ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 augusti, 2012  (läst 4076 gånger)

2010-11-21, 12:31
läst 4076 gånger

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Måns Andersson Kjellström kan jag inte hitta i Films sockens dödböcker mellan åren 1741 och 1760.
Kanske idé att fortsätta kolla i böckerna för 1760-talet. En sockenskräddare kanske inte hade ett stationärt jobb. Ofta ute på vift?

2010-11-21, 14:46
Svar #1

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Råkade skriva fel efternamn till Måns hustru ovan. Hon heter naturligtvis Abrahamsdotter och ej Persdotter.
Måns finns ej heller med i dödboken mellan åren 1760-1770.

2010-11-21, 14:53
Svar #2

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
OBS OBS Margareta Abrahamsdotter dog den 5 april 1773 (ej 1774)och begravdes den 12 april. Hon blev 76 år och var alltså född omkring 1697. Där framgår också att Måns var sockenskräddare!

2010-11-21, 15:04
Svar #3

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Följetongen fortsätter: Margareta Abrahamsdotter  ska ha varit född 1699-08-20 i Film och död 1774-04-12 enligt Aina Arnarps forskning. Hon var 75 år då hon dog enligt hennes kommentarer. Det ligger onekligen en hund begraven.

2010-11-21, 18:04
Svar #4

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
1773 den 12 april är det rätta datumet för Margaretas begravning. Absolut.
 
1723 Vigsel i Film, Måns Kjellström och Margeta Abrahamsson ifrån Karkebo
 
I husförhör 1722 i Karkebo är Abraham Simonssons och hustru Margetas dotter Margeta struken och längre ner är inskrivet Måns Andersson och hustru Margeta.
Lucka i tiden husförhör 1723-1732
 
Måns och Margeta fick barn 1723, 1728 och 1732 i Film sn. Far Måns Andersson
 
1723, då första barnet föds står hemvist Karkebo. 1728 och 1732 står ingen uppgift om hemvist.
Kan man tänka sig att det var onödigt skriva hemvist då det var samma som tidigare och det inte var någon mer  
barnafödande familj i socknen där föräldrarna hette Måns Andersson och hustru Margeta?
De kan ha bott kvar i Karkebo hela denna tid, till 1732.
 
1733 och/eller 1744 var de inte skrivna i Karkebo
 
Måns och Margeta fick barn 1741 i Film. Far Måns står nu med namnet Kjellström, samma som i vigselboken.
 
I Hämningsboda 1733 och/eller 1744 står Måns Skräddare och Hustru Margeta skrivna utan barn.
Däremot står en gosse Jacob skriven hos dem.
Måns är struken. Gossen Jacob är noterad i förhörsspalterna, Måns och Margeta saknar alldeles noteringar där.
Kan man tänka sig att Måns Skräddare HETTE Skräddare. Att det var hans namn, inte hans sysselsättning.
Det var ett namn som förekom i Film denna tid. Att här i Hämningsboda var andra än skräddaren Måns och hustru Margeta från Karkebo
T ex vigdes 1719 en Gruvdräng Johan Skräddare med en Malin Andersdotter ifrån Österby.
 
I Bro torp/eller Broskogen skrevs 1733 och/eller 1744 Måns Andersson och Hustru Margeta.
Inga barn eller andra är inskrivna. Både Måns och Margeta är strukna. Måns har noterats i förhörsspalterna. Margeta saknar noteringar.
 
Vem var Gamla Margeta ifrån Broskogen som begravdes 10 april 1743 enligt död- och begravningsboken.
Skulle det kunna vara just hustru Margeta som står struken 1744. Att där var ett gammalt par i Broskogen.  
Eller skulle det kunna vara så att Sockenskräddare Måns Kjellström och hustru Margeta Abrahamsdotter bodde där och att hennes mor Margeta Persdotter i Karkebo, struken där 1744 bott hos dem i Broskogen eller Bro torp året innan maken Abraham Simonsson dog i Karkebo.
Eller att de kom dit efter Gamla Margeta var borta. Man kanske kan hitta något mer här.
Eller kan man tänka att i Bro var andra människor, som inte ska blandas ihop med de från Karkebo.
 
Lucka i tiden för husförhör 1745-1752
 
Tillbaka i Karkebo
1753 är Margeta Abrahamsdotter skriven som Svärmor i Karkebo ägor hos Gruvdräng Per Myra och Karin Månsdotter (Måns och Margetas dotter)  
som vigdes 1745 d 27 oktober i Film
1773 den 12 begravdes är dagen för Margetas begravning enligt död- och begravningsboken.  
 
I Kullbol stod en Måns Andersson skriven 1722, året före Måns Kjellström och Margeta vigdes.
Han står själv där med ett par drängar. Han var inte där året innan. Vem det kan vara.
 
Måns kan tänker jag med som skräddare haft anledning vara på rörlig fot emellanåt, även utanför Film.
 
 
Eva

2010-11-21, 18:13
Svar #5

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Måns Andersson Kjellström och hustru Margeta Abrahamsdotter fick vad jag vet i Film 4 barn.
Karin, Maria, Andreas och Abraham.
Undrar om Anders Kiellström i Gruvan i hfl 1745, noterad borta kan vara sonen Andreas född 1732, han var då bara 12/13 år. [Film AI/2 s.203] Eller vem det annars kan vara.
 
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-11-21 18:17)

2010-11-21, 20:49
Svar #6

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack igen Eva. Du har verkligen jobbat igenom fallet. Ska ägna mig åt problemet under kommande vecka. Verkligen snårigt.

2010-11-22, 04:01
Svar #7

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Tack Arnold.  
Förhör år 1746 om våren i Karkebo, då var Margeta skriven där. Hon står skriven Måns Anderssons Änka Hustru Margetha.
Det är året efter dotter Karin vigdes med Per Myra och de står skrivna på nästa raderna under henne, först Gruvdräng Per Myra och nästa rad Hustru Karin (Måns och Margetas dotter)
1753 står Per Myra överst i Karkeboängen, därefter hustru Karin och under henne står Svärmoder Margeta, sedan kommer Pers och Karins barn.
Måns och Margetas yngsta barn Abraham var född i augusti 1841.
Måns Andersson Kjellström dog tidigast november/december 1840 och senast våren 1746, för då står hon som Encka i Karkebo. [Film AI/2 sid. 221]
 
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom  2010-11-22 04:07)

2010-11-22, 09:41
Svar #8

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Tack igen Eva. Forskar du verkligen nattetid?
Nu har jag plöjt igenom dödböckerna för 1740-1750 utan framgång. Ingen Måns funnen.
För det mesta mycket bra läsbarhet men tyvärr ytterst kortfattad information. Man kan undra om de verkligen fick med alla döda i böckerna på den tiden?
Hfl från 1746 och 1753 gav hyfsad information. Var finns Margaretas son Abraham? Maria och Anders är väl utflugna. Det är dags att göra ett avslut på sökandet efter dödsåret för Måns. Omkring 1745 förslagsvis.

2010-11-22, 14:13
Svar #9

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Jo, Måns Andersson Kjellströms dödår omkring 1745 tycker jag också är rimligt att tänka.
Måns födelse har inte jag inte heller hittat, ej i Film Födelsebok någon son Måns eller Magnus till en Anders (men jag kan förstås missat, den boken är svårläst de tidiga åren). Men han var väl född före 1707.
Dotter Karin var utflyttad 1742, hon var då 18/19 år och arbetade i Norra Silverbergsgruvan. Hon står skriven Karin Kiellström i Förhören med Gruvdrängarna. Det var tre år innan vigseln med Per Myra 1745, det året står Per skriven i Norra Silverbergsgruvan i förhören med gruvdrängarna som var i november.
Abraham har jag inte sett skymten av någonstans i böckerna.
 
Döddatum 1743-04-24 för Margeta Abrahamsdotters mor finns ej i någon bok. Uppgiften hittas på Aina Arnarps hemsida.
Margeta  är bara struken i husförhör, inga noteringar, samma förhör som Abraham Simsson står struken, men han återfinns i dödboken då.  
 
Måns Andersson Kjellström är tror jag samme Måns Andersson som står skriven i Kullbol 1723 innan vigseln med Margeta Abrahamsdotter.
Faddrar vid Måns och Margetas barns dop var till de tre första barnen en familj i Kullbol, vid första barnets dop Bonde Hennnig Ersson, nästa gång hans hustru Kierstin och tredje gången sonen Gustaf.
 
Måns Skräddare i Hämningsboda tror jag är någon annan, Måns har skrivits Andersson och med namnet Kjellström, som också hans barn skrivits med, dotter Karin då hon arbetade i Norra Silverbergsgruvan och  kanske sonen Anders 12/13 år är han som är dräng Anders Kiellström i gruvan 1745.
Det finns en grúvdräng Anders Kjellström och hustru Margareta som får en dotter Anna 1754 och 1755 dör gruvarbetare Anders Kjellströms dotter 1 år gammal. Jag har inte hittat någon vigseluppgift i Film Vigselbok. Det kan nog vara Måns och Margetas son Andreas.  
 
Måns Andersson Kjellströms och Margeta Olofsdotters barnbarns barnbarn Maja Stina Källström gruvarbetardotter, gruvarbetarhustru sedan gruvarbetaränka sedan 1903, föddes 1833 i Gruvroten, Dannemora, levde hela sitt liv, 90 år i Dannemora. Hon dog där 1923. Jag kan än idag få höra lite bardomsminne om Maja Stina och något lite av minne som Maja Stina själv berättat en gång från sin barndom.
Jag är barnbarns barnbarn till Maja Stina Källström (de före skrevs för det mesta Kjellström, ide senare iblan Källström). Maja Stina skrev sig Källström
 
Hoppas det blev rätt nu.  
 
Athjo prosit!  
 
Eva

2010-11-22, 15:16
Svar #10

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Jag är inte släkt med Maja-Stina men däremot med maken Matts Rönn. Ytterst knepig anknytning: Morfars mormors morfars mormors brorsons dottersons son. I dödboken 1740-01-30 ser jag en Jan Skräddares dotter. Margareta Abrahamsdotters mors dödsdag har jag ignorerat. Finns inget stöd för detta än så länge. Tack för all information Eva.

2010-11-26, 16:58
Svar #11

Utloggad Victoria Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 06:11
    • Visa profil
Hej Eva och Arnold!
 
Vad ni har jobbat! Hade jag sett det tidigare kunde jag ha besparat er lite möda i alla fall. Kan bara bekräfta det mesta ni har kommit fram till inklusive Margareta Abrahamsdotters dödsdatum 1773-04-05.  
 
Däremot är den Anders Kjellström med hustru Margareta som får dottern Anna 1754 inte Måns och Margaretas son utan möjligen Måns bror för de är födda ca 1704 resp 1712. Sista gången jag har noterat dem fanns de i AI:2 p 487 Kyrkbyn.  
 
Måns själv hittar jag i Gruvan som skräddaren Måns Andersson i AI:1 p 89 (alltså 1718-1721). Var hade Eva hittat honom i Kullbol, för jag lyckas inte?  
 
Jag är barnbarns barnbarns barnbarns barnbarns barn till parets dotter Katarina och Per Myra och är intresserad av all ny information jag kan få, samt har nog en del åt er också, även om det mesta redan finns på Aina Arnarps hemsida, inklusive mig.  
 
Snuviga hälsningar från Victoria

2010-11-27, 15:10
Svar #12

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Hej Victoria. Per Myra är min morfars mormors morfars far. Har kollat Ainas hemsida, men, OBS!!, försökt kolla alla uppgifter. Jobbar just nu med kjellström-delen i anan. Du har kanske en hel del att delge mig, så spar jag tid. Tillåter mig att ta direktkontakt med dig.

2010-11-28, 11:55
Svar #13

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Tack Victoria, en Måns Andersson står skriven i Kullbol 1723.  
I Film socken Husförhörslängder 1712-1723. På p.163 (sidnr i boken) hittar du husförhör för Kullbol år 1723.
Tänker att det kan vara Måns Andersson Kjellström, att han kan ha bott där innan han gifte sig med Margareta Abrahamsdotter.
Lite egendomligt är att den familjen i Kullbol som var återkommande faddrar till tre av Måns och Margaretas barn, de står skrivna i Kullbol före 1723 och efter 1723, men inte just 1723, då är bara dessa skrivna i husförhörslängden,
 
Kullbohl 1723
Måns Anderss.
Dräng Hindrich(?)
dr Johan
dr ...
 
året innan var många skrivna i Kullbol. p.114
Kullbohl 1722
Hennich Erss        (ej noterad i förhörsspalerna)
Hust Kerstin        (ej noterad i förhörsspalterna)
son Gustaf
son Anders (struken)
dot Karin  
dot Elisabet
dräng Erich (struken)
pig Karin (struken)
pig Margetta (struken)
dott Margetta
dott Kerstin
son Henich
dott.(struken)
son Lars
goss. Anders
 
Nästa gång efter 1723 är inte husförhörslängd för Kullbol förrän 1733 och/till 1744,
i Film socken Husförhörslängder 1733-1758, på p.18
1733 Kullbohl
Henich Ersson
H. Kerstin (struken)
s. Gustaf
s. Hennich
s. Lars
d. Karin (struken)
d. Elisabet
d. Margeta
d. Kerstin
gossen Michel (struken)
dräng And.(struken)
dräng Pär Pärss  
dr Erich Anders
1744  goss Erich
 
År 1723 döptes Måns och Margetas dotter Karin d 19 maj, född d 17.
En av faddrarna var Hennnig Erson i Kullbohl
År 1728 d 28 april döptes Måns och Margetas dotter Maria, född d 25.
En av faddrarna var hustru Kerstin i Kullbohl
År 1732 d 9 juli döptes Måns och Margetas sn Andreas, född d 6.
En av faddrarna var Gustaf i Kullbohl. Jag tänker attt det är Gustaf Hennichsson.
År 1741 d 9 augusti då Måns och Margetas son Abraham, född d 6,  döps är ingen av faddrarna från Kullbol.
 
Det ser ut som att 1723 i Kullbol var inte något husförhör hos bonden på gården. Familjen Hennich Ersson. De bodde ju uppenbarligen där både 1723, 1728 och 1732 då de var faddrar.
Måns och drängarna kanske bodde i någon stuga på Kullbols ägor och bara de som var där blev noterade det året. Om inte det möjligen blivit felskrivet så att det inte var Kullbol Måns och drängarna bodde utan någon annanstans och Kullbol
inte var med alls i förhörsvändan 1723.
Men där är ett samband mellan Måns Andersson och hustru Margeta och familjen Ersson i Kullbol, eftersom de är återkommande faddrar.
 
Jag har haft lite undringar om sonen Andreas som du sett, om han möjligen kan vara den Anders Kjellström i Films gruva 1745,
skriven dräng där vid så unga år 12/13 år. Tänkte också att Måns far hette förstås Anders, det skulle också kunna vara han, men han var kanske gammal att arbeta som dräng i Gruvan då 1745, som yngst kan han varit under 60 år, så det är ju möjligt, men Måns far kan också varit betydligt äldre.  
En bror till Måns, ja inte för ung och inte för gammal.  
Jag har uppgift då gruvdräng Anders Kjellström och hustru Margareta fick en dotter Anna 1754 d 6 februari, döpt d 10.
och 1755 d 7 mars begravdes gruvdräng Anders Kjellströms dotter Anna 1 år gammal.
Denne Anders är om jag förstått rätt den som du anger vara en bror till Måns Andersson Kjellström, född omkring 1704.
Ja det är förstås han som var skriven i Gruvan i Film
Då vet vi inte alls var Måns och Margetas båda barn Andreas och Abraham blev av. Men Måns kan ha fått en bror.
 
År 1752 d 19 januari döptes Måns och Margetas dotter Karin Månsdotter Kjellströms och Per Myras son Magnus, född d 18.
En av faddrarna då var Anders Månsson. Det skulle kunna vara Karins bror Andreas.
Magnus är min ana. Under uppväxtåren i Karkebo  och till han flyttade till Dannemora kallades han Måns. Vid vigseln där och i fortsättningen kallar han sig hela sitt vuxna liv med sitt dopnamn Magnus.
Då Karin innan hon gifte sig arbetade i Norra Silvergruvan stod hon skriven Kjellström, senare Månsdotter. Hennes bror kanske också stod skriven Månsson istället för Kjellström.
Jag tolkar det alltså som att det var dotter Karin till Måns Andersson Kjellström och inte en syster till honom.
Per Myra var skriven i Norra Silverbergsgruvan 1745, samma år som Per och Karins vigsel.
Per och Karin var där tror jag samtidigt under en tid tidigare tänker jag.
 
Jag har hittat Skräddare Måns Andersson i Gruvan i Film hfl 1718-1721 p.88.
Tack för den uppgiften. Det är förstås Måns Kjellström.  
Skräddare står här som yrke och inte ett namn.
Han kan kanske ändå varit 1723 i Kullbol innan han gifte sig.
 
Annars fanns också namnet Skräddare, det fanns i Film gruvarbetare med namnet Skräddare långt tillbaka i tiden. Jag tror inte att Måns skrivits Måns Skräddare, eftersom det var ett namn sedan länge i socknen och Måns hade namn, både Andersson och Kjellström som han skrevs med innan det är en Måns Skräddare skriven i Hemmingsboda hfl 1733 och/eller 1744. Men jag tror inte det är anledning tro att Måns i Hemmingsboda är densamme som Skräddare Måns Andersson Kjellström.
Såvida han inte faktiskt hette Skräddare han också, men då hade han nog skrivits med det namnet tidigare också.
 
Jag har i mitt släktträd två grenar som genom Dannemora och Film möts hos Abraham Simsson och hustru Margeta Persdotter i Karkebo.
Barnbarns barnbarns barn på varsin gren från dem, Maja Stina Källström(Kjellström)född 1833 och gruvarbetare Mats Rönn född 1828, femmänningar, de vigdes i Dannemora 1853 d 28 december.  
 
Eftersom Måns var skräddare i Gruvan 1718-1721 bör han ha varit född före 1700.
 
Om jag förstått rätt är du Victoria ättling till Magnus Kjellström eller någon av hans syskon, Pehr, Margareta, Andreas, Caisa eller Eric.
 
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-11-28 13:10)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2010-11-28 22:47)

2010-12-19, 07:53
Svar #14

Utloggad Victoria Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 06:11
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Såg inte ditt inlägg förrän nu (mycket att göra innan jul)! Jag är ättling till Anders Kjellström född 1754-07-13 och dennes son Petter född 1787-07-11 som för övrigt också står som Skräddare. Ska gå igenom ditt inlägg och alla fakta och förhoppningsvis komma fram med lite tankar åt dig. Har själv än så länge ingen större aning om Måns Andersson Kjellströms anor.  
 
Hoppas få tid att svara mer utförligt efter nyår.
 
God Jul och Gott Nytt År!
 
från Victoria

2011-01-08, 17:09
Svar #15

Utloggad Victoria Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 06:11
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag har nu hittat Måns Andersson i Kullbol och håller med dig på alla punkter. Någon sorts anknytning måste finnas i Kullbol.
 
Jag har noterat tre barn till Måns eventuelle bror Anders Kjellström (f ca 1704) och hans hustru Margta (f ca 1712) i Kyrkbyn:
 
Pär 1747 (AI:2 p 487 Kyrkbyn, Film 1758 11 år, AI:2 p 277 Hjulviksgruvan, Film 1749 2 år)
 
Margta 1750 (AI:2 p 487 Kyrkbyn, Film 1758 8 år)
 
Anna 1754-02-06 (födelseboken och dödboken)
 
Men jag ser inga kända som faddrar, så han kanske inte ens är släkt...
 
Jag har sett en annan Kjellström; Erik ett par gånger men har inte utforskat honom närmare.  
 
 
Själv är jag ättling till paret Måns Andersson Kjellström och Margareta Abrahamsdotter via dessa personer:
 
Katarina Månsdotter f 1723 Film
Anders Kjellström f 1754 Film
Petter Kjellström f 1787 Film
Anders Petter Kjellström f 1823 Film, som flyttar till Torsåker
 
 
Roade mig med att följa Henrik Ersson i Kullbol framåt i tiden och hittar honom fram till 1750 då han är struken. Hittar dödsnotisen, bg 1750-02-02 som gamla kyrkovärden Henrich Ersson ifrån Kullbohl död av bröstvärk och ålderdomsbräcklighet 83 år gammal och då alltså född ca 1667.  
 
Vid Henrik Erssons och Kerstins son Abrahams dop är även hustru Anna i Karkbo (om jag inte läser fel) vittne. Är detta Simon Abrahmssons hustu så heter ju hon också Andersdotter och skulle kunna vara en släkting till Måns Andersson.  
 
Vid parets son Henriks dop 1720-11-08 är Måns Andersson, Skräddaren vittne och även pigan Brita Andersdotter i Hagelösa (samma ort som Simon Abrahamssons hustru Anna Andersdotter kommer ifrån).
 
Hittar en födelse av en dotter Marareta 1716-02-13 som jag också tror är deras, men här hittar jag inga kändisar förutom en till Andersdotter, nämligen en Karin samt uppgift på att Henrik Erssons hustru Kerstin heter Gustafsdotter.  
 
Tidigare i husförhören 1712 hittar vi Henrik under föräldrarna Erik Mattsson och Margareta och modern är fortfarande vid liv 1718 men fadern är död.  
 
Hittar alltså inga direkta bevis, men än mer ledtrådar att fortsätta nysta i. Önskar dig lycka till med detta och vill självklart veta vad du hittar.  
 
Har själv inte mycket tid till forskning för tillfället, men jag återkommer om jag hittar mer.
 
Hälsningar från Victoria!

2011-01-16, 12:44
Svar #16

Utloggad Kerstin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 15:51
    • Visa profil
Hej
 
På grund av tanklöshet lade jag ut en fråga under helt fel rubrik igår, Språk, ord och namn » Personnamn » Efternamn -  Kunde man anta vilket efternamn som helst?  
Ber om ursäkt och är medveten om att man inte skall ha samma fråga ute på mer än ett ställe. Hoppas den kommer rätt nu.
 
Har stött på en ev. anfader med namnet Jean Kab(b)s. Hans dotter Anna föddes 1747-08-31 och döptes 1747-09-02. enl. Films kyrkoarkiv, Födelse- och Dopböcker C3 (SVAR).  
 
Är det någon som känner till efternamnet, var det kommer ifrån? Eller vet något om familjen?  
 
Mvh Kerstin Andersson

2011-02-05, 17:56
Svar #17

Elias Bentsson

Hej,  
 
söker efter någon som kan ha information om Olof Olofsson (Bask) född i Film 1780.  
Genom hela Olofs liv sägs han vara född i Film 1780. Olof blir 1806 soldat i Tensta (Olof Olofsson Bask), Säby vilket är den tidigaste referensen jag har (Tensta AI:4b sid. 196). Olof gifter sig med Catharina Engberg i Tensta 1809 (Tensta E:1 sid.15 ), och därifrån har jag kunnat följa dem hela livet ut, via Tensta, Rasbokil (1821), Börje (1825), Hagby (1826) till Hans död i fattighuset, Hagby 1850.
 
Problemet är dock att jag inte kan finna Olofs levnad mellan 1780 och 1806. Jag har följt alla Olof födda i Film 1780, och samtliga är antingen döda, eller lever på annan plats efter 1806 och torde således inte vara samma person.  
 
Enligt soldatregistret skulle Olof vara född 1780-12-20 i Film, men det stämmer inte då den Olof som föds 20 december dör den 21/3 1784 enligt såväl hfl. som dödbok ( Tensta AI:5 sid 101 samt Tensta EI:2 omkring s. 10 ).  
 
Jag har alltså referensen från den tid Olof blev soldat 1806, även en referens på hustrun från 1807 i Lena, där Olof nämns: Lena AI:5 sid.188.  
 
Jag har även funnit Olof som soldat (nr 619) i Upplands Regementes mönstringsrullor och även hans soldatkontrakt från 6 november 1806 undertecknat av Olof Olofsson Bask.  
 
Vidare har jag tittat på bouppteckningar av olika Olof som dör i Film i rimlig tid, och som skulle kunna vara hans fader - men där har jag heller inte kommit framåt.  
 
Hur ska jag komma vidare och hitta hans föräldrar? Ska jag följa alla Olof i Film så blir det väldigt bred sökning, och det är ju heller inte bergsäkert att det verkligen är Film som är rätt församling, eller att 1780 är det rätta året.  
 
Någonstans borde väl Olof ha verkat som dräng eller dylikt före 1806, då han ju var hela 26 år gammal.  
 
Mvh
/Elbe

2011-05-29, 19:48
Svar #18

Utloggad Hans Fingal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-14, 18:03
    • Visa profil
Hej,
Jag söker uppgifter om Carl Fogel,soldat?, f 5/5 1774 i Villberga. Han fick en son Carl Peter Grönqvist,f 31/8 ev.31/12 i Film. Jag söker nu en ledtråd till varför efternamnet ändrats och har inte kunnat finna någon förklaring bland anförvanter.Någon som vet?
 
Mvh/Hans,Luleå

2011-11-24, 23:20
Svar #19

Utloggad Krister Törnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 21:11
    • Visa profil
Magnus Carlsson har ställt några frågor under forumet för Dubois på Anbytarforum. Några gällde livgardisten Jonas Östergren och hans släkt. Jag försöker svara på en del av dem här och hoppas att någon annan kan fylla i de luckor som finns.
 
Jonas Larsson, klockare i Film, var gift med Ingeborg Mårtensdotter och de hade den gemensamma sonen Jonas och Ingeborgs dotter Anna Bengtsdotter med sig till Film.
Sonen Jonas försvinner från Film efter 1717 och återfinns 1723 som klockare i Biskopskulla (C), och har då gift sig och fått minst ett barn, den blivande livgardisten Jonas Österberg.
 
Här är Ingeborg Mårtensdotters stamtavla:
 
------------------------------- Tabell 1 -------------------------------
 
Ingeborg Mårtensdotter.
Piga hos den blivande maken i Östa, Ärentuna (C).
Levde åtminstone till 1703 i Östa, Ärentuna (C).
Levde åtminstone efter 1708 i Kyrkbyn, Film (C).
Död 1738-03-31 i Film (C).
 
Gift 1:o 1693-11-22 i Ärentuna (C) med Bengt Johansson.
(Tidigare gift med Valborg, död 1692-09-26. Två kända barn Maria, död 1692-08-19, och Margareta, död 1692-10-05.)
Bonde åtminstone från 1666 i Östa, Ärentuna (C).
Död 1697-03-16 i Östa, Ärentuna (C).
 
                                 Barn:
   Anna Bengtsdotter.
     Född 1694-05-23 i Östa, Ärentuna (C).
     Död 1767-10-11 på Söderskogen, Film (C). Se tabell 2.
 
   Bengt Bengtsson.
     Född 1695-12-07 i Östa, Ärentuna (C).
     Död 1697-05-18 i Östa, Ärentuna (C).
 
 
Gift 2:o 1698-06-04 i Ärentuna (C) med Jonas Larsson.
Levde till 1698 i Rasbo (C).
Levde från 1698 till 1703 i Östa, Ärentuna (C).
Klockare åtminstone från 1708 i Film (C).
Levde efter 1708 i Kyrkbyn, Film (C).
Begravd 1749-06-16 i Film (C).
 
                                 Barn:
   Jonas Jonsson (Österberg).
     Född 1698-10-21 i Östa, Ärentuna (C).
     Död 1772-02-05 i Klockargården, Lenaberg, Lena (C). Se tabell 3.
 
   dödfött barn.
     Född 1699-12-29 i Östa, Ärentuna (C).
     Begravd 1700-02-04 i Ärentuna (C).
 
   Lars Jonsson.
     Född 1701-01-13 i Östa, Ärentuna (C).
     Död 1701-04-11 i Östa, Ärentuna (C).
 
   dödfött barn.
     Född 1702-07-.. i Östa, Ärentuna (C).
     Begravd 1702-07-27 i Ärentuna (C).
 
 
----------------------- Tabell 2 (generation 1)  -----------------------
                            (Från Tabell 1)
 
Anna Bengtsdotter.
Född 1694-05-23 i Östa, Ärentuna (C).
Död 1767-10-11 på Söderskogen, Film (C).
 
Gift 1726-11-06 i Film (C) med Lars Ström.
Gruvarbetare.
Levde i Kyrkbyn, Film (C).
Död 1748-07-31 i Film (C).
 
                                 Barn:
   barn.
     Begravd 1728-01-14 från Kyrkbyn, Film (C).
 
   Lars Ström.
     Född 1728-12-14 i Film (C).
     Död troligen året då dödbok saknas omkring 1732 i Kyrkbyn, Film (C).
 
   Jonas Larsson Ström.
     Född 1730-08-22 i Film (C).
     Död 1763-06-30 i Kyrkbyn, Film (C).  
 
   Bengt Ström.
     Född 1732-08-12 i Film (C).
     Död 1782-05-13 på Haglösa ägor, Film (C).  
 
   Lars Ström.
     Född 1735-01-28 i Film (C).
     Begravd 1735-02-24 i Film (C).
 
   Anna Ström.
     Född 1735-01-28 i Film (C).
     Begravd 1735-03-23 i Film (C).
 
   Kerstin Larsdotter Ström.
     Född 1736-08-20 i Kyrkbyn, Film (C).
     Död 1811-01-05 på Söderskogen, Film (C).  
 
 
----------------------- Tabell 3 (generation 1)  -----------------------
                            (Från Tabell 1)
 
Jonas Jonsson (Österberg).
Född 1698-10-21 i Östa, Ärentuna (C).
Lämnade föräldrahemmet omkring 1717 från Kyrkbyn, Film (C).
Klockare från 1723 till 1734 i Biskopskulla (C).
Gruvarbetare från 1734 till 1736 i Dannemora (C).
Klockare från 1736 i Lena (C).
Död 1772-02-05 i Klockargården, Lena (C).
 
Gift med Karin Andersdotter Hummelstång.
Född 1700-12-06 i Harvik, Dannemora (C).
Levde hos svärföräldrarana 1723 i Kyrkbyn, Film (C).
Levde från 1723 till 1734 i Biskopskulla (C).
Levde från 1734 till 1736 vid Dannemora gruva, Dannemora (C).
Levde från 1736 i Lena (C).
 
                                 Barn:
   Jonas Österberg.
     Född beräknat 1721.
     Död 1760-11-12 i Pommern. Se tabell 4.
 
   Mårten Österberg.
     Född 1726-03-19 i Prästgården, Biskopskulla (C).
     Begravd 1726-07-10 i Prästgården, Biskopskulla (C).
 
   Ingeborg Jonsdotter Österberg.
     Född 1728-07-06 i Prästgården, Biskopskulla (C).
     Gift med faderns efterträdare, klockaren Erik Melin.
     Död 1767-12-12 i Klockargården, Lena (C).
 
   Kristina Österberg.
     Född 1729-12-30 i Prästgården, Biskopskulla (C).
 
   Johannes Österberg.
     Född 1732-01-20 i Prästgården, Biskopskulla (C).
 
   Göran Österberg.
     Född 1733-11-11 i Prästgården, Biskopskulla (C).
     Död 1749-03-05 i Klockargården, Lena (C).
 
   Lars Österberg.
     Född 1736-01-03 i Dannemora (C).
     Död 1738-02-13 i Klockargården, Lena (C).
 
   Erik Österberg.
     Född 1739-11-05 i Klockargården, Lena (C).
 
   Brita Österberg.
     Född 1741-09-09 i Klockargården, Lena (C).
     Död 1742-02-06 i Klockargården, Lena (C).
 
   Karin Österberg.
     Född 1743-03-03 i Klockargården, Lena (C).
     Död 1756-12-10 i Klockargården, Lena (C).
 
 
----------------------- Tabell 4 (generation 2) -----------------------
                            (Från Tabell 3)
 
Jonas Österberg.
Född beräknat 1721.
Levde hos farföräldrarna efter 1722 i Kyrkbyn, Film (C).
Gruvdräng till 1744 i Högbergskärpningen, Film (C).
Gruvdräng 1745 i Södervinden, Jordgruvan, Film (C).
Gruvdräng till 1750 i Jord- och ödesgruvorna, Gruvorna, Film (C).
Gardist från 1751 vid Åkerhielms kompani, Svea livgardes livbataljon.
Gardist 1759 N:o 72, Silfwerhielms kompani, Svea livgardes livbataljon.
Gardist 1760 N:o 57, von Knorrings kompani, Svea livgardes livbataljon, Svea livgarde.
Död 1760-11-12 i Pommern.
 
Gift 1743-11-01 i Film (C) med Kerstin Johansdotter.
Född 1720-08-13 i Bryttbyn, Film (C).
Levde i Film (C).
Död 1805-02-15.
 
                                 Barn:
   barn.
     Begravd 1744-09-23 från Kyrkbyn, Film (C).
 
   Kristina Österberg.
     Född 1745-09-29 i Kyrkbyn, Film (C).
     Begravd 1746-03-02 i Film (C).
 
   Katarina Österberg.
     Född 1747-12-20 i Film (C).
     Begravd 1786-05-07 från Norrtorpen, Bryttby ägor, Film (C).
 
   Anna Stina Jonsdotter Österberg.
     Född 1751-12-15 i Livbataljonsförsamlingen (AB).
     Död 1837-03-14 i Norrtorpen, Bryttby ägor, Film (C).  
 
 
Några av de luckor som återstår att fyllas är:
 
.   När och var gifter sig Jonas Jonasson Österberg med Karin Andersdotter Hummelstång?
 
.   När och var föddes den blivande gardisten Jonas Österberg? 1721 enl. GMR.
 
.   Vid dopet 1751 av gardisten Jonas Österbergs dotter Anna Stina var fastern Ingeborg Österberg och en Anders Österberg två av vittnena. En skeppstimmerman Anders Österberg från Kungliga Skeppsvarvet i Stockholm gifter sig med Greta Roos 1748 i Lena (C) där Jonas Österberg är klockare. Denna Anders Ö. döper dessutom en son till Jonas. Allt tyder på att han är bror till gardisten Jonas Ö. Vet någon något om Anders Österberg?
 
 
Mvh,
Krister

2011-11-26, 14:26
Svar #20

Utloggad Magnus Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 21:07
    • Visa profil
Tack Krister!
 
Fantastisk sammanfattning om Jonas Österberg.
Det visar att två delar våra förfäder var halvsläkt med varandra.
Då denna omnämnda Ingeborgs båda giften ingår i släkten.
 
Anna Bonde f 1765-09-16 Haglösa-Söderskogen Film  och Lars Lönnqvist f 1781-11-19 Bryttbyn Film har troligen denna Ingeborg Mårtensdotter gemenamt. Anna efter Bengt Johansson och Lars efter Kockaren Jonas Larsson.
tack igen!  
/Magnus

2012-01-19, 02:26
Svar #21

Utloggad Johan Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2019-01-03, 02:21
    • Visa profil
Hej söker information om Jan Eric Berg, han skulle vara född 1819, men jag vet inte om han föddes i Film, bara att hans son Jan Petter Berg föddes i Film 1860, söker även namnet på Jan Erics hustru, när hon föddes, och vart.
 
mvh
Johan

2012-01-19, 14:34
Svar #22

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej Johan! Gruvarb. Jan Eric är född i Film, Norråsen,  och son till gruvdrängen Jan Berg f 15/5 1776 i Dannemora och hustrun Stina Film f 15/5 1774 i Film.
 
Jan Erics hustru heter Lisa Jansdotter f 29/10 1822 i Vendel. Källor: Films dopböcker för resp. år samt hfl i Film AI:10b ( 1815-1824)sid 22 samt AI:18 (1861-1865) s 236.
 
Monika W
 
(Meddelandet ändrat av wilander 2012-01-19 15:41)

2012-01-19, 18:34
Svar #23

Utloggad Johan Löfgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2019-01-03, 02:21
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket Monika W!  
 
mvh
Johan

2012-01-19, 20:11
Svar #24

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Johan!
Ett litet tillägg, jag tror, att ovan nämnda Stina Film, 1774-05-15 är identisk med min Christina Mattsdotter Film, f. på Kyrkby ägor i Film 1774-05-09. Finns intresse för hennes anor har jag en del uppgifter att komma med.
Hälsningar, Birgitta.

2012-02-12, 18:03
Svar #25

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej! Jag har under några år försökt att finna en Eric Öberg f. 1726 och hans hustru Brita Johansdotter f.1727 i Rasbo.
De fick en son med samma namn som sin far och var född 1745 1/9 i Rasbo gift med Maja Jansdotter-Lenberg f.1744 i Lena. Erik Öberg d.ä. har jag hittat i både Rasbo när han gifter sig 1744 25/7. Sedan hittar jag familjen i Film vid Silverbergs gruvan (Dannemora) 1733-1758 sidan 401. Har en svag känsla att denne Eric föddes i Almunge där jag hittar en Eric vilkens far hette öberg?( mycket svårtydligt namn)modern med namnet Brita. I såfall skulle han vara född 1726 18/2 (f. 1700-1767 bild 53). Har också träffat på en till son med föräldrarnas namn Eric Öberg och Britta Johansdotter och det var Anders född 1752 21/7 i Film. Men det som är lite konstig är att inte Eric f. 1726 finns med i denna familj. De som kommer efter är Jan Erik Öberg f. 1776 11/5  och hans dotter Anna Carin Öberg f. 1814 i Rasbo. Har jag hittat fel familj tro? Hjälp mig. I Ancestry finns inte åren jag skulle behöva. Kärstin

2012-05-18, 17:33
Svar #26

Utloggad Kärstin Bäckius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2020-04-29, 15:58
    • Visa profil
Hej igen! Nu söker jag efter en familj med namnet Öster. De jag söker heter Lars Öster f. 1696 i Kisa. Kan det stämma? Han var gift med Maria Persdotter f? i Film. Deras son var Johan(Jan) Öster f. 1722 -05.22 i Film och gift med Anna Andersdotter f. 1720 i Film. Deras dotter var Margareta(Greta) Öster f. 1750 i Film och gift med Anders Hammarström f. 1746. Är det någon som känner till någon av dessa eller något om dessa personer hör gärna av er.
VH Kärstin Bäckius

2012-07-23, 19:47
Svar #27

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Krister Törnqvists inlägg 24 nov 2011 var verkligen matnyttigt. Anna f 1751 är min ana och att hon var född i Stockholm enl. hfl gjorde mig lite fundersam. Jag trodde också att livgardisten Österberg med familj var bosatta i Stockholm i samband med födseln. Du bekräftade detta Krister. En suck av lättnad. Hade hon varit fosterbarn, vilket Magnus förmodade så skulle hon inte ha varit min äkta ana.  
TACK Krister

2012-08-22, 19:56
Svar #28

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Efterlyser föräldrar till Anders Jansson Harpare Tysk f 1743-04-03 i Gubbo. I födelsenotisen står det Johan Harpare i Gubbo som far. Moder? Har förgäves sökt efter familjen i de gamla husförhörslängderna. Tacksam för hjälp.

2012-08-22, 20:43
Svar #29

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:52
    • Visa profil
    • Gensvaret
Modern heter Karin. Se även födelsenotiserna för Anders syskon, Sara, f 26/1 1736 (C:3 s 21), och Johan, f 1/11 1739 (C:3 s 42).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna