvi gård i oktober 1884. Det talar emot att hon hastigt skulle ha blivit ivägskickad. Tjänstefolk städslades ett år i taget och vanligen i oktober - hon anställdes i oktober 1881 och slutade alltså i 'laga tid' jämnt tre år senare.
 
Ida var inte ensam om namnet Hermelina. I folkräkningen 1900 finner man 29 med namnet, födda mellan 1819 och 1900, de flesta på 1880- och 1890-talen. Namnet var mest populärt i Stockholms län (14 födda där) och Uppsala län (sju stycken, varav två födda i Kungs-Husby 1881). Modern kan alltså ha valt namnet på helt andra grunder än de du misstänker.
 
Ja, detta var några aspekter som du bör ha i minnet för att inte alldeles låsa dig vid  föreställningen om en Hermelin-anfader.
 
Har du undersökt vad som hände med modern efter flytten från Torsvi gård 1884? Gifte hon sig möjligen med en Cederholtz?
Hälsar vänligen
Maud

2006-03-13, 00:27
Svar #7

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Ja du Maud,  
Om man bara visste alla hemligheter...
Jag funderar i banorna Herrn eller äldsta sonen.
Ser man till åldersskillnaden så har jag sett värre - åt båda hållen.  
Båda känns ganska heta om man nu får uttrycka sig så.
En piga stod ju inte så högt i kurs förr i tiden om man jämför med dagens pigdebatt.
Många oäkta barn föddes på gårdar där husbonden ofta var den som var den skyldige.
 
Det finns många små detaljer som ändå talar för att någon av de på Thorsvi Gård skulle vara pappan.
1. Lovisa arbetade på gården vid flera tillfällen.
2. Friherren med fru och äldsta dottern kom från samma socken som Lovisa. Säby sn(F). Nåja - frun var inflyttad till Säby men ändå. Ganska naturligt så kan de ha vetat om varandra.  
3. Möjligheten till en liten tete-et-tete inte vore omöjlig med tanke på avstånden mellan platserna.
4. Varför hade Lovisa så bråttom tillbaka till Thorsvi Gård efter födseln av Ida Hermelina? Det är ju dock inte en månad mellan nedkomst och tills dess hon är tillbaka igen på Thorsvi.
Hon borde inte ha varit i världens bästa form då.
5. Lovisa berättade ALDRIG vem Ida Hermelinas pappa var. Inte ens Ida Hermelina fick veta det.
Hade en dräng varit fadern så hade det nog kommit fram ganska snabbt, men nu verkar det som om Lovisa dyrt och heligt aldrig skulle avslöja det.
6.Det finns inga Cederholtz - i alla fall inte 1890. Det kan vi konstatera.
7.Namnet Cederholtz klingar ståndsmässigt i mina öron. Kan det vara så att fadern på något sätt ordnade modern och barnet namnet så att de på något sätt skulle känna sig lite utöver det mer vanliga Persdotter. Långsökt - ja, men jag kan inte finna någon annan förklaring.
8.Lovisa Persdotter gifter sig aldrig...- varför?
På denna tid var det både skamligt och kränkande att vara ensamstående med barn utan fader.
 
Fram till 1886.11.27 bor de i Kungs-Husby (Arnöberg) - sen flyttar dom. Jag kan inte se om det står Weckholm eller Stockholm dit de flyttar.
Har bara skummat över Weckholm som hastigast men inte fått nåt napp.
Lovisa och Ida Hermelina för dock ett rörligt liv och hamnar så småningom via arbeten i C-län till Bromma och Sundbyberg, så mycket har jag fått reda på abv min morfars systerson.  
Min morfar Evert Ture föds, som jag sagt tidigare 1906 som Cederholtz, ett namn som han fick behålla i ca. ett halvår. Sen gifte sig Ida Hermelina Cederholtz med min mff Sigfrid Ture Svan från Västra Ryd (C) och min morfar blev en Svan.
 
För mig som försöker reda ut alla frågetecken angående detta så är det en fjäder i hatten om jag kunde hitta fadern till Ida Hermelina.
Det spelar ingen roll om det så vore Greven/Baronen eller stalldrängen som är fadern.
För mig är det mer viktigt att ha ett namn som man kan följa vidare.  
 
Med hopp ännu mer info...
 
Thomas

2007-07-11, 11:37
Svar #8

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Johan Linus Lindberg f 1913-02-08 i Torsvi. Vem kan hjälpa till med hans föräldrar?
Tacksam för allt är
Maj-Britt Sundin

2008-08-14, 19:06
Svar #9

Utloggad Deborah Lönn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 300
  • Senast inloggad: 2012-11-22, 18:47
    • Visa profil
Hej nu undrar jag om någon vill hjälpa mig med föräldrarna till Soldaten Carl Eric Persson Ed f 1822 15/8 i Torsvi socken Mvh Deborah

2008-08-14, 22:29
Svar #10

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Föräldrarna är: Statdrängen Per Persson och Hustrun Anna Ersdotter vid Torsvi Gård. Hustrun 41 år.
Källa Fb Torsvi C:1.
Mvh Ivar

2008-08-15, 19:04
Svar #11

Utloggad Deborah Lönn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 300
  • Senast inloggad: 2012-11-22, 18:47
    • Visa profil
Tack för det Ivar står det något om vart hustrun Anna kom ifrån Mvh Deborah

2008-08-15, 20:42
Svar #12

Utloggad Ivar Wallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Deborah. Kan inte hitta dem i hfl.
Ivar

2008-08-17, 16:08
Svar #13

Utloggad Deborah Lönn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 300
  • Senast inloggad: 2012-11-22, 18:47
    • Visa profil
Tack i alla fall Ivar Mvh Deborah

2010-02-10, 15:58
Svar #14

Utloggad Catarina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 08:21
    • Visa profil
Vi är ett antal personer med anknytning till Torsvi socken som har bildat en förening som kallas Torsvi förr Vi samlas en gång i månaden och försöker att dokumentera så mycket vi kan om Torsvi med tyngdpunkt på 1900-talet. Målet är att så småningom ge ut en skrift/bok. Det gäller att ta tillvara den äldre generationens historia och dokumentera den. Det har hänt en hel del under 1900-talet.
Finns det någon som har något att berätta om Torsvi så hör gärna av er.
 
MVH Catarina

2013-11-11, 22:37
Svar #15

Susanne Sörkvist

Hej!
Någon som ser dödsorsaken på en Ida Johansson f. 2 feb. 1875 - d. 8 juni 1939?
MVH Susanne

2013-11-19, 23:46
Svar #16

Utloggad Peter Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 11:25
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker information om föräldrarna till
 
Anders Ersson
född 1746-09-18 Torsvi församling
död 1782-11-29 Ekenäs, Vallby församling
gift med Magdalena Ericsdotter.
 
Någon som vet vilka hans föräldrar var?
 
// Peter Berg

2013-11-20, 18:40
Svar #17

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Peter!
 
Enligt födelsenotisen (Torsvi C:1, bild 18 - AD Online) är Anders son till Erik Hansson i Nygård. Moderns namn finns inte i födelseboken, och den äldsta bevarade husförhörslängden börjar först 1765.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-11-21, 10:26
Svar #18

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Begravnings- och vigselböcker saknas dessvärre för den aktuella tiden, vilket inte underlättar forskningsmöjligheterna, och för Trögds härad saknas även mantalslängderna för perioden mellan 1742 och 1774.
 
Jag kan däremot tänka mig att Erik Hansson, om han inte lämnade socknen innan han dog, kan förekomma bland kyrkans räkenskaper.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna