ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eric Mattisson född 1726 i Brattön Solberga socken  (läst 531 gånger)

1999-07-03, 01:05
läst 531 gånger

Anneli Kronberg

Detta är ett komplement till min efterlysning om Eric Mattisson. Hans far hette Mattis Olsson.

1999-07-03, 10:51
Svar #1

Anneli Kronberg

Eric Mattisson var född 1726 03 25 i Brattön Solberga socken. Hans hustru hette Karin Torkelsdotter födelsedata och födelseort är tyvärr okända. Jag är intresserad av uppgifter om när Eric och Karin gifte sig. Jag är även intresserad av uppgifter om Erics mor. Hon står inte med i Solbergas födelsebok 1694 - 1746 .

1999-07-03, 13:40
Svar #2

Utloggad Agneta Zachariasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 12:11
    • Visa profil
Hej Anneli.
 
Jag har i mitt släktträd en Erik Mattsson och hans hustru Karin Torkelsdotter i Solberga. De uppgifter jag har om dem har jag själv fått och inte hunnit kolla upp. Enligt dessa var Karin född 30 nov 1727 och gifte sig  d 28 juli 1749 med Erik Mattsson från Brattön.
 
Mvh Agneta

1999-07-03, 15:16
Svar #3

Anneli Kronberg

Tack så väldigt mycket för dessa uppgifter Agneta Zachariasson,de är till stor hjälp.Hur är Eric och Karin släkt till dig ? Eric Mattisson är min mormors morfars mormors morfar och Karin är min mormors morfars mormors mormor.
 
Hälsningar Anneli Kronberg

1999-07-04, 17:03
Svar #4

Utloggad Agneta Zachariasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 12:11
    • Visa profil
Hej Anneli
 
Egentligen är det inte jag utan min man som härstammar från Karins syster Anna, så för att komma till en gemensam ana får vi gå till Karins och Annas far Torkel Andersson. Släktskapet är ganska invecklat för min man ramlar in på Torkel från tre håll:
1) mm ff mm f
2) mf fm mf mf
3) mm fm mf mf
Detta beror på att Anna fick bl.a. 2 barn: Karin och Torger. Karins son, Bryngel, gifte sig med Torgers dotterdotter, Sara. Dessa båda blev upphovet till min mans mormor. Torger hade ytterligare en dotter och hon blev upphovet till min mans morfar.
Om du vill ha det hela mera utförligt så kan jag maila över det till dig. Det tar upp så mycket plats här att reda ut alla namn och data.
 
Hälsningar
Agneta

1999-07-04, 19:43
Svar #5

Anneli Kronberg

Hej Agneta !
Det vore snällt av dig om du ville maila mig ditt material om Karin Torkelsdotter.  
P.S titta gärna på min hemsida, jag har mitt släktforskarmaterial där. http://hem3.passagen.se/ankr1991/
D.S
 
                 Hälsningar Anneli Kronberg

1999-11-06, 01:59
Svar #6

svein kronberg

hei anne li,ser vi har samme etternavn.Jeg driver også ned slektsforsking.Den Kronbergslekten jeg kommer fa er fra Ljusnaberg
min olderfar Johan Persson f.1830.13.12
min oldermor Lovisa f:Kronberg
Ff.1835.14.10
har du noe kjennskap til disse navne,
mvh svein

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna