ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Oskar Ryberg f. 1876 i Jörlanda, flyttat t. Lundby  (läst 317 gånger)

2001-09-01, 17:17
läst 317 gånger

Saida Teodorsson

C O Ryberg var min farfar, han var smed  och avled i Forsa i Hälsingland 1943 när jag var 11 år. Han hade 7 syskon varav åtminstone två var smeder.Hans far  skulle också varit smed. Är det någon som kan hjälpa till med flera uppgifter vore jag glad. Har nyss börjat med släktforskning.

2001-10-01, 21:46
Svar #1

Ingegerd Ivarsson

Hej Saida
Har Du fått något svar.  Jag tittade i Jörlanda födelsebok igår och fann honom född 1876 20/7 i Halleby, Jörlanda, s t Gustaf Olsson och Carolina Olausdr. Tittade då på husförhörslängden Jörlanda AI:16 för 1881-86, där jag fann hela familjen (8 barn) Fadern kallas då Gustav Olson Ryberg. Han dog 1883 23/6.  Carl Oskar flyttade 1893 till Rödbo församling.  (i närheten av Kungälv).  Du kan ju söka i Jörlandas hfl och födelseböcker och sedan följa Carl Oskar till Rödbo.  De tillhör inte min släkt, därför har jag inte så många uppgifter att komma med utan att först titta i kyrkböckerna, vilket jag hoppas du har lärt dig.  Hör av dig annars, så kanske jag kan hjälpa till med något.
 
Mvh Ingegerd

2001-10-29, 20:23
Svar #2

Saida Teodorsson

Hej Ingegerd.
 
Tack för att du vill hjälpa mej. Jag har som sagt bara börjat forska och har varit till SVAR ett par dagar och letat i gömmorna men det skall bli ytterligare resor till SVAR och att min farfars mamma hette Carolina Olausdotter det var en nyhet för mej. Tack för den ! Att min farfar flyttade till Rödbo förs. 1893 var också något jag inte fått fram. Tack även för den upplysningen.
 
Mvh tillbaka
Saida

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna