ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Håtuna  (läst 1688 gånger)

2013-02-06, 20:50
läst 1688 gånger

Odd Bengt Valleryd

tack Anita, jag börjar kolla igen, men jag hittade ju den hemska inflyttningen till Viby där dom bara är 3 personer som kommer. Men jag hoppas du har rätt, jag börjar om. Tack
Vet du om dödboken för Håtuna finns scannad på SVAR, den finns nämligen ännu inte på ArkivDigital.
MVH
Odd
 
Detta inlägg har flyttats från Allmänt, Anna Sofia Rosborg. dödbok saknas Håtuna.
Magnus Hjärtström, moderator

2013-02-06, 22:16
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 781
  • Senast inloggad: 2019-12-07, 21:38
    • Visa profil
Nej, det finns bara dödböcker till och med 1894 på SVAR.
 
Anita H
 
Detta inlägg har flyttats från Allmänt, Anna Sofia Rosborg. dödbok saknas Håtuna.
Magnus Hjärtström, moderator

2013-02-06, 22:41
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9197
  • Senast inloggad: 2019-12-04, 22:32
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns ju SCB:s dödboksutdrag på SVAR fram t.o.m. 1942.  
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2013-02-06 22:41)
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2013-02-06 22:41)
 
Detta inlägg har flyttats från Allmänt, Anna Sofia Rosborg. dödbok saknas Håtuna.
Magnus Hjärtström, moderator

2013-02-07, 00:37
Svar #3

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2362
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 23:41
    • Visa profil
Hej!
 
Genom att koncentrera mig på äldste sonen Ernst Sigurd kunde jag, via Sveriges dödbok 3 (1947-2003) och SCB:s vigselboksutdrag 1925 för Håtuna, spåra honom till Håbo-Tibble församling.
Och här finns också resten av familjen:
Håbo-Tibble B:7 (1895-1915), fol. 78. Inflyttning No. 46, 22/11 1915.
Håbo-Tibble AIIa:2 (1907-1921), fol. 105. Uggelbo,Frötuna. Erik E. död 3/12 1918.
Håbo-Tibble AIIa:3 (1922-1930), fol. 24, Frötuna.
Håbo-Tibble AIIa:4 (1930-1938), fol. 24, Frötuna.
Håbo-Tibble AIIa:4 (1930-1938), fol. 187, ålderdomshemmet. Anna Sofia död 10/3 1934.
 
Noteringen i St. Olof AIIa:4 om utflyttning till Håtuna är alltså felaktig.
 
mvh
Stefan
 
Detta inlägg har flyttats från Allmänt, Anna Sofia Rosborg. dödbok saknas Håtuna.
Magnus Hjärtström, moderator
Stefan Dake

2013-02-07, 18:15
Svar #4

Odd Bengt Valleryd

Underbart, tack alla snälla människor (jag tror att Anna Sofia är värd ett längre liv än jag fick för mig att hon fått).
Vad sägs om att hon som fattig torparhustru...när de 2 äldsta sönerna flyttat hemifrån tog sig an ett föräldralöst Stockholmsbarn !?!  
Men Stefan felaktig, finns så grova fel i kyrkböckerna ... att dom flyttat trots att dom inte gjort det? Kom just hem från jobbet...blev så uppspelt...nu skall jag börja kolla Stefans nya uppgifter...
TACK

2013-04-02, 11:28
Svar #5

Utloggad Björn Lindquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2013-05-06, 08:41
    • Visa profil
Trädg.m Carl Lindqvist uti Aske gård  hittar jag i Håtuna A1/3 1757-1767. Hans familj består av hustrun Stina Hansdotter och barnen Johan, Carl Fr., Hans , Cajsa Stina och Anna Brita.Tyvärr hittar jag inte familjen i böckerna efteråt.Är det någon som känner till något om familjen?
mvh
Björn Lindquist, Örebro

2013-05-01, 02:09
Svar #6

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 02:58
    • Visa profil
Är det någon som möjligtvis har lokaliserat en Johan Hansson, född 1753 i Håtuna? Jag misstänker att jag får traggla mig igenom husförhörslängden till slut, men om någon vet var i Håtuna han finns får vederbörande gärna avslöja det... Man kan hitta honom i Prostgården som dräng 1782, men var han är dessförinnan vet jag inte och födelseboken är (såvitt jag kan avgöra) inte tillgänglig för 1753. När han gifter sig 1785-10-02 står det bara drängen Johan Hansson och pigan Margareta Holmberg uti Prostgården.

2013-09-23, 21:46
Svar #7

Börje Abramsson

Elisabeth Lund 1677 i Nora (Y) död 17560926 i Skog (Y)
 
Gift 1:a med Nils Sondel 1668 - död 1713
 
Barn: Kristina 1704 -  
      Nils Jakob 1709 - 1765
      Erik 1711 - 1737
      Elisabeth       - 1768
 
Gift 2:a med Kyrkoherde Gustaf Hallsenius  död 1719
 
Barn: Katarina Halsenia 1718 - 1790
      Gustav            1719 - 1720

2013-10-06, 21:20
Svar #8

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 17:06
    • Visa profil
Söker en Anna Catharina Hellström född 1779 i Håtuna. Det enda jag vet är att 1819 bor hon i Stockholm....
Källa:Klara-BIIa-3-1818-1822-Bild-39-sid-37
 
(Meddelandet ändrat av bogrenskan 2013-10-06 22:35)

2014-05-19, 15:25
Svar #9

Utloggad Weine Weinesjö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 570
  • Senast inloggad: 2019-12-07, 16:00
    • Visa profil
Hej!
Söker föräldrarna till Carl Wikander f. 1794-10-08 Håtuna (C)
Avled 1832-01-03 Stockholm (Adolf Fredrik ????)
 
Tackar för hjälpen
 
Weine Weinesjö

2014-05-20, 08:45
Svar #10

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1224
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 21:24
    • Visa profil
Hej Weine,  
 
i dödboken för Adolf Fredrik FI:6 (1812-1834) sid 489 rad 8
 
finns Timmerman Carl Weckander 34 år som avled 1829,
gift med Johanna Boström. Då han endast blev 34 år bör han varit född 1794-95,
 
men jag hittar honom inte i födelseboken för Håtuna.
 
Kanske ändå en pusselbit på vägen?
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2014-05-21, 13:53
Svar #11

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 12:22
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Hej!
 
Det finns en Carl Wikander född i Håtuna 4 år tidigare med nästan rätt födelsedatum. Jag har dock inte kunnat knyta ihop dessa ännu.
 
 
------------------------------------------------------------------------
Carl Wikander. Frälsebefallningsman. Stattorpare. Rättare. Född 1759 i Veckholm (C) (hfl). Död 1796-04-20 i Heby, Dillnäs (D) (db).
 
------------------------------------------------------------------------
Levnadsbeskrivning
    Håtuna AI:6 s. 16 Signildsberg
    Lovö AI:7 s. 97 Malmvik
------------------------------------------------------------------------
Gift 1787-01-21 i Stockholm, Maria Magdalena (AB) (vb) med Christina Hellberg. Född 1766 i Vadsbro (D) (hfl).
------------------------------------------------------------------------
Barn
   Anna Greta Wikander. Född 1787-03-12 i Stockholm (AB) (hfl).
   Adolf Wikander. Född 1788-06-20 i Signhildsberg, Håtuna (AB) (fb). Döpt 1788-06-20 i Signhildsberg, Håtuna (AB) (fb).
   Carl Wikander. Född 1790-10-09 i Signhildsberg, Håtuna (AB) (fb).
   Ulrik Wikander. Född 1793-12-01 i Malmvik, Lovö (AB) (fb). Död 1795-09-12 i Malmvik, Lovö (AB) (db).

2014-12-04, 20:59
Svar #12

Utloggad Bertil Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2018-01-05, 19:04
    • Visa profil
Eric Jansson f 1775-04-26 Håtuna CI:2 sid 71. Flyttar till Håtuna. Ed AI:12 sid 113. Med dotter. Jag hittar dem ej?
 
Mvh/Bertil

2014-12-22, 10:34
Svar #13

Utloggad Ewa Skogström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-01-10, 13:19
    • Visa profil
Jag söker min morfar Albin Ekelund född 1875 i Håtuna.
Tacksam om det finns någon information om honom
 
Ewa Skogström

2014-12-22, 10:56
Svar #14

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3222
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 00:38
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Ewa!
 
Du måste nog tala om vad det är för information du söker. Är det om hans föräldrar och förfäder, hans familjeförhållanden eller vad?
 
Så här ser det ut i Sveriges dödbok 1901-2013:
 
-------------------------------
18750505-293
 
Ekelund, Nils Gotthard Albin
 
Lotsen 9
 
Död 15/12 1965.
 
Kyrkobokförd i Mönsterås, Mönsterås kn (Kalmar län, Småland).
 
Född 5/5 1875 i Håtuna (Stockholms län, Uppland).
 
Änkling (10/3 1957).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Håtuna (Uppsala län)
 
Källor:
DOR 65 / MTL
-------------------------------
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2014-12-22, 11:04
Svar #15

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3222
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 00:38
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hans föräldrar var enligt födelseboken (Håtuna CI:6, bild 47 - AD Online)) snickaren Jonas Peter Eklund och hans hustru Stina Lovisa Julia Nilsson i Aske.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2015-04-21, 10:21
Svar #16

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 402
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 21:42
    • Visa profil
Hej,
I HFL-längd Håtuna AI:13 sid 48  står det Hustru Anna Christina Ersdotter Berg , Född i Husby 1805 -12-20.
 
Vilket Husby är hon född i?
Har kollat alla Husby, enda tänkbara jag fann var  Husby W en Anna Caijsa född 1803 -12-20 i en ort som jag ej fann i husförhörslängder.
 
Skulle gärna vilja ha namnen på hennes föräldrar.
 
Fråga 2. Anna Christina och hennes make Anders Holmström ,samt deras barn flyttade 40 (1840)till ? jaa vad står det jag trodde Boo , men det finns inte några flyttningslängder det året.
Tacksam för hjälp!
 
vänligen Aina Alriksson

2015-04-21, 14:54
Svar #17

Utloggad Börje Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 13:04
    • Visa profil
Hej Aina!
 
Den plats i Husby W som du ej fann i hfl är Myckelby.
Du finner dem i Husby AI:9a (1798-1807) sid 91.
Hennes föräldrar var Jan Ersson född 1775-06-30 och Stina Jansdotter född i Långshyttan.
Uppgifterna stämmer med födelseboken Husby C:8 (1801-1828) bild 35.  
Men är det rätt Anna? Varför heter hon inte Jansdotter efter fadern?
 
Den 9 dec 1805 föds en annan Anna med fader Erik Ersson: Husby C:8 (1801-1828) bild 56.
Där stämmer inte dagen men årtalet samt faderns förnamn.  
Men även denna Anna är förstås osäker.
 
Med vänlig hälsning  
Börje Nordström

2015-04-21, 17:08
Svar #18

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3222
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 00:38
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Aina!
 
Att prästen i Håtuna bara skulle ha skrivit Husby utan närmare precisering, om han hade menat församlingen med detta namn i Dalarna, är väldigt osannolikt. Det som ligger närmast till hands borde vara Husby-Ärlinghundra, men inte heller där verkar det finnas någon lämplig kandidat i födelseboken.
 
Det säkraste i sådana fall är att följa henne bakåt i kyrkböckerna för att därigenom vara säker på att man verkligen hittar födelseuppgifter för rätt person.  
 
Änklingen Anders Holmström och pigan Anna Christina Berg gifte sig 1835-05-17 i Sånga församling (Sånga CI:4, bild 311 - AD Online). I husförhörslängden (Sånga AI:5, s 260) uppges båda ha flyttat dit från Stockholm 1834, vilket innebär att det blir lite krångligare att följa dem vidare bakåt. Både där och i samma längd på s 272 ser det dock ut att stå att Anna Christina är född i Husby L H, vilket kan uttydas som Husby-Långhundra, eller möjligen Husby-Lyhundra, båda i Stockholms län.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2015-04-21, 20:43
Svar #19

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 402
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 21:42
    • Visa profil
Tack så innerligt Börje och Hans Olof,
Får söka vidare,
Mvh Aina Alriksson

2015-04-22, 18:11
Svar #20

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 402
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 21:42
    • Visa profil
Hej, Hans-Olof m.fl.
 
När prästen skriver Flyttat till eller från , Stockholm, Vilka/vilken församling/ar i Stockholm menar prästen då?
För mig är Stockholm ( väldigt många församlingar).
 
Anna Christina Ersdotter Berg ! Varför har hon  två efternamn ? I HFL Sånga AI:5 s.260 står det text i Anders Holmströms rad Pig. An- Christina Berg.
 Framför Anna Christina Ersdotter Berg i kanten står det Qvarstaden ,vad betyder det?
 
Anna-Christina är född 1805-12-28(20)enl.HFL Sånga AI:% s.260 och sid.272 det finns ingen Anna-Christina född i Husby-Långhundra eller i Husby Lyhundra född det de datumet/en. Det finns en Anna Caijsa född 1804 -12-28 oäkta i Bålstad Husby Långhundra. Sökte igenom hfl-längden Husby-Långhundra AI:5, AI:6 Bålstad där finns ingen Anna_Caijsa född 1804 -12-28. Något tycks vara fel med hennes födelsedatum eller så har prästen inte skrivit in henne.
 
Enda möjligheten tycks vara att gå baklänges i böckerna men... Flyttat till o från Stockholm Vilka församlingar menade prästen då?  
Skulle vara intressant att kunna lösa detta mysterium.
 
Vänligen Aina Alriksson

2015-04-23, 16:00
Svar #21

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2019-12-05, 15:33
    • Visa profil
    • www.dis.se
Aina! Ja Stockholm är stort, men jag tror det avser idag Stockholms-Stad då Håtuna ligger i Stockholm län annars brukar de skriva vilken socken de flyttade till eller i från, gå in via http://www.stadsarkivet.stockholm.se/ och sök i mantalsarkivet och se om de finns där.

2015-04-25, 23:05
Svar #22

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3222
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 00:38
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Aina!
 
Anna Christina verkar inte ha tillbringat någon längre tid i Stockholm. Jag hittade henne i Hedvig Eleonoras utflyttningsbok (BIIa:5, s 65), där hon också uppges ha flyttat in från Sånga 1833-10-20.
 
Dottern Hilda Gustava föddes tydligen i Stockholm 1834-09-24 och lämnades i januari 1835 till Allmänna barnhuset (se (http://www.digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-080 9/Barnhuspdf2008/06_05359.pdf) men återtogs av modern innan hon hann bli placerad i något fosterhem.  
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2015-04-27, 21:13
Svar #23

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 402
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 21:42
    • Visa profil
Tack Åke och Hans.Olof,
Jag har funnit Anna Christina Ersdott. Berg och hennes familj i följande böcker: Sånga AI:5 s.260 och s.272. Sånga CI:4 Bild 311,Botkyrka AI:12 s.284, Botkyrka AI: 13 s.282, Håtuna AI:12 s.53, Håtuna AI:13 s 48 , Mantalsregistret 1855( Digitalarkivet Stockholm )
Kungsholmen AIa:46 s.31 där finns Anders Holmström och 5 barn, Hilda Gustafva f.1835-09-22, ( hon som var på Allmänna barnhuset. frågan är i vilken församlings födelsebok hon finns)
vidare Johan Robert f.1836-08-03 i Botyrka, Clara Wilhelmina f.1838-08-28 i Håtuna, Charlotta Bernhard(ina)står inget i denna bok var hon är född, samt Amanda Maria f. 1845-04-12, står ej heller här vart hon är född.
om nu Anna-Christina är mor till de två sista barnen så bör hon ha dött mellan ca maj 1845 och 1850.  
Enl. mantalslängden i Stockholm så fanns Anders Holmström på Kungsholmen Qvarter Bergsklipparen även 1860 men jag kunde ej finna honom där i den hfl-länden.
 
 På N:o 5359 från Almänna barnsjukhuset står det under Moderns namn Hm.. Badmansgatan 11: 6, Var det där hon bodde i januari 1835?  Hur går man till väga för att finna  Badmansgatan i Stockholm  1835.
 
Hälsningar Aina Alriksson

2015-04-28, 08:01
Svar #24

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3222
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 00:38
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Det står Rådmansgatan N: 6. Enligt stadsarkivets registernyckel för fastigheter (http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Kartorochritningar/Gatorochkvarterepi6. aspx) bör det vara i Adolf Fredriks församling, kvarteret Sjörån.
 
Men det är inte säkert att Anna Christina bodde där - det kan också vara barnmorskans adress.
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2015-04-28 08:05)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2015-11-17, 22:22
Svar #25

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 17:06
    • Visa profil
Hej
 
Har tidigare sökt och söker fortfarande en Anna Catharina Hellström född 1779 i Håtuna. Det enda jag vet är att 1819 bor hon i Stockholm....  
Källa:Klara-BIIa-3-1818-1822-Bild-39-sid-37  
 
Namnet kan vara Anna Cajsa och hon kan ha hetat Jansdotter innan hon dök upp i Stockholm.
 
Hittar ingen lämplig kandidat i födelseboken för Håtuna 1779. Kan nån komma på förslag om var jag ska söka?

2015-11-18, 17:02
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 17042
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 20:22
    • Visa profil
Genom att följa hennes flyttningar bakåt finner man henne till slut i Riddarholmen som Anna Cajsa Jansdotter f. 1779 i Håtuna, inflyttad därifrån 1803 och utflyttad till Jakob 1806:
Riddarholmen BII:1 (1805-1807) Bild 34 / sid 29 (AID: v89120.b34.s29)
 
Du bör alltså kunna följa henne vidare bakåt genom att leta upp henne i Håtuna AI:8.
 
Med namnet Hellström ser man henne första gången vid inflyttningen till Storkyrkoförsamlingen (från Jakob) 1807:  
Storkyrkoförsamlingen BIa:1 (1805-1808) Bild 97 / sid 177 (AID: v90581.b97.s177)
 
Som du kanske redan vet gifte hon sig 20/5 1819 i Skeppsholm med volontären Johan Löfqvist (och blev änka i november 1820 när han omkom genom vådelig händelse vid Thyresjö). Lysningshandlingarna anger inte hennes födelsedata närmare än flyttningslängderna: 1779 i Håtuna.
Skeppsholm CI:3 (1787-1834) Bild 38 / sid 67 (AID: v89892.b38.s67)
Skeppsholm AIIa:3 (1812-1821) Bild 97 / sid 184 (AID: v89851.b97.s184)
Skeppsholm HIa:2 bilderna 842-844 (Svar)

 
(Meddelandet ändrat av mausve 2015-11-18 17:16)

2015-11-25, 20:01
Svar #27

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 17:06
    • Visa profil

2015-12-12, 21:03
Svar #28

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 17:06
    • Visa profil
Fråga ang. Håtuna. Jag letar efter Herrhagen i Håtuna i husförhören från 1794 och framåt men det finns inte med i registret. Var det ett hemman som gick upp i något annat eller vart tog det vägen?

2015-12-14, 16:18
Svar #29

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 17:06
    • Visa profil
Jag har hittat det

2016-02-21, 06:49
Svar #30

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2018-08-02, 23:02
    • Visa profil
Hej! Jag har tappat bort pigan Anna Kajsa Andersdr. f.1850 4/4 i Skövde!
Den sista notisen är Håtuna B:2 Utfl.l. 1861-86, Ad Bild 66:
 
1877 24/10
fr. sid. 160 (Håtunaholm)
t. S:t Per
 
Har letat på alla S:t Per som finns, men inte hittat henne, har även kollat om hon blev kvar i Håtuna, men det verkar inte så!
SVAR:s folkräkning 1880 ger heller ingenting, så nu hoppas jag att någon kan ge mig ett tips!
 
Mvh Marie

2016-02-21, 08:09
Svar #31

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6095
  • Senast inloggad: 2019-12-07, 12:06
    • Visa profil
Hej Marie,
 
Skövdebor i förskingringen måste man kolla upp
 
Din Anna Kajsa flyttade till Sigtuna S:t Per där hon fick sonen Carl Fredrik Emanuel 1878 och gifte sig med Lars Fredrik Jansson.
De flyttade sedan till Löfhagen i Håbo-Tibble.
Anna Kajsa finns faktiskt i SvBef 1880, men med namnet Jansson.
 
Källor:
Sigtuna, Sankt Olof och Sankt Per AI:16 (1876-1880) Bild 1500 / sid 147
Sigtuna, Sankt Olof och Sankt Per CI:10 (1873-1882) Bild 440
Håbo-Tibble AI:19 (1879-1883) Bild 118 / sid 114  
 
Hälsningar
Christina
Eagle

2016-02-21, 09:45
Svar #32

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2018-08-02, 23:02
    • Visa profil
Tack för din fina hjälp, Christina! Ja, det är intressant med Skövdeborna - jag är själv en Skövdebo i förskingringen, även om jag inte flyttade så långt (Skara) och det är väldigt längesen! Men Skövde kommer ändå alltid att vara staden i mitt hjärta!
Jag följer Anna Cajsa för att försöka få bekräftat vem som är hennes far, kanske genom vigsel- eller dödbok! Jag tror att det är mannen som hennes mor gifte sig med samma år som A. C. föddes, han hette Anders och hon står som hans barn i en hfl. efter moderns död. Men i födelseboken nämns ingen far, så man kan ju inte vara säker!
Anders bouppteckning är också svår att hitta, eftersom han dog efter 1860!
Men nu letar jag vidare!  
 
Mvh Marie

2016-02-21, 11:44
Svar #33

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2018-08-02, 23:02
    • Visa profil
Christina, tack vare dig så lyckades jag följa Anna Cajsa (Katarina) till slutet - hon avslutade sitt liv 1911 i Stockholm. Hon fick ganska många barn, och det skulle ju vara intressant att se om någon av hennes efterkommande återvände till Skövde!
 
Ha det bra/Marie

2016-02-22, 07:28
Svar #34

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6095
  • Senast inloggad: 2019-12-07, 12:06
    • Visa profil
 
Roligt att få veta att det gick framåt!
Eagle

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna